[A002] Verbreding 's-Hertogenbosch naar 4x2

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Jeroentedee
stadsweg

Re: A2 verbreding 's-Hertogenbosch

Bericht door Jeroentedee » vr 30 apr 2010, 12:25

Inmiddels zijn grote stukken van de weg al voorzien van zoab en begint het er echt af uit te zien.

En na het eerste half jaar blijkt de verbetering ook enorm, er hebben buiten grote ongevallen volgens mij geen files meer gestaan. De parallelbanen zijn ook lekker ruim opgezet rond de knooppunten met 3 of 4 rijstroken overal. De keuze om de doorgaande weg van Hintham naar St. Michielsgestel de A59 te maken en de eerdere parallelbaan afvallend naar veghel te maken is denk ik wel goed geweest, naar mijn idee gaat veruit het grootste deel wat al op de A2 reed er af bij Veghel terwijl A59 verkeer vooral doorrijdt over de A2.

Enige punt wat soms voor lastig invoegen zorgt is de richting Oss omdat 4 stroken daar op 2 stroken samen moeten vallen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 30 apr 2010, 12:28

^^
Twee stroken en een weefstrook voor afrit Rosmalen toch?

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » vr 30 apr 2010, 12:39

Klopt, maar een groot deel moet toch invoegen, en de meeste mensen willen dat zo snel mogelijk doen, dat moet overigens ook door die achterlijke wetgeving dat je niet meer mag invoegen als er pijlen staan en die staan daar dus al vrij snel.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » vr 30 apr 2010, 14:26

Volgens mij is het zo dat die nieuwe regel enkel geldt als je bewust die strook opgereden en om uit te voegen en later weer wil invoegen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 30 apr 2010, 16:48

^^
Nee, want dat was altijd al verboden.

kvtb
zandpaadje

Bericht door kvtb » vr 18 jun 2010, 19:13

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/de ... weg-A2.ece
HINTHAM De gloednieuwe rondweg A2 Den Bosch vertoont nu al een plek waar files ontstaan.
Ter hoogte van het knooppunt Hintham loopt het verkeer vaak op drukke momenten vast. Rijkswaterstaat erkent de problematiek, maar wil eerst de situatie afwachten.

Lees zaterdag meer in het Brabants Dagblad.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 19 jun 2010, 11:20

Bedoelt de krant de file die bij Kruisstraat op de A59 ontstaat in de richting van Oss?

Jip
dorpsstraat

Bericht door Jip » za 19 jun 2010, 17:12

Brabants Dagblad schreef:De vertraging op knooppunt Hintham wordt ver­oorzaakt door het verkeer dat van­uit Utrecht (A2) richting Oss (A59) rijdt in combinatie met het ver­keer dat vanuit Eindhoven (A2) richting Oss (A59) rijdt. Op het punt waar beide stromen samen­komen, stokt het verkeer tijdens de spits regelmatig.
Staat er in de krant.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 19 jun 2010, 18:12

Extra rijstrookje?
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 19 jun 2010, 19:18

Ik denk dat het meer te maken heeft met de lengte van het weefvak van de afrit Rosmalen. Die afrit ligt in feite te kort op het knooppunt, maar daar kun je niet veel aan veranderen. Voor opheffen is die afrit veel te belangrijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 jun 2010, 19:46

Nou dat is dan jammer. Dan moeten mensen maar een beetje verder om rijden. Volgens mij is veiligheid en doorstoming hier net even ietsje belangrijker, en zou ik de afrit dus gewoon verleggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 19 jun 2010, 22:01

Ik denk dat het meer ermee te maken heeft dat de A59 tussen Den Bosch en Geffen eigenlijk een derde rijstrook nodig heeft in de avondspits.
Had de afrit een drietal kilometer verderop gelegen, dan zou het probleem zich volgens mij dus net zo goed voordoen.
Alleen had dan de A2 weinig last gehad, omdat dan eerst die 3 kilometer file zich had moeten opbouwen...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

raspberry
zandpaadje

Bericht door raspberry » zo 20 jun 2010, 8:45

Ik heb meerdere malen in die file gestaan en als je er eenmaal voorbij bent dan kun je goed doorrijden op de A59. De weg is voelt daar niet eens echt druk. Het lijkt meer dat het invoegen van 2+2 stroken naar 2 stroken (daarvoor nog wel een heel klein weefvakje van 3 stroken) het probleem is.
Naar mijn idee zou het al beter gaan als de dubbele invoegers vooraf al naar 1 rijstrook samengevoegd worden. Dat is minder ingewikkeld invoegen en daarna is er per rijstrook een rijstrook op de A59 beschikbaar.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 20 jun 2010, 10:49

Het verkeer op de A9 gaat ook noordelijk van het Rottepolderplein rijden, en de files liggen zuidelijk van dat plein. (avondspits)
Het capaciteitstekort zit echter niet in het traject waar de files staan, maar in het traject dat net stroomafwaarts van de filekop ligt.

Ik ben er dus helemaal niet zeker van of verlengen c.q. ontvlechten van het weefvak nou de oplossing is bij Hintham-Rosmalen...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 jun 2010, 15:20

De Nederlandse wetgeving, die weggebruikers verplicht om zo snel mogelijk in te voegen helpt natuurlijk ook niet echt mee, natuurlijk. Als ik de situatie op Google Maps bekijk (waar helaas de oude configuratie nog opstaat) kan het ook helpen door de afrit alleen van zuidelijke richting toegangkelijk te maken en voor de noordelijke richting een nieuwe verbindingsweg tussen de parallelbaan en de Grote Elst aan te leggen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jun 2010, 15:23

Vinny schreef:De Nederlandse wetgeving, die weggebruikers verplicht om zo snel mogelijk in te voegen
Dat lijkt mij een iets te vrije interpretatie :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 20 jun 2010, 16:43

^^
Artikel 346B: "Bij het oprijden van een autosnelweg dient u met zo gering mogelijk snelheid bij het eerste blok van de wegmarkering in te voegen, liefst als er nog ander verkeer rijdt op die strook, dat niet naar links kan". :mrgreen:

(ja, da's beetje overdreven, maar komt in de praktijk helaas wel voor...)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 jun 2010, 16:52

Wouter N14 schreef:
Vinny schreef:De Nederlandse wetgeving, die weggebruikers verplicht om zo snel mogelijk in te voegen
Dat lijkt mij een iets te vrije interpretatie :dontknow:
Zie: post van Jeroendethee.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jun 2010, 16:58

^^ Aha, ik was de context even kwijt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 20 jun 2010, 20:35

Vinny schreef:Als ik de situatie op Google Maps bekijk (waar helaas de oude configuratie nog opstaat)
Ja, doet er eens wat aan :twisted:

:dyn_hyp:

Jip
dorpsstraat

Bericht door Jip » zo 20 jun 2010, 20:40

De nieuwe situatie staat wel al op http://routes.tomtom.com die zijn sowieso doorgaans wat actueler :D

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 21 jun 2010, 10:36

Rene schreef:
Vinny schreef:Als ik de situatie op Google Maps bekijk (waar helaas de oude configuratie nog opstaat)
Ja, doet er eens wat aan :twisted:

:dyn_hyp:
Ik heb geen idee hoe vaak het fotomateriaal van Google ververst wordt, soms is het beeldmateriaal wel 10 jaar oud.
Ik weet ook niet welke kanalen je daarvoor moet aanboren.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 21 jun 2010, 13:31

Waarschijnlijk een goudkanaal... Luchtfoto's zijn niet goedkoop...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 21 jun 2010, 14:19

^^
Ik bedoel eigenlijk meer, bij wie van Google je je klacht/vraag hierover moet deponeren.
Dat luchtfoto's niet goedkoop zijn lijkt me duidelijk, die zal google wel van derden betrekken.
Toch zou een update'je van het fotomateriaal op zijn tijd geen kwaad kunnen, zeker nu steeds meer mensen Google Maps/Earth erbij halen om iets te verduidelijken.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 21 jun 2010, 14:35

Dat wist ik wel, m'n opmerking was ook nier serieus bedoeld.
Ik denk niet dat google op suggesties reageert.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 jun 2010, 15:36

Net alsof we bij Google in een ivoren toren werken, en nooit naar onze eigen applicaties kijken... :o

Het probleem is allang bekend, maar niet eenvoudig op te lossen :)

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » ma 28 jun 2010, 14:40

kingpin1966 schreef:^^
Ik bedoel eigenlijk meer, bij wie van Google je je klacht/vraag hierover moet deponeren.
Dat luchtfoto's niet goedkoop zijn lijkt me duidelijk, die zal google wel van derden betrekken.
Toch zou een update'je van het fotomateriaal op zijn tijd geen kwaad kunnen, zeker nu steeds meer mensen Google Maps/Earth erbij halen om iets te verduidelijken.
Misschien heeft Google wel naar je geluisterd en heeft wat steden door elkaar gehaald :D. Er is namelijk een foto update gekomen van Eindhoven. Daarop is nu de nieuwe randweg te zien, in aanbouw. Vooral knooppunt De Hogt ziet er van boven mooi uit.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 28 jun 2010, 16:56

Eindhoven?

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » ma 28 jun 2010, 17:16

Yep, Eindhoven. Het lijkt erop dat ze alleen Eindhoven ververst hebben om de nieuwe Randweg (in aanbouw) er op te zetten. De grens tussen oude en nieuwe foto's bevindt zich zowel in het Noorden en het Zuiden maar een paar meter van de Randweg. Google update de foto's bij belangrijke wijzigingen/plaatsen dus wel. Weet weet volgt Den Bosch ook wel ;).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 01 jul 2010, 20:39

Ter afronding van deze draad. ;)
Rijkswaterstaat schreef:A2 Rondweg Den Bosch nu helemaal klaar
01-07-2010 | Noord-Brabant | persbericht

Vanaf 1 juli 2010 zijn alle werkzaamheden aan de A2 Rondweg Den Bosch afgerond en is het project helemaal klaar. De rondweg is al sinds december 2009 in gebruik. Er is bewust prioriteit gegeven aan de openstelling, nog voordat alle werkzaamheden waren afgerond. Door deze werkwijze kon het verkeer op de vernieuwde rondweg al sinds de jaarwisseling de volledige capaciteit benutten. Het aanbrengen van zoab (zeer open asfalt beton) was in de afgelopen maanden de laatste grote klus.

De rondweg is over 12 km uitgebreid naar 4x2 rijbanen met daarbij een scheiding van het regionale en doorgaande verkeer. Op de hoofdrijbaan kan het verkeer met maximaal 120 km/uur doorrijden. Op de parallelrijbanen bevinden zich de op- en afritten en rijdt het verkeer met maximaal 100 km/uur. De knooppunten Hintham en Empel hebben een metamorfose ondergaan waarbij de krappe bochten definitief tot het verleden behoren. Ook zijn er twee viaducten onder het spoor geplaatst om de extra rijstroken op de A2 mogelijk te maken. Het project is in nauwe samenwerking met aannemerscombinatie InfrA2 en Prorail-BAM Civiel Projecten tot stand gekomen. De vernieuwing van de Rondweg Den Bosch heeft vier jaar geduurd en ca 250 miljoen euro gekost.

Om het verkeer tijdens de bouw goed te laten doorstromen zijn in nauw overleg met de gemeente ’s-Hertogenbosch en de Provincie Noord-Brabant veel maatregelen genomen om de hinder te beperken. Ook maakten tijdelijke hulpbruggen in de A2 en een fietsbrug over de A2 de doorstroming tijdens de bouw mogelijk. Voor de totale ombouw zijn slechts drie weekendafsluitingen nodig geweest. Ook de acht asfalteringswerkzaamheden in 2010 leverden, door grote inzet, voor de weggebruikers minimale verkeershinder op.

Het project liep vertraging op toen InfrA2 in november 2007 het werk stil moest leggen. Echter door de inzet van extra personeel, 35 weekenden en heel veel nachten hard doorwerken, goede afstemming tussen Rijkswaterstaat en InfrA2 en gunstige weersomstandigheden is het gelukt om op 31 december 2009 de weg volgens planning in gebruik is te nemen. Op 13 januari 2010 is de weg officieel geopend door de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings.

In maart 2011 zal in de bestaande projectkeet van Rijkswaterstaat aan de Kloosterstraat het informatiecentrum van de Zuid-Willemsvaart haar deuren openen.