[A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Hajo » do 08 nov 2018, 19:06

^^ Verbreden naar 2x4 of 2x5 lijkt mij.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » do 08 nov 2018, 19:31

Het is een breed onderzoeksatelier. Kortom dat wordt gewoon een tramlijntje aanleggen en hier en daar wat buslijnen verleggen, zodat het OV pas echt een optie wordt voor de in de file geraakte automobilisten :p
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » vr 09 nov 2018, 11:48

De spoorlijn zit al hutje mutje vol sinds jaar en dag en er is zelfs al "spoorboekloos rijden".
Wat investeringen daar zou ik ook toejuichen. Alleen alle quickwins zijn wel al doorgevoerd, integraal naar 2 keer 2 sporen wordt best duur.

Dit soort onderzoeksbreedte is niet altijd om OV serieus als optie mee te menen, soms ook om te laten zien dat je dat bekeken hebt en aan een verbreding niet ontkomt.
Zo heb je later bij de rechter een zorgvuldige belangenafweging gemaakt en wordt je plan niet zo snel vernietigd.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 09 nov 2018, 23:23

De mensen constructief laten meedenken kan ook helpen om het draagvlak te vergroten voor een verbreding. Bovendien kunnen ook niet-deskundigen met verfrissende ideeën komen. ;)

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 14 nov 2018, 14:42

Als ik zo googlemaps kijk, vraag ik me eigenlijk af waarom Beesd als plaatsje van nog geen 4.000 inwoners een eigen af- en oprit heeft op de A2. Dat dorp had toch makkelijk bediend kunnen worden via de afslag Geldermalsen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 nov 2018, 14:47

Ik denk dat meespeelt dat alle bedrijven aan de noordzijde van Beesd liggen. Anders zou dat vrachtverkeer eerst door het dorp moeten om de aansluiting Geldermalsen te bereiken. Dit is ook zo'n geval waar geen oude hoofdweg aanwezig is omdat de A2 dat was.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 14 nov 2018, 16:22

Het is ook een hele goedkope aansluiting. Het viaduct moest er sowieso al komen vanwege de spoorlijn, dus dan is het enkel een kwestie van op- en afritten bouwen.

Bert65
dorpsstraat

Bericht door Bert65 » wo 14 nov 2018, 16:56

Hajo schreef:^^ Verbreden naar 2x4 of 2x5 lijkt mij.
Dat zal niet veel verschil maken. Gisteren reed ik daar ook weer eens, in de spits, en het leek drukker dan dat het daadwerkelijk was. Op strook 1 en 2 reed iedereen bumper aan bumper met nog net geen 70 km/u maar strook 3 werd amper gebruikt en daar werd ook makkelijk de 90 tot 100 km/u aangetikt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 feb 2019, 14:37

Rijkswaterstaat schreef:Effect proef dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught beperkt

De proef met dynamische maximumsnelheden op de snelweg A2 van knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal heeft niet geleid tot een substantiële afname van het aantal kop- staartbotsingen op dat traject tijdens de ochtend- en avondspits.

De proef werd uitgevoerd in het kader van het een grootschalig onderzoek van Rijk en regio naar knelpunten en oplossingen voor de doorstromingsproblematiek op het traject A2 Deil-Vught. Op de lange termijn zijn wellicht investeringen in infrastructuur nodig. Maar omdat op dat traject doorstroming en bereikbaarheid nu ook al onder druk staan, wordt met een aantal kleinschalige maatregelen ook geprobeerd op korte termijn verbeteringen aan te brengen. Deze zogenoemde quick-wins zijn in 2018 onderzocht en worden dit jaar verder uitgewerkt of zijn al gerealiseerd.

Proef met dynamische maximumsnelheden A2

Eén van deze kleinschalige ingrepen die benoemd is als mogelijke verbetering, zou het invoeren van een dynamische snelheidslimiet kunnen zijn vanaf knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal, in noordelijke richting tijdens de drukke ochtend- en avondspitsen. Om de effecten daarvan te meten, heeft Rijkswaterstaat gedurende oktober en november 2018 een proef uitgevoerd.

Afhankelijk van het verkeersaanbod werd tijdens de proefperiode via de matrixborden boven de weg de wettelijke maximumsnelheid op werkdagen in de spits aangepast naar 90 km/h. Met deze maatregel wilden we de kans op schokgolven door rembewegingen verkleinen, zodat de aantallen kop-staartbotsingen mogelijk afnemen en als gevolg daarvan ook de extra files.

De ongevallenanalyse na afloop van de proef toont aan dat het aantal kop- staartbotsingen niet substantieel is afgenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Dit blijft op gelijk niveau. De filevorming ten gevolge hiervan bleek ook niet afgenomen te zijn. Dit betekent dat invoering van een dynamische maximumsnelheid op dat traject onvoldoende effect zal hebben om de verkeersveiligheid en doorstroming substantieel te verbeteren. De proef zal dan ook niet verlengd worden.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » ma 11 feb 2019, 14:43

Lijkt mij dat er een onrustiger wegbeeld ontstaat op de overgangstijdstippen van reguliere naar aangepaste maximum snelheid.
Dat is ook met de tijdvensterwissels van 100/130 op bijvoorbeeld de A2 tussen Abcoude en Maarssen. Vooral het eerste uur continu gewissel van rijstrook omdat weggebruikers die door hebben dat het tijdvenster is ingegaan gelijk hier de snelheid op willen aanpassen en daardoor links en rechts langzamer verkeer wordt ingehaald.

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 11 feb 2019, 16:47

^^ Die conclusie was op voorhand al te verwachten.
mavas schreef:
vr 12 okt 2018, 9:52
Vrij logisch toch dat het niet wordt opgevolgd? Mensen verwachten dat signalering er is om files aan te geven, niet om een permanente snelheid aan te geven. Op de A8 werkte het ook totaal niet, dynamax werkte ook niet, dus verwacht men hier dat het wel ineens werkt?!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » vr 15 feb 2019, 19:13

Is er al eens ergens een proef geen door de filedetectie een tijd uit te zetten? Voor mijn gevoel vaak onderdeel van het probleem

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » vr 15 feb 2019, 21:04

Kopstaartbotsingen is vooral niet opletten en je niet aanpassen (afstand/snelheid).

Mensen die niet opletten en afstandsregels negeren letten die wel op de matrixmaximumsnelheid?
Lijkt me niet, dat doet namelijk sowieso al vrijwel niemand. Veel mensen weten niet eens dat het een maximunsnelheid is en volgens mij wordt t zo goed als nooit gehandhaafd.

Plaats reactie