[A012] Gouda - Zoetermeer: aanleg Bleizo-viaduct

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A12 Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door RoelZ1 » za 23 jan 2010, 3:42

Met een beetje geluk gaat die versmalling 4->3 worden omgezet in een versmalling 5->4. De 5e strook is dan de plusstrook. De andere kant op zal namelijk ook een plusstrook onder het aquaduct worden gemaakt. Als ze een beetje verstandig zijn maken ze het symmetrisch (maar tussen Gouda en Woerden wel een echte 4e rijstrook:)). Ook handig als door calamiteiten (bijvoorbeeld A20 afgesloten) veel meer verkeer op de A12 komt.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A12 Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Bart » za 23 jan 2010, 11:28

Ik heb de plannen niet zelf bekeken, maar volgens mij wordt er niets gedaan aan die plekken waar nu al vier rijstroken liggen. Dus, waar nu de wegversmalling 4 --> 3 stroken ligt, wordt de 4e strook er gewoon naast gelegd. Maar - nogmaals - helemaal zeker ben ik daar niet van.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A12 Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Seat » za 23 jan 2010, 12:26

Volgens mijn informatie is dat ook zo, dat waar nu geritst wordt de vierde strook wordt doorgetrokken, of als gewone strook of als plusstrook.

Ik meen in de richting van Den Haag als plusstrook, zodat er een plusstrook komt van Woerden tot Zoetermeer. Dat betekent onder het aquaduct dus inderdaad vijf rijstroken.

De andere kant op, richting Utrecht, houdt de plusstrook op voor Gouwe, zijn er vier stroken bij het aquaduct en wordt tussen Gouda en Utrecht een vierde strook aangelegd.

Of dat voldoende zal blijken weet ik niet (gezien het drukke verkeer op de A20, N11) maar in ieder geval zijn die rare wegversmallingen eruit.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A12 Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door RoelZ1 » za 23 jan 2010, 13:09

Het lijkt mij een kleine moeite (op de procedures na dan) om de plusstrook richting Utrecht een paar honderd meter door te trekken. Dan is in ieder geval het kleine tweestrooks stukje vlak voor knp. Gouwe weggewerkt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Willem » ma 15 feb 2010, 20:19

Vandaag tijdens de avondspits was de spitsstrook open. Dat zal een van de eerste keren geweest zijn.
Het verkeer op de snelweg toonde een stuk rustiger dan anders, maar dat kwam misschien evenzeer door het carnaval (en daardoor relatief veel mensen die vrij hebben genomen) dan de beschikbare drie rijstroken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Attietattie » di 16 feb 2010, 0:14

Hoezo één van de eerste keren? Hij is toch al een maand in gebruik?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Peter » di 16 feb 2010, 7:12

De plusstrook is vanwege sneeuwval vaker dicht dan open geweest.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Wouter N14 » zo 21 feb 2010, 22:17

Vanavond was de signalering volgens mij in storing :? Richting Den Haag was ter hoogte van Waddinxveen de rechter strook afgekruist terwijl er helemaal niets aan de hand was. Ook de plusstrook was dicht. Gevolg: file vanaf Gouwe.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door boe! » di 09 mar 2010, 18:36

Het Expertisecentrum Verkeersmanagement heeft nu ook geconstateerd dat er minder files staan.
Rijkswaterstaat schreef:A12: Stuk minder files door spitsstrook Gouda-Zoetermeer
09-03-2010 | Zuid-Holland | persbericht

Een maand na de opening van de spitsstroken A12 tussen Gouda en Prins Clausplein is het aantal files op dit traject fors afgenomen. Dit blijkt uit onderzoek van het Expertisecentrum Verkeersmanagement. De files in de avondspits zijn nagenoeg verdwenen en de filezwaarte (lengte maal duur file) in de ochtendspits richting Den Haag is met 30 procent afgenomen.

Na de opening van de 11 km lange spitsstrook op 18 januari is de totale filezwaarte ruim gehalveerd vergeleken met de periode voor de opening. Terwijl het verkeer op dit traject na de opening van de spitsstrook met vijf procent is toegenomen. De gemiddelde reistijd is voor de individuele weggebruiker in de ochtendspits ongeveer 1 minuut korter geworden en in de avondspits zelfs 5 minuten. De spitsstrook levert hierdoor op jaarbasis een besparing op van 3,5 miljoen euro aan maatschappelijke kosten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Willem » di 09 mar 2010, 20:38

De vraag is nu hoelang dit effect zichtbaar blijft, dat moet de toekomst uitwijzen. Doordat de files of verdwenen, of een stuk minder geworden zijn zullen er weer meer mensen van de auto gebruik gaan maken.
Vroeg of laat gaat het weer een keer vastlopen, waarschijnlijk richting Utrecht voor knooppunt Gouwe (of net erna, bij de versmalling, met een terugslag richting A12).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Rene » di 09 mar 2010, 20:53

Willem schreef:Doordat de files of verdwenen, of een stuk minder geworden zijn zullen er weer meer mensen van de auto gebruik gaan maken.
Ach laat me niet lachen. Er is amper sprake van communicerende vaten tussen de modaliteiten. Als het in de toekomst vastloopt, dan zal dat zijn omdat de ruimtelijke situatie weer eens wijzigt, of omdat dezelfde hoeveelheid verkeer door een andere tidal-split een probleem kan hebben bij een afstreping. Maar dat laatste is voorzien, en altijd nog stukken minder erg dan de vroegere situatie.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door RoelZ1 » di 09 mar 2010, 21:07

Er zijn natuurlijk ook mensen die voor de opening van de spitsstrook de spits mijden, niet over de A12, maar het ONW reden, geen baan aannamen in Den Haag door de files etc. Die gaan nu langzaam weer terug naar de A12 (vooral de laatste categorie gaat erg langzaam).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door harry » wo 10 mar 2010, 10:50

Rene schreef:Er is amper sprake van communicerende vaten tussen de modaliteiten.
Leuke jargon-zin. :)
Omdat dit ontzettend moeilijk te meten is (ofwel: iedere meting is aan te vechten) blijft dit een kwestie van geloof.
En ik denk dat dit geloof een van de belangrijkste twistpunten is tussen de rechtse asfaltmaffia en de linkse milieugeitenwollensokkenkliek.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Willem » wo 10 mar 2010, 10:59

En zoals altijd zal de waarheid ergens in het midden liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Chris » wo 10 mar 2010, 11:25

Tja, dat is de concurrentiedwang, die er eigenlijk niet is, zie ook het CPB:
90% van de autoreizen zou met het OV van deur tot deur meer dan tweemaal zo lang duren, zelfs in de spits.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Willem » wo 10 mar 2010, 11:44

Die stelling klopt en is misschien nog wel erger. Onlangs sprak ik met een werknemer van een firma die op een website een vergelijking qua reistijd tussen auto en OV wilden laten zien. De bedoeling die ze hadden was om te laten zien dat het OV sneller kan zijn. Met dat project zijn ze maar gestopt, want ze konden geen enkele verbinding vinden waar het OV sneller is dan de auto....
Laatst gewijzigd door Willem op wo 10 mar 2010, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door harry » wo 10 mar 2010, 12:27

^^ Toch is OV soms sneller als je de tijd meerekent om een parkeerplek voor je auto te zoeken. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Wouter N14 » wo 10 mar 2010, 12:59

^^ In de TijdReis-planner van Haaglanden wordt standaard 10 minuten parkeertijd opgenomen in de reistijd per auto. Dat vind ik best verraderlijk, want het geeft een sterk vertekend beeld omdat je heel vaak heb echt niet zo veel tijd nodig hebt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Chris » wo 10 mar 2010, 13:01

^^ Dat klinkt haast als een wanhopige poging om het verschil in deur-tot-deur reistijd toch niet zo groot te laten lijken :puh2: Geeft hij dat ook aan op bedrijventerreinen?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door harry » wo 10 mar 2010, 13:07

Ik heb wel eens een half uur staan wachten voor een parkeergarage in Amsterdam-Centrum...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Wouter N14 » wo 10 mar 2010, 13:12

Chris schreef:^^ Dat klinkt haast als een wanhopige poging om het verschil in deur-tot-deur reistijd toch niet zo groot te laten lijken :puh2: Geeft hij dat ook aan op bedrijventerreinen?
Ja, het is standaard. (deze planner werkt trouwens alleen voor reizen die beginnen en/of eindigen in de regio Haaglanden):
http://www.tijdreizen.nl/index.php?page ... ction=home
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door boe! » wo 10 mar 2010, 21:20

^^ 5 uur en 38 minuten op de fiets van mijn huis naar mijn werk. Met storm tegen zeker, want dat stukje is in 4,5 uur te doen. Met de auto 59 minuten en het OV kon niet berekend worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Wouter N14 » wo 10 mar 2010, 21:23

Volgens mij wordt er voor de fiets gerekend met een gemiddelde snelheid van 15 km/u. Goed dat je zegt dat OV niet werkt, dat had ik laatst ook. Mogelijk een foutje in het systeem, dus dit moet ik even in de gaten houden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Peter » do 11 mar 2010, 10:00

Reisplanners zijn in de regel nog erg dom qua reistijden voor de auto. Of er op een weg veel of weinig verkeerslichten staan weet ie niet, noch of een weg filegevoelig is, noch kent ie Vmax verschillen die niet samengaan met wegtypes (snelweg, bubeko, bibeko is vaak het enige onderscheid). Dat zal wel beter worden in de toekomst. Of ken ik sommige betere planners niet ?

Genoeg cross-centrum trajecten zijn sneller met OV (metro of sneltram vaak) dan met de auto, zeker tijden werkuren (Den Haag: Westeinde-Laan van NOI of zo). Met de trein is Den Haag - Assen altijd (30-60 minuten) sneller met de trein, behalve in het weekeind, vakantie of 's avonds.
Alleen voor- en navervoer met de bus kan OV langzamer maken op dit soort trajecten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Wouter N14 » do 11 mar 2010, 10:07

TijdReizen is gekoppeld aan actuele verkeersinformatie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Peter » do 11 mar 2010, 10:46

Als ik op een werkdag om 15:30 vertrek uit Den Haag naar Amersfoort, weet ik 95% zeker dat ik file tegenkom tussen Utrecht en Amersfoort, en waarschijnlijk ook al rond Woerden. Maar die staan er om 15:30 (behalve vrijdag) nog niet. Actuele informatie kan mij slechts voor huidige files (ongevallen) waarschuwen. Kansberekening op historische files (gegeven de datum en tijd) vertellen mij ook of reguliere files tijdens de rit waarschijnlijk zullen ontstaan.

Doet dat systeem dat ook ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door waldo79 » do 11 mar 2010, 10:50

Kansberekening op historische files (gegeven de datum en tijd) vertellen mij ook of reguliere files tijdens de rit waarschijnlijk zullen ontstaan.
Die optie kun je in elk geval gebruiken bij de routeplanners van o.a. de ANWB ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Chris » do 11 mar 2010, 20:28

Rene schreef:Er is amper sprake van communicerende vaten tussen de modaliteiten.
Ik las vanmiddag de MER van de A13-A16 door en kwam de volgende zin tegen;
"Een sterke verbetering van het openbaar vervoer leidt tot een afname van het verkeer op de A13 en de A20 met 0 % tot 1 %."
Je stelling wordt in elk geval in de MER-studie onderbouwd. PDF, pag 42

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door Vinny » do 11 mar 2010, 20:45

Chris schreef:Tja, dat is de concurrentiedwang, die er eigenlijk niet is, zie ook het CPB:
90% van de autoreizen zou met het OV van deur tot deur meer dan tweemaal zo lang duren, zelfs in de spits.
90% van de autoreizen gaat ook niet om reizen die in de file gemaakt worden.

Overigens is in mijn geval het OV in de spits meestal beduidend sneller dan in de daluren, maar dat komt omdat ik overdag (tussen 9.05 en 16.25) een 22 minuten overstap heb op Amersfoort hoofdstation. Meestal ga ik dan via Utrecht, ik kan namelijk niet meer tegen dat hatelijke tochtgat. :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A12: Plusstrook Gouda - Zoetermeer

Bericht door hoevenpe » di 18 mei 2010, 21:30

Vandaag waren de 'cameras' stuk... gevolg spitsstrook dicht in de avondspits en 12km stilstaand.
Fijn die procedurestroken, die 35min extra stationair draaien waren denk ik echt veel beter voor het milieu dan een normale rijstrook :evil:

(zo even mijn frusteratie kwijt ;))

Plaats reactie