[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2

Bericht door waldo79 » wo 12 nov 2014, 13:19

captain007 schreef:
waldo79 schreef:
RSK schreef:Vanmiddag was ik met mijn oom mee naar Drunen, op de terugweg niet onaardig door de chaos heen gerold. Het viel me net na half vijf op dat op de A2 aan beide zijden van de Martinus Nijhoffbrug een fikse file was ontstaan. Ik kon niets anders afleiden dan angst voor het wegvallen van de vluchtstrook, aan beide zijden kwam de vaart er juist na de brug weer in.
Dat wegvak zit aan zijn verzadigingspunt. Sinds de verbreding ten noorden van Deil en bij Den Bosch blijft die 18 km tussen Deil en Empel hopeloos :yes:
Ik ben nu al een aantal dagen bewust iedere dag van Den Haag naar Ewijk aan het rijden om reistijd te timen/ervaren naar een eventuele locatie waar ik mogelijk een huis wil kopen in de omgeving van Tiel. Op de A2 sta je dagelijks rond kwart voor 5 al vanaf Nieuwegein vast tot aan knooppunt Deil met een gemiddelde vertragingstijd van rond het half uur. Ik denk dat als ze het wegvak Deil - Hintham niet aanpakken dat het over een paar jaar dagelijks tunneldoseren wordt op de hoofdrijbaan van de A2 bij Utrecht en dan zal de file mogelijk zelfs snel terugslaan tot aan Holendrecht toe.
In mijn beleving was het minder erg. 10-15 minuten verlies tussen Nieuwegein en Geldermalsen.
Op slechte dagen was het zomaar sneller om dwars door Vianen en over de dijk naar Culemborg te rijden, maar of bewoners van Everdingen daar nu op zitten te wachten :dontknow:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2

Bericht door Ds79m » wo 12 nov 2014, 13:23

Chris schreef:De intensiteiten op de brug liggen nog iets hoger, in representatieve maanden zo'n 140.000 - 145.000 voertuigen op een gemiddelde werkdag. Op piekdagen ligt het boven de 150.000 voertuigen per dag.

140.000 op 2x3 is vergelijkbaar met circa 92.000 voertuigen op 2x2: fors overbelast.
Is een brede rijbaan met 1x7 en 4 rijstroken voor de spitsrichting geen goedkope en efficiënte oplossing?

Of kan zo'n idee er in Nederland toe leiden dat je voor het vuurpeloton wordt gezet?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2

Bericht door Chris » wo 12 nov 2014, 13:28

Er is alleen geen duidelijke spitsrichting op de brug.

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door RSK » wo 12 nov 2014, 13:36

Volgens Wikipedia is de brug 38,8 meter breed. Ik weet niet om welke breedte het dan gaat (inclusief of exclusief pilaren), maar veronderstellende dat je 3,50 meter voor een rijstrook nodig hebt, hou je bij 2x4 nog zo'n 10 meter over voor vluchtstroken en geleiderails wanneer je het fietspad opoffert. Behalve dus wanneer het inclusief pilaren is, dan wordt het een krappe toestand.

Edit: via afstandmeten.nl lijkt het er op dat de 38,8 meter dus inclusief de pilaren is. De verhardingsbreedte komt uit op een krappe 33 meter, dus dan zou bij de aanleg van 2x4 geen vluchtstrook meer over blijven. Wel zou dat de optie bieden om een veel goedkopere fietsbrug te bouwen op de plek van de oude Bommelse Brug. Dat zal dus vooral een kwestie van voorkeur zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door captain007 » wo 12 nov 2014, 13:59

Een brug voor langzaam verkeer bouwen lijkt me niet realistisch qua kosten en baten. Dat ding zal dan bijna een lengte van 1 kilometer moeten krijgen en voldoen aan Rijnvaarthoogte. Oftwel, zo'n brug zal qua kosten ook al gauw richting de tientallen miljoenen oplopen. Kan je beter direct een nieuwe verkeersbrug ernaast leggen zonder langzaamverkeer voorziening en heb je ruimtereservering voor 2x5 met vluchtstroken ter plaatse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 14:08

Ds79m schreef:Is een brede rijbaan met 1x7 en 4 rijstroken voor de spitsrichting geen goedkope en efficiënte oplossing?

Of kan zo'n idee er in Nederland toe leiden dat je voor het vuurpeloton wordt gezet?
Op de SE-30 bij Sevilla hebben ze zoiets, weliswaar met 1x5 rijstroken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door RSK » wo 12 nov 2014, 14:25

^^ Alleen denk ik dat zoiets slechts haalbaar is wanneer je een verplaatsbare barrier hebt. Het creëren van een snelweg zonder rijbaanscheiding vanuit een uitgangspositie mét rijbaanscheiding acht ik onmogelijk. Zoals Chris aangeeft is er echter geen overtuigende spitsrichting. Je zou kunnen stellen dat er 's ochtends een grotere piek is richting noorden en 's avonds een grotere piek richting zuiden, maar dat is maar een zeer marginaal verschil.
captain007 schreef:Een brug voor langzaam verkeer bouwen lijkt me niet realistisch qua kosten en baten.
Hoewel ik twijfelde, was ik daar ook al bang voor. Dan zal men dus toch op termijn een tweede brug moeten gaan bouwen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » wo 12 nov 2014, 15:23

2x5 is het meest toekomstvast. Met 2x4 zal je met 25% groei alweer tegen de capaciteit aan gaan lopen. En deze corridor heeft één van de snelstgroeiende intensiteiten in Nederland. Dat komt ook omdat er weinig alternatieven zijn.

Helaas staat een bredere oeververbinding nog laag (niet) in de prioriteitenlijst. De doorstroming is sinds de verbreding van de aansluitende wegvakken natuurlijk wel fors verbeterd, de dagelijkse files van 20 kilometer lengte zijn verleden tijd. Maar de doorstroming is nog steeds niet geweldig en dat komt voornamelijk doordat het deel van knooppunt Deil tot knooppunt Empel eigenlijk ook naar 2x4 rijstroken verbreed had moeten worden. Qua intensiteiten is dit traject niet onderscheidend van Everdingen - Deil, maar qua kosten uiteraard wel. Daarom was de keuze voor 2x3 logisch, maar niet geschikt voor de lange termijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Kaaiman » wo 12 nov 2014, 15:48

Ten zuiden van de brug lijkt rekening te zijn gehouden met 2x4 rijstroken incl. vluchtstrook; op de brug dan zonder.
Een groter probleem lijkt me de Maasbrug: daar moet echt een tweede naast, wil je het traject integraal verbreden.

Toch denk ik dat de verbreding van de A27 veel nijpender is, als we e.e.a. in het perspectief van corridors Randstad - Noord-Brabant zetten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 15:55

^^ De A2 en A27 bedienen natuurlijk wel heel andere delen van Brabant. De A2 is de verbinding naar het oosten van Noord-Brabant (Den Bosch, Eindhoven), Limburg en Wallonië, de A27 is de verbinding tussen de noordelijke en oostelijke Randstad (en Noord-Nederland) enerzijds en West-Brabant (Breda) en Vlaanderen anderzijds.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Kaaiman » wo 12 nov 2014, 16:29

Uiteraard. Maar als je nu moet investeren in een verbinding die de Randstad met Noord-Brabant moet verbinden en je hebt maar één zak geld, dan zou ik wel voor de A27 kiezen, omdat de A2 in feite pas nog aan de beurt is geweest.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door nederland24 » wo 12 nov 2014, 16:41

^^Bovendien heeft de A2 nog capaciteit over, terwijl de A27 al tegen verzadiging aanloopt en ook wel heel erg krap en ouderwets is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 16:48

^^ Lees de post van Chris nog eens. De A2 heeft tussen Deil en Empel nauwelijks capaciteit over:
Chris schreef:De intensiteiten op de brug liggen nog iets hoger, in representatieve maanden zo'n 140.000 - 145.000 voertuigen op een gemiddelde werkdag. Op piekdagen ligt het boven de 150.000 voertuigen per dag.

140.000 op 2x3 is vergelijkbaar met circa 92.000 voertuigen op 2x2: fors overbelast.
Ik ben het met je eens dat de A27 ouderwets is. Tussen Lunetten en Everdingen op de bruggen eigenlijk te krap, tussen Lexmond en Gorinchem te krap onder sommige viaducten, de brug bij Gorinchem is natuurlijk een verhaal apart, de palenweg ten zuiden van Gorinchem kan ook moeilijk verbreed worden, knooppunt Hooipolder is substandaard, het stuk rond Oosterhout heeft een scherpe bocht en een aantal substandaard aansluitingen, ook bij Breda-Noord is de weg te krap en KP St. Annabosch is ook te krap.

Om iets aan de A27 te doen zal het op de meeste trajecten neerkomen op een compleet nieuwe aanleg van de weg, net als met de A16 destijds.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Boerenkool » wo 12 nov 2014, 22:11

Toch zijn de A27 ,en A2 hier deels communicerende vaten. Voor Tilburg, Waalwijk, Leerdam naar enzo kan je redelijk kiezen.

Mijn ervaring is dat de A2 veel verkeer heeft aangetrokken dat voor de ombouw over de A27 ging. Toen de A2 nog niet klaar was stonden bij flinke spitsen beide wegen over vrijwel de hele afstand stil. Nu staat de a27 vooral bij Gorinchem nog vast.
De A27 lijkt iets rustiger geworden tov een jaar of 5 a 10 geleden.
Het heeft er ook veel mee te maken dat de A27 maar 2x2 is met krappe invoegers. Vaaak moet je doorlopend terug naar 80 door inhalende vrachtwagens, slechte invoegers en de nog steeds slechte I/C verhouding.
Dat rijdt uiterst verrot en vermoeiend. Mensen rijden dan vaak liever op de A2 waar je veel meer overzicht hebt en links altijd nog om vrachtautos heen kan al kan je eigenlijk amper harder. Geeft veel meer de illusie van opschieten.

Ook is met de verbeterde A2 denk ik ook wat verkeer, waaronder veel vrachtverkeer, A15-A2 routes gaan pakken, dat zat vroeger op A12/A58/A59/A50
Dat zijn routes als Rotterdam- 's-Hertogebosch, Nijmegen-Utrecht enzo.
Ik denk dat als de tacitusbrug en de Gorkumse bruggen klaar zijn dat weer wat lucht geeft.
Wat dat betreft is het heel erg jammer dat er bij de A27 Ev-Br. vooral spitstroken komen, als ze echt de A27 naar 2x4 zouden hebben getrokken maakt dat die route veel gelijkwaardiger.

Je ziet toch aan de A2 dat een weg met een fatsoenlijk allignement meer verkeer op hetzelfde aantal stroken kan verwerken, goede invoegstroken, linkse redresseerrruimte, tenminste drie banen, het geeft wat rust in het verkeer.
het gaat ook inderdaad altijd mis bij de bruggen waar de vluchtstrook en redresseerstrook wegvallen.
Daar xie je zelfs dat de rechterstrook leger wordt en in het midden mensen ruim te zacht rijden. Zie je goed op de Brug bij Zaltbommel.
de Maasrbuggen hebben nog een vervelend aspect, de weefruimte achter de brug voor de keuze hoofdbaan-parallelbaan is te kort voor velen. Als je rechts rijdt komen veel mensen niet meer goed de hoofdbaan op. De snelheidsverschillen en korte volgafstanden geven weinig gaten. Velen sortereren dan dus op of voor de brug al voor. Dat geeft onrust en veel te zacht rijdendemidden en linksrijders. De opvoedende ongedulden zitten dan te kleven en alle kanten er voorbij te komen met hoop gerem en gegas als gevolg.
De vrachtwagens blijven overigens dan rechts en gaan de paralellbaan volgen waardoor de benutting ook niet in evenwicht is in het stelsel van 's Hetogenbosch. Dus files op de paralelbaan die dan weer terugslaan op de brug.

Op dez etrajecten is de latente vraag bovendien relatief groot. Mensen zijn bereid circa een uur te rijden naar hun werk. niet veel meer, en 40 minuten doen ze al vlot.
Toen de megafiles verdwenen van de A2 en A27 zijn er allemaal potentiele relaties bijgekomen a la Eindhoven- Utrecht, Den Bosch - Amsterdam, Tilburg-Utrecht... Er zijn gewoon forensen over en weer bijgekomen die anders een andere, vaak minder passende baan hadden gehad of zelfs geen baan. Leuk in de grote stad wonen maar in Brabant werken bij Amsl, baan op de zuidas maar niet Brabant meer uithoeven enz enz. De mobiliteit in de woningmarkt is er ook flink uit.
Dat gaat door tot een nieuwe verzadiging.
En niet alleen op de weg, ook met de treinen. Toen in de jaren 90 men van 2 naar 4 intercitys ging zaten die eigenlijk zo goed als meteen ook helemaal vol, terwijl de nieuwe 2 meteen dubbeldekkers waren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Vinny » wo 12 nov 2014, 23:06

Chris schreef:2x5 is het meest toekomstvast. Met 2x4 zal je met 25% groei alweer tegen de capaciteit aan gaan lopen. En deze corridor heeft één van de snelstgroeiende intensiteiten in Nederland. Dat komt ook omdat er weinig alternatieven zijn.

Helaas staat een bredere oeververbinding nog laag (niet) in de prioriteitenlijst. De doorstroming is sinds de verbreding van de aansluitende wegvakken natuurlijk wel fors verbeterd, de dagelijkse files van 20 kilometer lengte zijn verleden tijd. Maar de doorstroming is nog steeds niet geweldig en dat komt voornamelijk doordat het deel van knooppunt Deil tot knooppunt Empel eigenlijk ook naar 2x4 rijstroken verbreed had moeten worden. Qua intensiteiten is dit traject niet onderscheidend van Everdingen - Deil, maar qua kosten uiteraard wel. Daarom was de keuze voor 2x3 logisch, maar niet geschikt voor de lange termijn.
Bij aanleg van de brug werd volgens mij door Rijkswaterstaat expliciet aangegeven dat het eindbeeld was dat er nog een brug naast gebouwd zou worden voor een ruime 2x5 en vluchtstroken aan weerszijden van de rijbaan. Ik heb in ieder geval dit verhaal in de krant gelezen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Steyn_E » do 13 nov 2014, 23:59

Jup, dat is ook de reden dat destijds bij de bouw van de brug, de pylonen aan de buitenzijde zijn geplaatst. Zo kan, wanneer er een nieuwe naast staat, de vangrail worden weggehaald en er 1 rijbaan van 5 rijstroken op worden gemaakt. En het lijkt me dat ze dan inderdaad voor hetzelfde ontwerp zullen kiezen (alles beter dan nóg een Jan Blankenplank). Wat er met de Maasbrug moet? Die is namelijk behoorlijk slecht volgens mij. Golft als een achterlijke. Ik denk dat je dan zelfs 2 nieuwe bruggen nodig hebt. Kun je het wel in 1 keer goed doen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Rogier » vr 14 nov 2014, 7:25

^^

De Maasbrug is in 2010 versterkt en het golven zelf zegt niets over de technische staat van een brug.
Dit laatste wordt veroorzaakt door de voorspanning van de betonconstructie. Bij de Tacitusbrug golft het wegdek ook een beetje.
Bij een extra verbreding zou ik wel de Maasbrug vervangen, omdat anders de toeleidende wegen ook aangepast moeten worden.
Misschien is het mogelijk om een totaal nieuwe brugdek naast de brug te bouwen en later op de oude \ aangepaste pijlers te schuiven.
Op deze wijze kan deze brug vrij eenvoudig in een paar weken vervangen worden.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » vr 02 jan 2015, 13:23

www.bd.nl schreef:DEN BOSCH VRAAGT OM AANPAK A2 EN RING

DEN BOSCH - Den Bosch heeft het Rijk gevraagd om indringend te kijken naar de toenemende verkeersdrukte en filevorming op de A2 en de Ring Den Bosch. Ondanks de aanleg van extra rijstroken op de A2, zijn er de laatste maanden toch weer files bij de Ring en de A2. Met name het 'weefgebied' waar verkeer moet wisselen van rijstroken voor de Ring en het doorgaande A2-verkeer, levert vaker korte files op.
Ook de Randweg vanaf de A2 bij Vught staat vaak vol, krijgt Den Bosch met de ombouw van de N65 ook te maken met meer verkeer richting A2 en veroorzaakt het opkrikken van de N279 staks nog meer fileleed rond de aansluiting op de A2 bij Den Bosch. Al die zaken heeft Den Bosch nu bij het Rijk aangekaart om daar eens goed onderzoek naar te doen en mogelijk met oplossingen voor te vinden.
In Het Heetmanplein-topic zei ik al dat de Randweg alweer aan het vollopen is.
Ook kreeg ik op basis van de fileberichten al behoorlijk de indruk dat het in de omgeving 's-Hertogenbosch aan het vastlopen is in de spits.
De ombouw van de A59, de aanpak van de A2 en de aanleg van de Randweg hebben dus niet voldoende soelaas geboden voor een vloeiende afwikkeling van de verkeersstromen rond 's-Hertogenbosch.
Hebben jullie ideeën voor oplossingen van deze problematiek?
Laatst gewijzigd door kees op vr 02 jan 2015, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch

Bericht door captain007 » vr 02 jan 2015, 13:35

^^ Buiten het feit dat de parallelbaan naar 2x3 zou moeten is het grootste probleem de beperkte afvoercapaciteiten van de A2 tussen Empel en Deil en de A59 tussen Hintham en Paalgraven. Het loopt dan verderop vast wat enorme terugslag geeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch

Bericht door Chris » vr 02 jan 2015, 13:49

Met name de A2 ten noorden en de A59 ten oosten van 's-Hertogenbosch zitten tegen de maximale capaciteit.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door boe! » vr 02 jan 2015, 18:43

^^ Inderdaad. De brug bij Hedel in de A2 is het grootste knelpunt en vervolgens slaat de file relatief ver terug. In de filelijst van de VID gaat deze locatie van plaats 102 in 2013 naar plaats 44 in 2014.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door kees » vr 02 jan 2015, 22:59

Ik heb ook eens de A59 ten westen richting Waalwijk gepakt in de avondspits en dat was ook vervelend rijden. Bij bijna elke oprit ontstond congestie.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » vr 06 feb 2015, 11:29

kees schreef:
www.bd.nl schreef:DEN BOSCH VRAAGT OM AANPAK A2 EN RING

DEN BOSCH - Den Bosch heeft het Rijk gevraagd om indringend te kijken naar de toenemende verkeersdrukte en filevorming op de A2 en de Ring Den Bosch.
Het Rijk heeft het verzoek gehonoreerd en gaat ermee aan de gang.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-en-omg ... -1.4749043

Voorburger
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 10:22

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Voorburger » di 17 feb 2015, 11:06

Zonder nieuwe bruggen over Waal en Maas kan de A2 tussen Empel en knooppunt Deil onmogelijk worden verbreed naar 2 keer 4 rijstroken. Kan iemand bij benadering becijferen wat het kost om 2 nieuwe bruggen aan te leggen?

Volgens Wiki kostte de Martinus Nijhoffbrug in de jaren '90 90 miljoen gulden. Laat dat nu 100 miljoen euro zijn en trek dan ook nog 100 miljoen uit voor een nieuwe brug over de Maas. Dan kost alleen dat deel van de wegverbreding over een stuk van 16 kilometer al 200 miljoen euro. Ben benieuwd of de verbreding dan nog wel rendabel is, in verhouding tot het (beperkte) probleem dat het oplost.

Ik herken overigens een eerdere analyse dat de A2 ook wat extra verkeer aantrekt van o.a. de A27 omdat het een prettige en overzichtelijke snelweg is geworden. Ik heb ook wel eens de keuze A2 of A27, en kies om die reden altijd voor de A2, ook al is dat in tijd een paar minuten om. Om dezelfde reden rijd ik liever van en naar Eindhoven en Den Bosch via de A12-A2 (brede en overzichtelijke wegen, weinig verkeersknooppunten) dan via het in kilometers misschien net wat kortere traject van A13-A20-A16-A58 of A13-A20-A16-A15-alsnog A2 waar vooral het stuk bij Rotterdam erg onprettig rijdt.

Verder lijkt het beleid in Nederland te zijn om zoveel mogelijk verkeer via snelwegen af te wikkelen, maar zou het in de drukte op de A2 en A27 nog iets schelen als er tussen Gorinchem en Zaltbommel in nog een brug voor lokaal verkeer over de Waal wordt gebouwd? Ter hoogte van Brakel / Herwijnen zou je vrij gemakkelijk een brug kunnen maken voor regionaal verkeer die aan de noordkant aansluit op de N848/A15.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door captain007 » di 17 feb 2015, 13:04

^^ Het aandeel regionaal verkeer zal op de A27/A2 wel beperkt zijn. Meeste mensen rijden toch vanuit Brabant naar Utrecht en verder en niet naar een bestemming die net aan de overkant van de rivier ligt (zie je ook goed als je kijkt naar de filelocaties). Als je er een brug bouwt zal je uiteraard wel wat verkeer wegtrekken, maar waarschijnlijk dermate weinig dat het niet of nauwelijks merkbaar is. Daarnaast is de kostprijs voor een kleine brug heel hoog over een rivier als de Waal. Als je kijkt naar de huidige bruggen over de Waal dan is het ook niet verwonderlijk dat deze minimaal 1x4 rijstroken hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » ma 17 aug 2015, 19:08

In de nacht van 28 op 29 augustus wordt tussen 21.00 en 06.00 uur de A2 afgesloten richting Utrecht voor het testen van de Diefdijkcoupure.

Lijkt me voor de liefhebber een mooi fotomoment.

http://rws.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarc ... recht.aspx

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 17 aug 2015, 19:09

Komt niet vaak voor nee, er wordt in de regio al voor de afsluiting gewaarschuwd :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 16:14

De 'kennisas A2' is nieuw opgenomen in het MIRT.
Aanleiding en doel
Langs de A2-corridor liggen belangrijke (inter)nationale toplocaties en functies, zoals innovatiecampussen en Eindhoven Airport. De afgelopen jaren is de capaciteit van grote delen van de A2-corridor op orde gebracht (2x3 en 2x4 rijstroken). De Nationale Markt – en Capaciteitsanalyse (NMCA) van 2011 (bevestigd in een update in 2013) laat zien dat er een knelpunt resteert op het traject A2 Deil-Den Bosch met forse maatschappelijke kosten en economische schade. Het onderzoeksgebied strekt zich uit van Utrecht tot de Zuidkant van Eindhoven (t/m de A2 naar Weert). Ook het aansluitende deel van de A67 is onderdeel van dit MIRT Onderzoek.

Dit MIRT Onderzoek werkt volgens de nieuwe aanpak van de bereikbaarheidsopgave. De nieuwe aanpak betekent dat bereikbaarheidsopgaven waar relevant worden opgepakt in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven in het gebied (zoeken naar meekoppelkansen), dat er breed wordt gekeken naar mogelijke oplossingen (niet alleen naar infrastructuur) en dat Rijk, regio en bedrijfsleven hierbij optrekken in een gelijkwaardige samenwerking.

Planning
In de tweede helft van 2014 is gestart met de zogenaamde kwartiermakersfase. De kwartiermakersfase leidt in najaar 2015 tot een plan van aanpak voor het vervolg waarin de scope van het MIRT Onderzoek wordt vastgesteld. In het plan van aanpak wordt onder meer aangegeven welke aan het bereikbaarheidsknelpunt gekoppelde overige (ruimtelijke) opgaven in het MIRT Onderzoek mee onderzocht zullen worden, en welke rol elke partij in het MIRT Onderzoek zal krijgen.
http://mirt2016.mirtoverzicht.nl/mirtge ... n/651.aspx

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 15 sep 2015, 16:17

Mooi dat de urgentie wordt gezien :top:
Maar kunnen we een verbreding naar 2x4 of meer verwachten voor 2030?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Kaaiman » di 15 sep 2015, 18:06

*kuch* Oostelijke Ruit om Eindhoven *kuch*
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie