[A002] Eindhoven - Den Bosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » zo 23 mar 2014, 19:39

sirdanilot schreef:Maar hoor je de snelweg ook daadwerkelijk vanuit waar je woont dan? Want ik woon zelf misschien 2 km van de snelweg af maar ik hoor hem absoluut niet. De spoorlijn hoor ik wel maar daar heb ik weinig last van ook al zit ik daar praktisch bovenop.
De A2 hoor je hier in het Vughtse hart sinds de 7 meter hoge muren een stuk minder, dat was wel succesvol. Echter heeft de weg die Vught al fysiek van zijn roemruchte verleden splitste, (Kasteel Maurik) Vught nu daardoor ook visueel doormidden gesneden.
En het gaat natuurlijk niet alleen om het geluid van die A2, maar ook de fijnstof en andere voor mensen schadelijke concentratie's die het wonen temidden van knooppunt Vught met zich meebrengt.
Tel daarbij de teruggedrongen, maar steeds aanwezige geluidsbelasting van A2 én A65 op én het snerpende geluid van spoorweg met het hoorbare geklingel van 4 overwegbeveiligingen binnen een straal van 1000 meter en je begrijpt dat Vughtenaren over de grens van het toelaatbare worden belast.
Nu begrijp ik dat Vught ook voordeel uit al die infra haalt -misschien nog wel beter als een leek- maar de leefbaarheid van de centrumbewoner wordt er niet beter op, en zijn levensverwachting ook niet.
En dan spreek ik nog niet eens over de lichtvervuiling die optreed binnen zo'n knooppunt.
Maar goed, voordat ik op het forum voor doorgedraaide groenlinks aanhangende bomenknuffelaar wordt uitgemaakt wil ik nog wel graag duiden dat een 3 of zelfs 4 strooks A2 ook voor mij een noodzaak is omdat we in dit land al meer dan 30 jaar te lang vaststaat.
Het zou alleen fijn zijn als een minister van Infra de dringende adviezen van zijn eigen ministerie ter harte neemt of zich gewoon net als iedereen aan de wetten, regels en richtlijnen houdt.

Dan nog even over een eventueel stulpje in het buitengebied van zuid-oostbrabant, langs de oprijlaan van ons landgoed zou je een gebodsbord kunnen verwachten, iets met vanaf hier is naaktrecreatie toegestaan. ;)

Zou een dergelijk ontwerp van zo'n bord buitengewoon op prijs stellen mits zo'n bord geen onjuiste assosiatie's oproept.
TOEVOEGING
Waldo79 schreef:Vanuit Den Dungen gezien loopt de A2 al achter Gestel langs. In realiteit blijft de A2 langs de oostrand van Vught lopen en moet je hopen op een snelle verbetering rond de A65 en het spoor.
Zoals ik al eerder aangaf: De raad voor rijkswaterstaat adviseerde de minister destijds dringend om de A2 niet langs Vught te laten lopen maar tussen grofweg Schijndel en Sintmichielsgestel richting Liempt te laten lopen dan had de weg probleemloos uitgebouwd kunnen worden naar zelfs 2x4 met vluchtstroken.
Wat de gemiddelde Vughtenaar betreft maakt het allemaal weinig uit zolang zowel spoor als A65 maar onder de grond verdwijnt, het zou al een berg overlast schelen en dan niet alleen in geluid of fijnstof maar vooral het gemak om niet 27 minuten te moeten wachten voor je van de ene kant naar de andere kant van Vught mag (spoor) en dat we daar dan weer jaren op moeten wachten maakt dan niet meer uit.
En als centrumbewoner zie ik daar dan graag een verlegging van de A2 richting Gestel bij.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » za 12 apr 2014, 19:54

Brabants Dagblad staaft mijn eerdere uitlatingen:
bewijs
Geluidsoverlast ligt 3 tot 4 keer hoger dan modellen eerder aangaven.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Chris » za 12 apr 2014, 19:58

Dit heeft overigens niks met de A2 te maken (het wordt tenminste niet in het artikel genoemd). Ik ben wel benieuwd waar dit op gebaseerd is. 3 tot 4 keer meer lawaai dan gedacht, dan spreek je 9 - 12 dB meer dan de modellen. Alhoewel zo'n verschil wel te verklaren is als meer nadruk gelegd wordt op piekgeluid. Met name bij spoorlijnen en rustige woonstraten ligt dit nogal een stuk hoger dan de gebruikelijke rekenmethode.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » za 12 apr 2014, 23:01

Chris schreef:Dit heeft overigens niks met de A2 te maken (het wordt tenminste niet in het artikel genoemd)./quote]
Brabants Dagblad schreef: Een bijna even grote groep (340 en 34%) ervaart forse hinder van het wegverkeer.
Er staat niet geschreven exact welk weg de overlast veroorzaakt maar gezien de intensieteiten van de N/A65 in vergelijking tot de A2 en de ligging van Vught ten opzichte van het knooppunt kun je bij overlast moeilijk stellen dat het alleen het spoor met de 65 hieraan debet zijn. Zelfs een kenner zou het verschil in geluid tussen de twee wegen niet of moeilijk kunnen onderscheiden.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door orionpax » ma 14 apr 2014, 21:19

Van oud asfalt (2*2) zonder of met klein geluidsscherm naar 2*3 met (groter) geluidsscherm en stiller asfalt.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Naturist » di 15 apr 2014, 8:22

^^Het spijt me maar er lag ten tijde van de 2x2 al dubbellaags zoab. Luister maar:
[youtube]E-wH0BeE1z8[/youtube]
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door captain007 » di 15 apr 2014, 9:38

^^ Dat was wel ouder dus dat scheelt al wat decibel. Naarmate dat asfalt ouder wordt neemt de geluidsreductie af, dus het zal nu beter werken met de nieuwe deklagen dan met de oude. Voor de directe omwonenden zullen de hogere schermen wel nog wat geluid schelen. Voor de rest van het dorp misschien niet (tenminste mijn ervaring is dat door geluidsschermen je ineens op andere plekken wel geluid hoort waar je voorheen minder hoorde). Overigens hebben ze het in het artikel in het BD over een andere hoek van Vught en daar is niets veranderd door de verbreding van de A2 (wat Chris al aanhaalde). Kan ook zijn dat er misschien meer treinen rijden over de spoorlijnen. Er wordt de afgelopen jaren flink wat verbouwd aan de sporen in 's-Hertogenbosch, waardoor de capaciteit ook wat toeneemt op het spoor. Overigens zou het nu juist flink rustiger moeten zijn dan, aangezien het treinverkeer naar zowel Tilburg als Boxtel een halve maand plat heeft gelegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Chris » do 15 mei 2014, 17:04

Het Europese Hof van Justitie heeft antwoord gegeven op de prejudiciële vragen van de Raad van State omtrent het tracébesluit A2 's-Hertogenbosch - Eindhoven. Dit betekent dat de procedure bij de Raad van State nu verder gaat.

http://www.raadvanstate.nl/pers/persber ... egory_id=8

http://curia.europa.eu/juris/document/d ... cid=253749

Ik snap er eigenlijk weinig van wat nu de conclusie is. Schijnbaar hadden ze beter naar alternatieven moeten kijken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door boe! » do 15 mei 2014, 17:50

Dit is de kern van het antwoord:
Het Hof stelt vast dat het tracéproject Rijksweg A2 significante negatieve
gevolgen voor de habitattypen en beschermde soorten in dit gebied zal
hebben, inzonderheid voor het bestaande areaal en voor de kwaliteit van
het beschermde natuurlijke habitattype „blauwgraslanden”, wegens de
uitdroging en de verzuring van de bodem door stikstofdepositie.

Het project kan bijgevolg de natuurlijke kenmerken van het gebied
aantasten. Anders dan de Nederlandse regering stelt doen de in het
tracéproject Rijksweg A2 voorgestelde beschermingsmaatregelen niet af
aan die vaststelling.

De beschermingsmaatregelen die in een project worden opgenomen om
de schadelijke gevolgen van dit project voor een Natura 2000-gebied te
compenseren, kunnen bij de beoordeling van de gevolgen van dit project
niet in aanmerking worden genomen.


Samengevat: er was vastgesteld dat de verbreding van de A2 negatieve gevolgen had voor de blauwgraslanden langs het traject. De Minister had dit geconstateerd en dacht dat uitbreiding van de blauwgraslanden voldoende was om de negatieve gevolgen te mitigeren. Het Hof is van mening dat dat niet het geval is. Het is nu aan de Raad van State om het oordeel van het Hof mee te wegen in haar eindoordeel.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Rogier » vr 16 mei 2014, 9:38

Volgens mij vrij gemakkelijk op te lossen door het nemen van extra compensatie maatregelen.
Uiteraard is de Natura2000 wetgeving een ramp wetgeving, omdat de Nederlandse politiek zelf niet kan bepalen om voor bepaalde gebieden de Natura2000 status in te trekken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door boe! » vr 16 mei 2014, 9:45

Er waren extra compensatiemaatregelen genomen, maar die mogen niet als alternatief dienen. Het is nu aan de Raad van State om een oordeel te vellen. Als die het besluit om de A2 te verbreden vernietigt, moet in beide richtingen één rijstrook dicht.
Laatst gewijzigd door boe! op vr 16 mei 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Peter » vr 16 mei 2014, 9:55

Er is op zich niets mis met een Europese beoordeling van Nature2000 milieueffecten (om nationaal opportunisme te voorkomen). Een juridische benadering (ook binnen Nederland) is echter slecht. Natuur is bijna altijd flexibel, waarbij je vrijwel altijd kan compenseren. Juridisch is dat lastig te bewijzen. Tenzij het om een werkelijk unieke habitat gaat (die onder geen beding negatief beinvloed mag worden in een worst case benadering omdat dan een plant of dier zou uitsterven) zou je een waarschijnlijke aanname (gesteund door een redelijk deel van de experts) moeten kunnen nemen.

Benieuwd wat men (RvSt) gaat doen. De schade (zo die er werkelijk is) is al grotendeels geleden. Een strook afsluiten (en files elders creeren) zal nauwelijks bijdragen aan "herstel".

Leg dan vergunningsverlening op Europees niveau...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Rogier » vr 16 mei 2014, 10:04

boe! schreef:Er waren extra compensatiemaatregelen genomen, maar die mogen niet als alternatief dienen. Het is nu aan de Raad van State om een oordeel te vellen. Als die het besluit om de A2 te verbreden wordt vernietigd, moet in beide richtingen één rijstrook dicht.
Dat zou de wereld op zijn kop zijn. Een betere manier om draagvlak voor natuurbehoud op zeep te helpen is er niet.
Uiteindelijk vind ik dat de landelijke politiek dit soort dingen moeten beslissen en dat vreemde regelgeving dit soort processen niet teveel mogen verstoren.
Uiteraard is natuurbehoud belangrijk. Echter ik ben ook van mening dat de landelijke politiek (en de Europese politiek) moet kunnen besluiten om kleinere verslechteringen mogelijk te maken. In Polen heeft ook zeer 'goede' ervaringen (S61 drama) met dit soort wetgeving.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Peter » vr 16 mei 2014, 10:26

Zoals gezegd kan je best besluiten sommige beslissingen supra-nationaal te leggen. Maar nu beslist een rechtbank en is er nauwelijks mogelijkheid voor nationale of Europese politiek om een afgewogen oordeel te geven.

PS Polen lapte alle Europese regels aan zijn laars en is toen (mijns insziens) terecht teruggefloten. In dit geval betreft het geen nieuwe snelweg (met verstoring fauna/habitats) maar een verbreding met een denkbaar minime (luchtvervuiling gerelateerde) verstoring (en niet noodzakelijk aantasting) van flora.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door mavas » vr 16 mei 2014, 11:26

Bij de Buitenring Parkstad speelt zo'n zelfde probleem, ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor die aanleg daar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Bart » vr 16 mei 2014, 16:00

Tja, de uitspraak die je wist dat zou komen is hier...

Kern van de zaak is dat I&M zei dat er gemitigeerd en wordt en er daardoor geen schade meer optreedt. Het Hof zegt nu dat deze maatregel moet worden gezien als compensatie. In deze specifieke zaak is dat om het even, omdat uit het "uitgebreidere" onderzoek deze compensatie zou komen. En de redeneringen over de nut/noodzaak en alternatieven was ook wel rondgekomen.

Punt is vooral de volgorde der dingen. En die is hier dus verkeerd om gedaan. Ik denk dat de Raad van State het besluit van I&M vernietigt, met instandhouding van de rechtsgevolgen (strook hoeft niet dicht, laat staan weg). Eventueel wel de snelheid naar beneden. En natuurlijk de opdracht om het huiswerk alsnog goed te doen...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door hoevenpe » vr 16 mei 2014, 16:24

^^

Laten we idd nog meer plekken een onzinnige vMax geven door dit EU-geleuter... :facepalm:

Zou het toeval zijn dat dit soort berichten nu net vlak voor de verkiezingen naar boven komen? De PVV, SP en Artikel 50 zullen wel smullen van dit soort berichten. :twisted:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Alfa » vr 16 mei 2014, 19:40

Het is logisch dat natuurgebieden beschermd worden. Natura2000 is democratisch tot stand gekomen, met instemming van Nederland. Dus dan moet men maar de consequenties voor lief nemen.

Een gemeente moet zich ook naar de besluiten van het Rijk schikken, Nederland vervolgens naar die van een laag hoger: het EU-niveau. Zo werkt gelaagde administratie nu eenmaal.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Ds79m » vr 16 mei 2014, 20:13

hoevenpe schreef:^^

Laten we idd nog meer plekken een onzinnige vMax geven door dit EU-geleuter... :facepalm:

Zou het toeval zijn dat dit soort berichten nu net vlak voor de verkiezingen naar boven komen? De PVV, SP en Artikel 50 zullen wel smullen van dit soort berichten. :twisted:
Het komt op zich wel mooi uit dat deze onzin vlak voor de verkiezingen de burger er nog even aan herinnert wat voor voordelen de EU zoal biedt. En het zal vast niet minder worden in de komende jaren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door RSK » vr 16 mei 2014, 21:17

Alfa schreef:Natura2000 is democratisch tot stand gekomen, met instemming van Nederland.
Is dat een democratische zegen, of gewoon een toonbeeld van een niet deugend systeem?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Chris » vr 16 mei 2014, 21:48

Onzin zou ik het niet willen noemen. Door stikstofdepositie verzuurt de bodem en wordt het habitat aangetast. De vraag is echter wat het verschil zou zijn als er geen verbreding door is gevoerd. Het gaat om een toename van het verkeer en een versoberde verbreding, niet een geheel nieuw tracé. Het verschil met de autonome situatie (zonder project) is vermoedelijk gering. Alleen komt het knelpunt nu aan het licht omdat er een project uitgevoerd wordt.

Net zoals met de Wet geluidhinder. Er zijn talloze locaties waar de normen ver overschreden worden maar formeel hoeft hier alleen wat aan gedaan te worden als er een verandering aan de weg of het spoor wordt doorgevoerd.

Let wel, de Raad van State heeft een vraag gesteld aan het Europese Hof, die een antwoord geeft, de uitspraak daarvan is aan de Raad van State zelf. Zoals Bart al aangeeft zal de uitspraak er vermoedelijk toe leiden dat het tracébesluit vernietigd wordt. Maar goed, je kan niet andere landen aan EU-regelgeving willen houden en zelf er omheen willen als het niet goed uitkomt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Vinny » vr 16 mei 2014, 23:41

Het probleem is meer dat in huidige situaties er geen aanvullende maatregelen nodig zijn. Als een weg er al sinds de jaren '30 er zo bij ligt, maar ondertussen 100.000 voertuigen verwerkt, dan hoeft er niets te gebeuren om de milieu- of geluidshinder te verminderen. Er hoeft maar één strookje erbij aangelegd te worden en dan moet het ineens wel, want dan is het een nieuwe situatie. Het verschil tussen niets en alles is best wel groot. ;)

Zelf ben ik van mening dat ook autonome situaties aangepakt dienen te worden, vooral als er een sterk negatieve impact bestaat op de omgeving.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door hoevenpe » za 17 mei 2014, 7:19

Het aparte is wel dat als je op google kijkt je ziet dat dit gebied 7 km van de snelweg ligt, wel vlak bij de A59 maar dat is dan weer geen probleem?

Als die plantjes nou in de berm gegroeid hadden had ik het nog wel begrepen, dan was de asfalteermachine eroverheen gegaan en dat moet je compenseren. Nu is er echt niets veranderd aan dat gebied (wat ver weg ligt) en door de verbeterde doorstroming gaat de luchtkwaliteit er op die plek alleen maar op vooruit...

Weer een mooi voorbeeld van teveel EU invloed lijkt me zo... Dit is waarschijnlijk dezelfde reden waarom we nu 100 op een brede A2 moeten, daar groeien ook wat mossen op 10 km afstand... :wall:

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door chriskrusz » za 17 mei 2014, 8:57

Zo zou je de inwoners van Vinkeveen wel kunnen noemen ja.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door hoevenpe » za 17 mei 2014, 9:12

chriskrusz schreef:Zo zou je de inwoners van Vinkeveen wel kunnen noemen ja.
De reden van 100 km bij Vinkeveen is niet de inwoners maar een mossengebied ergens onder Amstelveen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Chris » za 17 mei 2014, 9:15

Een maximumsnelheid heeft weinig invloed op stikstofdepositie omdat de voornaamste bron daarvan vrachtverkeer is. 80, 100 of 130 heeft daarom weinig effect.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Alfa » za 17 mei 2014, 11:32

Chris schreef:Onzin zou ik het niet willen noemen. Door stikstofdepositie verzuurt de bodem en wordt het habitat aangetast. De vraag is echter wat het verschil zou zijn als er geen verbreding door is gevoerd. Het gaat om een toename van het verkeer en een versoberde verbreding, niet een geheel nieuw tracé. Het verschil met de autonome situatie (zonder project) is vermoedelijk gering. Alleen komt het knelpunt nu aan het licht omdat er een project uitgevoerd wordt.

Net zoals met de Wet geluidhinder. Er zijn talloze locaties waar de normen ver overschreden worden maar formeel hoeft hier alleen wat aan gedaan te worden als er een verandering aan de weg of het spoor wordt doorgevoerd.
Dat is zeker een terecht punt dat je aanhaalt. Maar het is nu eenmaal hoe onze regelgeving in mekaar zit. Vrijwel elk jaar verstrengen allerlei normen, maar daar valt gelukkig nooit de bestaande toestand onder. Stel je voor dat je ieder jaar je huis zou moeten verbouwen omdat de brandnormen strenger worden. De bestaande toestand wordt dus als een soort 'vast recht' gezien om iedereen niet plots op kosten te jagen. Dat zou praktisch niet of amper mogelijk zijn. Maar als je verbouwingen uitvoert moet je je wel in regel stellen met de nieuwe situatie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Vinny » za 17 mei 2014, 20:35

hoevenpe schreef:
chriskrusz schreef:Zo zou je de inwoners van Vinkeveen wel kunnen noemen ja.
De reden van 100 km bij Vinkeveen is niet de inwoners maar een mossengebied ergens onder Amstelveen...
We bediscussiëren immers ook een gebied dat grofweg zo'n 100 km van Vinkeveen vandaan ligt... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door hoevenpe » zo 18 mei 2014, 10:06

^^

Snap ik, maar dit was een reactie op de vergelijking met die andere vage regeltjes op de A2 ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven - Den Bosch: naar 2x3 rijstroken

Bericht door Chris » di 08 jul 2014, 13:49

Rijkswaterstaat schreef:Gewijzigd tracébesluit A2 ’s-Hertogenbosch – Eindhoven ter inzage

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft een gewijzigd tracébesluit voor de A2 ’s-Hertogenbosch – Eindhoven ondertekend. Het gaat om enkele aanpassingen van het oorspronkelijke tracébesluit uit 2011. Het gewijzigde tracébesluit ligt ter inzage in de periode van 8 juli tot en met 19 augustus. Belanghebbenden kunnen in die periode beroep aantekenen bij de Raad van State.

Het tracébesluit is op twee punten gewijzigd:
* Toevoegen van hogere waarden voor geluidbelasting voor het gebouw Herlaarhof (Boxtelseweg 32 te Vught) en het gebouw De Zwengel (Carillonlaan 3 te Vught). Dit is nodig omdat in de beroepsprocedure bleek dat in het akoestisch onderzoek bij het tracébesluit A2 ’s-Hertogenbosch – Eindhoven enkele kleine fouten zaten.
* Schrappen van de natuurmaatregel ten behoeve van de blauwgraslanden in het Natura 2000-gebied ‘Vlijmens Ven, Moerputten en Bossche Broek’ als formele mitigerende maatregel en opnemen van deze maatregel als vrijwillige natuurmaatregel. Dit omdat de natuurmaatregel blijkens aanvullend onderzoek niet nodig is om significante negatieve effecten op het Natura 2000-gebied te voorkomen. Het opnemen van de maatregel als vrijwillige natuurmaatregel garandeert dat deze desalniettemin wordt uitgevoerd.


Naar aanleiding van de uitspraak van het Europese Hof van 15 mei 2014, zijn de mogelijke gevolgen van de verbreding van de A2 op het Natura 2000-gebied opnieuw onderzocht. Zoals gebruikelijk bij het aanpassen van besluiten is daarbij uitgegaan van de meest actuele inzichten. Ten opzichte van het eerdere onderzoek uit 2011 is het model op een aantal punten geactualiseerd en verbeterd. Uit de nieuwe berekeningen blijkt de stikstofuitstoot structureel lager dan in 2011 verwacht. Verder blijken de blauwgraslanden er beter voor te staan dan in 2011 verwacht. Dit betekent dat de wegverbreding niet leidt tot ecologische gevolgen voor de stikstofgevoelige habitats en er dus geen mitigerende of compenserende maatregelen nodig zijn.

De natuurmaatregel uit het tracébesluit 2011 in het ‘Vlijmens Ven, Moerputten en Bosse Broek’ is al in gang gezet en zal ook volgens plan worden uitgevoerd als een vrijwillige natuurmaatregel.
A surprising turn of events... De oorspronkelijk voorziene mitigerende maatregel bleek niet afdoende voor het Hof van Justitie, maar nu blijkt uit nieuwe berekeningen dat maatregelen helemaal niet nodig zijn. Waardoor die uitspraak van het Hof min of meer overbodig wordt.

Plaats reactie