[A208] Verlaging Vmax op A208 ?!?!

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

[A208] Verlaging Vmax op A208 ?!?!

Bericht door mavas » ma 18 apr 2005, 21:41

Project geluidscherm A208

De kern van het onderwerp:

De Milieudienst is bezig met de voorbereidingen om eventueel een geluidscherm te plaatsen langs de A208. Er is een enquête gehouden onder omwonenden om te onderzoeken of er draagvlak is voor de plaatsing van een geluidscherm. Tevens is een brief gestuurd vanuit het college aan de provincie waarin onder andere wordt gevraagd onderzoek te doen naar bronmaatregelen (snelheidsverlaging en toepassen van geluidreducerend asfalt). Naar aanleiding van onder andere dit verzoek heeft de provincie een project gestart met de titel “Aanpak verkeersoverlast A208”. Middels dit verzoek wordt het college op de hoogte gebracht van de voortgang van het proces en wordt een aantal besluiten voorgesteld, welke noodzakelijk zijn voor de sturing van het proces.
http://www.velsen.nl/contentpage.asp?ob ... hdate+desc
Uiit de besluitenlijst van de gemeente Velsen 22 maart. Misschien een beetje laat, maar ik wilde jullie dit niet onthouden.

Persoonlijk ben ik helemaal niet voor een verlaging van de maximumsnelheid oa. omdat vrijwel iedereen dat zal negeren, en het volstrekt belachelijk is op dit mooie stukje :)
Mij lijkt het beter om er een autoweg van te maken, zodat de vluchtstrook weg kan, en zodat in de vrije ruimte die ontstaat een geluidsscherm aangelegd kan worden. Dan kunnen we mooi 100 blijven rijden. :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 18 apr 2005, 22:03

Er wordt nu vaak ruim 100 gereden. Handhaving van de toegestane 100 km/h in combinatie met ZOAB (ipv DAB) zal al heel wat schelen. Voor een klein geluidscherm hoef je bovendien de vluchtstrook echt niet op te doeken. Dat hoeft niet veel meer ruimte in te nemen dan een brede barrier.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 19 apr 2005, 16:42

Gewoon N208-autoweg van maken. Eventueel, bij heel weinig ruimte kun je een barrier-geluidsscherm toepassen. Dat gebeurt wel vaker op krappe stukken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 19 apr 2005, 17:03

Op 2x2 hoofdwegen zonder vluchtstroken gebeuren regelmatig klappers met stilgevallen voertuigen in de rechter rijstrook (Duits onderzoek heeft dat uitgewezen). Tevens is een rijbaan met vluchtstrook voor hulpdiensten beter, want er is meer rijbaanbreedte beschikbaar indien de vaak fors uit de kluiten gewassen hulpvoertuigen gekeerd zouden moeten worden (wat in de buurt van een aansluiting soms wordt toegepast).
Daarnaast is een vluchtstrook beter voor de wegenwacht, want dat is veel veiliger uitvoegen dan naar een reeds gedeeltelijk bezette pechhaven.

Ik begrijp dus niet waarom mensen een autosnelweg willen terugbouwen tot ongelijkvloerse autoweg.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 19 apr 2005, 17:10

Ik vind spitsstroken ook link hoor. En de hulpdiensten kunnen ook geen kant uit, want middendoor rijden werkt voor geen meter, dat heeft de brandweer uit de omgeving Tiel duidelijk gemerkt toen op de A15 de vluchtstrook ontbrak door werkzaamheden. En ook de andere rijstroken zijn geloof ik smaller als normaal. Nee, het blijven halfslachtige oplossingen. :?

In het geval A208 weet ik het niet zo goed, ik zou zeggen voor de eenheid in het wegprofiel een degradatie, hoewel ik daar normaal gesproken niet echt een voorstander van ben. Hier, zo'n kort stukje in bebouwd gebied is het wel een goede zaak denk ik.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 19 apr 2005, 17:18

ViaHaaren schreef:Hier, zo'n kort stukje in bebouwd gebied is het wel een goede zaak denk ik.
Van de A22 tot de Jan Gijzenkade is toch nog wel 4,5 km, waarvan tussen de aansluitingen Velserbroek en Santpoort langs de parallelweg aan de westkant een rijtje woningen staat. Verder valt het met de bebouwdheid wel mee. Er zijn wel grotere woonwijken langs de A208, maar die liggen bijna allemaal op een "normale" afstand tot de snelweg. Moet je voor die paar woningen (die al bijna 50 jaar zo langs de snelweg staan) nu opeens de wegcategorie over een 4 tot 5 keer grotere lengte aanpassen ?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 19 apr 2005, 19:28

Ze hebben het ook bij de A205 toegepast, die is ook autoweg geworden.
Als dat voor de A208 gebeurt, dat liever dan de snelheid verlagen naar 80 (of zelfs 70).

Dat rijtje woningen staat er inderdaad al net zo lang als dat de weg er ligt (volgens mij), dus ik snap ook niet dat ze nu opeens zich druk maken over geluidsoverlast. Maar aan de andere kant, geluidsschermen worden ook geplaatst bij spoorlijnen die er al 150 jaar liggen.

In ieder geval ben ik wel benieuwd wat er uit dat onderzoek komt. Ik hoop op iets positiefs :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 19 apr 2005, 20:28

mavas schreef:Ze hebben het ook bij de A205 toegepast, die is ook autoweg geworden.
Heeft met de wens de maken voor een goedkope oplossing van de verknoping. Dat was niet mogelijk met handhaving van de oude A205 als autosnelweg. Daarom is de hele zaak omgezet in autoweg; dat had dus niets met geluid en emissies te maken.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 20 apr 2005, 9:51

M.i. kan die A208 best tot autoweg gedegradeerd worden: met behoud van vluchtstroken. De N237 is ook 2x2 en heeft ook vluchtstroken: en dat is niet eens een autoweg maar een weg waar een max. van 80 geldt.
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 apr 2005, 10:09

Dan hoeven we ook niet meer na te denken over een knooppuntnaam bij de A208/A22, dan kunnen we het tenminste een echte afrit noemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 20 apr 2005, 14:36

Hajo schreef:M.i. kan die A208 best tot autoweg gedegradeerd worden: met behoud van vluchtstroken. De N237 is ook 2x2 en heeft ook vluchtstroken: en dat is niet eens een autoweg maar een weg waar een max. van 80 geldt.
De provincien Noord-Holland doet dat dus niet op die manier. Dat is al op 2 plaatsen aan de orde geweest. Zowel de A205 en de N516 hebben bij hun recente reconstructies hun vluchtstroken verloren. Overigens voldoet de markering van de N516 niet, maar dat verhaal heb ik al elders aangekaart.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 20 apr 2005, 15:09

René schreef:De provincie Noord-Holland doet dat dus niet op die manier. Dat is al op 2 plaatsen aan de orde geweest. Zowel de A205 en de N516 hebben bij hun recente reconstructies hun vluchtstroken verloren.
Misschien gebeurt dat dan ook wel ooit bij de N237, hoewel die in de provincie Utrecht ligt. De N221 (zuidelijke rondweg Amersfoort) is nog steeds 2x2, maar bij de recente reconstructie zijn de vluchtstroken verdwenen. Ook de rotonde ("Stichtse Rotonde") is aangepakt: de bochten van de op de rotonde uitkomende wegen zijn een stuk krapper geworden zodat je nu je snelheid wel MOET aanpassen (max. 50) om niet uit de bocht te vliegen. :?
Donateur Vereniging Wegenforum

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 20 apr 2005, 17:06

@Rene: Dat van de A205 heb je gelijk in, maar het is wel een voorbeeld DAT het gebeurt door de provincie.

@Palance: Als de plannen doorgaan wordt het juist een ingewikkeld knooppunt. De gemeente Haarlem en Velsen willen graag een directe verbindingweg tussen de A208 en de A22.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 20 apr 2005, 17:11

mavas schreef:De gemeente Haarlem en Velsen willen graag een directe verbindingweg tussen de A208 en de A22.
Weer zo'n onzalig plan dat de A9 van de regen in de drup helpt. Wat mij betreft mag die boog, onder de voorwaarde dat EERST de A9 tussen Velsen en Badhoevedorp integraal over 2x3 volwaardige rijstroken beschikt. Anders dan wordt knooppunt Velsen (dat nu al sterk geplaagd wordt) de file-nummer-1 van de toekomst...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 20 apr 2005, 17:19

Dat het een file topper zal worden, daar is zelfs Rijkswaterstaat het over eens dacht ik. Dat stond ergens bij de plaatjes van de website vanAnaarbeter.nl

IK deed vandaag trouwens over het stukje Velsertunnel - Rottepolderplein ongeveer een half uur... :cry: