[A006] Tracé A6 Emmeloord-Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 11 mar 2006, 14:35

Wouter N14 schreef:op de A6 zoals die er nu ligt, is afrit 9 overgeslagen. Weet iemand waarom en waarvoor die gereserveerd is? Voor een toekomstig Lelystad-West of zo?
Klopt, een km of drie, vier zuidelijker van de huidige afrit Lelystad (N302).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2006, 17:56

Ik heb van een oude kaart het tracé van de A6 Emmeloord-Groningen overgenomen op een kaart van nu.

1. Vanaf KP Emmeloord gaat de A6 naar het oosten, ten zuiden van Marknesse langs en daarna in noordoostelijke richting. De weg gaat langs Blokzijl en schampt vervolgens de Weerribben. Het tracé loopt iets te noorden van de N333.

Afbeelding

2. De weg blijft nog steeds de N333 volgens en gaat langs Scheerwolde. De weg doorkruist tussen Tuk en Steenwijk een licht glooiend gebied, alwaar het knooppunt met de A32 zou zijn geweest. Daarna gaat het door de bossen bij Eesveen langs de N855 richting het Drentse Frederiksoord.

Afbeelding

3. De A6 gaat door het Drents-Friese Wold; nu ondenkbaar dat daar een snelweg aangelegd zou worden. Langs Vledder, Doldersum en Zorgvlied gaat het richting Fryslân, de provinciegrens wordt bij Elsloo gepasseerd.

Afbeelding

4. Vanaf Elsloo gaat de weg richting Oosterwolde. De A6 kruist hier de N381, ongeveer halverwege Oosterwolde en Appelscha. Vervolgens gaat de weg rakelings langs het mooie Fochtelooërveen; ook hier is het tegenwoordig ondenkbaar dat daar een snelweg zou worden aangelegd. In de buurt van Veenhuizen bereikt de weg Drenthe weer.

Afbeelding

5. Langs Veenhuizen, Een en Langelo gaat het door een bosachtig landschap met mooie stroomdalen. De weg gaat ruim om Roden heen, maar vlak langs het dorpje Lieveren. Bij Peize kruist de weg de N372.

Afbeelding

6. Benoorden Peize wordt grofweg de N372 gevolgd. Uiteindelijk buigt de A6 iets naar het oosten af, om tussen de aansluitingen Hoogkerk en Groningen-West op de A7 aan te sluiten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 16 apr 2006, 18:06

Alternatief voor de Zuiderzeelijn, Andries? :EE:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2006, 18:09

Nee. Deze weg doorkruist:

1. De Weerribben;
2. Het Drents-Friese Wold;
3. Het Fochtelooërveen.

Te veel mooie natuur die doorkruist zou worden. Bovendien zie ik meer in een opwaardering van de huidige route via Joure. Een A6 volgens dit tracé zie ik niet zitten.

Overigens is er ooit vanaf Appelscha de A33 tot aan Assen gepland, die daar bij de aansluiting Assen op de A28 zou aansluiten. Nu onmogelijk geworden door de uitbreiding van Assen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 16 apr 2006, 18:15

Wat zijn ze eigenlijk aan het doen bij Assen-Noord? Ook daar zijn ze aan het bouwen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2006, 18:21

Afbeelding

De afrit Assen-Noord is veranderd. De weg naar de stad is bijzonder; verkeer van Groningen en naar Hoogeveen gaat over de weg Peelo (zoals altijd); die 2+1 is aangelegd (2 rijstroken richting Assen). Verkeer van Hoogeveen en naar Groningen gaat over de nieuwe Peelo-Oost, die ten noorden van het Noord-Willemskanaal afbuigt van de huidige weg. Deze weg loopt in een rechte lijn naar de A28 en daarvoor is de aansluiting aan de zuidzijde aangepast. Daar staan nu ook verkeerslichten. Ook deze weg is 2+1, met in dit geval 2 rijstroken naar de A28. Tevens is er bij de noordelijke aansluiting vanaf Groningen naar Assen een bypass langs de rotonde; dus dat is iets voor de knooppuntachtige afritten. :)

Tevens is het plan om iets zuidelijker, bij de wijk Marsdijk, een tunnel aan te leggen onder de kruising met de M.L. Kingweg en Esakkerweg.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 16 apr 2006, 20:30

De passage ten noorden van Steenwijk zou ook niet meer mogelijk zijn. Tuk en Steenwijk zijn inmiddels aan elkaar gegroeid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2006, 20:43

Ja, bovendien wordt een knooppunt daar lastig met die twee Steenwijkse afslagen dicht naast elkaar.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door IQ[] » di 02 okt 2007, 19:54

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Chris » di 02 okt 2007, 19:56

Blij dat dat nooit gebouwd is. De Weerribben is toch wel één van de meest unieke water-ecosystemen in Oost Nederland.

Zouden er nog sporen zijn van de oude Rijksweg 32 tussen De Blesse en Tuk?

Wel apart dat de N50 niet als A50 in planning aangegeven staat op die kaart.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door harry » di 02 okt 2007, 20:00

Chris schreef:Zouden er nog sporen zijn van de oude Rijksweg 32 tussen De Blesse en Tuk?
Ja, die weg ligt er nog gewoon. Een klein stukje is nu onderdeel van de N761.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Kaaiman » wo 03 okt 2007, 11:28

Chris schreef:Blij dat dat nooit gebouwd is.
Inderdaad! Qua verbinding een hele mooie route (net als A30-A73), maar voor het landschap gewoon funest. Bovendien lijkt het me nou niet bepaald een ontbrekende schakel in het snelwegennet, hoewel een A6 - A28 verbinding misschien nog wel handig is. Nu ben je verplicht om het OWN te nemen als je vanuit richting Hoogeveen de NO-polder in wil, via Steenwijk, Meppel of Rouveen. Het barst daar echter van waardevolle landschappen. Je zou hoogstens de N333 of N331 kunnen ombouwen tot autoweg, maar dan zit je weer met Zwartsluis. Al met al lijkt het nulplusalternatief me het beste. ;)

Alternatieve routes:
A6 - A7 stroomlijnen: KP Joure ongelijkvloers met hoofdrichting A6/A7, KP Heerenveen (en KP Drachten) parallelbanen geven, KP Julianaplein ongelijkvloers, enz.
A28 stroomlijnen: ombouw KP Hoevelaken tot klaverturbine, verbreding KP Hattemerbroek - KP Lankhorst 3+3, KP Hoogeveen directe verbindingsboog A28w/A28n, KP Julianaplein ongelijkvloers, enz.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Rene » wo 03 okt 2007, 11:47

Boortunneltje onder de Weerribben door ? :dyn_hyp:

Bij de HSL-verbinding zijn dergelijke mega-investeringen ook gedaan...

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Schenker » wo 03 okt 2007, 12:06

Maar dan wel voor de zuiderzeelijn, dus voor machlev treinen of superbussen maar zeker niet voor auto's :PP: .

edit: ach ik zie de kleine lettertjes nu pas..

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Vinny » wo 03 okt 2007, 19:37

Nu ben je verplicht om het OWN te nemen als je vanuit richting Hoogeveen de NO-polder in wil
Nou nou nou zeg. De relatie Hoogeveen <--> Noord-Oostpolder is zo belangrijk dat daar een autosnelwegverbinding voor nodig is? Ik dacht het dus even van niet.

Wat mij betreft wordt er een A 23 Lelystad - Zwolle aangelegd (die me trouwens ook harder nodig lijkt dan de A 50) en we kunnen weer even vooruit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door DjIdee » wo 03 okt 2007, 20:58

Vinny schreef:
Nu ben je verplicht om het OWN te nemen als je vanuit richting Hoogeveen de NO-polder in wil
Nou nou nou zeg. De relatie Hoogeveen <--> Noord-Oostpolder is zo belangrijk dat daar een autosnelwegverbinding voor nodig is? Ik dacht het dus even van niet.

Wat mij betreft wordt er een A 23 Lelystad - Zwolle aangelegd (die me trouwens ook harder nodig lijkt dan de A 50) en we kunnen weer even vooruit.
Liever vanaf bv Meppel , zodat je een alternatief hebt voor Zwolle, omdat dat nog steeds een trechter is. Vanaf Zwolle richting Lelystad kan best een stukje over de N50 alvorens bij de A23 te belanden.. Bv Staphorst, Hasselt en dan op Kampen aan, vanaf daar via Dronten naar Lelystad, maar goed, toekomstmuziek

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Chris » wo 03 okt 2007, 21:01

De N377 zou anders wel goed vanaf Hasselt naar IJsselmuiden doorgetrokken kunnen worden. Liggen alleen weilanden daar.

Maargoed, dat moet ik niet te hard zeggen, want als de milieuclub achter zo'n idee komt woon ik ineens niet meer naast weilanden, maar naast een super uniek natuurgebied. :roll:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Willem » vr 05 okt 2007, 21:49

En je moet dan nog het Zwartewater over, dus er moet nog een extra brug of tunnel komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Chris » vr 05 okt 2007, 21:56

Bij Hasselt is er een brug over het Zwartewater. Ik dacht dat je na die brug (stukje richting Zwolle/Genemuiden) wel een aansluiting (ongelijkvloers) kon bouwen. En dan laten aansluiten bij de Molenbrug (ex-N50) in Kampen/IJsselmuiden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Willem » vr 05 okt 2007, 22:08

Nadeel is dat je dan Genemuiden laat liggen, terwijl dat een plaats waar relatief veel verkeer naar toegaat. In de weg kun je de Nieuweweg opnemen en dan vanaf het einde van deze weg, dus vanaf de Rondweg van Genemuiden, een nieuwe weg naar de Molenbrug bouwen. Dan is Genemuiden in meer richtingen goed ontsloten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Coen Tunnel » do 01 nov 2007, 17:47

Genemuiden blijft dan prima ontsloten over de N759, een autoweg.

Verkeer Hoogeveen-NOP kan ook over de A28 en N50. Is wel wat om, maar rijdt buiten de spits doorgaans goed door.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Kaaiman » do 25 feb 2010, 2:09

Ik lees zojuist in dit artikel dat deze rijksweg in 1975 definitief werd geschrapt. Inmiddels waren de alternatieven Randstad - Groningen via Joure en via Hoogeveen al vrij vergevorderd, waardoor deze rechtstreekse rijksweg 6 niet meer nodig bleek.

Opmerkelijk. De tijd heeft de rijksweg ingehaald. Eind jaren '40 begon men namelijk met de eerste concrete studies naar deze wegverbinding. In 1960 werden de rijkswegen 10 (later 6) en 33 middels het 1200-km-plan aan de lijst van te bouwen rijkswegen toegevoegd. Vervolgens kreeg je de jaren '60 met megalomane wegenplannen. De noordelijke provincies vestigden hun hoop jarenlang op deze weg en pasten de wegenplannen daar dan ook op aan.

En toen werd begin jaren '70 duidelijk dat de weg er niet zou komen. Gelukkig hebben de provincies gewacht met het aanleggen van (auto)wegen die moesten aansluiten op deze rijksweg 6, anders hadden we nu denk ik wel wat loze wegen gehad, of in ieder geval wegen die tegenwoordig slechts een lage prioriteit hebben gehad.

Overigens, bij Oosterwolde moesten drie wegen elkaar kruisen: de rijksweg 10 (later 6), rijksweg 33 vanuit Assen (en later door naar Luxwoude als provinciale weg 12) en de provinciale weg 8 (later S5). Ik heb plannen gezien waarbij men uitging van een grote rotonde, maar er was ook een ander alternatief. Zie dit artikel.

Overigens is het tracé van de N351 tussen Oosterwolde en Makkinga een restant van de plannen voor de autoweg tussen Oosterwolde en Luxwoude.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Pino » do 25 feb 2010, 9:52

Kaaiman schreef:Ik lees zojuist in dit artikel dat deze rijksweg in 1975 definitief werd geschrapt. Inmiddels waren de alternatieven Randstad - Groningen via Joure en via Hoogeveen al vrij vergevorderd, waardoor deze rechtstreekse rijksweg 6 niet meer nodig bleek.
Gek dat zo'n weg dan nog jarenlang op wegenkaarten verschijnt als zijnde "in planning". Waarschijnlijk hetzelfde fenomeen als dat vele wegenkaarten ook een A4 Midden-Delfland in aanleg hebben staan. Cartografen zijn duidelijk minder bezig met het volgen van politieke ontwikkelingen, dus het duurt altijd wel even voordat verworpen planningen van een kaart verdwijnen.

Bizar einde van dat artikel zeg, die vermelding van enkele Friese afgestudeerden op de Landbouwhogeschool. Journalistiek op zijn Frysk?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A6: Trace Emmeloord-Groningen

Bericht door Kaaiman » do 25 feb 2010, 12:20

Ik vermoed een scanfout. Er zitten wel meer van dat soort onregelmatigheden in de archieven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A006] Tracé A6 Emmeloord-Groningen

Bericht door Kaaiman » di 24 feb 2015, 15:27

Albaufstieg in een ander topic schreef:@Pino: dat heb ik nooit geweten. Was het dan gepland dat de A6 bij knp. Emmeloord ''rechtdoor'' zou lopen richting het Noord-Oosten? Volgens mij heb ik nog een pagina te lezen op de Wegenwiki. :boek: ;)
Hier het laatst vastgestelde tracé van de A6 Emmeloord - Groningen (vastgesteld 1965) op topografische ondergrond. En nog een aantal andere tracés in Drenthe die de aanleg niet hebben gehaald.
http://tiny.cc/DD_trace

De oplettende kijker zal curieuze slootjes ontdekken in KP Emmeloord, bij Marknesse, Baarlo, Wetering en tussen Steenwijk en Vledderveen. En een viaduct in KP Emmeloord dat geschikt is voor een tweestrooks semi-directe verbindingsboog met vluchtstrook. En een opmerkelijke plaatsgrens (vm. gemeentegrens) ten noorden van Blokzijl.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A006] Tracé A6 Emmeloord-Groningen

Bericht door Kaaiman » di 24 feb 2015, 15:39

Coen Tunnel schreef:Voorts had deze A6 bij Oosterwolde moeten aansluiten op de A33 naar Assen, die ter hoogte van de huidige aansluiting Assen-West had moeten aansluiten op de A28. Die aansluiting is ook wat opvallend vormgegeven, maar ik weet niet of dat dat ooit bedoeld was als voorbereiding op een knooppunt. Ook die plannen zullen rond 1975 definitief geschrapt zijn. De A28 bij Assen dateert uit 1973-1974, dus het zou kunnen dat de aansluiting is voorbereid op uitbouw tot een knooppunt. Onder het viaduct van de A28 over de N371 is net voldoende ruimte. Iets zuidelijker is dit opvallend lopende slootje een aanwijzing. En het perceel ten noorden daarvan heeft een opvallende gebogen vorm. Aan de andere kant van de A28 is een soortgelijk slootje te vinden. Wellicht was zo'n knooppunt gepland?:

Afbeelding
Interessante gedachte, zeker omdat de A33 natuurlijk als doorgaande autosnelweg was gepland en een vloeiende overgang dan wel zo handig is. Wellicht had het dus net zoiets moeten worden als de oude constructie bij De Haar, dus met één vloeiende tak en de rest via een gewone afrit. Het vloeiende slotenpatroon wijst trouwens meer op een afrit naar de Balkenweg vanaf de verbindingsboog naar de A33-west, dus ná het divergentiepunt (1x uitvoegen voor de A33 naar Oosterwolde, 2x uitvoegen voor de afrit Assen).

Ik vermoed trouwens ook dat de huidige toerit richting Hoogeveen nooit zo gepland is geweest. Die bocht is te raar. Ook is het zo dat tijdens de bouw van de A28 er tijdelijk een meer haakse aansluiting is geweest, nèt ten noorden van de huidige aansluiting, die rechtstreeks op de weg langs de vaart uitkwam.

Helaas heb ik nog nooit de archieven van de A28 om Assen opengetrokken, dus ik weet niet hoe het daar precies gepland was.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] Tracé A6 Emmeloord-Groningen

Bericht door Coen Tunnel » di 24 feb 2015, 16:03

Kaaiman schreef:Het vloeiende slotenpatroon wijst trouwens meer op een afrit naar de Balkenweg vanaf de verbindingsboog naar de A33-west, dus ná het divergentiepunt (1x uitvoegen voor de A33 naar Oosterwolde, 2x uitvoegen voor de afrit Assen).

Ik vermoed trouwens ook dat de huidige toerit richting Hoogeveen nooit zo gepland is geweest. Die bocht is te raar. Ook is het zo dat tijdens de bouw van de A28 er tijdelijk een meer haakse aansluiting is geweest, nèt ten noorden van de huidige aansluiting, die rechtstreeks op de weg langs de vaart uitkwam.
Op de topografische kaart van 1982 (en die van 1991 ook) is ook nog een opvallend slootje te zien in het verlengde van de aansluiting Assen:

Afbeelding

Inmiddels bestaat het slootje niet meer door de bouw van de wijk Kloosterveen. Op de topografische kaart van 1970 is het slootje ook niet te zien.

Plaats reactie