[A200] [N200] Ondernemers vrezen nieuw verkeerslicht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: A200/N200: Ondernemers vrezen nieuw verkeerslicht

Bericht door Rene » do 16 jul 2009, 20:45

Heeft te maken met het bestemmingsplan, waar de locatie van het station al jaren in is vastgelegd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

evos
verkeersader

Re:

Bericht door evos » zo 26 jul 2009, 21:42

Stefan schreef:Volgens mij bestaat er geen enkele goed realiseerbare mogelijkheid om de weg door Halfweg te verleggen. Aan de noordkant kan niet, omdat daar een natuurgebied is, de spoorlijn moet twee keer gekruisd worden en enkele vaarten moeten overgestoken worden.
Die spoorlijn is moet natuurlijk mee verlegd worden. Dat was ook het oorspronkelijke plan, en ten O van Halfweg is die al verlegd, waardoor er nu een rare slinger in zit. Rechttrekken dus.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 27 jul 2009, 19:26

Een station langs een eventueel verlegd trace komt ver van de kern van Halfweg te liggen, zeker omdat het station mede voor Zwanenburg bedoeld is. Dan kun je je afvragen of het zinvol is om een station te bouwen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 28 jul 2009, 16:14

^^ Zinvol? Nee. Maar het is een OV-project... en dan doet het er niet toe of het wel of niet zinvol is. "Want als het niet zinvol is, dan wordt het automatisch wel zinvol zodra de automobilist merkt dat hij met het OV sneller reist dan met de auto", heb ik een GL-politica ooit eens horen zeggen. Tja, tegen zoveel geleuter kan ik niet op... :shutup:
Donateur Vereniging Wegenforum

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 14 apr 2010, 10:20

Er is wellicht hoop voor Halfweg:
Haarlems Dagblad schreef:Spoeddebat Tweede Kamer over N200 door Halfweg
Gepubliceerd op 12 april 2010, 13:53
Halfweg

De verkeersoverlast van de N200 dwars door Halfweg komt nu ook landelijk onder de aandacht.

CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans van de vaste kamercommissie voor verkeer is gisteren tijdens een bezoek aan Halfweg zo geschrokken van de verkeerssituatie, dat hij onmiddellijk een spoeddebat over de kwestie heeft aangevraagd. Wanneer dat zal plaatsvinden is nog niet bekend.

De provinciale weg N200 in Halfweg is al jaren een bron van overlast voor veel inwoners. Dagelijks passeren 35.000 voertuigen de kruising met de Nassaulaan waarvan bijna 4.000 zware vrachtwagens. Negentig procent is doorgaand verkeer. Behalve last van stank en lawaai van het verkeer en de enorm verkeersonveilige situatie op het kruispunt ondervinden de bewoners van Halfweg en Zwanenburg ook overlast van vliegtuigen en passerende (goederen)treinen.

Na tal van onderzoeken de afgelopen twintig jaar, uitkomsten en rapporten is er aan de situatie nooit iets veranderd. Omdat de maat vol is, reisde enkele weken geleden een delegatie van de Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg en collegeleden van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude naar Den Haag. Daar werd een petitie aangeboden aan minister Eurlings waarin wordt gevraagd om een échte oplossing. Men wil dat de N200 ter hoogte van Halfweg wordt ondertunneld. Gisteren kwamen leden van de vaste kamercommissie verkeer van de Tweede Kamer polshoogte nemen. Zij schrokken zich dood.

,,Zo bizar als dit heb ik nog nooit gezien. Ik heb meteen een spoeddebat aangevraagd'', aldus Ger Koopmans
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 14 apr 2010, 11:28

Er is wel wat gebeurd. De maximumsnelh3eid is verlaagd, er is nog een verkeerslichtenkruispunt bijgekomen, en de geleiderails hebben plaatsgemaakt voor een meer "dreef"-achtige allure. Het is dan ook niet anders dan een situatie in een stad met een 2x2-weg. Het vrachtverkeer op de N200 is overigens wel voornamelijk Halfweg-georiënteerd. Even een tunneltje bouwen daar is bovendien lastig - de bodem is er van heel erg slappe soep gemaakt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 apr 2010, 11:32

^^ Kosmetische veranderingen. De weg is een regelrechte aanfluiting. Een 19e eeuwse weg met 21e eeuwse verkeersintensiteiten. En de herrie als gevolg van optrekkend en afremmend verkeer is er een pak erger dan langs andere wegen in Amsterdam. En er staat niet eens overal een geluidsscherm... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 14 apr 2010, 11:36

Rene schreef:de bodem is er van heel erg slappe soep gemaakt.
Alles zakt Halfweg... :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 14 apr 2010, 13:48

Vinny schreef:De weg is een regelrechte aanfluiting. Een 19e eeuwse weg met 21e eeuwse verkeersintensiteiten. En de herrie als gevolg van optrekkend en afremmend verkeer is er een pak erger dan langs andere wegen in Amsterdam. En er staat niet eens overal een geluidsscherm... :shutup:
Geldt net zo goed voor vele spoorlijnen, die zonder geluidschermen dwars door dorpen gaan zonder dat er überhaupt nog een trein stopt.

Overigens heeft Halfweg haar hele ontstaan te danken aan het "doorgaande verkeer" tussen Amsterdam en Haarlem.
Het enige "doorgaande" verkeer ter hoogte van Halfweg is tegenwoordig het directe verkeer tussen Amsterdam en Haarlem.
Van wegverkeer tussen Amsterdam en verder doorgaand richting Zuid-Holland of Noord-Kennemerland is men allang verlost.
Het is niet snel genoeg voor Halfweg...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 14 apr 2010, 19:21

Gisteren kwamen leden van de vaste kamercommissie verkeer van de Tweede Kamer polshoogte nemen. Zij schrokken zich dood. ,,Zo bizar als dit heb ik nog nooit gezien. Ik heb meteen een spoeddebat aangevraagd'', aldus Ger Koopmans
Guttegut. Komen deze Haagse ambtenaren voor het eerst buiten de grenzen van de Hofstad? Trammelant om niks.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 14 apr 2010, 20:13

Wat er eigenlijk had moeten staan...
,,Zo bizar als dit heb ik nog nooit gezien. Omdat het weer verkiezingstijd is, heb ik meteen een spoeddebat aangevraagd'', aldus Ger Koopmans.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 14 apr 2010, 21:45

^^
Juist, jij hebt 'm helemaal door ;)

Rein
2x3 autosnelweg

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rein » do 15 apr 2010, 21:25

hoofddorpsecourant.nl schreef:
'Wat Halfweg betreft heeft de provincie zitten slapen'

ZWANENBURG/HALFWEG - Dat er een oplossing moet komen, dat is voor de leden van de Tweede Kamer wel duidelijk. Met een blik op de drukke N200 vragen ze zich af waarom de provincie Noord-Holland niet veel eerder het probleem in Halfweg heeft aangekaart. “Ze hebben zitten slapen in Haarlem. Terecht dat de gemeente aandacht vraagt voor deze situatie", stelt CDA'er Ger Koopmans die vanmorgen om 6 uur al uit Limburg was vertrokken om toch vooral op tijd aanwezig te zijn.

De volksvertegenwoordigers nemen de tijd om de situatie op het kruispunt N200/Oranje Nassaustraat goed in zich op te nemen. Het is er druk, het stinkt er en regelmatig flitst de roodlichtcamera. Erg ongezond en dan staan er ook nog eens twee scholen vlakbij de weg, constateren de bezoekers met eigen oren, ogen en neus. “Dit knelpunt moet er snel uit. De leefbaarheid moet terugkomen en het verkeer moet kunnen doorrijden. Ook in het belang van de luchtkwaliteit", weet Charlie Aptroot (VVD). Hij krijgt bijval van Maarten Haverkamp (CDA). “Het is bar en boos hier. Persoonlijk kies ik voor een duurzame oplossing: zorgen dat er minder verkeer komt." Voor zijn partijgenoot Koopmans is het duidelijk. “De provincie moet het voortouw nemen en snel met een goed plan komen. Er is weinig fantasie nodig om te bedenken dat dit niet langer kan. Vanaf 2020 is er volop geld beschikbaar voor dit soort projecten. Geld dat je ook naar voren kunt halen. Procedures kosten al gauw vijf jaar, dus het moet lukken." De uitspraak is koren op de molen van de gemeente en van de dorpsraad die na de wandeling in het gemeentehuis de onhoudbare situatie nog eens benadrukten.
Bron: http://www.hoofddorpsecourant.nl/page/L ... 23154.news

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 15 apr 2010, 21:53

Hoezo krijgt de provincie hier nou de "schuld"? Het is een Rijksweg waar het Rijk niks aan wil doen, de provincie wil juist geld stoppen in een oplossing terwijl die weg helemaal niet van hen is! Het lijkt wel de omgekeerde wereld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 15 apr 2010, 22:11

Uit het feit dat onze volksvertegenwoordigers zo geschrokken zijn van de situatie in Halfweg, mag je naar mijn idee wel concluderen dat de gemeente Haarlemmerliede c.a. wel een paar jaar eerder aan de bel had mogen hangen. Iedereen die de situatie kent of ziet zal het er mee eens zijn dat het een idiote situatie is. Een autosnelweg (vmax 120 km/h) gaat opeens over in een Bibeko weg waar je nog maar 50 km/h mag en waar je een paar meter voor de gevels van de huizen langs rijdt om na een tweetal verkeerslichten (die voor enorme vertraging zorgen in de spits) weer verder te gaan in een autoweg met een Vmax van 100 km/h. Maar waarom begint men nu pas opeens een lobby te voeren in plaats van zeg 20 jaar geleden?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 15 apr 2010, 22:33

Misschien kijk ik verkeerd op Google Maps, maar ik zie welgeteld één stoplicht (Oranje Nassaustraat). Met dat recente stoplicht daarbij dus twee (waarschijnlijk staat die nog niet op de google maps). Het probleem zit hem dus in het hinderen van doorgaand verkeer Amsterdam-Haarlem. Waarom bouwt men niet gewoon een oprit ten oosten van Halfweg? Met die Haarlemmertrekvaart is het krap, maar door de N200 iets te verleggen kan het wél. Deze aansluiting wordt van het type haarlemmermeeraansluiting (zo eentje zonder lussen) en krijgt lekker krappe in/uitvoegstroken (immers, gewoon een N-weg met Vmax=70 in Halfweg :twisted: ). De Oranje Nassaustraat kan als oostelijke rondweg aangelegd worden (de oude straat verliest dan haar doorgaande functie) als toegang tot het dorpje Halfweg. Fietstunneltje, bushalte, ZOAB, geluidsscherm et voilà! Verkeer mag niet meer het dorp indenderen tegen 120 per uur, maar moet langzaam van 120 naar 100 en dan naar 70 afzakken.

Een wat duurder alternatief is een gigantisch viaduct à la België (Merksem, Gentbrugge :twisted: ). Uiteraard inclusief GroenLinks spoorbrug en lijnbus-op-vluchtstrook! Zolang we ook het kedoenk-kedoenk wegdek niet kopiëren zal dat ook wel wat schelen voor de leefbaarheid lijkt me. Dit geeft ook heel veel mogelijkheden voor het 'herenigen' van het dorpje door middel van onderdoorgangen (ook voor fietspaden en busbanen!!!!!!).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 15 apr 2010, 22:39

Het is de landelijke politiek zèlf geweest die na een complete tracéstudie/MER geen geld overhad voor een oplossing en meende dat met de Westrandweg voldoende in een oplossing is voorzien.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 15 apr 2010, 22:50

Het nieuwe verkeerslicht staat ter hoogte van de Osdorperweg aan de oostkant van Halfweg. Dit stoplicht is er met name om het verkeer vanuit de richting Amsterdam te bufferen (op te houden) zodat dit niet in file staat midden in het dorp (maar nu dus een paar honderd meter daarvoor). Overigens dendert het verkeer echt niet met 120 km/h door het dorp heen, daar zorgen de snelheidscamera's bij beide verkeerslichten wel voor. Die lijken vrij strak afgesteld op 50 km/h. Bovendien liggen er tegenwoordig ook nog een paar drempels (!!!) ter hoogte van de verkeerslichten die je beter niet met 120 km/h kan nemen.,

Ik snap niet precies wat je 'oplossing' in houdt. Wellicht kan je dit nog beter toelichten?

Als je het probleem echt wil oplossen, dan lijkt me het slimste om de ca 20/30 huizen die aan de Dubbele Buurt staan (parallel aan de N200) te slopen en de N200 hier en iets verder bij een klein deel waar nu de Haarlemmertrekvaart loopt deels ondertunneld en deels half verdiept te verleggen. Vlak na de Osdorperweg kan de weg met een kleine slinger weer het oude traject volgen. Op het oude (omgelegde deel) van ca 600 meter lang en 25 meter breed kan je dan 80 tot 100 nieuwe huizen bouwen. Het uitkopen van de bewoners van de te slopen huizen zal niet de hoofdprijs kosten, want ik neem niet aan dat deze huizen die aan de ene kant de N200 hebben, aan de andere kant de spoorlijn en boven het hoofd de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan een erg hoge waarde hebben. Ik reken er trouwens niet op dat mijn plan ooit doorgevoerd gaat worden overigens.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 15 apr 2010, 23:04

Er is in de jaren '90 gestudeerd op een nieuwe weg noordelijk om het dorp om het doorgaande verkeer uit de kern te weren.
Een vele centimeters dik rapport was het resultaat van de studie; staat bij mij nog in de kast.
Maar de politiek had daar dus geen geld voor over.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 15 apr 2010, 23:19

Rein schreef:Het uitkopen van de bewoners van de te slopen huizen zal niet de hoofdprijs kosten, want ik neem niet aan dat deze huizen die aan de ene kant de N200 hebben, aan de andere kant de spoorlijn en boven het hoofd de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan een erg hoge waarde hebben. Ik reken er trouwens niet op dat mijn plan ooit doorgevoerd gaat worden overigens.
Bedenk je wel dat sommige van deze huizen al ver voor 1900 gebouwd zijn, en sommige dus wellicht de monumentenstatus hebben (ben er niet precies van op de hoogte). Iets verderop waar het oude gebouw van de suikerfabriek staat, was zelfs de geboorteplaats van Rijkswaterstaat, toen het daar ooit begon als Hollandse Waterstaat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 apr 2010, 10:58

Rene schreef:Het is de landelijke politiek zèlf geweest die na een complete tracéstudie/MER geen geld overhad voor een oplossing en meende dat met de Westrandweg voldoende in een oplossing is voorzien.
Ja dat er mensen zijn die geen kaart kunnen lezen, maar wel in de politiek zitten is mij helaas bekend :evil: (de aan te raden route volgens de dames en heren politici van Amsterdam-Westerpark naar Zandvoort aan Zee in 2015 grenst aan het onmogelijke: Nu nog - Haarlemmerweg afrijden en dwars door Haarlem de N 200 volgen; dat wordt via een kronkelroute door de Westhaven naar de A 5 en via de A 9, A 22, N 208, dwars door Bloemendaal en dan de Zeeweg naar Parnassus/Zandvoort.) :leep:

Ik denk dat de beste oplossing is om de N 200 als geheel af te waarderen en een nieuwe provinciale stroomweg te bouwen als verlengde van de N 202, eventueel met een nieuwe rondweg bij Velserbroek.

Disclaimer: Dit plan zal wel politiek totaal onhaalbaar zijn wegens de doorsnijding van recreatie- en natuurgebieden. Maar ja; je kunt niet alles hebben in het leven... :cry:

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&t ... de68b9cf18

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 16 apr 2010, 11:05

^^
Op de lijn net zuidelijker, tussen de Golfclub en Spaarnwoude, was in de jaren '60/'70 een regionale 2x2-weg met snelwegkarakteristieken gepland naar de A9. Ik heb er nog een document van...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 16 apr 2010, 17:13

Ik ben tegen dure tunnels en omleggingen door natuurgebieden zijn toch onhaalbaar. Dit is de oplossing die ik hier boven beschreef (nu is de afrit wel met lussen, dat komt toch beter uit).

Het boogje richting N200 Halfweg is erg krap, en het viaduct is gewoon 1x2, maar omdat dit een Vmax 70 N-weg wordt kan dat best. Die rare gele bol is trouwens een rotonde :lol: . Deze krijgt maar liefst 5 armen.

Oranjenassaustraat duikt onder de N200 door, zonder kruispunt. Het zelfde geldt voor het nieuwe stoplicht. Het weggetje naar de aansluiting, dat dwars door een woonwijk gaat, moet wel eventjes voorzien worden van Vmax 50 met fietspaden enz. (gebiedsontsluitingsweg?).

De weg loopt dus nog steeds dwars door het dorp, maar er staat nu geen file meer. Door joekels van geluidsschermen neer te zetten wordt stank-en geluidsoverlast nog verder beperkt.

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 16 apr 2010, 20:09

sirdanilot schreef:De weg loopt dus nog steeds dwars door het dorp, maar er staat nu geen file meer. Door joekels van geluidsschermen neer te zetten wordt stank-en geluidsoverlast nog verder beperkt.
En daarmee voldoe je niet aan de bestuurlijke doelstellingen.

Ooit wel eens ter plekke geweest ?

Overigens is er ook al eens gekeken naar een doorgaande N200 als viaduct bovenop de spoorlijn.
Daarmee zou op het bestaande tracé het door de gemeente zo gewenste "dorpsplein" kunnen ontstaan.
Bleek financieel echter geen haalbare kaart.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 17 apr 2010, 13:10

Ik daar nooit geweest, heb ik niks te zoeken. Maar er bestaat zoiets als 'Google Maps' en 'Google Earth'.

Ik vind het werkelijk belachelijk om in de Randstad allemaal koeientunnels neer te plempen. Wij betalen daar ook voor, hoor. Als het voor het verkeer noodzakelijk is (bv. Tweede Coentunnel) heb ik er niks op tegen, maar door gewoon die stoplichten te verwijderen en geluidswallen neer te zetten zijn alle files weg en is de situatie al een heel stuk beter. Er zijn zat Vmax= 70 wegen dwars door steden en dorpen, er zijn zelfs 120 km/u snelwegen die dwars door dorpen heen lopen, dus ik heb geen idee waarom dat niet zou kunnen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 apr 2010, 13:59

Voor zover ik weet, liggen Roermond, Swalmen en Maastricht niet in de Randstad.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 17 apr 2010, 14:36

sirdanilot schreef:... er zijn zelfs 120 km/u snelwegen die dwars door dorpen heen lopen
Wil je daarmee bewijzen dat het daarom ok is? In Badhoevedorp wordt de snelweg omgelegd, in Breda kwam er een tunnelbak, in Maastricht komt er een tunnel, in Lent degradeert men de snelweg. Voor de A13 in Rotterdam wordt gekeken naar een nieuwe verbinding A13-A16. Een snelweg dwars door een dorp of stad is niet ok, dus is het logisch dat men zoekt naar oplossingen daarvoor. Een snelweg dwars door Halfweg is dus totaal onwenselijk en onhaalbaar.
sirdanilot schreef:dus ik heb geen idee waarom dat niet zou kunnen.
Zie boven.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 17 apr 2010, 15:04

Seat Ibiza schreef:
sirdanilot schreef:... er zijn zelfs 120 km/u snelwegen die dwars door dorpen heen lopen
Wil je daarmee bewijzen dat het daarom ok is? In Badhoevedorp wordt de snelweg omgelegd, in Breda kwam er een tunnelbak, in Maastricht komt er een tunnel, in Lent degradeert men de snelweg. Voor de A13 in Rotterdam wordt gekeken naar een nieuwe verbinding A13-A16. Een snelweg dwars door een dorp of stad is niet ok, dus is het logisch dat men zoekt naar oplossingen daarvoor. Een snelweg dwars door Halfweg is dus totaal onwenselijk en onhaalbaar.
Eigenlijk is het punt ook dat de A200 toch niet wordt verlengd (dacht ik tenminste?), ik stelde niet voor niets een 70 km/u weg voor in plaats van een doorgetrokken snelweg. Het punt is dat het verkeer niet meer in de file staat door die stoplichten. Ik ken de intensiteiten niet op de N200, maar als dat allemaal rustig met 70 doorrijdt zonder te stoppen (en er moeten ook geluidswallen komen) vermoed ik dat er geen normen meer overschreden worden.

Als men zo toekomstvast is de A200 te verlengen, kan men misschien wel een viaduct of rondweg bouwen of zo (goedkoper dan een tunnel met die Hollandse papgrond?). Maar logischerwijs moet er dan wel een knooppunt komen met de Westrandweg (anders krijg je weer een gat in het snelwegennet). Ik vermoed dat men dit te duur vindt.

Even off-topic, maar voor die A13-A16 gaat men toch de A13 bij Kleinpolderplein niet slopen? En volgens mij liggen er ook snelwegen door Zwolle en Staphorst (maar ik ben hier nog nooit geweest), en de A12 in Voorburg/Den Haag. Ook de A10 loopt door erg stedelijk gebied, maar misschien is dit industrie (ik kom er niet zo vaak). Verder heb ik her en der op dit forum wel meer gevalletjes gezien van gemeenten die wijken aan de overkant van de snelweg bouwen, en vervolgens klagen dat deze 'de stad doormidden klieft'.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 17 apr 2010, 16:33

Een tunnel of onderdoorgangen kunnen m.i. ook. Of verkeer uit Amsterdam vanaf de Haarlemmerweg naar de A5 leiden en bij Raasdorp over de A9 en N205 naar Haarlem.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 apr 2010, 10:58

Een oplossing waar ik wel wat in zie is de hele weg tussen Bloemendaal en Amsterdam Centrum fors aanpakken, met op de drukste punten ongelijkvloerse kruisingen. De passage Halfweg zal wel een rijstrook moeten inleveren, anders is het niet mogelijk om dit op het huidige tracé te bouwen. Er komt dan geen echte ondertunneling, maar wel een onderdoorgang op de twee kruisingen in die plaats. Ik neem wel aan dat de A 5 en de A 9 wat verkeer van de N 200 weg gaat houden in de toekomst.