[A002] Verbreding 's-Hertogenbosch naar 4x2

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Vinny » ma 07 dec 2009, 12:22

Toch snap ik niet waarom er zo'n heisa van gemaakt moet worden.
Heisa weet ik niet, maar mijn persoon heeft wel eens vragen gesteld bij het idee dat er in Eindhoven totaal geen uitwisseling meer is tussen de hoofdrijbaan en de parallelrijbaan. Om de A 12 maar eens als voorbeeld te nemen, daar zijn indrukwekkende vlechtwerken aangelegd. Overigens was de achtergrond van mijn opmerking dat de eindsituatie de rotonde op Leenderheide onnodig zwaar belast, dus wel een iets andere insteek dan dat het verkeer pas veel te laat kan keren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Frits » ma 07 dec 2009, 21:02

Vinny schreef:Om de A 12 maar eens als voorbeeld te nemen, daar zijn indrukwekkende vlechtwerken aangelegd.
Maar ook daar geldt dat als je bij Oudenrijn of Lunetten op de hoofdrijbaan zit je niet meer naar de parallelbaan kan.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Vinny » ma 07 dec 2009, 22:56

Uh ja, ik kom dan vanuit de A 2 en dan kun je keurig netjes kiezen voor de A 12 par. en de A 12 hoofd; bovendien kun je als je voor de hoofdrijbaan van de A 12 kiest alsnog naar de A 27 ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door RoelZ1 » ma 07 dec 2009, 23:29

In Eindhoven is dat toch precies hetzelfde, alleen gaat die parallelbaan door een rotonde, maar het zelfde praatje geld ook:

"Uh ja, ik kom dan vanuit de A 58 en dan kun je keurig netjes kiezen voor de N 2 randweg Eindhoven en de A 2 hoofd; bovendien kun je als je voor de hoofdrijbaan van de A 2 kiest alsnog naar de A 67"

Neemt niet weg dat het natuurlijk veel beter zou zijn om het verkeer op de parallelbaan bij Leenderheide gewoon conflictvrij af te wikkelen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door harry » di 08 dec 2009, 10:28

Afgelopen zaterdag ben ik langs Eindhoven gereden. A2 vanuit Den Bosch. Bij De Hogt zag ik dat de linkerstrook naar Venlo ging. Die heb ik maar genomen, hoewel ik naar Leenderheide wilde (via de rotonde de stad in). Dat bleek niet te kunnen, ik moest doorrijden naar Geldrop...
(Ik had ook de rechterstroken kunnen aanhouden, maar ik kwam van de oprit Veldhoven-Zuid en had geen tijd om alle informatie op alle borden tot me te laten doordringen.)

En dan vind ik mezelf toch niet een gemiddelde autorijder. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Pino » di 08 dec 2009, 11:50

Of het nou om een hoofdbaan-parallelbaanstructuur gaat of om een knooppunt: duidelijke bewegwijzering is cruciaal. Daar kan het nog wel eens aan schorten (zeker in tijdelijke situaties als bij Eindhoven), maar het probleem zit hem niet in de structuur. Zorg dat de bewegwijzering duidelijk is en vertrouw op het gezond verstand van de weggebruiker, dan kunnen we met zijn allen die parallelstructuur best aan. Waarbij ik er in Harry's geval uiteraard op vertrouw dat de bewegwijzering voor weggebruikers vanaf Veldhoven-Zuid onder de maat was; waarna gezond verstand de boel niet meer kon redden.

De eerste parallelbanen van Nederland kwamen er te liggen in een tijd dat er niet alleen geen navigatie-apparatuur bestond, maar zelfs nog geen afritnummering. We hebben het met zijn allen overleefd. Door verbeteringen in de bewegwijzering en door het beschikbaar komen van technische hulpmiddelen zijn we tegenwoordig velen malen beter toegerust op zo'n parallelbaan. De kans zou dus vele malen groter moeten zijn dat mensen vanzelf op de juiste plaats terecht komen en dus die 6 kilometer niet hoeven om te rijden. Helaas leert de praktijk anders: een te grote groep weggebruikers is met het beschikbaar komen van navigatie volledig gestopt zich voor te bereiden op de route en maakt daardoor eerder fouten. En dan is het huis natuurlijk weer te klein en ontstaat de roep om dit soort "vreselijke situaties" nog eens extra duidelijk te maken in de bewegwijzering.

Laten we hopen dat het niet zo ver komt en dat de vermelding van de zes kilometer in de berichten van afgelopen weekend vooral bedoeld zijn als een soort "Let op: verkeerssituatie gewijzigd" in plaats van als een roep om extra bewegwijzering voor diegenen onder ons die het vertikken om op de borden te letten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Vinny » di 08 dec 2009, 13:09

We hebben het met zijn allen overleefd
Ja ongelofelijk zeg. Er zijn niet eens mensen uitgehongerd zeg. Kennelijk heeft men toch een intern gevoel voor waar water te krijgen is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door IQ[] » wo 09 dec 2009, 19:20

harry schreef:Die heb ik maar genomen, hoewel ik naar Leenderheide wilde (via de rotonde de stad in). Dat bleek niet te kunnen, ...
Dat kan sowieso niet op het moment ;) Maar dat zal wel niet goed aangegeven staan als je bij Veldhoven-Zuid erop komt.

Maar goed, dit onderwerp gaat over Den Bosch ;)

hagelslag
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 11:49

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door hagelslag » do 17 dec 2009, 9:08

Zijn er wellicht mensen die weten wanneer de extra rijstroken tussen Zaltbommel en de Maas in gebruik worden genomen? Op deze website (http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pla ... index.aspx#) wordt gezegd uiterlijk 1 april 2010... ik had gehoopt dat het eerder zou zijn en het ziet er ook al best wel af uit.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Remco » do 17 dec 2009, 10:14

Morgenochtend 6 uur, zie http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 90#p418860

Ik zie trouwens dat het officiële bericht over de opening van de RWS-site is verdwenen, vaag.... Misschien heeft het met het weer te maken?

Persbericht gevonden:

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... ember.aspx

hagelslag
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 11:49

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door hagelslag » do 17 dec 2009, 13:35

Remco schreef:Morgenochtend 6 uur, zie http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 90#p418860

Ik zie trouwens dat het officiële bericht over de opening van de RWS-site is verdwenen, vaag.... Misschien heeft het met het weer te maken?

Persbericht gevonden:

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... ember.aspx
Hahaha, dat is pas mijn wenken bediend worden :-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 18 dec 2009, 9:11

3e rijstrook tussen Zaltbommel en Empel (v.v.) is geopend volgens plan :blauweduim:

kvtb
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 22:09

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door kvtb » vr 18 dec 2009, 19:54

Weet je wat ik eigenlijk toch wel vervelend vind?
Ik sta nu 's middags/' avonds regelmatig in de file vlak voor knooppunt Empel (vanuit het noorden), en alhoewel het een korte file is, is het meer stilstaan dan rijden.
Dan doe ik 10 minuten over het stukje Empel - Afrit Herven.

Naast mij, op de doorgaande baan naar Eindhoven zie ik vervolgens met een redelijk lage frequentie auto's voorbijrijden. De boosdoener tijdens de avondspits is de aansluiting vanuit de A59 west op de A2. In feite gaan hier vier rijstroken over naar twee rijstroken.
Ik weet niet of anderen dit ook is opgevallen, maar als de huidige situatie de definitie situatie voor de komende x jaren, dan zijn de files rond Den Bosch zeker niet opgelost, maar verplaatst naar de parallelbanen...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » vr 18 dec 2009, 20:20

kvtb schreef:Weet je wat ik eigenlijk toch wel vervelend vind?
De boosdoener tijdens de avondspits is de aansluiting vanuit de A59 west op de A2. In feite gaan hier vier rijstroken over naar twee rijstroken.
Ik weet niet of anderen dit ook is opgevallen, maar als de huidige situatie de definitie situatie voor de komende x jaren, dan zijn de files rond Den Bosch zeker niet opgelost, maar verplaatst naar de parallelbanen...
Als ik de fileberichten zie, krijg ik de neiging je gelijk te geven. Het verbaast me inderdaad dat er nog steeds files staan op de A59-west richting A2. Gezien de huidige verkeerssituatie zou het probleem al opgelost moeten zijn.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Jeroentedee » za 19 dec 2009, 14:50

Blijkbaar vergt het parallelbanensysteem toch veel gewenning bij mensen of let men niet op.
Moet er altijd af bij Sint Michielsgestel en ik zie elke keer wel auto's die direct weer de snelweg opdraaien in andere richting.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Willem » za 19 dec 2009, 16:45

^^ De bewegwijzering geeft dat duidelijk aan, maar sommige mensen rijden erg op de automatische piloot.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Seat » za 19 dec 2009, 17:25

kees schreef:
kvtb schreef:Weet je wat ik eigenlijk toch wel vervelend vind?
De boosdoener tijdens de avondspits is de aansluiting vanuit de A59 west op de A2. In feite gaan hier vier rijstroken over naar twee rijstroken.
Ik weet niet of anderen dit ook is opgevallen, maar als de huidige situatie de definitie situatie voor de komende x jaren, dan zijn de files rond Den Bosch zeker niet opgelost, maar verplaatst naar de parallelbanen...
Als ik de fileberichten zie, krijg ik de neiging je gelijk te geven. Het verbaast me inderdaad dat er nog steeds files staan op de A59-west richting A2. Gezien de huidige verkeerssituatie zou het probleem al opgelost moeten zijn.
Vreemd, dan is er toch een verkeerde inschatting gemaakt van de hoeveelheid lokaal verkeer op de A2... Of anders moet de parallelbaan een extra rijstrook krijgen?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 20 dec 2009, 1:35

^^Heb de indruk dat veel verkeer vanuit Gelderland een bestemming binnen 's-Hertogenbosch heeft. Een kleiner deel rijdt door richting Eindhoven/ Tilburg.
Van de A59 west komt ook veel verkeer wat een bestemming aan de oostkant van 's-Hertogenbosch, waarbij een kleiner deel naar Eindhoven/Nijmegen gaat.

Misschien gaat het schelen als de westelijke tangent op wordt geleverd...

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door kukel360 » di 22 dec 2009, 14:23

Het vergt blijkbaar ook veel gewenning om 120km/h te rijden op de hoofdrijbaan, de helft rijd er nog 100 km/h.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Jip » wo 13 jan 2010, 0:27

Brabants Dagblad schreef:Effect bredere rondweg Den Bosch al merkbaar

DEN BOSCH - De verbreding van de rondweg Den Bosch en het stuk tussen Zaltbommel en de Maasbrug werpt meteen vruchten af. Volgens Rijkswaterstaat stroomt het verkeer veel soepeler door sinds het werk af is.

Beide projecten werden voor de kerstvakantie afgerond. Sinds vorige week maandag –na de kerstvakantie- maakt het verkeer volop gebruik van het vernieuwde stuk A2. Volgens woordvoerster Heleen Alders van Rijkswaterstaat is al duidelijk zichtbaar dat het verkeer veel beter doorstroomt dan voorheen. Toch wil ze niet te vroeg juichen. “Om echt te kunnen zeggen dat ons doel is bereikt, moeten we de effecten op lange termijn afwachten.”

Minister Eurlings (Verkeer) verricht morgen de officiële opening van de vernieuwde A2 tussen Zaltbommel en Den Bosch.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Jeroentedee » do 14 jan 2010, 17:15

Voorlopig is het lijstje A2 files enorm ingekort lijkt het in ieder geval. :)

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door kukel360 » do 14 jan 2010, 21:31

De KLPD heeft dit inmiddels ook al door, er staat vrijwel iedere dag een flitser bij Vught. Waarschijnlijk in het kleine stukje 100 km/h.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 15 jan 2010, 8:58

Jeroentedee schreef:Voorlopig is het lijstje A2 files enorm ingekort lijkt het in ieder geval. :)
Het scheelt mij 2 tot 2,5 uur aan reistijd in de week :blauweduim:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Via » zo 17 jan 2010, 20:35

Het Brabants Dagblad-artikel van woensdag: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/br ... wde-A2.ece

Mooi dat er ook nog wordt stilgestaan bij het overlijden van Arno, hij heeft het wel verdiend. Zou toch mooi zijn als daar nog iets van een eerbetoon voor zou worden opgericht.

hagelslag
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 11:49

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door hagelslag » do 04 feb 2010, 7:52

Heeft er iemand een idee wat precies de files veroorzaakt bij Deil richting utrecht? Die stonden er nooit zo lang en heftig... Ik moet er altijd af naar de A15, dus ik zie de oorzaak nooit...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door boe! » do 04 feb 2010, 7:55

Werkzaamheden. Er zitten daar een paar slingers, de linkerrijstrook is smal en de winterse omstandigheden hebben ook niet meegeholpen. Verder gaat het daar van 3 naar 2 rijstroken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Chris » di 09 mar 2010, 17:41

Video: A2 Den Bosch

Een ritje vanaf Vught tot knooppunt Deil van afgelopen zondag.

bekijk hier op groot formaat op Youtube of hieronder:
Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 10 mar 2010, 21:57

^^Die intensiteiten van 150.000 voertuigen per dag merk je eigenlijk niet eens ;)

Het verkeer spreid zich in jouw filmpje beter over de rijstroken bij een gebrek aan vrachtwagens. Kennelijk weerhouden die een hoop mensen ervan rechts te gaan rijden. Vanaf ongeveer 1:40 in jouw filmpje maakt het voorlopig nog deel uit van mijn woon-werkverkeer.
Afrit Waardenburg is behoorlijk gevoelig voor files: je ziet er regelmatig een file voor de uitrit staan (misschien omdat verkeer wat binnen het Rivierengebied moet zijn de N830/833 gebruikt als sluiproute :x )

Het traject tussen Vianen en Oudenrijn kent geen werkzaamheden. Er zit een onderbreking van 10 km tussen de 2 werkvakken, maar wel die slaapverwekkende Vmax van 100 km/h (een favoriete spot van de heren controleurs),

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Via » zo 18 apr 2010, 15:58

Vanmorgen was men volop bezig met het asfalteren van DZOAB op de parallelbaan richting Eindhoven, tussen knp. Hintham en de samenvoeging met de hoofdbaan. :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 18 apr 2010, 17:17

Vorig weekend is ook al een hoop oude belijning weggeveegd en daarmee het vuil wat op de rechterrijstrook lag na de tunnelbak van de spoorlijn Den Bosch-Nijmegen ;)

Plaats reactie