[A027] KP Hooipolder - Breda

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 25 jan 2006, 0:39

Ok, klopt. Maar TDI noemen ze ook al benutten ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Goldie
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:28
Locatie: Tilburg

Bericht door Goldie » wo 25 jan 2006, 21:53

Waarom wordt er altijd pas ingegrepen als het 10 jaar te laat is? Asap aanpakken dus, die Brabantse snelwegen!
En bovendien vergroot het de veiligheid ook enorm. Kijk maar 'ns hoe vaak er ongelukken gebeuren op de A58 Tilburg-Eindhoven. Door de drukte wordt iedereen onrustig, moet optrekken, afremmen, nog een keer en BOEM.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 26 jan 2006, 20:50

Goldie schreef:Kijk maar 'ns hoe vaak er ongelukken gebeuren op de A58 Tilburg-Eindhoven.
Daar heb je wel een punt. Die weg scoort voor een snelweg opvallend hoog op de lijst van black spots in Brabant. :?

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » do 26 jan 2006, 22:41

mavas schreef:Ok, klopt. Maar TDI noemen ze ook al benutten ;)
TDI is wel een goed idee voor de A58 aangezien filevorming vaak alleen echt bij de afritten Moergestel en Oirschot voorkomt. Maar dat is het laatste wat ik over de A58 zeg want we zitten nu wel heel erg offtopic te praten.

Mascotte
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:04
Locatie: Oosterhout

Bericht door Mascotte » vr 03 feb 2006, 23:52

BNdeStem schreef:Toch geen onderzoek naar A27

Donderdag 2 februari 2006 - OOSTERHOUT – Een setje verkeerde vergaderstukken heeft geleid tot een groot misverstand over een onderzoek naar knelpunten op rijksweg 27 bij Oosterhout en Breda. In tegenstelling tot eerdere berichten heeft minister Karla Peijs niet besloten het A27-traject in Noord-Brabant te betrekken bij het grote onderzoek naar de problemen op de A27 tussen Lunetten en Hooipolder. De A27 is een belangrijke noord-zuid as met volop problemen. Vooral bij de Merwedebrug bij Gorinchem gaat het vaak mis. In december beloofde Peijs aan de Tweede Kamer dat ze voor de zomer een plan van aanpak presenteert voor de knelpunten bij de Merwedebrug.

Voor het hele traject Lunetten-Hooipolder wordt een planstudie opgesteld. De twee stukken samen moeten aangeven hoe de problemen op deze snelweg moeten worden opgelost.

Brabantse gemeente- en provinciebestuurders hebben er steeds op aangedrongen dat ook het stuk A27 ten zuiden van Hooipolder wordt meegenomen in de planstudie, want als de problemen boven de grote rivieren zijn opgelost ontstaan nieuwe knelpunten in het zuiden.

Donderdag 19 januari vergaderde de Stuurgroep A27. Daarin zitten onder anderen wethouder Jan Boers van Oosterhout en Kees de Kok namens de werkgeversorganisatie BZW. Tijdens een politiek forum op zondag 15 januari maakte De Kok bekend dat de wens van de zuidelijke bestuurders was ingewilligd. De A27 tussen Hooipolder en St.-Annabosch zou ook worden bestudeerd. Wethouder Boers reageerde buitengewoon enthousiast en daarmee werd het misverstand de wereld in geholpen. De Kok had namelijk geciteerd uit interne, ambtelijke stukken die hij per ongeluk als ‘de vergaderstukken’ had ontvangen. „Voor het politiek debat vroeg De Kok of hij het nieuws bekend mocht maken. Ik vond dat goed en ik reageerde heel blij. Tijdens de stuurgroepvergadering bleek die donderdag dat de studie niet aan de orde was.“

Desondanks blijven Boers en alle andere betrokken bestuurders erbij dat de minister de hele rijksweg 27 in het onderzoek moet betrekken.
mascotte schreef:Moet ik nu -net als de wethouder- juichen of is dat te vroeg?
Awel, ben gelukkig nog niet begonnen met juichen :?
... ? ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 03 feb 2006, 23:55

Hopelijk wordt in die planstudie ook de ombouw van Hooipolder tot klaverblad meegenomen... :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 04 feb 2006, 16:16

René schreef:Hopelijk wordt in die planstudie ook de ombouw van Hooipolder tot klaverblad meegenomen... :roll:
Dat hoop ik ook.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door keokiracer » zo 19 feb 2012, 11:19

*rotschop*

de laatste tijd is er extra rumoer over de korte oprit bij Oosterhout-Zuid

De berichten zijn na aanleiding van dit ongeluk.

Eerst even stating the obvious
BN de Stem schreef:Beruchte oprit A27 bij Oosterhout blijkt veel te kort
vrijdag 17 februari 2012 | 07:41

OOSTERHOUT - De invoegstrook bij de oprit Oosterhout-Zuid naar de A27, is volgens de huidige wettelijke normen 290 meter te kort.

Veel mensen mijden deze oprit naar het noorden, omdat ze de korte invoegstrook eng vinden. Dinsdag was er rond Oosterhout en Breda een compleet verkeersinfarct door een ongeval bij de beruchte oprit. Na dat ongeval stond het verkeer tot diep in Breda urenlang compleet vast.
BN de Stem schreef:'Ik durf niet in te voegen bij Oosterhout-Zuid'
Auteur: Yolanda Sjoukes | vrijdag 17 februari 2012 | 12:00 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 17 februari 2012 | 13:41

OOSTERHOUT - Een gigantisch verkeersinfarct, van Oosterhout tot Breda, ontstond dinsdag na een ongeval op de A27. Het ongeluk vond plaats bij de oprit Oosterhout-Zuid. Sommige mensen vermijden deze oprit, omdat ze de korte invoegstrook zeer eng vinden. De strook is onderdeel van een studie.

Wie vanaf de Vijf Eikenweg in Oosterhout de A27 oprijdt, zet zich schrap. De extreem korte invoegstrook wordt meteen gevolgd door een onverbiddelijke vangrail. Met daarachter de brug over het Wilhelminakanaal. Er zijn nogal wat Oosterhouters die omrijden naar Oost en die daar de A27 op gaan, zodat ze de zeer korte invoegstrook niet hoeven te nemen.

De oprit is bijna zes keer zo kort als de huidige normen toestaan. Woordvoerder Theun Veldhuizen van Rijkswaterstaat: "Volgens de huidige normen moet de lengte van een oprit 350 meter zijn. Maar de oprit bij Oosterhout-Zuid is 60 meter."

Hoe dat kan? "De oprit is op 15 maart 1961 in gebruik genomen. De normen voor lengtes van opritten lagen in die tijd veel lager dan nu. Daarom wordt de oprit nu al jaren gedoogd."

Rijkswaterstaat weet dat mensen de oprit mijden, omdat ze hem eng vinden. "Het staat bekend als een erg lastige oprit. Dat vinden de mensen en dat is bij ons ook bekend. Ik woon zelf in het Land van Heusden en Altena, waar de oprit bij de Merwedebrug jaren geleden ook heel erg kort was. Daar reed ik ook voor om."

Toch is de oprit bij Oosterhout-Zuid geen 'black spot'. Veldhuizen: "Er vinden niet meer ongevallen plaats dan op andere soortgelijke plekken. Dat hebben wij onderzocht."

Hoe dat kan? Veldhuizen: "Ik denk omdat de meeste mensen die daar rijden, bekend zijn met de korte invoegstrook van de oprit. Ze anticiperen op de situatie, houden er rekening mee. Zowel als ze op de oprit rijden, als wanneer ze er voorbij rijden op de snelweg."

Het is wel zo dat te korte opritten bij Rijkswaterstaat op een lijst staan als aandachtspunt.

"Er wordt altijd gekeken naar de mogelijkheden om die te korte invoegstroken aan te passen. Maar daarbij moeten we prioriteiten stellen, want er is geen onbeperkte zak met geld." Dat betekent dat te korte invoegstroken waar veel ongelukken gebeuren, de zogeheten black spots, onherroepelijk het eerste aan de beurt zijn. "En deze oprit is dus geen black spot, omdat er niet erg veel ongelukken gebeuren."
Ben benieuwd wanneer de oprit bovenaan de lijst staat...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door mavas » zo 19 feb 2012, 11:38

Men zou bij dit soort gevallen niet naar het absolute aantal ongevallen moeten kijken, maar naar het risico op een ongeval. Ik durf te beweren dat het aantal ongevallen hier laag is omdat juist veel mensen deze oprit mijden.
Je moet dan ook het aantal ongevallen delen door het werkelijke aanbod aan verkeer dat van de oprit gebruikmaakt. Ik denk dat het risico dan wel eens hoger kan zijn dan men van tevoren verwacht had.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door captain007 » zo 19 feb 2012, 12:18

Het is wel een dure en complexe operatie om die oprit aan te pakken. De enige oplossing is de brug over het Wilhelminakanaal opnieuw bouwen (als ze slim zijn met ruimte voor 2x3). De afrit aan de andere zijde houdt ook niet veel over. Dat lijkt meer op een uitvoegende taper dan een normale afrit.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door mavas » zo 19 feb 2012, 12:21

Ik zou die oprit gewoon afsluiten, en het verkeer naar de volgende oprit toeleiden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door jan » zo 19 feb 2012, 12:47

Ik maak tegenwoordig ook regelmatig gebruik van deze oprit. Het is inderdaad waar dat mensen anticiperen op de situatie, zowel op de oprit als op de snelweg. Echter vooral voor vrachtwagens is het problematisch, zij kunnen amper snelheid maken. Vaak zit er dan een hele sliert auto's achter en dan wordt het gevaarlijk. Heb al regelmatig meegemaakt dat het verkeer op de snelweg zelf flink in de ankers moest daardoor. Het beste is om direct wanneer je de oprit opdraait schuin omhoog te kijken naar de snelweg, en je gaatje alvast uit te kiezen. Wanneer je dan doortrekt naar een gangetje van 90 is het geen probleem om in te voegen. Rijdt er een vrachtwagen voor je, laat er dan veel ruimte tussen (wacht desnoods op het begin van de oprit; niet op de daadwerkelijke invoegstrook - ja dat heb ik ook weleens gezien. :facepalm: ) en maak dan genoeg snelheid.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Attietattie » zo 19 feb 2012, 21:44

Die bij Breda-Noord - A27R was ook enorm kort. Ook met een kunstwerk dat in de weg zat. Die hebben ze ook aangepast. Dus dat zou hier ook moeten kunnen, ook al is het een dure grap.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door JB81 » ma 20 feb 2012, 9:18

^^
Bij Breda-Noord is niet zozeer het kunstwerk aangepast, maar is de linkerrijstrook zo ver mogelijk naar links gedrongen (met een breedtebeperking van 2,0 meter), waardoor er rechts ruimte ontstond voor een smalle invoegstrook. De afrit aan de overzijde (komende vanuit Oosterhout) is nog wel net zo krap als de oprit vroeger ook was.
Ik vermoed dat de brug bij Oosterhout nog net iets smaller is, waardoor de Breda-Noord-oplossing niet mogelijk is.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door kees » ma 20 feb 2012, 11:31

Als de oprit Oosterhout-Zuid moet blijven bestaan, zou ik er idd een vrachtwagenverbod instellen. DE steilheid van de oprit en de lengte van de invoegstrook zorgen ervoor dat vrachtwagens met een extreem lage snelheid de snelweg opkomen.
Geldt hier trouwens een snelheidsbeperking op de snelweg zelf vanwege de oprit? Dat zou m.i. wel logisch zijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door keokiracer » ma 20 feb 2012, 11:34

kees schreef:Geldt hier trouwens een snelheidsbeperking op de snelweg zelf vanwege de oprit? Dat zou m.i. wel logisch zijn.
Nee, Vmax = 120 km/h
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door captain007 » ma 20 feb 2012, 11:41

Er staan alleen waarschuwingsborden voor de oprit langs de hoofrijbaan om te waarschuwen voor een korte oprit. Wat dat betreft is het stuk A27 tussen Breda en Hooipolder wel substandaard.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Attietattie » ma 20 feb 2012, 11:53

captain007 schreef:Er staan alleen waarschuwingsborden voor de oprit langs de hoofrijbaan om te waarschuwen voor een korte oprit.
Ja. Tekstborden. Er zitten gelukkig totaal geen buitenlanders op de A27, 30km na de grens. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Vinny » ma 20 feb 2012, 12:10

Vlamingen spreken Nederlands... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Attietattie » ma 20 feb 2012, 12:55

^^ Ik denk dat de meeste mensen op dit forum dat al wisten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door harry » ma 20 feb 2012, 15:20

^^ Maar het betekent wel dat jouw opmerking "30 km na de grens" nergens op slaat.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Attietattie » ma 20 feb 2012, 15:46

Ik heb begrepen dat er tegenwoordig ook andere buitenlanders de grens over mochten. Maar misschien zit ik ernaast.

Het gaat mij erom dat het nogal een drukke route is ten aanzien van buitenlanders. En daarbij kan IK aan het kenteken niet zien of de betreffende Belg Nederlands spreekt (of kan lezen). En dergelijk bord is met name interessant voor degenen die daar niet bekend zijn en laten dat nou relatief vaak buitenlanders zijn op die locatie. Zeker als het simpeler kan worden opgelost vind ik dat niet zo'n handige actie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door waldo79 » ma 20 feb 2012, 15:49

Je bericht is blijkbaar nogal letterlijk gelezen. Gebeurt wel vaker B(

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Vinny » ma 20 feb 2012, 16:45

Nee, sommige mensen hebben hun gevoel voor sarcasme verloren op de maandagmiddag 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door harry » ma 20 feb 2012, 17:50

Het is gewoon niet logisch.
Je noemt de afstand tot de grens in verband met mensen die geen Nederlands kunnen lezen.
De afstand tot de grens in dan niet logisch, dat zou de afstand tot de taalgrens moeten zijn.
Of helemaal de afstand niet noemen, want zo relevant is die nou ook weer niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Palance » ma 20 feb 2012, 17:52

Ik neem afstand van deze discussie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Victor » ma 20 feb 2012, 19:06

Terug on topic:

Zelf rij ik er elke werkdag langs, dat wil zeggen passeer de VRI onderaan de aansluiting via de N631.
Ik merk niet veel van dat de oprit gemeden wordt, er is altijd veel verkeer zowel vanuit Oosterhout als vanuit de N631 (industrieterrein Vijf Eiken).

De nieuwe discussies in BNDeStem heb ik ook gelezen maar ik vind het toch vreemd dat miemand begint over een aanpassing net als bij Breda Noord.
Op Google Maps zie ik niet echt een verschil in breedte van de aansluitende viaducten, en het zou een prima oplossing zijn totdat de A27 verbreed wordt.
Het enige probleem is misschien dat er dan twee invoegstroken kort na elkaar zijn, dat is bij Breda Noord niet.

Oosterhout Zuid

Breda Noord

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Attietattie » ma 20 feb 2012, 19:16

Ik heb toch het sterke vermoeden dat er op de A27 bij Oosterhout meer Walen en Fransen langsrijden dan bij Almere.

De toerit, gezien vanaf de hoofdrijbaan. En helaas, ik rijd veel op rijstrook 1, dus heel goed is de invoeger niet te zien.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door captain007 » ma 20 feb 2012, 19:19

^^ Goed te zien dat je echt meteen moet kunnen invoegen of je hebt daar anders een probleem...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Groningen » ma 20 feb 2012, 22:13

Ik zou helemaal niks aan die oprit veranderen. De meeste automobilisten gebruiken van een invoegstrook ook maar de eerste 50 meter, dus dit past wel. :duck:

Plaats reactie