[A002] Verbreding 's-Hertogenbosch naar 4x2

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

[A002] Verbreding 's-Hertogenbosch naar 4x2

Bericht door Via » zo 31 jul 2005, 10:09

Het viel me op dat deze weg, waarvan de bouw volgens de planning na de bouwvak begint geen topic had, dus bij deze.

Wat gaat er nu gebeuren met de A2?

De bestaande 2x3 situatie wordt vervangen door een 4x2 situatie, waarbij het lokale stadsverkeer wordt gescheiden van het doorgaande verkeer. Alle rijbanen krijgen twee rijstroken + een vluchtstrook. Ook worden de knooppunten Empel en Hintham compleet herbouwd. De trompetten maken plaats voor fly-over knooppunten.

Afbeelding

Dwarsdoorsnede van de nieuwe A2. Als de weg daadwerkelijk zo wordt aangelegd zoals op het plaatje met die bomen, vind ik het een prachtig stukje.

Kijk voor meer info op http://www.a2denbosch.nl. Je vindt daar ook andere animaties en filmpjes.

PS: Wie weet al welke aannemer het werk gegund heeft gekregen? Op de site staat dat dat in juni bekend werd, maar hij is niet geupdated. Ik denk wel dat Heijmans erg scherp heeft ingeschreven, omdat ze zelf nog grond hebben moeten afstaan voor de A2. De A59 vlak voor hun deur hebben ze ook niet gehad...

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 31 jul 2005, 11:44

Zo, ambitieus. De ombouw is wel vergelijkbaar met die van de Randweg Eindhoven.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 31 jul 2005, 12:00

Als ik de tekeningen goed begrijp, moet je voor zowel afslagen als knooppunten zodadelijk de parallelrijbanen op. Geen ingewikkelde weefvakken dus. Ook afslag Rosmalen wordt verbouwd: ik zie een rotonde aan de westkant, en een vreemdsoortige constructie aan de oostkant. Knp. Empel wordt vergelijkbaar met knp.'en Watergraafsmeer, Holendrecht-'noord' en Almere.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » zo 31 jul 2005, 12:45

Dit vind ik echt een mooi plan, ziet er goed uit, ook die vernieuwde knooppunten :blauweduim:

Zoiets moeten ze nou ook eens doen met de A28 tussen knooppunt Hoevelaken en de afslag naar de Stichtse rotonde. Ben je daar ook gelijk van de files af.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 31 jul 2005, 13:13

KP Hintham ziet er mooi uit zeg :o

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 31 jul 2005, 13:22

Taurus schreef:Zoiets moeten ze nou ook eens doen met de A28 tussen knooppunt Hoevelaken en de afslag naar de Stichtse rotonde. Ben je daar ook gelijk van de files af.
Gaat ook wel gebeuren, maar een definitieve planning is er niet. In het streekplan wordt in ieder geval ruimte vrijgehouden voor de verbreding van de A28 tussen de nieuwe aansluiting Nijkerk-Zuid/Amersfoort-Vathorst en de N221.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 31 jul 2005, 16:33

Taurus schreef:Dit vind ik echt een mooi plan, ziet er goed uit, ook die vernieuwde knooppunten :blauweduim:

Zoiets moeten ze nou ook eens doen met de A28 tussen knooppunt Hoevelaken en de afslag naar de Stichtse rotonde. Ben je daar ook gelijk van de files af.
Ik meende dat zoiets ook in de planning stond. Voor over een jaar of 15 geloof ik. :( Dan wordt als het goed is ook de A1 tussen Bunschoten en Hoevelaken aangepakt.

Overigens vind ik de 4x2 constructie bij Den Bosch er erg goed uitzien. Ik vraag me wel af wat de gevolgen zijn op het traject Den Bosch-Eindhoven, nu de verbreding daar is afgeschoten.
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 31 jul 2005, 16:58

Die laten zich natuurlijk raden, dat stuk gaat helemaal vastlopen als er niet iets aan wordt gedaan. :(

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » zo 31 jul 2005, 17:08

Ze kunnen toch voor de doorgaand verkeer 3 banen en voor lokaal dus die eraf gaan 2 rijstroken.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » zo 31 jul 2005, 17:37

Knp. hintham wordt idd erg mooi, knp Nieuwe Meer style:

Ik kon het weer eens niet laten :)

Afbeelding
Zo kraait den boer z'n haantje

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 01 aug 2005, 13:53

Bouw begint na de bouwvak? Mooi! Wanneer klaar? Ziet er inderdaad mooi uit.
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 01 aug 2005, 14:01

Hajo schreef:Wanneer klaar?
Ik geloof dat in 2010 het project klaar moest zijn, waarna de aannemer de weg nog aantal jaren onderhoudt.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 01 aug 2005, 17:54

Loopt de A2 tot aan het einde van je beeldscherm ;)

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 05 aug 2005, 13:25

ja, apart :)

op de A2 (rondweg den Bosch) zou ook de mogelijk toekomstige autoweg Den Bosch - Helmond (2x2, uit te breiden tot snelweg) aan kunnen sluiten. Dit kan als volgt:

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 05 aug 2005, 13:58

Kun je afrit Veghel niet beter ombouwen ipv zo'n idiote lus aanleggen.
of gewoon de afrit zo laten zoals ie nu is. Het verkeer dat vanuit Helmond komt draait toch voornamelijk de A2 richting Utrecht op. Als je dan een voorlangskruising maakt zodat dat verkeer niet op de kruising komt dan is dat denk ik ook wel genoeg
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 05 aug 2005, 14:15

Je kan het ook simpel aanpakken:
Afbeelding

Die bruine verbindingsboog is grof getekend. Ik weet niet goed of die haalbaar is, maar ik ken de gehele situatie niet.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 05 aug 2005, 14:18

Zou het niet krap worden ik de situatie daar ook niet zo goed.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 05 aug 2005, 14:26

Ik ken de situatie wel maar die boog is wel haalbaar m.u.v. de aansluiting op de N279. Door het kanaal moet de gehele N279 dan worden verlegd, dat wordt wel wat lastiger. Die boog is eigenlijk helemaal niet nodig, het is daar nooit zo heel druk dat die kruising het verkeer niet aan kan. Ze kunnen het het beste laten bij een verbinding van Helmond/Veghel naar A2 ri. Utrecht. Volgens mij is er verder niks nodig...
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 05 aug 2005, 16:02

nielske1990 schreef:Die boog is eigenlijk helemaal niet nodig, het is daar nooit zo heel druk dat die kruising het verkeer niet aan kan.
Als de N279 autosnelweg zou worden, zou die natuurlijk een stuk drukker zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 aug 2005, 16:13

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 05 aug 2005, 16:23

Dat is ook nog een goed idee!

Offtopic:
Wat zijn de kleuren in die GIF vervormd zeg :shock: !

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 05 aug 2005, 16:27

Vinny schreef:Dit kan ook
Plagiaat, Vinny. :hap:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 05 aug 2005, 17:00

Er is trouwens toch ook sprake van dat de Zuid-Willemsvaart omgelegd wordt langs de A2. Ik denk dat het logisch is dat daar bij de ombouw van de knooppunten Empel en Hintham al rekening mee gehouden wordt.

Als dat zo is, zou je de N279 alsnog langs de Zuid-Willemsvaart kunnen leggen (lijkt me trouwens wel leuk, een scheepsvaartroute tussen de twee rijrichtingen van een snelweg in).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 05 aug 2005, 19:52

Ben ik benieuwd hoe ze die parallelbanen gaan bewegwijzeren. Komt er zowel voor de hoofd- als parallelbaan Utrecht en Amsterdam op de borden of komt dat alleen bij de hoofdbanen? De stadsdoelen komen vanzelfsprekend alleen bij de parallelbaan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 05 aug 2005, 21:54

Ik denk dat dezelfde werkwijze als bij de parallelbanen bij Rotterdam en Utrecht wordt gevolgd. Daar verschijnen de hoofdbestemmingen op de parallelbanen bij de eerstvolgende afslag na de splitsing hoofd / parallel.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 16 aug 2005, 18:13

Hmm, het wordt weer dezelfde soap als bij de gunning van de A59... :roll:

Ik kan het krantenbericht (nog) niet vinden online, maar als ik het heb zal ik het wel posten. Het komt neer op het volgende: Combinatie InfrA2, bestaande uit KWS, Van Hattum en Blankevoort en Mourik heeft de aanbesteding gewonnen voor 120 miljoen euro. Combinatie van Ballast Nedam had 5 miljoen lager ingeschreven maar voldeden volgens RWS niet aan de kwaliteitseisen van het project. Ballast Nedam stapt nu naar de rechter.

Wordt vervolgd. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 17 aug 2005, 19:58

Bij dezen het artikel:
Brabants Dagblad, 16 augustus 2005 schreef:Verbreden rondweg al gegund
door Ron Lodewijks

Dinsdag 16 augustus 2005 - De aannemerscombinatie ’InfrA2’ met onder meer KWS (Stevin) mag de komende vier jaar de rondweg Den Bosch verbreden van zes naar acht rijstroken, ondanks een nog dreigende rechtszaak.

Den Bosch - Rijkswaterstaat heeft het project voor 120 miljoen euro toegewezen aan dit consortium, hoewel de uitslag van de gunning nog bij het Bossche gerechtshof kan worden aangevochten door één van de vier concurrerende aannemers(combinaties) onder aanvoering van Ballast Nedam. Die had vijf miljoen euro lager ingeschreven dan InfrA2, dat verder wordt gevormd door Van Hattum & Blankevoort en Mourik.
Heijmans die ook meedong naar de verbreding van de rondweg, die vlak langs zijn hoofdkantoor loopt, maakt geen kans meer omdat hij niet bij de laagste inschrijvers hoorde. Eerder miste het Rosmalense aannemersconcern de aanleg van de A59 tussen Rosmalen en Geffen, de snelweg die zijn hoofdkantoor aan de andere kant passeert en bijna klaar is.

Gepasseerd

Ballast Nedam c.s. verloren afgelopen donderdag een kort geding dat zij bij de rechtbank Den Bosch hadden aangespannen omdat zij waren gepasseerd als laagste inschrijver. Volgens Rijkswaterstaat voldeed de aanbieding van deze combinatie met daarin ook Dura Vermeer en GTI-infra niet aan een reeks kwaliteitseisen die aan dit project worden gesteld.
Kort geding-rechter J. Strijbos oordeelde dat de opdrachtgever het recht heeft om garanties te stellen aan de uitvoering van zo'n groot en risicovol karwei. Deze verwierp de eis van de drie bedrijven dat de verbreding van de A2 alleen aan hen gegund mag worden. Op de geschilpunten zelf ging de Bossche rechter niet in. Die moeten volgens hem worden beoordeeld door deskundigen in een andere procedure.

Sterk gevoel

Ballast Nedam cs hebben vier weken de tijd om in hoger beroep te gaan tegen dit vonnis. Rijkswaterstaat wilde een beslissing hierover niet afwachten. „Wij voelen ons dermate sterk dat wij het werk al aan InfrA2 hebben gegund. Belangrijk motief hiervoor is dat wij de planning willen halen“, verklaart projectleider E. Figee. De verbreding van de A2 naar 4x2 rijstroken begint in de loop van volgend jaar en moet begin 2010 klaar zijn.
Figee wijst erop dat voor een deel van het project ter hoogte van de spoorlijn Den Bosch-Oss nog een aparte aanbestedingsprocedure loopt onder regie van ProRail, die eind september haar beslag moet krijgen. Het gaat hierbij om twee nieuwe tunnelbakken voor de snelweg, verhoging van de spoorlijn om drielaags containervaart mogelijk te maken op de nieuwe Zuid-Willemsvaart die is gepland in de A2-zone, en om een betonnen plaat waarop te zijner tijd een nieuw stedelijk knooppunt van Den Bosch moet verrijzen. Hoeveel geld hiermee gemoeid is wil Figee hangende de procedure niet zeggen. Wél verwacht hij dat het A2-project goedkoper uitvalt dan de 294 miljoen euro die hiervoor is gereserveerd op de rijksbegroting.

Medianieuws

A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Medianieuws » vr 10 feb 2006, 21:20

Infrasite/Rijkswaterstaat (10-2-2006) schreef:Verbreding A2 Rondweg Den Bosch van start

's-Hertogenbosch - Op 13 februari 2006 start het kappen van bomen langs de A2 Rondweg Den Bosch. Aan weerszijden van de weg worden bomen gekapt om ruimte te maken voor de verbreding van de A2 van 2 x 3 naar 4 x 2 rijstroken. De aannemer InfrA2 rooit in deze eerste fase de bomen en begroeiing vanaf de Maasbrug tot en met knooppunt Empel en vanaf de Tivoliweg tot voorbij de Zuid-Willemsvaart. Ook de oever tussen de Stenen Kamer Plas en de A2 wordt vrijgemaakt van bomen en struiken, evenals de aansluitende strook langs de A59 richting Berlicumseweg. Uiterlijk 15 maart 2006 (begin broedseizoen) is het kappen van de eerste fase gereed. De tweede fase van het bomen rooien start in het najaar van 2006. Dan worden de bermen voor de overige wegvakken tussen de Maasbrug en Vught vrijgemaakt.

Voorafgaande aan de werkzaamheden, heeft InfrA2 overleg gevoerd met de Bossche Milieugroep, IVN/VNW en natuurorganisatie 'de Groene Ring'. Ook de Brabantse Milieufederatie is geïnformeerd. Voorlichting is gegeven over locaties, werkwijze en maatregelen om zoverantwoord mogelijk te kappen en rooien. Het terrein van de Stenen Kamer Plas wordt afgesloten in verband met de kap van bomen. Dit om de veiligheid van het publiek te waarborgen. Vervolgens vinden er zandtransporten plaats voor de demping van een deel van de plas. Het pad tussen de A2 en de Stenen Kamerplas wordt dan ook voor wandelaars en fietsers afgesloten. Langs de vernieuwde rondweg worden in het najaar van 2009 bomen geplant tussen de hoofd- en de parallelrijbanen en achter de geluidschermen.

De A2 Rondweg Den Bosch wordt tussen 2006 en eind 2009 verbreed van 2x3 naar 4x2 rijstroken: twee rijstroken per rijrichting voor het doorgaande verkeer en twee rijstroken voor het lokale/bestemmingsverkeer. Rijkswaterstaat heeft InfrA2 opdracht gegeven dit werk uit te voeren en ook voor zeven jaar na oplevering de weg te onderhouden.
Voor meer informatie: www.infra2.nl en www.a2denbosch.nl
Laatst gewijzigd door Rene op vr 10 feb 2006, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 11 feb 2006, 13:18

Mooi zo! :D

Ik vind die impressies van de weg echt prachtig om te zien. Het wordt heel mooi.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 11 feb 2006, 13:21

ViaHaaren schreef:Mooi zo! :D

Ik vind die impressies van de weg echt prachtig om te zien. Het wordt heel mooi.
Helaas doet ie het bij mij niet... :roll: :( :cry: