[A002] Eindhoven - Den Bosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door jan » ma 07 okt 2013, 21:24

Vandaag was het wel erg extreem, dit mede i.v.m. een ongeval bij Kerkdriel (hoewel ik hoorde dat dat om kwart voor 8 al van de weg af was) en ook de opeens opdoemende mistvelden zullen wellicht hebben mee gespeeld. Het echte probleem is dat het bij kp. Empel feitelijk van 5 naar 3 rijstroken gaat. Ik zie het hier nu zelfs in de avondspits weleens vastlopen.. Eigenlijk moet de A2 tussen Empel en Deil gewoon naar 2X4 rijstroken verbreed worden. In de avondspits is het ook elke dag raak voor KP Deil..

mrkees
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 12:40

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door mrkees » ma 07 okt 2013, 23:23

Echt een waardeloos stuk ja, vanmorgen liep het al om kwart voor 7 daar vast. Normaal geen problemen rond die tijd. De brug moet verbreed worden of anders de N2 veel eerder weer op de a2 laten aansluiten.

Totaal stom dat 3 verkeerstromen bij elkar komen en over een smallere brug moeten. Die heeft geen vluchtstrook en daardoor gaan mensen om welke reden dan ook langzamer rijden.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Jip » di 08 okt 2013, 10:16

Ik vraag me er ook nog steeds af waarom ze er voor hebben gekozen om bij deze verbreding de N2 (zo heet die niet, maar vooruit) al voor oprit Sint-Michielsgestel te laten beginnen. Daardoor krijgt de N2 nu bijna 2 keer zoveel verkeer te verwerken als de A2.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door captain007 » di 08 okt 2013, 10:25

^^ Dat is inderdaad vreemd. Logischer was het geweest als men die splitsing had gelaten voor wat het was.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » di 08 okt 2013, 23:17

^^Voor zover ik mij kan herrinneren heeft dat met de hoeveelheid verkeer voor het provinciehuis en de kantorenwijk daarachter te maken, dit zou een te grote belasting voor het stuk A2 (traffic) zijn geworden waardoor men die afslag op de N2 (local) heeft geplaatst.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Chris » di 07 jan 2014, 19:47

Een luchtfoto van de A2 tussen Vught en Boxtel. Je ziet nog de oude brug van de oude rijksweg 2 over de Esschestroom.

Afbeelding
Foto beeldbank RWS

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door orionpax » wo 08 jan 2014, 23:29

Van meerstrooks rijksweg naar een 60 km weg. :wall: :wall:

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door sanderl » do 09 jan 2014, 8:34

Waarom is die linker A2-brug eigenlijk breder?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Mark » do 09 jan 2014, 11:01

De uitlijning van de weg ten opzichte van het viaduct is ook apart.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » do 09 jan 2014, 18:24

^^De meest linkse brug is in '91hergebruikt en iets gedraaid om de bocht ter hoogte van Vught, die er in eerste instantie in lag weg te halen: Vught wilde de bocht behouden maar de minister besloot al in '79 anders.
sanderl schreef:Waarom is die linker A2-brug eigenlijk breder?
De brug die er bij kwam kreeg van de minister in tegenstelling tot diens voorganger geen ruimtereservering, wat resulteerde in een smallere 3e brug.
Resultaat is dus een hergebruikte brug die na zijn eerste dienst iets gedraait werd om met voldoende ruimtereservering zijn tweede leven naast een nieuwe brug met voldoende ruimtereservering te slijten.
De meest rechtse brug hoefde volgens de minister in '79 nooit meer verbreed te worden naar 2x3 mét vluchtstroken en is naar normale maatstaven dus te smal.
De hele verbreding bestaat uit een aaneenschakeling van insnoeringen en blijf nog steeds van mening dat het hele stuk A2 onder Vught -zoals de raad voor Rijkswaterstaat toen al voorstelde- achter St. Michelsgestel langs gelegd had moeten worden en waar die wat mij betreft nog steeds hoort te liggen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Wouter N14 » vr 07 mar 2014, 13:18

:confuuuse:
Hoewel het nieuwe asfalt er al ligt, dreigt de het besluit om de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven te verbreden alsnog te worden vernietigd. De hoogste adviseur van het Europese Hof van Justitie oordeelt dat het besluit niet voldoet aan Europese regels.
http://www.autoweek.nl/nieuws/27253/don ... breding-a2
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Rogier » vr 07 mar 2014, 13:27

^^

Afwachten en eventueel een nieuw TB nemen.
Kan niet voorstellen dat men de 3de rijstrook weet gaat afkruizen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door captain007 » vr 07 mar 2014, 14:10

Dit ging volgens mij over een natuurcompensatie gedeelte in het TB. Hiervoor had de Raad van State al een voorziening getroffen destijds zodat de rest wel doorgang kon vinden. Denk dat dit deel gewoon gerepareerd moet worden en eventueel aanvullende compensatiemaatregelen moeten worden genomen. Aangezien die compensatietoestanden zich allemaal buiten de snelweg zelf bevinden denk ik ook niet dat de rijstrook daardoor weer dicht moet voor het verkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Chris » vr 07 mar 2014, 14:11

Ging dat niet om stikstofdepositie?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door captain007 » vr 07 mar 2014, 14:29

Weer even teruggezocht wat er nu weer precies aan de hand was. Het ging over stikstof in combinatie met blauwgraslanden in een Natura 2000 gebied.
Chris schreef:
Raad van State schreef:Raad van State stelt vragen aan Hof van Justitie in Luxemburg over verbreding A2 Den Bosch-Eindhoven

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in de zaak over het tracébesluit A2 's-Hertogenbosch-Eindhoven zogenoemde prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie in Luxemburg. Het tracébesluit van de minister van Infrastructuur en Milieu maakt de verbreding mogelijk van rijksweg A2 tussen de aansluiting Veghel op de A2 en de aansluiting Ekkersrijt op de A58. De Raad van State wil van het Hof in Luxemburg uitleg over de Europese Habitatrichtlijn.

Vragen
De Raad van State ziet zich voor de vraag gesteld of de wegverbreding de 'natuurlijke kenmerken' aantast van het nabijgelegen Natura 2000-gebied 'Vlijmens Ven, Moerputten & Bossche Broek'. Vaststaat dat de verbreding van de A2 als gevolg van de stikstofuitstoot negatieve gevolgen heeft voor de beschermde blauwgraslanden in het Natura 2000-gebied. Omdat het tracébesluit eveneens voorziet in de aanleg van nieuwe blauwgraslanden in datzelfde gebied, wil de hoogste bestuursrechter van het Hof in Luxemburg weten of in dat geval ook sprake is van een aantasting van de natuurlijke kenmerken.

Geen voorlopige voorziening
De Raad van State heeft besloten het tracébesluit niet te schorsen in afwachting van een definitieve uitspraak in deze zaak. De Raad van State is er niet van overtuigd dat het gebruik van de weg in deze periode een zodanig kwaliteitsverlies van de blauwgraslanden in het Bossche Broek en de Moerputten tot gevolg heeft dat deze niet meer omkeerbaar is. Daarbij is van belang geacht dat uit onderzoek is gebleken dat 'mogelijkerwijs een kleine versnelling van het kwaliteitsverlies' optreedt bij de blauwgraslanden in de Moerputten als de verbrede weg in gebruik wordt genomen. Uit het onderzoek is ook gebleken dat de kwaliteit van de blauwgraslanden in het Bossche Broek goed is. Het feit dat de Raad van State het tracébesluit niet heeft geschorst, laat onverlet dat het aan de minister is om te bepalen of in deze tussenliggende periode gebruik mag worden gemaakt van de extra rijstroken.

Overige beroepsgronden
Omwonenden van het tracé en verschillende organisaties, waaronder Stichting Overlast A2, hadden tegen het tracébesluit bezwaren ingediend op het gebied van verkeersgegevens, tracékeuze, geluid, luchtkwaliteit en veiligheid. Nagenoeg alle bezwaren kunnen naar het oordeel van de Raad van State niet slagen.

Procedure
De behandeling van de beroepszaak bij de Raad van State wordt aangehouden in afwachting van de antwoorden van het Hof in Luxemburg. Dit duurt naar verwachting ongeveer een jaar tot anderhalf jaar. Daarna zal de Raad van State de behandeling voortzetten en een definitieve uitspraak doen in deze zaak.

Wegverbreding
Het tracébesluit A2 's-Hertogenbosch-Eindhoven maakt het mogelijk de A2 tussen de aansluiting Veghel op de A2 en de aansluiting Ekkersrijt op de A58 te verbreden van tweemaal twee naar tweemaal drie rijstroken. Met de verbreding wil de minister op dit traject de files terugdringen en het verkeer op de A2 en de vernieuwde rondweg van 's-Hertogenbosch en de randweg van Eindhoven beter laten doorstromen.
De bal ligt nu weer bij de Raad van State denk ik wat er verder moet gebeuren.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » za 08 mar 2014, 1:21

Een stukje locale televisie uit mijn woonplaats:

[youtube]IEdGg-zodto[/youtube]

Hoop dat het lukt, van mij mag die hele A2 nog steeds achter St. Michielsgestel langs.
Heb vast een regenjas aangetrokken omdat ik morgen vast een laag bagger over me heen krijg... :(
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door RSK » za 08 mar 2014, 9:01

^^ Met 'achterlangs' bedoel je dat de A2 ten oosten langs dat dorp gaat? Wat is daar de toegevoegde waarde van? (Niet onder de noemer bagger, maar als nieuwsgierigheid.)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » za 08 mar 2014, 9:59

^^Op de eerste plaats:nachtrust
Op de tweede plaats: leefbaarheid
Op de derde plaats:schonere lucht
Vught wordt door zijn ligging al jaren ongelijkwaardig bedeeld als het gaat om de keerzijde van de medaille.
Vught ligt inmiddels ingeklemt tussen een overvolle en te upgraden A/N65 een overvolle en te upgraden spoorlijn Den Bosch-Eindhoven én DenBosch-Tilburg en een overvolle A2
De overlast wordt met een eventueel afkruisen alleen nog maar groter, en ben best blij met de werking van de geluidswal maar een deel van al die infra op wat grotere afstand van Vught zou beter voor de inwoners van Vught zijn.
Bovendien ben ik persoonlijk van mening dat de de fout van de minister in '79 best een keer hersteld mag.
Dus de A2 achter Gestel langs, het spoor volledig onder de grond en de A65 wat mij betreft ook.
Vught is een prachtige gemeente die al jaren recht heeft op een normaal leefklimaat.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door waldo79 » za 08 mar 2014, 10:03

Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren met die derde rijstrook.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door orionpax » di 18 mar 2014, 21:35

@Naturist. Je zou bijna pleiten voor het compleet verwijderen van het dorp vught tussen A2, A65, spoorweg en park.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door sirdanilot » di 18 mar 2014, 22:29

Vught heeft inderdaad niet zo'n goede ligging, ik zou er eerlijk gezegd ook niet willen wonen...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Wouter N14 » di 18 mar 2014, 22:30

^^ Uhm, wat zou er het eerst zijn geweest? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Vinny » di 18 mar 2014, 22:51

Eerst waren er kerktorens. Toen gingen mensen daaromheen wonen omdat ze anders de weg naar huis niet konden vinden. Vervolgens moesten er allerlei spagetthiknooppunten worden uitgevonden om iedereen ook daadwerkelijk naar huis te kunnen brengen. Tenslotte werd NBA uitgevonden, want alleen een hemelse pijl brengt zielerust aan de stervelingen op aarde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Snelwegfreak » di 18 mar 2014, 22:55

Fout, we hadden eerst oldschool met vallende pijlen. Daarna kwam NBA die onze blikken weer naar boven liet richten ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » di 18 mar 2014, 23:27

^^Laten we nu onze pijlen richten op een Vught met ongelijkvloerse kruising van spoor en A65 onder de grond en een A2 achter St. Michelsgestel langs. ;)
En mochten Ega en ik ooit nog goed in de slappe was komen te zitten, opteer ik graag voor iets wat toch wat verder van de snelweg afligt. :yes:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door sirdanilot » wo 19 mar 2014, 0:16

Maar hoor je de snelweg ook daadwerkelijk vanuit waar je woont dan? Want ik woon zelf misschien 2 km van de snelweg af maar ik hoor hem absoluut niet. De spoorlijn hoor ik wel maar daar heb ik weinig last van ook al zit ik daar praktisch bovenop.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door waldo79 » wo 19 mar 2014, 8:51

Naturist schreef:een A2 achter St. Michelsgestel
Vanuit Den Dungen gezien loopt de A2 al achter Gestel langs. In realiteit blijft de A2 langs de oostrand van Vught lopen en moet je hopen op een snelle verbetering rond de A65 en het spoor.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door boe! » wo 19 mar 2014, 10:53

Naturist schreef:En mochten Ega en ik ooit nog goed in de slappe was komen te zitten, opteer ik graag voor iets wat toch wat verder van de snelweg afligt. :yes:
En dan leggen we een snelweg aan, zodat je dat stulpje goed kan bereiken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door duikgek89 » wo 19 mar 2014, 12:28

Ja maar dan laten we gewoon een forummer een bord ontwerpen met iets als "verboden in te rijden zonder naturistensticker" ofzo...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Groningen » zo 23 mar 2014, 10:49

Vinny schreef:Eerst waren er kerktorens. Toen gingen mensen daaromheen wonen omdat ze anders de weg naar huis niet konden vinden. Vervolgens moesten er allerlei spagetthiknooppunten worden uitgevonden om iedereen ook daadwerkelijk naar huis te kunnen brengen.
Een parodie op de argumentatie tegen de Centrale Friese As :worship:

Plaats reactie