[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Gerhard » za 16 sep 2017, 15:00

Afbeelding
Im Falle eines Fluchtversuches mit dem Fahrzeug kam der so genannte "Fiffi" aus seiner Hütte. Auf beiden Seiten der Fahrbahn standen oberirdische Betonbunker, in denen sich jeweils ein ca. 30 Tonnen schwerer Stahlträger auf Rädern befand.

Bei einem Einsatz wurde er "losgelassen", rollte mittels seiner Schwerkraft auf den abschüssigen Schienen, die quer über die Autobahn verlegt waren, auf die Fahrstrecke, um den Flüchtigen zu stoppen.
Am 21.04.1973 rasten bei einem Fluchtversuch drei Männer mit ihrem LKW auf dieses Hinderniss. Zwei von ihnen wurden durch Schüsse verletzt. Der dritte Mann starb.
"Fiffi" schoss auf Schienen aus seiner Hütte .............................und wurde hier gestoppt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Steyn_E » za 16 sep 2017, 23:03

Gerhard schreef:Volgens mij zat er bij de BRD/DDR grens bij Mariënborn ook een mogelijkheid voor een muur. Die kon over de weg worden gerold.
Zijn die betondelen/ coupures voor de A2 in de buurt van waar ze geplaatst moeten worden?
Volgens mij liggen ze normaal gesproken naast elkaar op het landhoofd, naast het viaduct dus. Volgens mij kun je op een van de betonnen balken ook de afwerking van het viaduct zien zitten (de platen RVS/Alu?), die ligt op het uiteinde.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Vinny » zo 17 sep 2017, 21:00

Wouter N14 schreef:Kennen ze in het buitenland ook dat soort toepassingen op snelwegen?
Bij elk aquaduct moeten er waterkerende elementen geplaatst worden, als het kunstwerk lek raakt kunnen er grote rampen plaatsvinden als niet tijdig de coupure gedicht wordt. Of het ook in die vorm bestaat zoals ze dat bij de Diefdijk bedacht hebben vraag ik me af.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coupure (Engelstalig wikipedia-artikel, met voor de Diefdijk een mooie foto)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » zo 17 sep 2017, 21:09

Bij een aquaduct gebruikt men vooral kanteldijken. Als je weet dat ze er liggen vallen ze wel op, aan weerszijden van het aquaduct gaat de weg over een dijk heen zodat in een onwaarschijnlijk geval dat het aquaduct lek raakt (of de ene kant van de polder overstroomt) het niet via het aquaduct de andere polder in stroomt. De meeste mensen hebben er nog nooit van gehoord en het zal zelfs dagelijkse gebruikers niet opvallen waarschijnlijk.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Schelpenpaadje » zo 17 sep 2017, 21:44

Een kanteldijk houdt niet alleen het water vast als het aquaduct lek raakt, maar zorgt ook dat er geen water in het aquaduct loopt bij overstroming of wateroverlast in het omliggende gebied.

In de Haak om Leeuwarden (N31) liggen een aquaduct en enkele onderdoorgangen na elkaar, die van elkaar gescheiden worden door kanteldijken. De polder van elk kunstwerk vormt een eigen compartiment in plaats van één lange verdiepte ligging. Hier is het concept kanteldijk daardoor wél goed merkbaar.

Ik denk niet dat een kanteldijk bij bijvoorbeeld een aquaduct gauw vervangen zal worden door een mechanische coupure. In het onwaarschijnlijke geval van lekkages of overstroming wil je het liefst een beveiliging die ongevoelig is voor storingen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Rein » zo 17 sep 2017, 22:17

Bij het Amstelaquaduct bij Uithoorn is aan één zijde wel een schuif geplaatst en is er dus geen kanteldijk.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Schelpenpaadje » ma 18 sep 2017, 10:55

^^ Dat zal met ruimtegebrek te maken hebben o.i.d.?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Rein » ma 18 sep 2017, 11:41

Nee, ik dacht met de diepte van die polder ten opzichte van het waterniveau in de rivier.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » vr 08 dec 2017, 19:29

Het rijk heeft € 430 miljoen gereserveerd voor de upgrade van de A2 tussen Deil en Vught. Dit is 75% van de geraamde kosten (€ 570 miljoen).
Rijk en regio starten een adaptieve, gebiedsgerichte aanpak voor het totale maatregelpakket. Rijk en regio gaan daarbij voor de korte termijn een pakket aan quick wins uitwerken en uitvoeren en de oplossingsrichtingen voor de middellange en lange termijn nader onderzoeken. De totale kosten van het pakket aan quick wins en de voorbereidende onderzoekskosten zijn geraamd op € 45,9 miljoen (exclusief BTW). Het Rijk reserveert hiervoor €18,3 miljoen (exclusief BTW). De regionale overheden zullen hiervoor in totaal €27,6 miljoen (exclusief BTW) reserveren.

Het Rijk reserveert daarnaast €430 miljoen (inclusief BTW) voor het starten van een MIRT-Verkenning naar structurele verbreding van de A2 (75% van de globaal geraamde kosten van € 570 miljoen, inclusief BTW). Hierbij zijn de onderzoekskosten 50/50 verdeeld over Rijk en regio.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... eggen-mirt

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Rogier » vr 08 dec 2017, 20:44

Bij de verbreding tussen Kerkdriel en Den Bosch zijn volgens mij de viaducten en bruggen niet vervangen en is er een ruimtereservering voor een 4de rijstrook in de zijbermen gereserveerd. De hoge kosten worden waarschijnlijk veroorzaakt omdat bij een verdere verbreding de bestaande viaducten en bruggen vervangen moeten worden (langere termijn goedkoper).

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door fonsoy » vr 08 dec 2017, 23:08

^^
Hoe zie je dat met de Empelbrug over de Maas werken?
https://www.google.nl/maps/place/Kerkdr ... d5.3380468
Dit is een flink smalle brug. Deze zal tezamen met de Martinus Nijhoffbrug verdubbeld moeten worden, een flinke dure operatie...

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Steyn_E » za 09 dec 2017, 3:19

^^
Daar zullen inderdaad bruggen naast gebouwd moeten worden. Maar het budget is dan ook best behoorlijk en ik denk dat ze beiden meegenomen zijn in die schatting van 570mln. Het stuk is namelijk niet zo lang en de ruimte voor 2x4 is al op meerdere plaatsen gereserveerd. Bij Zaltbommel door de verbindingsbogen onder de buitenste velden door te leggen. De grootste problemen zie ik bij Deil en het weefvak met de afrit Waardenburg, die zou je eigenlijk moeten ontweven door bijvoorbeeld de tak vanaf de A15 samen te laten voegen met de parrallelbaan van de A2 door knooppunt Deil. Dat zou nog altijd kunnen, er is nog een veld vrij onder het spoorviaduct. Als je dan ook nog de oprit vanuit Waardenburg daar aan koppelt voordat het hele zwikje in een keer in kan voegen scheelt dat een hoop turbulentie op de A2.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » za 09 dec 2017, 10:03

Er is € 570 miljoen begroot voor het project, wat denk ik alleen Deil - Empel omvat (17 km). Voor zo'n bedrag kan je inderdaad denken aan nieuwe bruggen.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris079 » za 09 dec 2017, 19:41

Ik vraag me steeds meer af of alleen een verbreding van dit stuk dé oplossing biedt tegen de dagelijkse files. Heb deze route tot voor kort 4 jaar lang gereden en ik vraag me serieus af of een extra rijstrook het probleem gaat oplossen.

Mijn ervaring is meer dat de oorzaak meer ligt aan het horizontaal en verticaal alignement van de weg tussen de Maasbrug en de Nijhoffbrug. Als je over de Maasbrug rijdt richting Zaltbommel , dan zie je de Nijhoff brug al liggen, maar middels een paar bochten en bogen kom je er pas. Die bochten zijn de feitelijke flessenhalsen in dit tracé. Weggebruikers reageren heel verschillend op die bochten. De een rijdt gewoon door, de ander trapt op de rem of laat het gas los, kortom er ontstaat snelheidsverschil in dit stuk met alle gevolgen van dien.
Dan heb ik het nog niet over het verticaal alignement. Er is een behoorlijk hoogteverschil tussen de toerit van Zaltbommel en de Nijhoffbrug. Gecombineerd met een bocht reageren de weggebruikers ook weer heel verschillend op dit stuk weg.

Mijn inziens zou het effectiever zijn het alignement aan te pakken, dan weer een extra rijstrook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » za 09 dec 2017, 19:49

Het alignement kan zeker een rol spelen, maar de verkeersintensiteiten zijn ook erg hoog voor 2x3: 131.000 - 140.000 voertuigen per dag tussen Deil en Empel. Boven de 120.000 is 2x4 toch wel aan te bevelen. Uit het MIRT-onderzoek blijkt ook dat de congestie zonder verbreding sterk zal toenemen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Kaaiman » zo 10 dec 2017, 12:21

Wellicht dat een alignementoptimalisatie tot de mogelijkheden behoort. De A2 tussen :KP: Het Vonderen en :KP: Kerensheide wordt in feite ook opnieuw aangelegd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Rogier » zo 10 dec 2017, 12:59

^^ Misschien wel, maar de assignment is volgens mij al goed genoeg en worden de problemen puur door de verkeersdrukte zelf veroorzaakt.
Een verbreding naar 2 x 4 rijstroken (met de mogelijkheid tot 5 - 6 rijstroken) is zeer wenselijk.

De mogelijkheid tot 5 en 6 rijstroken heb ik erbij geplaatst, zodat men niet 15 jaar later de boel weer grootschalig moet gaan aanpakken. De levensduur van bruggen en viaducten meestal veel langer en vroegtijdige vervanging i.v.m. te smalle viaducten is kapitaalvernietiging.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Steyn_E » zo 10 dec 2017, 15:43

^^
Lijkt me niet onwaarschijnlijk. Als er twee exacte kopieën gebouwd worden heb je in principe al ruimte voor 2x6 zonder vluchtstroken. Zo is de Martinus Nijhoffbrug ook ontworpen, als de helft van een tweeling.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris079 » zo 10 dec 2017, 18:41

Rogier schreef: zo 10 dec 2017, 12:59 ^^ Misschien wel, maar de assignment is volgens mij al goed genoeg en worden de problemen puur door de verkeersdrukte zelf veroorzaakt.
Een niet goed ontworpen alignement speelt wel degelijk een rol in het veroorzaken van files. Kijk maar op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, ondanks dat er 5 rijstroken zijn aangelegd, knelt het bij Vinkeveen ri. Amsterdam en bij Breukelen ri. Utrecht. En ja precies waar de weg een bocht maakt en nog eens hoogteverschil overbrugt moet worden. In verband een ongelijkvloerse kruising. Het is welliswaar niet extreem en idd door het aantal rijstroken verspreidt het zich meer, maar toch opvallend.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Via » zo 10 dec 2017, 19:38

Dat geldt ook voor de A2 bij Beesd. Staat ook vaak file bij de Lingebrug.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Rogier » zo 10 dec 2017, 19:39

^^

Vergeet niet dat op deze plekken ook extra verkeer de weg opkomt, omdat er 2 vrij drukke afslagen liggen.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door orionpax » zo 10 dec 2017, 22:05

Chris079 schreef: za 09 dec 2017, 19:41 Ik vraag me steeds meer af of alleen een verbreding van dit stuk dé oplossing biedt tegen de dagelijkse files. Heb deze route tot voor kort 4 jaar lang gereden en ik vraag me serieus af of een extra rijstrook het probleem gaat oplossen.

Mijn ervaring is meer dat de oorzaak meer ligt aan het horizontaal en verticaal alignement van de weg tussen de Maasbrug en de Nijhoffbrug. Als je over de Maasbrug rijdt richting Zaltbommel , dan zie je de Nijhoff brug al liggen, maar middels een paar bochten en bogen kom je er pas. Die bochten zijn de feitelijke flessenhalsen in dit tracé. Weggebruikers reageren heel verschillend op die bochten. De een rijdt gewoon door, de ander trapt op de rem of laat het gas los, kortom er ontstaat snelheidsverschil in dit stuk met alle gevolgen van dien.
Dan heb ik het nog niet over het verticaal alignement. Er is een behoorlijk hoogteverschil tussen de toerit van Zaltbommel en de Nijhoffbrug. Gecombineerd met een bocht reageren de weggebruikers ook weer heel verschillend op dit stuk weg.

Mijn inziens zou het effectiever zijn het alignement aan te pakken, dan weer een extra rijstrook.
:wall: :wall: Het traject staat in zowel de ochtend als avond spits muurvast omdat dit stuk in feite een trechter is waar ook nog extra verkeer bij moet. Zowel van Zuid naar Noord als Noord naar Zuid ga je van 4 naar 3 rijstroken. Die 4 rijstroken zijn al ontzettend druk. Vervolgens heb je met 2-3 aansluitingen te maken EN smalle bruggen. Dat los je enkel op door ruimte zowel in gevoel als in rijstroken.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris079 » zo 10 dec 2017, 22:24

^^ Wat ik wil aangeven, is dat de files niet alléén wordt veroorzaakt door de drukte en dat alléén een extra rijstrook het fileprobleem oplost. Wil je dit goed aanpakken, dan moeten er meer aanpassingen komen.
want wel eens gemerkt wáár het verkeer precies vast loopt ?

Heb wel eens ervaren dat de A15 vanuit Rotterdam was afgesloten en er dus geen verkeer bij kwam op de A2 ri. Den Bosch en tóch file in de bocht naar de Nijhoffbrug.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door keokiracer » zo 10 dec 2017, 22:30

^^ A15 vanuit Tiel + oprit Waardenburg
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 13 dec 2017, 10:15

Via schreef: zo 10 dec 2017, 19:38 Dat geldt ook voor de A2 bij Beesd. Staat ook vaak file bij de Lingebrug.
Ook hier ligt de weg in een bocht en je kunt niet over het viaduct heenkijken.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Seat » wo 13 dec 2017, 15:49

Steyn_E schreef: zo 10 dec 2017, 15:43 ^^
Lijkt me niet onwaarschijnlijk. Als er twee exacte kopieën gebouwd worden heb je in principe al ruimte voor 2x6 zonder vluchtstroken. Zo is de Martinus Nijhoffbrug ook ontworpen, als de helft van een tweeling.
Dat verklaart waarom de brug bij oplevering in 1996 eigenlijk al niet toekomstbestendig was. De rest van de A2 was in 1996 nog 2x2 maar al in 2001 was met een intensiteit van 112.000 te voorspellen dat zelfs 2x3 niet voldoende zou zijn.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door RikB » wo 13 dec 2017, 16:39

als dat tweelingbroertje ten oosten van de brug komt, wordt de alignment alleen nog maar slechter, dus doe maar gelijk 2x6 :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 13 dec 2017, 17:59

De spoorbrug ligt daar in de weg. De westkant is de enige kant die past.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » wo 13 dec 2017, 18:04

Dat past wel hoor. Er zit zo'n 60 meter tussen de brugpijlers van beide bruggen. Een brug met 5 rijstroken en een vluchtstrook zou ongeveer 30 meter breed moeten zijn. Bij een uitbreiding aan de westkant zullen nogal wat woningen gesloopt moeten worden in Zaltbommel terwijl een uitbreiding aan de oostkant zorgt dat de rest van de A2 symmetrisch verbreed kan worden, met dus minder impact in Zaltbommel en Waardenburg.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door sven_engelen » wo 13 dec 2017, 23:35

Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat de weg nog geen 10 jaar geleden verbreed is en de weg alweer van 2x3 naar 2x4 rijstroken moet omdat de intensiteit nu alweer te hoog is. Normaal duurt dat wel een jaar of 15-20 voordat de weg naar 2x4 zou moeten. Hoe lang was eigenlijk berekend dat de weg 2x3 vol zou houden? 10 jaar lijkt me sterk...
Svenlo

Plaats reactie