[A200] [N200] Ondernemers vrezen nieuw verkeerslicht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

[A200] [N200] Ondernemers vrezen nieuw verkeerslicht

Bericht door mavas » vr 13 jan 2006, 13:38

Wessel Mekking
zwanenburg/halfweg-Op de A200 staan straks files vanaf het knooppunt Rottepolderplein. En de bedrijventerreinen De Weeren in Zwanenburg en Sugar City in Halfweg worden onbereikbaar. Voorzitter Paul Kok van de Ondernemersvereniging Halfweg, Zwanenburg, Boesingheliede en omstreken ziet de komst van een nieuw verkeerslicht op de weg tussen Amsterdam en Haarlem - ter hoogte van de oude suikerfabriek - met angst en beven tegemoet.

In en rond de suikerfabriek moeten een megabioscoop, een restaurant, bedrijfsruimten en winkels komen. Een nieuw verkeerslicht aan de westkant van Halfweg is dan onmisbaar, vindt Rijkswaterstaat. Ook bij de Osdorperweg, ten oosten van Halfweg, voorbij het bestaande kruispunt met de Oranje Nassaustraat, komen verkeerslichten. Wel is het de bedoeling dat op de route een groene golf gaat gelden, belooft woordvoerster Marjan Nijssen van Rijkswaterstaat.

Kok uitte zijn vrees voor een nieuw stoplicht tijdens de nieuwjaarsreceptie van de ondernemersvereniging. ,,Het verplaatst de file circa anderhalve kilometer naar het Rottepolderplein en maakt straks de bedrijventerreinen Sugar City en De Weeren tijdens de ochtendspits vrijwel onbereikbaar. De Zwanenburgerdijk bijvoorbeeld is 's morgens nu al een gewilde vluchtroute en wij zijn bang dat die dan 's morgen helemaal dichtslibt.'' Nu staat op de A200, die in de bebouwde kom verdergaat als N200, op werkdagen een file van het kruispunt met de Oranje Nassaustraat tot aan de afslag Halfweg, aldus de voorzitter van de Ondernemersvereniging Halfweg, Zwanenburg, Boesingheliede en omstreken.

De ondernemersvoorzitter vreest files door de plannen van Rijkswaterstaat voor het plaatsen van een nieuw verkeerslicht bij Sugar City. ,,Vooralsnog zijn wij niet blij met deze maatregel, vooral omdat het ons inziens de situatie verslechtert. Ook in Halfweg zelf zal de Oranje Nassaustraat weer dichtslibben'', schetst Kok een doemscenario.

Kok ziet meer in een ondertunneling of omlegging van de drukke weg, die nu Halfweg doorklieft. De verwachting is dat het na de aanleg van de Westrandweg (A5), tussen knooppunt Raasdorp en de Coentunnel, een stuk rustiger wordt op de N200/A200. Rijkswaterstaat heeft geen plannen de drukke route door een tunnel te laten lopen of om te leggen. Kok denkt dat dit de enige goede oplossing is. ,,En daarvoor moeten Rijk en provincie op een zeker moment toch met geld over de brug komen.''

De preses is bang dat Haarlemmermeer op de Zwanenburgerdijk, langs de Ringvaart, belemmerende maatregelen gaat treffen om het sluipverkeer tegen te gaan. Dat zou bedrijventerrein De Weeren - in het westen van Zwanenburg - minder goed bereikbaar maken. ,,Dan zou het effect van de nieuwe brug grotendeels verloren gaan'', schetst Kok. Hij hoopt het tij nog te kunnen keren door met ambtenaren van Rijkswaterstaat in conclaaf te gaan. De plaatsing van een verkeerslicht noemt hij 'kortzichtig'.

Ook luidde Kok de alarmbel over Sugar City. De ondernemersvereniging vindt het prima als de oude 'sloopruïnes' verdwijnen, maar waarschuwt ook voor een overschot aan zaken met een 'food-bestemming'. Met de opening van een vierde supermarkt in de regio is het aantal vierkante meters al over de top. Een nog groter overschot zou 'ernstige consequenties' kunnen hebben voor ondernemers in de buurt van Sugar City, waarschuwt de ondernemersvereniging.
Bron: Haarlems Dagblad
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 13 jan 2006, 13:39

Niet zo zeuren. Als de A5 straks is aangelegd is een tunnel niet meer nodig en kan de N200 ingrijpend worden verbouwd. Het verkeersaanbod is dan toch al flink gedaald.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 13 jan 2006, 13:55

Niet zo zeuren. Als de A5 straks is aangelegd is een tunnel niet meer nodig en kan de N200 ingrijpend worden verbouwd. Het verkeersaanbod is dan toch al flink gedaald.
Helaas zal de A 5 in het geheel NIET zorgen voor een verbetering van de relatie Haarlem <--> Amsterdam, en dat is toch 90% van het '200' verkeer. Kijk nog even naar de kaartjes in je trajectnota... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 13 jan 2006, 13:57

Maar als ze lang rekken verschuift het probleem van RWS naar de provincie Noord-Holland. :hap:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 13 jan 2006, 14:03

Een oplossing kan zijn een enkelbaans viaduct bouwen, zodat je ruimte hebt voor Terre-Armee constructies bij Halfweg. Je blijft wel met erg vervelende bochten zitten. Of je zou gewoon een heleboel huizen moeten slopen...

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » vr 13 jan 2006, 14:20

ik snap idd ook niet waar om de A200 rustiger zou worden na de aanleg van de A5. Dan wordt de A200 naast de verbinding A'dam - Haarlem ook interessant voor verkeer van de zaanstreek / west friesland richting Haarlem

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 13 jan 2006, 15:09

Toen ik in 1999 bij de open dag van Rijkswaterstaat werd, heb ik met eigen ogen de verkeersprognoses van de N 200 gezien. Zonder 'aanvullende maatregelen' zou de verkeersbelasting na openstelling van de A 5 met 11 tot 20% toenemen op de N 200. Aanvullende maatregelen hielden een reconstuctie van knp. Rottepolderplein in, en een 'knip' in de N 200 bij Halfweg, zodat al het doorgaand verkeer gedwongen zou worden een forse omweg te maken via knooppunt Raasdorp. :shock:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 13 jan 2006, 23:18

Idd, ik geloof ook niet dat verkeer uit Haarlem opeens via de grote omweg A9 -> A5 -> S102 -> S101 naar Amsterdam zou gaan. Verkeer kiest altijd de kortste weg weten we inmiddels, en de N/A200 is gewoon duidelijk de kortste weg.
Belachelijk als er een knip inkomt. En trouwens, mocht dat plan doorgaan dan wordt het nog belangrijker dat de A9 wordt uitgebreid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 jan 2006, 0:48

Ja in dezelfde folder stond ook dat ze de A 9 van 4 naar 14 rijstroken wilden uitbreiden... :shock:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 14 jan 2006, 4:09

Vinny schreef:Ja in dezelfde folder stond ook dat ze de A 9 van 4 naar 14 rijstroken wilden uitbreiden... :shock:
Dat zijn dan 2x4 doorgaande stroken, en 2x2 parallelstroken, blijft er nog 1x2 over... Of misschien 2x5 doorgaand en 2x2 parallel?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 14 jan 2006, 11:15

Of een 3-3-2-3-3 configuratie waarbij de 2 een wisselstrook is?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 jan 2006, 12:08

Nee, zeven stroken per rijrichting. Drie op de hoofdrijbaan en vier op de parralelrijbaan, GOK ik. Want dat stond er niet bij. Ik vermoed: Twee voor de richting A 5 / A 205 en twee voor de richting A 9 / A 200 en dus drie voor de hoofdrichting A 9.

Maar in die tijd (1999) bestond de hele A 9 slechts uit 2x2 rijstroken, behalve het korte stukje tussen beide Rottepolderpleinen, daar was het 1+2+2+1, waarbij de + 1 staat voor de weefstrook A 200/ A 205 ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 14 jan 2006, 21:21

Voor de A9 bestaan nergens geen plannen voor 14 stroken. Niet nu op dit moment in elk geval.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 14 jan 2006, 21:23

René schreef:Voor de A9 bestaan nergens geen plannen voor 14 stroken. Niet nu op dit moment in elk geval.
Was ook te mooi om waar te zijn :? :roll: ;)
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 jan 2006, 21:55

Voor de A9 bestaan nergens geen plannen voor 14 stroken. Niet nu op dit moment in elk geval.
Hehe, ik had ook niet anders verwacht..., maar tussen Rotterpolderplein en Raasdorp is dus wel een idee geweest voor een Prins Claus/Ypenburg achtig breiwerk te maken. Ik zal eens kijken of ik betreffende folder nog ergens kan vinden. Ik weet wel dat ik toen (in 1999) wel onder de indruk was. Maar ik kon me ook niet voorstellen dat men het echt van plan was.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » zo 11 mar 2007, 19:49

Vanmiddag kwam ik langs Halfweg en tot mijn verbazing hebben ze de N200 door deze kern gereconstrueerd. Het downgrade-proces is al een klein beetje begonnen, want de kruispunten in Halfweg kennen voor de VRI's asfaltdrempels.
Jaren tachtig, prachtig!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 11 mar 2007, 20:36

Hoe je fatsoenlijk van Haarlem naar Amsterdam komt staat er niet bij. Dat lukt namelijk niet....

Het is de verkeerde oplossing van een vervelend probleem...., maar dat men het in Nederland niet voorelkaar krijgt om verkeersstromen op een juiste manier te faciliteren mag nu wel duidelijk zijn... :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 11 mar 2007, 20:51

De dreef-inrichting is er gekomen vanwege de uitdrukkelijke wens van de gemeente.
En als het aan de gemeente had gelegen, was de weg ook versmald geweest naar 2x1... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 11 mar 2007, 23:16

Wat mij betreft:

1. A5 Westrandweg aanleggen.
2. A200 tussen KP Rottepolderplein en de A5 coflictvrij aansluiten, gehele stuk als autosnelweg.
3. N200 ten oosten van de A5 wordt ontrijkt en krijgt een s-nummer.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 11 mar 2007, 23:31

2. A200 tussen KP Rottepolderplein en de A5 coflictvrij aansluiten, gehele stuk als autosnelweg.
Je hebt nogal wat ruimtegebrek ;)

Ik zou zeggen: kijk eens op Google Earth

Overigens ben ik het wel met je eens dat de situatie drastische verbetering behoeft...

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » zo 11 mar 2007, 23:40

De N200 wordt [voorlopig] toch niet op de A5 aangesloten?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 12 mar 2007, 0:25

Vinny schreef:Je hebt nogal wat ruimtegebrek ;)
Was ik al bang voor. Ik heb gewoon uit m'n losse pols bedacht wat ik graag zou willen. Nar mogelijkheden heb ik niet gekeken. ;)

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » ma 12 mar 2007, 17:48

Volgens mij bestaat er geen enkele goed realiseerbare mogelijkheid om de weg door Halfweg te verleggen. Aan de noordkant kan niet, omdat daar een natuurgebied is, de spoorlijn moet twee keer gekruisd worden en enkele vaarten moeten overgestoken worden. Aan de zuidkant kan, maar dan komt de weg letterlijk naast de A9 te liggen. Niet slim dus. De N200/A200 is ook al een zeer oude weg waar men met dorpsuitbreidingen geen rekening heeft gehouden met mogelijke verkeersproblemen in de toekomst.

Mijns inziens is het wel belangrijk om wat aan de huidige situatie te doen. De N200/A200 verdient immers geen downgrade, omdat het een belangrijke verbinding is van de Nederlandse hoofdstad naar de provinciehoofdstad van Noord-Holland. In de toekomst zal het alleen maar drukker worden op de A200/N200, omda SugarCity dan wordt opgeleverd (op de plaats van de oude CSM-suikerfabriek). Ook komt er in Halfweg een station.

Het slimst zou zijn als de weg ondertunneld wordt, maar dit maakt de oplossing erg duur en wordt daarom waarschijnlijk nooit uitgevoerd.
Jaren tachtig, prachtig!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 12 mar 2007, 18:03

Er waren wel ooit plannen voor een tunnel, die in een vergevorderd stadium waren.
De infrastructuur is op dit punt historisch ook erg leuk om te volgen. Vroeger toen de trekschuit er nog was, was het een drukke vaarroute. Je ziet nog steeds duidelijk de vaarten langs de route die gebruikt werden.
Daarna kwam de paard en wagen, daarna het spoor, de tram en tegenwoordig vooral de auto.
En dat allemaal over een corridor :)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 12 mar 2007, 18:22

Inderdaad. Vroeger was die corridor tussen twee meren door, dus je kón gewoonweg niet via een andere route.

mavas
2x5 autosnelweg

Re: A200/N200: Ondernemers vrezen nieuw verkeerslicht

Bericht door mavas » do 11 okt 2007, 22:22

De gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude heeft het licht gezien. Nu de gemeente Amsterdam, de provincie, de Stadsregio en Rijkswaterstaat nog ;)
Haarlems Dagblad schreef:’Verkeer moet om Halfweg’
Gepubliceerd op 11 oktober 2007, 17:56
Laatst bijgewerkt op 11 oktober 2007, 18:17

halfweg -
Halfweg is de N200 die het dorp in tweeen snijdt meer dan zat. De verbinding tussen Haarlem en Amsterdam blijft ook na de aanleg van de bij de hoofdstad geplande Westrandweg de snelste directe route tussen de twee steden, en daarom weten ze in Halfweg wel hoe laat het is: het wordt op de N200 niet rustiger. Eerder drukker. Daarom zet de gemeente nu in op omlegging van de weg.

En dat terwijl het er een jaar of tien geleden toch op leek dat er eindelijk een oplossing voor het stuk weg gevonden was. Eigenlijk had de N200 in Halfweg al lang een soort rustige dreef moeten zijn, waarvan de middenberm zo groen en rustig zou zijn dat je er bij wijze van spreken je kinderen zou laten spelen. Maar in werkelijkheid is de weg nog steeds een lawaaierige, stinkende en bovenal waanzinnig drukke doorgaande route tussen Amsterdam en Haarlem of het strand. In een gemiddelde spits of op een zonnige dag in het weekeinde staan de auto’s bumper aan bumper langs de Haarlemmertrekvaart en worden door de nieuwe stoplichten aan de poort van Halfweg mondjesmaat, maar gestaag auto’s door het dorp heen gesluisd.
Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/article2560045.ece

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 11 okt 2007, 22:43

Ik zie niet in wat er nou zo erg is aan een paar km omrijden als je dan wel door kunt rijden. Ik ga zelf liever over de snelwegen dan over dat drama van een N200. Dat kleine stukje A200 maakt wat mij betreft dan niet zoveel uit.

Overigens, hoe wordt de A5 aangesloten op de N200? Of helemaal niet? Het is me even niet duidelijk.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 okt 2007, 22:47

Schenker schreef:Overigens, hoe wordt de A5 aangesloten op de N200? Of helemaal niet? Het is me even niet duidelijk.
Niet.
Daarom verwacht ik persoonlijk ook niet dat de A5 de A200/N200 zal ontlasten.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 11 okt 2007, 23:27

Ok, dan ben je niet de enige. Weet je wat de overweging is geweest daarvoor? Wellicht was men bang dat de A5 te vol zou zitten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 12 okt 2007, 10:19

Amsterdam wilde nog een optie op een aansluiting hebben voor een nieuwbouwwijk. Die is nu geprojecteerd. Deze ligt pal ten zuiden van een eventuele N200-aansluiting, en kan niet in combinatie daarmee gerealiseerd worden.