[A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » ma 14 okt 2019, 11:01

^^ Dat wordt een mooie aanbesteding. Nu nog afwachten of er een aannemer, of combinatie van aannemers, bereid is om in te schrijven. Ik ben bang dat er na deze brug nog vele tientallen zullen volgen, mits het PAS geneuzel niet teveel roet in het eten gooit, en dat de aannemers daardoor selectief te werk zullen gaan bij het wel of niet inschrijven op een project.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Egbert » ma 14 okt 2019, 13:04

Misschien om dat te combineren met uitbreiding van de capaciteit? Combineren met een parallelbaanprincipe als A2/N2, op zijn minst zo ver als afslag Duiven, met direkt aan de oostkant van de brug over het Velperplein een verbinding.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Rogier » di 15 okt 2019, 10:02

^^
Ik denk dat vervanging uitsluitend inhoudt dat men de stalenoverspanning zelf vervangt, maar dat de onderbouw (pijlers, landhoofden, etc) en de betonnen aanbruggen niet vervangt. In dat geval is het een kwestie van eruit hijsen en de nieuwe overspanningen erin schuiven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chris » di 15 okt 2019, 10:10

Tenzij men besluit om geen staal meer te gebruiken, maar beton. Zoals bij de A27 bruggen.

Alhoewel je zeker een punt hebt dat een stalen brug waarschijnlijk ingevaren kan worden en de hele operatie dus met weinig hinder uitgevoerd kan worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » ma 25 nov 2019, 15:14

Duitse toestanden. Als dit nodig is, dan is eigenlijk de renovatie te laat, want de infrastructuur is niet meer volledig beschikbaar.
Rijkswaterstaat schreef:Rijstroken op A12 IJsselbruggen vanaf begin 2020 anders ingedeeld

Al het verkeer op de A12 IJsselbruggen krijgt vanaf begin 2020 in beide richtingen te maken met verschoven rijstroken en een maximumsnelheid van 90 km/h. De verwachting is dat dit beperkte verkeershinder oplevert.

Rijkswaterstaat kan hierdoor afwisselend 2 stalen bruggen afsluiten, zodat deze minder zwaar belast worden. De stalen bruggen zijn, na tientallen jaren zeer intensief gebruik, toe aan een renovatie. Het verkeer kan met beperkte verkeershinder in afwachting van de geplande renovatie in 2022 hiermee veilig gebruik blijven maken van de bruggen. Alle bestaande op- en afritten blijven in gebruik.

Afbeelding
De huidige situatie op de IJsselbruggen in de A12


Afbeelding
De nieuwe verkeerssituatie op de A12 IJsselbruggen vanaf begin 2020


Voorbereidende werkzaamheden A12 IJsselbruggen
De komende weken worden voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, zodat het verkeer met 90 km/h veilig van de ene naar de andere brug geleid kan worden. Hiervoor moet onder andere de vangrail aangepast worden en plaatselijk nieuw asfalt en markering worden aangebracht. Deze werkzaamheden worden ’s avonds en ’s nachts uitgevoerd als er minder verkeer is. Dit veroorzaakt beperkte verkeershinder. Er blijft altijd minimaal 1 rijstrook in iedere rijrichting beschikbaar.

Renovatie stalen IJsselbruggen
De stalen IJsselbruggen staan in de planning om gerenoveerd te worden vanaf 2022. Deze renovatie wordt op dit moment voorbereid. Renovatie van deze bruggen is nodig zodat de constructie de toegenomen verkeersdruk de komende jaren aan kan. De bruggen zijn na uitvoering van de renovatie 30 jaar vrij van groot onderhoud. Vooruitlopend hierop inspecteert Rijkswaterstaat sinds april 2017 de brug regelmatig en voert zo nodig onderhouds- en versterkingsmaatregelen uit. Rijkswaterstaat neemt passende maatregelen wanneer inspecties daartoe aanleiding geven. Daarbij staat veiligheid voorop. Dit kan betekenen dat rijstroken op de stalen IJsselbruggen in de snelweg A12 richting Duitsland tijdelijk worden afgesloten. De betonnen brug, waarover verkeer vanuit Duitsland en De Liemers richting Arnhem en Utrecht rijdt, verkeert in goede staat en wordt niet gerenoveerd.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » ma 25 nov 2019, 15:54

^^ Als ik dit zo bekijk op deze illustratie dan vraag ik mij af wanneer de renovatie daadwerkelijk begint. Als één van de twee oude IJsselbruggen buitendienst gaat, in afwachting van renovatie, om deze niet meer te zwaar te belasten dan roept dat bij mij vraagtekens op.

De tekening van ander rijbaan gebruik suggereert dat er vanaf begin volgend jaar gewerkt gaat worden aan de brug, want waarom zou je anders de brug deels buiten dienst nemen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door mavas » ma 25 nov 2019, 16:46

^^ Zoals ik het lees, is de aangepaste verkeerssituatie vanaf januari 2020 actief, waarna pas 2 jaar later aan renovatie begonnen wordt. 2 jaar rijdt het verkeer dus over een tijdelijke situatie met minder capaciteit.

Dit is inderdaad wel verbazend, dat ze 2 jaar niks doen. Duitsland is dan ook vrij dichtbij Chris. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 nov 2019, 17:26

De bewoners en weggebruikers in het gebied treffen het niet. Eerst vertraging bij het project A15/A12 en nu dit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » ma 25 nov 2019, 17:30

Zowel Omroep Gelderland als De Gelderlander brengen het bericht met de headline over de snelheidsverlaging van 100 naar 90 km/h. Opmerkelijk, want dat is wel het minst belangrijk aan deze situatie.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » ma 25 nov 2019, 18:38

Ik snap niet waarom men de renovatie niet naar voren gaat halen (2021), want een hoop projecten lopen toch vertraging op en dat men het geld van die projecten gebruiken om deze renovatie (vervanging bovenbouw) eerder af te ronden. Wel een zeer slechte situatie dat men tot deze maatregelen moet komen, want nu is men een paar ton extra kwijt aan het nemen van de tijdelijke maatregelen (en de extra kosten van het extra inspecteren).

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » ma 25 nov 2019, 20:39

^^ Iets naar voren halen kan alleen maar als je weet wat je precies moet gaan doen. Ik ben bang dat men nog geruime tijd nodig heeft om te beslissen wat men gaat doen en hoe men het gaat doen.

Het is wel erg bedenkelijk dat men een brug afsluit omdat de resterende levensduur niet meer voldoende is om het zonder kleerscheuren uit te houden. De komende tijd zal ons leren of men kan besluiten tot renovatie of dat volledige nieuwbouw de enigste, en beste, oplossing is. Renovatie is goed voor een beperkt aantal jaren, iets van maximaal 30, terwijl nieuwbouw goed moet zijn voor 100 jaar.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » ma 25 nov 2019, 20:55

Eerst werd gesproken over renovatie, later over mogelijke vervanging en nu toch weer over renovatie.

Als vervanging aan de orde is lijkt dit me een goed moment om meteen te kiezen voor 1 brug met 4 rijstroken. Ik vermoed dat men liever de A15 eerst gereed had zodat er een betere omleidingsroute ingezet kon worden.

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door playertwo » ma 25 nov 2019, 22:11

Hopelijk nemen ze dan ook eindelijk het herstel van de verlichting mee voordat deze "tijdelijke" situatie van toepassing wordt. Kwam vanavond uit Oberhausen terug en minstens 75 % van de verlichting is nog defect
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 nov 2019, 22:30

Is het denkbaar dat de tijdelijke situatie nog iets wordt opgerekt, om voor verlichting tijdens de grondige aanpak te kunnen beschikken over de doorgetrokken A15? Desnoods door deze dan "tijdelijk" tolvrij te maken en de kosten hiervan te verrekenen met een hogere efficiëntie tijdens de renovatie/vervanging.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » di 26 nov 2019, 6:37

Chris schreef: ma 25 nov 2019, 20:55 Eerst werd gesproken over renovatie, later over mogelijke vervanging en nu toch weer over renovatie.

Als vervanging aan de orde is lijkt dit me een goed moment om meteen te kiezen voor 1 brug met 4 rijstroken. Ik vermoed dat men liever de A15 eerst gereed had zodat er een betere omleidingsroute ingezet kon worden.
Ik denk dat men voor vervanging van de bovenbouw gaat. De brug bestaat volgens mij uit 2 delen. Het deel boven de uiterwaarden is volgens mij van beton en het deel boven de IJssel is volgens mij in staal uitgevoerd. Misschien is het vervangen van de stalen overspanningen voldoende om de brug weer tientallen jaren mee te laten gaan. De onderbouw kan best nog in (zeer) goede staat zijn.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » di 26 nov 2019, 7:16

^^ Iedere brug, dus ook deze, bestaat feitelijk uit twee delen. Het ene deel van de brug bestaat uit de pijlers en de landhoofden. Het andere deel van de brug bestaat uit het daadwerkelijke rijdek van de brug. Dit rijdek kan bestaan uit staal, beton of een combinatie van staal en beton. De bruggen over de IJssel zijn, inclusief de aanbruggen, stalen bruggen met denk ik een betonnen rijdek. Het kan ook een stalen dek zijn maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen omdat ik geen detail foto's van de brug langs heb zien komen.

Vermoedelijk is het geen orthorope plaatconstructie want die zou dan al versterkt moeten zijn zoals de 10 bruggen uit het lijstje van 10. Waar de problemen zich precies voordien weet ik niet maar wel is bekend dat er al eerder afsluitingen waren van de oudste brug die waarover nu het verkeer van Arnhem Velperpoort naar Duiven overheen rijdt.

Wordt ongetwijfeld vervolgd zeker als een van de bruggen aan het verkeer onttrokken moet worden om te voorkomen dat de degeneratie zover doorgaat dat eventueel herstel niet meer mogelijk is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » di 26 nov 2019, 8:34

^^

Ik denk dat herstel zelfs niet meer mogeljik is, want anders had men de boel al wel herstelt.

Ik ben benieuwd of de oude Van Brienenoordbrug (en de nieuwere Van Brienenoordbrug) sterk genoeg is (zijn). Misschien is het zelfs slimmer om beide overspanningen tijdens een zomervakantie uit te varen en door nieuwe overspanningen te vervangen.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » di 26 nov 2019, 12:33

^^ De van Brienenoordbrug is van een geheel andere constructie en totaal niet te vergelijken met de bruggen in de A12 bij Westervoort. Deze brug is van een veel later ontwerp en volgens een principieel andere methode gebouwd.

Een deel van de problemen zal voortkomen uit het feit dat de belasting uiteindelijk vele malen groter is geworden dan men ten tijde van het ontwerp kon verwachten. Geldt uiteraard ook voor een groot aantal andere bruggen uit deze bouwperiode.

De tijd zal het leren of herstel mogelijk is, misschien daarom wel een tijdelijke afsluiting om verdere degeneratie van de oudst IJsselbrug te voorkomen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door hurricane » di 26 nov 2019, 16:15

Jammer dat er niet de mogelijkheid is om over een stalen brug 1 rijstrook te openen enkel voor personenwagens.
Dan heb je toch een hoop minder belasting qua gewicht ten opzichte van huidig, en je kunt in beide rijrichtingen 4 rijstroken open houden.
3 jaar lang een rijstrook onttrekken naar het westen is niet niets :?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » di 26 nov 2019, 19:04

Volgens mij is dit brugtype ook relatief zeldzaam in Nederland: een grote stalen overspanning uit begin jaren '60 (ontworpen in de jaren '50). De grote stalen overspanningen zijn veelal de boogbruggen, niet zo'n liggerbrug zoals bij Westervoort. Wellicht dat de Rijnbrug Rhenen nog wel in de buurt komt. De Hagesteinsebrug is ook van staal maar die is 20 jaar jonger.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door captain007 » wo 27 nov 2019, 9:47

hurricane schreef: di 26 nov 2019, 16:15 Jammer dat er niet de mogelijkheid is om over een stalen brug 1 rijstrook te openen enkel voor personenwagens.
De ervaring leert dat je dan van die vervelende sluizen moet gaan inrichten die voor veel meer opstopping zorgen. En zeker als er toch eentje zich vastrijdt in zo'n sluis. Dan is deze oplossing denk ik beter. Het is alleen enorm teleurstellend dat tegelijkertijd met de afsluiting van een van de bruggen niet de renovatiewerkzaamheden beginnen. Is dit project eigenlijk al aanbesteed of zit daar nu net de crux waarom dit niet versneld kan worden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » wo 27 nov 2019, 9:51

Ik ga er vanuit dat er nog geen aanbesteding loopt, zeker omdat alleen al in de afgelopen 3 maanden nog afwisselend gesproken werd over renovatie of vervanging.

Ik vraag mij overigens af hoe je een zwakke stalen brug nog kan renoveren. Je kan maar zoveel extra staal aanbrengen en lassen heeft ook zijn beperkingen. Of wellicht spreekt men van renovatie, maar wordt in werkelijkheid de hele bovenbouw vervangen? Als er toch al een complete overspanning buiten verkeer wordt genomen kan je wellicht maar beter doorpakken en de hele overspanning vervangen.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » wo 27 nov 2019, 12:20

Volgens Rijkswaterstaat geeft de "tijdelijke situatie" geen extra files op deze brug. https://www.gelderlander.nl/westervoort ... ~adee6a78/

Het is een premium artikel dat ik, uiteraard, niet kan lezen maar ik maak uit de inleiding op dat er een nieuwe brug gaat komen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Chris » wo 27 nov 2019, 12:56

Het artikel stelt dat er juist geen complete vervanging gaat komen:
De Gelderlander schreef:5. Waarom wordt de brug eigenlijk niet volledig vervangen?
Onder meer vanwege de kosten: nieuwbouw is duurder dan renovatie. Bovendien zijn er nú maatregelen nodig aan de brug, waarmee niet gewacht kan worden. Bij een hele nieuwe brug moet een planprocedure worden opgestart en het duurt jaren voor die er doorheen is. Holleman: ,,Die tijd hebben we niet, vandaar dat we de bruggen renoveren.”
Overigens zie je hier ook weer hoe journalisten geobsedeerd zijn met de maximumsnelheid, misschien komt dat door de stikstofcrisis, maar daar heeft dit niks mee te maken. De enige reden is dat er eigenlijk een soort permanente wegwerkzaamheden-situatie is met verschoven rijstroken. Niks bijzonders dus.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » wo 27 nov 2019, 13:50

^^ Zoals gezegd kan ik Premium artikelen niet lezen omdat ik het verdom om voor ieder lokaal sufferdje zo'n abonnement af te sluiten. Kennelijk dus wel renovatie maar ik vraag mij af of dat wel dé oplossing is. Volgens mij, kan het mis hebben, heb je voor een 1 op 1 vervanging geen langdurige vergunningen procedures nodig omdat je gewoon iets vervangt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Basjuh1981 » wo 27 nov 2019, 15:36

PeterSchoeber schreef: wo 27 nov 2019, 12:20 Het is een premium artikel dat ik, uiteraard, niet kan lezen maar ik maak uit de inleiding op dat er een nieuwe brug gaat komen.
Even openen in incognitovenster ;)

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door playertwo » do 28 nov 2019, 17:33

Chris schreef: wo 27 nov 2019, 12:56 Het artikel stelt dat er juist geen complete vervanging gaat komen:
De Gelderlander schreef:5. Waarom wordt de brug eigenlijk niet volledig vervangen?
Onder meer vanwege de kosten: nieuwbouw is duurder dan renovatie. Bovendien zijn er nú maatregelen nodig aan de brug, waarmee niet gewacht kan worden. Bij een hele nieuwe brug moet een planprocedure worden opgestart en het duurt jaren voor die er doorheen is. Holleman: ,,Die tijd hebben we niet, vandaar dat we de bruggen renoveren.”
Overigens worden de bruggen richting Duitsland om en om afgesloten volgens hetzelfde artikel
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier » vr 29 nov 2019, 10:35

Chris schreef: wo 27 nov 2019, 12:56 Het artikel stelt dat er juist geen complete vervanging gaat komen:
De Gelderlander schreef:5. Waarom wordt de brug eigenlijk niet volledig vervangen?
Onder meer vanwege de kosten: nieuwbouw is duurder dan renovatie. Bovendien zijn er nú maatregelen nodig aan de brug, waarmee niet gewacht kan worden. Bij een hele nieuwe brug moet een planprocedure worden opgestart en het duurt jaren voor die er doorheen is. Holleman: ,,Die tijd hebben we niet, vandaar dat we de bruggen renoveren.”
Overigens zie je hier ook weer hoe journalisten geobsedeerd zijn met de maximumsnelheid, misschien komt dat door de stikstofcrisis, maar daar heeft dit niks mee te maken. De enige reden is dat er eigenlijk een soort permanente wegwerkzaamheden-situatie is met verschoven rijstroken. Niks bijzonders dus.
Ik denk dat de renovatie de vervanging van de bovenbouw inhoudt. Bij veel bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal zijn 5 - 10 jaar geleden ook de stalen overspanningen van veel bruggen compleet vernieuwd en heeft de onderbouw een stevige opknapbeurt gekregen. Waarschijnlijk gaat dat hier ook gebeuren. Het voordeel is dat het werk snel gedaan kan worden.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: [NL][A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door R-R-L » vr 29 nov 2019, 10:45

Chris schreef: wo 27 nov 2019, 12:56

Overigens zie je hier ook weer hoe journalisten geobsedeerd zijn met de maximumsnelheid, misschien komt dat door de stikstofcrisis, maar daar heeft dit niks mee te maken. De enige reden is dat er eigenlijk een soort permanente wegwerkzaamheden-situatie is met verschoven rijstroken. Niks bijzonders dus.
Valt bij De Gelderlander nogal op dat ze pro lagere snelheid zijn. Bijna elke week staat er wel weer een polletje op de site met de vraag of de snelheid omlaag moet. Ergerlijk hoe ze hun mening zo duidelijk verkondigen.

In een van de artikelen las ik dat RWS verwacht dat de overlast wel meevalt, want de snelheid gaat naar 90. Hebben ze de filestatistieken al eens bekeken? Of er gereden? Ten oosten van Velperbroek is een notair probleemstuk. Dit gaat het er niet beter op maken.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door PeterSchoeber » vr 29 nov 2019, 10:52

^^ Renoveren is "iets"anders dan nieuwbouw en in het geheel niet met elkaar te vergelijken. Wat betreft de bruggen over het Amsterdam Rijnkanaal heb je gelijk daar zijn de stalenbruggen grotendeels, of allemaal, vervangen. Zelf vermoed ik ook dat de bruggen compleet vervangen gaan worden maar daar moet dan de aanbestedingsprocedure nog voor gestart worden.

Dat een brug langdurig aan het verkeer onttrokken moet worden, om waarschijnlijk de beoogde restlevensduur te behalen, baart mij wel zorgen. De tijd zal het leren of er gedurende de afsluiting iets gedaan wordt met de afgesloten brug in het kader van pappen en nathouden. Wordt er na het aan het verkeer onttrekken niet veel, of niks, gedaan met de brug die aan het verkeer is onttrokken dan lijkt mij de conclusie wel duidelijk. Aan het verkeer onttrekken zonder dat er iets gebeurd kan je moeilijk verkopen.

Zoals o.a. Chris al aangeeft snappen de journalisten er niet veel van omdat zij zich focussen op de iets lagere snelheid van 90 km/u i.p.v. de gebruikelijke 100.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Plaats reactie