Hoogspanningsnet en autosnelwegen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Hoogspanningsnet en autosnelwegen

Bericht door playertwo » wo 07 apr 2021, 17:56

Peter schreef: di 06 apr 2021, 16:19
Rogier schreef: di 06 apr 2021, 14:10 Correlaties die gebaseerd zijn op studies kwalitatief minder goed uitgevoerd zijn. Bij 1 studie lichte correlatie. Later is deze studie doorgezet (langere tijdperiode om meer data te verzamelen) en toen kwam men er achter dat er geen correlatie was. Toch erg vreemd dat medewerkers die hun hele leven in een elektrische centrale werken niet massaal kanker krijgen. Als er een omgeving is met deze straling, dan zijn het elektrische centrales.
Ik neem dat soort conclusies met de spreekwoordelijke lading zout.
Ik ken de laatste inzichten niet. Maar bij een heel zwakke correlatie kan er ook sprake zijn van toeval of een indirecte correlatie want je moet heel grote uniforme groepen hebben om toeval uit te filteren. De correlatie was er niet voor volwassen, dus volwassen mensen in een centrale zullen het ook niet vaker hebben. Of die voor kinderen achterhaald is weet ik dus niet. De regelgeving is niet aangepast, dus die gaat nog steeds uit van een (waarschijnlijke) correlatie.

De indirecte correlatie is er eentje die geen direct fysische relatie heeft tussen oorzaak en ziekte, maar een andere. Als je (onterecht) dagelijkse angst hebt voor "effecten" schaadt dat soms je gezondheid, en lijkt er een correlatie te zijn met het gevaar bij een gezondheidsonderzoek. Het kan ook zijn dat mensen die onder een hoogspanningsmast of naast een vuilverbrander of snelweg gaan (of blijven) wonen, mensen zijn met minder keuzes in het leven, met soms ook een ongezondere levensstijl. Zijn mensen naast de snelweg ongezonder door de snelweg of omdat daar ongezondere mensen gaan wonen ? Moeilijk uit de statistiek te halen.
Niet zomaar dat er geen nieuwe woning onder bestaande leidingen worden gebouwd, gemeenten tennet kunnen dwingen te verplaatsen of te verkabelen en er een uitkoopregeling is.
In de buurlanden zijn de regels ook een stukje strenger en zo'n constante bromtoon bij vochtig weer kan nimmer gezond zijn voor je
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hoogspanningsnet en autosnelwegen

Bericht door Palance » wo 07 apr 2021, 18:25

playertwo schreef: wo 07 apr 2021, 17:56 In de buurlanden zijn de regels ook een stukje strenger en zo'n constante bromtoon bij vochtig weer kan nimmer gezond zijn voor je
Ik heb eens in Portugal op vakantie vlak tegenover een mast verbleven en dat ding bromde en knetterde de hele tijd door. Niet dat het me erg stoorde trouwens.
Toen hij ‘s nachts even stil was wist ik meteen dat de stroom uitgevallen was :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Hoogspanningsnet en autosnelwegen

Bericht door Rogier » wo 07 apr 2021, 18:37

playertwo schreef: wo 07 apr 2021, 17:56Niet zomaar dat er geen nieuwe woning onder bestaande leidingen worden gebouwd, gemeenten tennet kunnen dwingen te verplaatsen of te verkabelen en er een uitkoopregeling is. In de buurlanden zijn de regels ook een stukje strenger en zo'n constante bromtoon bij vochtig weer kan nimmer gezond zijn voor je
Men heeft hier onderzoek naar gedaan en het aantal gevallen is extreem super laag, waardoor causaal verbang eigenlijk nooit aangetoond is. Daarnaast is het aantal kankergevallen van medewerkers die in deze omgeving werken, niet verhoogd. Verder is het niet waarschijnlijk dat deze straling niet schadelijk is, want deze straling heeft een te korte golflengte (50 omwentelingen per seconde). Een geluidsgolf of licht is ook straling hebben soms dezelfde golflengte. Dat bromgeluid komt, omdat er spanning door de draden gaat en dat hoor je soms. Lijkt gevaarlijk, maar risico's zijn extreem laag en eigenlijk nooit aangetoond.

Wat ik persoonlijk vreemd vind is dat mensen hier een wereldprobleem van maken, maar tegelijk wel lekker lopen te zonnen en \ of lopen te roken. Deze laatste 2 zaken is wel een causaal verband aangetoond m.b.t. kanker. Alles ondergronds stoppen klinkt leuk, maar dat kost extreem veel geld en we hebben geen geldboom. Ergens moet het vandaan komen en misschien zijn andere veiligheidsuitgaven slimmer, waardoor er per saldo veel meer veiligheid te bereiken valt.

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Hoogspanningsnet en autosnelwegen

Bericht door playertwo » vr 30 apr 2021, 16:32

^^ Ik pleit niet voor volledig ondergronds, wel voor bewustwording van de risico's en mogelijk war betere afstemming mbt de regelgeving met de buurlanden.
Zonnen en roken zijn mij bekend. Laat ik nu niet roken en wel frequent buiten zijn maar oppassen met verbranden en te lang in de zon zijn.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Plaats reactie