[A002] Verbreding 's-Hertogenbosch naar 4x2

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » di 28 feb 2006, 10:31

BlaZ schreef:Wordt het gedeelte Eindhoven-Den Bosch ook nog verbreed of ??
Nee, die wordt voorlopig niet verbreedt. De komende werkzaamheden op dit traject bestaan uit het vernieuwen van het asfalt (geloof ik)... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » di 28 feb 2006, 11:08

René schreef:2x2 voor de hoofdrijbanen is méér dan voldoende. Je moet je eerder afvragen of de 2x2 voor de rangeerbanen wel voldoende toekomstgericht is, en of het dus niet beter 3-2-2-3 had kunnen worden...
BlaZ. Het bovenstaande zei René op de eerste bladzijde van deze draad.
maar waarschijnlijk bedoelde jij dat er drie rijbanen op de hoofdrijbaan zouden moeten komen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 28 feb 2006, 13:40

@Harm: Klopt, maar daar stonden volgens mij meer struiken dan dat het echte bomen waren. Maar het geeft al een indicatie ja. :)

BlaZ
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 3:47
Locatie: Lieshout

Bericht door BlaZ » di 28 feb 2006, 18:27

kees schreef:
René schreef:2x2 voor de hoofdrijbanen is méér dan voldoende. Je moet je eerder afvragen of de 2x2 voor de rangeerbanen wel voldoende toekomstgericht is, en of het dus niet beter 3-2-2-3 had kunnen worden...
BlaZ. Het bovenstaande zei René op de eerste bladzijde van deze draad.
maar waarschijnlijk bedoelde jij dat er drie rijbanen op de hoofdrijbaan zouden moeten komen.
Ik denk zelf dat bij Den Bosch de hoofdrijbanen drukker zullen zijn. Ik heb er echter nooit cijfers over gezien.

Liefst zie ik alle snelwegen 2x3 worden direct als ze worden aangelegd. Beetje overcapaciteit zodat er bij een ongeluk of wegwerkzaamheden nog altijd 2x2 overblijft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 28 feb 2006, 20:59

BlaZ schreef:Ik denk zelf dat bij Den Bosch de hoofdrijbanen drukker zullen zijn.
Met doorgaand verkeer vul je geen 2x2 rijstroken. Het gros van het verkeer rondom Den Bosch is regionaal.

BlaZ
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 3:47
Locatie: Lieshout

Bericht door BlaZ » di 28 feb 2006, 22:40

René schreef:
BlaZ schreef:Ik denk zelf dat bij Den Bosch de hoofdrijbanen drukker zullen zijn.
Met doorgaand verkeer vul je geen 2x2 rijstroken. Het gros van het verkeer rondom Den Bosch is regionaal.
2x3 op de rangeerstroken dan maar :)

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » wo 01 mar 2006, 9:23

René schreef:2x2 voor de hoofdrijbanen is méér dan voldoende. Je moet je eerder afvragen of de 2x2 voor de rangeerbanen wel voldoende toekomstgericht is, en of het dus niet beter 3-2-2-3 had kunnen worden...
Wordt er eigenlijk rekening gehouden met uitbreidingsmogelijkheden net zoals ze dat ten noorden van Den Bosch doen? Want ik vind idd 4x2 ook niet echt veel en ben het helemaal met Rene eens dat 2x2 voor het regionaal verkeer niet genoeg is. Ik neem aan dat het verkeer vanaf de A59 eerst over de parallelbanen moet om naar Utrecht of Eindhovent te willen.. die worden dan dus wel heel druk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 mar 2006, 10:04

Of er rekening is gehouden met uitbreidingsruimte ? Weet ik niet.
Overigens lijkt me 4x2 voorlopig nog wel volstaan, maar als de broodnodige verbreding van de A2 Everdingen - Empel en spitsstroken Vught - Ekkersweijer gereed zijn, kan het wel eens onvoldoende zijn. Waarbij moet worden aangetekend dat het eigenlijk alleen als probleem zal worden ervaren wanneer de files op de rangeerbanen zover terug gaan slaan dat ze het doorgaand verkeer zullen hinderen.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 01 mar 2006, 10:26

Tiesje schreef:
René schreef:2x2 voor de hoofdrijbanen is méér dan voldoende. Je moet je eerder afvragen of de 2x2 voor de rangeerbanen wel voldoende toekomstgericht is, en of het dus niet beter 3-2-2-3 had kunnen worden...
Wordt er eigenlijk rekening gehouden met uitbreidingsmogelijkheden net zoals ze dat ten noorden van Den Bosch doen? Want ik vind idd 4x2 ook niet echt veel en ben het helemaal met Rene eens dat 2x2 voor het regionaal verkeer niet genoeg is. Ik neem aan dat het verkeer vanaf de A59 eerst over de parallelbanen moet om naar Utrecht of Eindhovent te willen.. die worden dan dus wel heel druk.
Verkeer dat via de A59 ten oosten van Den Bosch naar Eindhoven wil, pakt de A50 bij Oss, terwijl verkeer over de A59 ten westen van Den Bosch nog de A27 als alternatief heeft. Wat ik me dus vooral afvraag: hoe groot is de intensiteit van het verkeer dat van de A59 (uit beide richtingen) naar de A2 stroomt en niet in Den Bosch moet zijn (dus doorgaand is) en vice versa? Ergens heb ik het vermoeden dat dat niet heel veel verkeer is, en dat het meeste doorgaande verkeer op de A2 Den Bosch al op de A2 zat. Ik zou dan eerder pleiten voor een extra rijstrook op de doorgaande rijbanen, zodat je 2-3-3-2 krijgt ipv 3-2-2-3. Dat zou ook het 'terugslageffect' van eventuele files op de parallelbanen kunnen verminderen - en het lijkt me een zinvollere investering gezien het belang van de A2 als doorgaande verkeersader.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 mar 2006, 10:30

Hoe smaller de rangeerbaan, deste harder de terugslag naar het splitsingspunt, Alargule.
Hoe breder de rangeerbaan, deste meer opstelruimte en deste minder terugslag naar het splitsingspunt stroomopwaarts tussen hoofd- en rangeerbaan.
Je rederering is dus zo lek als een mandje.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 01 mar 2006, 10:33

René schreef:Hoe smaller de rangeerbaan, deste harder de terugslag naar het splitsingspunt, Alargule.
Hoe breder de rangeerbaan, deste meer opstelruimte en deste minder terugslag naar het splitsingspunt stroomopwaarts tussen hoofd- en rangeerbaan.
Je rederering is dus zo lek als een mandje.
Ja hallo, wie heeft er nu verstand van verkeer? ;)
Maar dan nog blijft mijn vraag open of de verkeersintensiteit op de parallelbanen het wel nodig maakt dat deze 3 rijstroken krijgen, en of de huidige geplande 2 niet voldoende zijn? En dat hangt natuurlijk af van de vraag hoe veel verkeer er in Den Bosch moet zijn, of de A59 op moet.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » wo 01 mar 2006, 11:52

Omdat verkeer op de A2 voor Den Bosch dat de A59 richting waalwijk en de andere A59 richting Nijmegen wil op de parallelbanen moet, lijkt mij het voor de hand liggend dat die stroom, samen met het regionale verkeer een grotere intensiteit vormt dan alleen de hoofdbaan A2. Het is natuurlijk wel zo dat Het verkeer op de A2 zelf wel als doorgaande route wel de grootste intensiteit heeft. Maar het lijkt mij wel verstandig de hoofdbaan ruim aan te leggen, want als in de toekomst een verbreding toch nodig mocht blijken te zijn, is dat moeilijk in te passen tussen de parallelbanen in.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 01 mar 2006, 11:55

Ach, ze moeten Den Bosch gewoon een volledige ring geven. Zijn we meteen van al het verbredingsgezeur af ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 mar 2006, 12:51

Een Gementweg met 4x2 ? :P ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 01 mar 2006, 13:15

René schreef:Een Gementweg met 4x2 ? :P ;)
Nee, natuurlijk niet. Je zou het doorgaande verkeer via deze weg kunnen omleiden, en dan tussen afrit Hedel/Ammerzoden op de A2 en afrit Vlijmen op de A59 een nieuwe 2x2 snelweg kunnen bouwen. Als 2x2 'meer dan genoeg' is voor de doorgaande verkeer op de A2, kun je de vrijgekomen ruimte op de huidige ringweg gebruiken voor het bestemmingsverkeer en verkeer van/naar de A59. Dat is al grotendeels 2x3, dus zou je nauwelijks aanpassingen hoeven te maken.
Tja, nadeel is dan weer natuurlijk dat er een compleet nieuwe weg om de westkant van Den Bosch moet komen...:roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 01 mar 2006, 13:40

Die compleet nieuwe weg valt wel weer mee. In totaal misschien een kwart van de lengte, de rest kan gewoon bestaan uit opgeknapte bestaande wegen. ;)

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » do 02 mar 2006, 0:00

Tiesje schreef: . . . . Wordt er eigenlijk rekening gehouden met uitbreidingsmogelijkheden net zoals ze dat ten noorden van Den Bosch doen . . . .
Jazeker!
Althans als het uiteindelijke Tracébesluit niet heftig aangepast is ten aanzien van het Ontwerp-TracéBesluit [2001, integrale herziening] dat ik nu voor mijn neus heb liggen.
Let vooral op de ruimtereservering tussen de hoofd en parallelbanen. Met name de laatste bieden voldoende ruimte voor extra rijstroken, alhoewel een deel van die ruimte benut gaat worden ten behoeve van een bomenlaan.


Knooppunt Empel
Afbeelding



Knooppunt Hintham
Afbeelding



Aansluiting 21 Veghel
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 02 mar 2006, 10:11

Ik zit me af te vragen of de westelijke rangeerbaan niet beter bij Hintham gesplitst kan worden. Dan komt de verbindingsweg van de A59 mooi tussen beide rijbanen uit en kan zich ook splitsen, en zou wellicht een zwaarbelast weefvak tussen KP Hintham en aansluiting Veghel kunnen worden voorkomen.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » do 02 mar 2006, 12:34

Alargule schreef: Verkeer dat via de A59 ten oosten van Den Bosch naar Eindhoven wil, pakt de A50 bij Oss, terwijl verkeer over de A59 ten westen van Den Bosch nog de A27 als alternatief heeft. Wat ik me dus vooral afvraag: hoe groot is de intensiteit van het verkeer dat van de A59 (uit beide richtingen) naar de A2 stroomt en niet in Den Bosch moet zijn (dus doorgaand is) en vice versa? Ergens heb ik het vermoeden dat dat niet heel veel verkeer is, en dat het meeste doorgaande verkeer op de A2 Den Bosch al op de A2 zat. Ik zou dan eerder pleiten voor een extra rijstrook op de doorgaande rijbanen, zodat je 2-3-3-2 krijgt ipv 3-2-2-3. Dat zou ook het 'terugslageffect' van eventuele files op de parallelbanen kunnen verminderen - en het lijkt me een zinvollere investering gezien het belang van de A2 als doorgaande verkeersader.
Je vergeet andere verkeersstromen Alargule. Wat dacht je van Nijmegen/Arnhem>Tilburg/Breda. Deze nemen heus niet de A50. Of via de N65 en A58 of verkeer naar Breda kan ook nog de A59 vervolgen wat dus betekent dat beide verkeersstromen sowieso gebruik maken van de parallelbanen. En dan is er natuurlijk nog de zeer drukke verkeersstroom vanaf West-Brabant naar Nijmegen/Arnhem. Ga maar is in de spits kijken hoe druk de verbindsboog van de A59 naar A2-West is. En ook dat verkeer moet straks de parallelbanen op. Ik snap niet wat de A27 dan voor rol heeft in jou verhaal.. :?
En jij wil voor de hoofdrijbaan drie doorgaande rijstroken, dat lijkt me een heel slecht idee. Dan krijg je dus richting Utrecht vanaf Vught 5 rijstroken die na Empel voor de Maasbrug samengevoegd worden tot 3 stroken. Een geboren knelpunt! Om dan nog maar niet over de A2 richting het Zuiden te praten met 2 rijstrookjes na Vught. :roll:

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 02 mar 2006, 12:42

Zoals ik al zei, ik ben geen verkeersdeskundige. Laten we het daar maar bij houden - ik gooide maar een balletje op ;)

Edit mod. SI: overbodige quote verwijderd

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 02 mar 2006, 13:35

Waarom maakt men eigenlijk geen rechtstreekse verbindingen tussen de A59 en de hoofdrijbaan? Nu mengt het interregionale verkeer van de A59 zich alsnog tussen het regionale verkeer op de paralleltijbaan.
Rainier

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » do 02 mar 2006, 15:14

Riva schreef:Waarom maakt men eigenlijk geen rechtstreekse verbindingen tussen de A59 en de hoofdrijbaan? Nu mengt het interregionale verkeer van de A59 zich alsnog tussen het regionale verkeer op de paralleltijbaan.
Misschien omdat het systeem van hoofd- en parallelbanen dan geen nut meer heeft. De doorstroming kan dan immers verstoord worden door invoegend A59 verkeer en het doel is toch om hoofdrijbanen altijd filevrij te houden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 02 mar 2006, 15:34

De A59 is ook een snelweg met een niet meer dan regionale functie. In die zin is het weg logisch om die weg niet direct aan te sluiten op de hoofdrijbanen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 mar 2006, 23:04

Mmm, volgens mij kun je beter een 'breiwerk' hebben ergens langs de A 2, anders wordt de parralelbaan een collector van intra-'s Hertogenbosch verkeer, N 65, N 265, vm A 50 en A 59 verkeer. Lijkt me belangrijk genoeg om ergens een uitwisselpunt met de hoofdrijbaan op de A 2 te leggen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 03 mar 2006, 10:39

De parallelbanen beginnen pas ná de aansluiting van de A65 hoor, Vinny. Dat verkeer zal dus nog kunnen kiezen voor hoofd- of parallelbaan. ;) De weg wordt daar al wel 'gewoon' 2x4 en dan volgt de 4x2.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » za 04 mar 2006, 0:57

ViaHaaren bedoelt dus het volgend tracédeel, waarbij rechts op de tweede afbeelding, en links op de derde afbeelding de splitsing/samenkomst van de hoofd- en parallelbanen te zien is :

Aansluiting 22 Sint Michielsgestel
Afbeelding

Aansluiting 22 Sint Michielsgestel
Afbeelding

Aansluiting 21 Veghel
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » do 13 apr 2006, 16:47

Weet iemand eigenlijk of er ook iets met de A59 gaat gebeuren van Engelen naar knooppunt Empel? Want daar is de doorstroming tegenwoordig ook maar slecht. En het heeft niet altijd met de A2 te maken want die is ook vaak zat filevrij en de A59 heeft bijna standaard iedere werkdag 's ochtends en 's avonds file. De opzet van het knooppunt Empel (kop van de file) is ook wel zeer mager en niet toekomstgericht. Twee rijstroken eindigen in een strook voor Utrecht en een strook voor Oss/Eindhoven. Het weven levert dan ook file op. Dus weet iemand of er plannen zijn voor Engelen-Empel wanneer ook de A2 wordt aangepakt? Ga sowieso denk ik een mailtje sturen naar Rijkswaterstaat hierover.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 13 apr 2006, 17:37

Dat knooppunt krijgt ook vloeiende (2-strooks??)lussen. ;)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 13 apr 2006, 19:48

Een paar foto's van knooppunt Empel:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 13 apr 2006, 19:54

Wat is er met de ophanging van de signaalgevers gebeurt :shock:

Plaats reactie