[A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

YORAMRW
woonerf

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Berichtdoor YORAMRW » Za 16 Sep 2017, 14:34

^^ De A1 loopt trouwens (indirect) wel naar Pyongyang. Via de E30 en de AH6 :p

Gerhard
dorpsstraat

Berichtdoor Gerhard » Za 16 Sep 2017, 14:35

Volgens mij zat er bij de BRD/DDR grens bij Mariënborn ook een mogelijkheid voor een muur. Die kon over de weg worden gerold.
Zijn die betondelen/ coupures voor de A2 in de buurt van waar ze geplaatst moeten worden?
Laatst gewijzigd door Gerhard op Za 16 Sep 2017, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerhard
dorpsstraat

Berichtdoor Gerhard » Za 16 Sep 2017, 15:00

Afbeelding
Im Falle eines Fluchtversuches mit dem Fahrzeug kam der so genannte "Fiffi" aus seiner Hütte. Auf beiden Seiten der Fahrbahn standen oberirdische Betonbunker, in denen sich jeweils ein ca. 30 Tonnen schwerer Stahlträger auf Rädern befand.

Bei einem Einsatz wurde er "losgelassen", rollte mittels seiner Schwerkraft auf den abschüssigen Schienen, die quer über die Autobahn verlegt waren, auf die Fahrstrecke, um den Flüchtigen zu stoppen.
Am 21.04.1973 rasten bei einem Fluchtversuch drei Männer mit ihrem LKW auf dieses Hinderniss. Zwei von ihnen wurden durch Schüsse verletzt. Der dritte Mann starb.
"Fiffi" schoss auf Schienen aus seiner Hütte .............................und wurde hier gestoppt.

Steyn_E
stadsweg

Berichtdoor Steyn_E » Za 16 Sep 2017, 23:03

Gerhard schreef:Volgens mij zat er bij de BRD/DDR grens bij Mariënborn ook een mogelijkheid voor een muur. Die kon over de weg worden gerold.
Zijn die betondelen/ coupures voor de A2 in de buurt van waar ze geplaatst moeten worden?

Volgens mij liggen ze normaal gesproken naast elkaar op het landhoofd, naast het viaduct dus. Volgens mij kun je op een van de betonnen balken ook de afwerking van het viaduct zien zitten (de platen RVS/Alu?), die ligt op het uiteinde.

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Zo 17 Sep 2017, 21:00

Wouter N14 schreef:Kennen ze in het buitenland ook dat soort toepassingen op snelwegen?

Bij elk aquaduct moeten er waterkerende elementen geplaatst worden, als het kunstwerk lek raakt kunnen er grote rampen plaatsvinden als niet tijdig de coupure gedicht wordt. Of het ook in die vorm bestaat zoals ze dat bij de Diefdijk bedacht hebben vraag ik me af.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coupure (Engelstalig wikipedia-artikel, met voor de Diefdijk een mooie foto)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Zo 17 Sep 2017, 21:09

Bij een aquaduct gebruikt men vooral kanteldijken. Als je weet dat ze er liggen vallen ze wel op, aan weerszijden van het aquaduct gaat de weg over een dijk heen zodat in een onwaarschijnlijk geval dat het aquaduct lek raakt (of de ene kant van de polder overstroomt) het niet via het aquaduct de andere polder in stroomt. De meeste mensen hebben er nog nooit van gehoord en het zal zelfs dagelijkse gebruikers niet opvallen waarschijnlijk.

Schelpenpaadje
verkeersader

Berichtdoor Schelpenpaadje » Zo 17 Sep 2017, 21:44

Een kanteldijk houdt niet alleen het water vast als het aquaduct lek raakt, maar zorgt ook dat er geen water in het aquaduct loopt bij overstroming of wateroverlast in het omliggende gebied.

In de Haak om Leeuwarden (N31) liggen een aquaduct en enkele onderdoorgangen na elkaar, die van elkaar gescheiden worden door kanteldijken. De polder van elk kunstwerk vormt een eigen compartiment in plaats van één lange verdiepte ligging. Hier is het concept kanteldijk daardoor wél goed merkbaar.

Ik denk niet dat een kanteldijk bij bijvoorbeeld een aquaduct gauw vervangen zal worden door een mechanische coupure. In het onwaarschijnlijke geval van lekkages of overstroming wil je het liefst een beveiliging die ongevoelig is voor storingen.

Rein
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Rein » Zo 17 Sep 2017, 22:17

Bij het Amstelaquaduct bij Uithoorn is aan één zijde wel een schuif geplaatst en is er dus geen kanteldijk.
Απο μικρό και απο κουζουλό μαθαίνεις την αλήθεια.

Schelpenpaadje
verkeersader

Berichtdoor Schelpenpaadje » Ma 18 Sep 2017, 10:55

^^ Dat zal met ruimtegebrek te maken hebben o.i.d.?

Rein
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Rein » Ma 18 Sep 2017, 11:41

Nee, ik dacht met de diepte van die polder ten opzichte van het waterniveau in de rivier.
Απο μικρό και απο κουζουλό μαθαίνεις την αλήθεια.

Terug naar “Autosnelwegen”