[A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » vr 29 nov 2019, 10:56

Inderdaad, het buiten verkeer stellen omdat de brug anders mogelijk faalt is het nieuwswaardige feit, niet een stukje 90 km/h vanwege verschoven rijstroken. :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Hajo » za 30 nov 2019, 13:01

Diverse stalen bruggen in de A27 worden door betonnen exemplaren vervangen omdat stalen bruggen veel meer onderhoud vergen dan betonnen bruggen. Ik zou zeggen: doe het dan meteen goed en vervang deze stalen bruggen ook door betonnen exemplaren.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » za 30 nov 2019, 15:56

^^ Staal vervangen door beton kan niet zomaar. De pijlers en landhoofden van een stalenbrug kunnen het veel grotere gewicht van een betonnen exemplaar namelijk nauwelijks, of niet, dragen. Zeker bij de bruggen uit de tweede helft van de vorige eeuw zet ik mijn twijfels of de pijlers en landhoofden van een stalen brug draagkrachtig genoeg zijn voor een veel zwaarder betonnen exemplaar.

Bij spoorbruggen uit de 19e eeuw ging dat wel maar daar was het beton gewicht vaak niet veel meer dan de in het verleden over gedimensioneerde oude stalen spoorbruggen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5086
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » za 30 nov 2019, 17:16

Hajo schreef: za 30 nov 2019, 13:01 Diverse stalen bruggen in de A27 worden door betonnen exemplaren vervangen omdat stalen bruggen veel meer onderhoud vergen dan betonnen bruggen. Ik zou zeggen: doe het dan meteen goed en vervang deze stalen bruggen ook door betonnen exemplaren.
Stalen bruggen hebben inderdaad meer onderhoud nodig, maar de meeste stalen bruggen worden vervangen, omdat deze niet sterk genoeg zijn. Betonbruggen hebben vaak extra reststerkte en het uitharden (steker worden) beton gaat steeds door. Hierdoor hebben veel oudere betonbruggen extra sterkte i.t.t. stalen bruggen. Nieuwe stalen bruggen kunnen gewoon gebouwd worden, omdat tegenwoordig moet in het ontwerp ook rekening gehouden worden met vermoeiing, waardoor deze bruggen ook (veel) sterker zijn. Verder kan men ook hoogsterkte staal toepassen, waardoor het gewicht van de brug niet hoeft toe te nemen. Bij de A12 zou ik de stalenoverspanningen vervangen en de onderbouw een opknapbeurt geven. Dan kan het werk snel uitgevoerd worden.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Durashift » za 30 nov 2019, 17:56

Donderdag en vrijdag over die brug gereden. Vraag mij toch af hoe ze de verkeersafwikkeling gaan doen. Immers, nu moet je voor Westervoort vanaf de A12 (uit ri. Utrecht) over het Velperbroekcircuit, waarbij de rijstroken vanaf de Arnhem oost kant erbij komen.. (hebben vrije doorgang nu). Da's een best kort stukje om samen te voegen..

Nu kan je het verkeer vanaf de A12 (west) kant wel over de A12 laten rijden tbv afrit 27.. maar verkeer vanuit Velp of Doesburg zal toch over de rotonde moeten..

Na de brug is het ook vrij 'haaks' door de middenberm om de afrit naar Westervoort / Groesen te halen, lijkt mij.. daar kan je niet eerst een slinger maken waar het verkeer met 90 doorheen kan en dan uitvoegen, verwacht ik.

Ik ben benieuwd. Er zal vast wel over nagedacht zijn. ;)

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » wo 04 dec 2019, 15:56

De Gelderlander https://www.gelderlander.nl/arnhem/kome ... ~a2dfbf7e/ meldt weer iets over de werkzaamheden die verband houden met de IJsselbruggen bij Westervoort. Het kan zijn dat een verslaggever hier meeleest omdat in de laatste alinea van het artikel wel de spijker op zijn kop wordt geslagen aangaande het beurtelings ontzien van de de oude stalen bruggen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door hurricane » vr 06 dec 2019, 0:39

Er is een stuk lijnverlichting wegehaald om de doorsteek te maken.
De eerstvolgende sectie lijnverlichting (5 armaturen) is nu voorzien van witte verlichting.
Dat van de rest van de lijnverlichting 85 % defect is, boeit blijkbaar RWS niet. Droevige aanblik.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Durashift » za 07 dec 2019, 11:59

Werkzaamheden waren uitgelopen, hoorde ik. Gelijk file natuurlijk. Wordt nog wat..

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door rbtvdijk » do 12 dec 2019, 20:17

hurricane schreef: vr 06 dec 2019, 0:39 Er is een stuk lijnverlichting wegehaald om de doorsteek te maken.
De eerstvolgende sectie lijnverlichting (5 armaturen) is nu voorzien van witte verlichting.
Dat van de rest van de lijnverlichting 85 % defect is, boeit blijkbaar RWS niet. Droevige aanblik.
De armaturen van de losse lichtmasten op de brug zelf, zijn inmiddels ook vervangen door LED.

Voor de rest is het inderdaad geen gezicht. Hopelijk gaat de verlichting nu snel vervangen/gerepareerd worden.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door hurricane » vr 13 dec 2019, 1:13

rbtvdijk schreef: do 12 dec 2019, 20:17
hurricane schreef: vr 06 dec 2019, 0:39 Er is een stuk lijnverlichting wegehaald om de doorsteek te maken.
De eerstvolgende sectie lijnverlichting (5 armaturen) is nu voorzien van witte verlichting.
Dat van de rest van de lijnverlichting 85 % defect is, boeit blijkbaar RWS niet. Droevige aanblik.
De armaturen van de losse lichtmasten op de brug zelf, zijn inmiddels ook vervangen door LED.

Voor de rest is het inderdaad geen gezicht. Hopelijk gaat de verlichting nu snel vervangen/gerepareerd worden.
Zag het net ook, stuk beter zo! :top: 8-)
Voor de rest ben ik bang dat er niets met de lijnverlichting gaat gebeuren maar dat men wacht op uitvoering Via15 project.
Dan zal de boel waarschijnlijk wel worden weggehaald en vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7884
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Jackbauer1350 » za 14 dec 2019, 20:04

Bij het verwijderen van de lijnverlichting tussen Oudenrijn en Woerden begin dit jaar werd ook witte verlichting in de armaturen gedaan, als werkverlichting. Zou mij niets verbazen dat dit bij Westervoort ook het geval is. Kan het zo maar zijn dat binnen enkele weken daar alle lijnverlichting ook verdwenen is.

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door playertwo » za 14 dec 2019, 21:43

^^ alles beter dan zoals het er nu bij hangt... :booooos:
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door playertwo » zo 19 jan 2020, 23:25

Inmiddels hebben er werkzaamheden voor versmalling plaatsgevonden. Echter zijn alle bruggen nog in gebruik. De noordelijke brug heeft nu wel al 2 rijstroken richting Duitsland. Voor wat betreft de lijnverlichting vertrouwd de aannemer van dienst hier niet op en is er werkverlichting geplaatst.
Overigens opmerkelijk is het aanbrengen van witte strepen ipv gele belijning. Zelfs de borden zijn vervangen boven de noordelijke rijbaan, dus dit zal een project van vele jaren worden.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5086
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » ma 20 jan 2020, 9:14

^^

Een belachelijke situatie dat deze situatie zo lang moet gaan duren.
Al 2 - 3 jaar geleden was bekend dat deze brug aangepakt moet worden en nu zegt men dat men nog 2 jaar nodig heeft om de boel te regelen.
Dat lijkt mij een zeer sterk verhaal, want het voor be reiden voor het vervangen van de overspanningen hoeft volgens mij geen jaren te duren. De werkzaamheden zijn vergelijkbaar met het invaren van de nieuwe overspanningen bij de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal of bij het invaren van de nieuwe overspanningen in de Moerdijkbrug 40 jaar geleden.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » ma 20 jan 2020, 14:48

^^ Invaren is hier geen optie omdat het vaarwater, de IJssel, veel te smal en bij normale afvoer ook nog eens te ondiep om met pontons te kunnen werken. De pijlers staan op de rand van het zomerbed dus de brug is lastig/niet op te pakken in zijn geheel. Bij een driekwart, of meer, dwarse afsluiting van de rivier met behulp van pontons loop je grote kans op ontgrondingen, wegspoelen van de bodem, onder de pontons. Dit was iets waar men bij het invaren van de "Snelbinder" in Nijmegen toen ter tijd ook erg huiverig voor was.

Een kanaal is praktisch stilstaand water dus daar heb je de problemen met ontgrondingen niet.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5086
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » ma 20 jan 2020, 16:51

^^

Dan misschien de overspanningen naast de bestaande brug (op noodpijlers) bouwen en tijdens een vakantie inschuiven.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » ma 20 jan 2020, 21:04

^^ Dat is denk ik de enigste reële optie. Het zijn dan geen noodpijlers maar hulppijlers waarop de nieuwe brug gebouwd kan worden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » di 21 jan 2020, 14:47

De Gelderlander weet weer, https://www.gelderlander.nl/duiven/hoe- ... ~a38a02ca/, iets te melden over deze bruggen die langzaam maar zeker een "hoofdpijn dossier" aan het worden zijn. Veel extra vertraging vanuit de Achterhoek/Duitsland nu er nog maar drie rijstroken over zijn van de oorspronkelijke vier. In het artikel wordt trouwens nog steeds gesproken van renovatie van de bestaande stalen bruggen.

Ben benieuwd wat dat in de toekomst gaat brengen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door playertwo » wo 22 jan 2020, 19:39

^^ Die vertraging was te verwachten omdat men moet wennen aan de gewijzigde verkeerssituatie. Ben meer benieuwd naar de vertragingstijd over een week of 2.
Verder natuurlijk ook hoe rijkswaterstaat dit probleem gaat oplossen, want heb het gevoel dat men dat zelf ook nog niet weet, nu er nog niet eens een voorbereiding van een aanbesteding is gestart
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door boe! » wo 22 jan 2020, 20:13

Dit is gewoon de Duitse methode, wat je in de buurt van Arnheim wel enigszins kan verwachten. ;)

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door hurricane » do 23 jan 2020, 0:19

Waarom zou het niet mogelijk zijn om 1 rijstrook open te stellen over 1 van de stalen bruggen ipv een brug compleet uit t verkeer halen? Je zou dat kunnen rouleren over beide stalen bruggen.
Toch een behoorlijk minder belasting van de brug en in totaal kun je 2x4 rijstroken behouden.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » do 23 jan 2020, 15:07

^^ Dat is een hele goede vraag! Als men aan de brug aan het werk is zal dat zeker niet gaan, denk aan trillingshinder als je bijvoorbeeld aan het lassen bent, maar hangende de onderzoeken en studies naar wat de beste oplossing is had dit wellicht wel gekund.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door brytje008 » do 23 jan 2020, 15:26

Wat ik mij opviel in de comments onder het artikel en een filmpje wat ik erover keek. Dat er toch wat mensen zijn die vinden dat "de randstad prioriteit krijgt boven de rest van het land" of althans die dit gevoel erover hebben. En ze dat ze denken dat het daarom zo lang duurt met het renoveren van de bruggen. Ik had geen idee dat dit gevoel zo leefde. :dontknow:
Touren is rough so you got to be tough

R-R-L
stadsweg
Berichten: 279
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door R-R-L » do 23 jan 2020, 20:21

^^
Dat minderwarigheidscomplex leeft daar enorm, heel veel gehuil over dat alles maar in de Randstad gebeurt en dat ze zich zo ontzettend achtergesteld voelen. Tegelijkertijd is er een flinke afkeer als ze dan zeggen dat Randstedelingen door de verhitte woningmarkt die kant uit trekken en dus de economie kunnen helpen, daar moet men niets van weten. Ik raad mensen ook af om er heen te verhuizen, ben er zelf geboren en getogen maar mijn ouders waren 'import'. Dan weet je dat er altijd achter de rug om over je gepraat wordt, maar naar naar jou toe altijd mooi weer spelen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Durashift » do 23 jan 2020, 22:01

Vanmiddag ben ik over de noordelijke brug gereden, omstreeks half vier. Invoegend vanaf Westervoort, dat ging best eigenlijk. Je hoeft nu niet rap 2 rijstroken, bult op, over te steken om richting Utrecht te geraken. ;)

Om iets aan 'capaciteit' te houden heeft men rijstrook 2 ook als uitvoegende taper gemaakt, richting Velperbroekcricuit. Is wel heel kort.. kan maar zo dat er een 'snelle jongen/meid' vanaf rijstrook 1 die taper nog op wil.. en dat dit niet gaat door het aanwezige verkeer op rijstrook 2 en 3.. :(

Volgens mij ontbrak er een doorgetrokken streep tussen rijstrook 1 en 2.. iets dat misschien wat kan helpen bij de bewustwoording?

ZoabLover
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 jan 2020, 9:44

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door ZoabLover » vr 24 jan 2020, 9:53

R-R-L schreef: do 23 jan 2020, 20:21 ^^
Dat minderwarigheidscomplex leeft daar enorm, heel veel gehuil over dat alles maar in de Randstad gebeurt en dat ze zich zo ontzettend achtergesteld voelen. Tegelijkertijd is er een flinke afkeer als ze dan zeggen dat Randstedelingen door de verhitte woningmarkt die kant uit trekken en dus de economie kunnen helpen, daar moet men niets van weten. Ik raad mensen ook af om er heen te verhuizen, ben er zelf geboren en getogen maar mijn ouders waren 'import'. Dan weet je dat er altijd achter de rug om over je gepraat wordt, maar naar naar jou toe altijd mooi weer spelen.
Er zit wel een kern van waarheid in. Het is bekend dat dit deel van Nederland enorm slecht ontsloten is. (Dit is wel vaker genoemd op dit forum)
De regio Liemers en Achterhoek is een stuk dichter bevolkt dan bijvoorbeeld de lijn Overijssel, Drenthe, en Friesland waar een verbrede A28, een compleet doorgetrokken A32 en een snelle intercity spoorverbinding aanwezig is.
Wat betreft de infrastructuur (zowel spoor als weg), valt hier wel behoorlijk wat winst te behalen.
Voornemens om de infrastructuur te verbeteren blijven in de regio Liemers en Achterhoek wel opvallend lang liggen t.o.v. het aantal inwoners in de regio.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Palance » vr 24 jan 2020, 10:07

Wellicht wel, maar dan nog zijn al die Calimero-reacties van Randstad vs de provincie (zoals je ze ook ziet met dicussies over boeren en Zwarte Piet), volstrekt onzinnig :nothanks:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Schelpenpaadje » vr 24 jan 2020, 10:44

"De provincie" is gelukkig al 10-20 jaar met een inhaalslag bezig qua infrastructuur.

In het oosten komt dit misschien wat later op gang dan in het noorden en zuiden. Gelukkig zijn projecten als de upgrade N18 en doorgetrokken A15 inmiddels ver voorbij het stadium van 'voornemen'.

Ik betwijfel of late actie bij deze brug illustratief is voor de achterstand van de regio t.o.v. de Randstad. Bijvoorbeeld de problemen bij de Hollandse Brug jaren geleden tonen aan dat gebrekkig onderhoud/monitoring en traag ingrijpen zich niet alleen beperkt tot de provincie. De IJsselbrug in de A12 lijkt me ook van minstens zo'n groot belang op (inter)nationaal niveau. De problematiek is hooguit één voorbeeld in een patroon dat al dan niet bestaat.

De Achterhoek is een relatief groot gebied omringd door snelwegen zonder één grote stad of bestemming die als trekker voor bijvoorbeeld een geheel nieuwe snelweg kan dienen. Toch valt er, net als in andere gebieden buiten de Randstad, nog genoeg te verbeteren. Beter wordt de discussie daarover gevoerd op basis van feiten en kansen dan dat gevoelens en tegenstellingen de overhand hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » vr 24 jan 2020, 11:20

Een situatie zoals deze hoort eigenlijk wel voorkomen te worden. We zijn nu aanbeland in een situatie dat een deel van de infrastructuur niet meer beschikbaar is, als eerder actie was ondernomen had dit voorkomen kunnen worden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5086
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » vr 24 jan 2020, 12:17

^^

Inderdaad en vooral heel erg vreemd en je kunt je afvragen of RWS \ minister de Kamer goed informeerd m.b.t. de onderhoudssituatie van de infrastructuur. 10 jaar geleden kwam dit probleem al naar voren en naar mijn mening mag je wel vanuit gaan dat RWS in 10 jaar in staat moet zijn om een goed beeld te krijgen van de technische staat \ restlevenduur van haar infrastructuur.

Plaats reactie