[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door hoevenpe » za 29 mei 2010, 20:40

Ik ken het zelf vooral vanuit de ICT hoek... en als de klant dan opeens 3 weken voor de oplevering met allemaal aanvullende eisen komt, tsja...
De 'leverancier' heeft het dan in de ogen van de buitenwereld wel weer 'gedaan' natuurlijk.

Zal hier ook wel zoiets geweest zijn? Mooie order, deadlines vastgesteld, bestek gemaakt... En toen opeens halverwege nieuwe EU tunneleisen of zo?
Vraag me alleen af waarom dit nu pas naar voren komt, dit had men toch al jaren/maanden moeten zien aankomen? En dus veel meer de tijd gehad hebben om zo een workaround te bedenken?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Attietattie » za 29 mei 2010, 20:45

Overigens was mijn opmerking een algemene. Het is niet zo dat mijn opmerking is toegespitst op deze klus.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Seat » za 29 mei 2010, 20:50

Het zou wel eens kunnen gaan om 'voortschrijdend inzicht', waardoor de richtlijnen bij de start van de bouw gedurende de bouw niet haalbaar bleken te zijn. Normaal gezien blijft vigerend beleid gehandhaafd, althans, dat lijkt me logisch. Maar stel je voor dat er ooit een ongeluk gebeurt en wat blijkt: er is tijdens de bouw niet geluisterd naar nieuwste veiligheidsinzichten van dat moment. Terwijl bekend was dat de oude eisen een heel belangrijk gebrek hadden. De keuze is dan: ten koste van wat voer je die nieuwe informatie toch door?

Blijkbaar is het risico op dat soort onverwachte zaken niet goed afgedekt - iets dat natuurlijk wel geregeld is, maar in dit geval niet voldoende? En blijkbaar is de bonus/malus-regeling waarmee wordt gewerkt (die mede verklaart waarom de A2 vooralsnog sneller is gegaan dan de allereerste planning - behalve de landtunnel) niet genoeg?

Het blijft vooralsnog gissen... en afwachten of het echt wel twee jaar gaat duren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Vinny » za 29 mei 2010, 22:48

Ik denk zelf dat het de 'veiligheidsdjihad' is, die wel eens vaker toeslaat in Nederland, en altijd voor vervelende verrassingen zorgt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Hajo » zo 30 mei 2010, 12:20

ViaHaaren schreef:
Hajo schreef:Het is in dit land onmogelijk een groot infrastructureel project op tijd en binnen budget op te leveren. Daar ben ik inmiddels van overtuigd.
(...) en met de nieuwe contractvormen is het ook de bedoeling dat zoiets minder vaak voorkomt.
Ik merk er echter nog niets van. :roll:

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door jaap47 » zo 30 mei 2010, 12:32

Een beetje :offtopic: maar ik geef Hajo gelijk.

De nieuwe contractvormen vragen meer kennis van aannemer en minder kennis van opdrachtgever. Het gevolg zal zijn dat er nog meer het onmogelijk gevraagd en geëist wordt bij de start van een werk.

Bij de laatste tenders heb ik al een aantal keren meegemaakt dat gewoon letterlijk alle eisen over de schutting werden geflikkerd. Wanneer wij vroegen hoe wij om moesten gaan met de aantoonbare tegenstrijdige eisen kregen wij als antwoord dat wij naar goeddunken moesten handelen. 3 keer raden welke oplossing wij dan kozen.
Vervolgens krijg je dan ook nog eens bij de uitvoering van zo'n werk te maken met 'voortschrijdend inzicht' (lees: voordat het lintje van de opening wordt doorgeknipt willen we graag de uitgangspunten van het werk wijzigingen)

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Giuseppe » zo 30 mei 2010, 12:54

Het beheer van 30 jaar zal de aannemers toch wel aansporen om zorgvuldig te werk te gaan. Hopelijk voorkomt dit problemen in de toekomst, het is natuurlijk wel een feit dat daardoor de "knowhow"van de overheid nog slechter wordt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Rene » zo 30 mei 2010, 17:08

DBFM zijn er niet veel, en de kans dat de FM-component zich in de toekomst doorzet, acht ik klein.
Ik denk dat het veel meer richting D&C gaat, en daarbij heeft de aannemer geen maintain-prikkel.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Via » zo 30 mei 2010, 19:25

Ja wat ik dus in het kader van ons afstudeeronderzoek naar de concurrentiegerichte dialoog merk is hetzelfde. Toch vind ik de M-component toch dermate belangrijk om echte innovativiteit op te roepen. Anders is het inderdaad niet meer dan dingen over de schutting gooien met een hoop extra bureaucratie als functioneel specificeren en systems engineering.

Daarnaast vang ik vanuit aannemers ook geluiden op dat door de teruglopende technische kennis bij RWS problemen nogal eens worden onderschat. En als ik dan ook nog eens ergens lees dat een RWS-standpunt is om ''vooral op een goed proces te sturen, vanuit de gedachte dat het product dan ook wel goed is'' denk ik ook van: Tsjah, dat lijkt mij niet zonder meer waar. Maarja, die teruglopende technische betrokkenheid is een politieke keuze geweest... :roll:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door harry » ma 31 mei 2010, 10:59

Op de vorige pagina...:
Rene schreef:Vanuit het noorden komende zal de situatie in een gedeeltelijk opengestelde situatie ook beter zijn dan nu.
Nu staat al het verkeer dagelijks in de avondspits muurvast noordelijk en westelijk van Holendrecht. Dat verplaatst dan naar Utrecht - maar al het verkeer van Amsterdam met bestemming Abcoude, Vinkeveen, Breukelen, Maarssen, Utrecht-west/noord/Leische Rijn hoeft niet meer in die file te staan.

Als de tunnel niet open gaat zal het niet leuk zijn, maar netto zal de openstelling van de 2x5 noordelijk van Maarssen altijd een positief resultaat opleveren.
Met de conclusie ben ik het eens. Maar nog even een detail: het zou best wel eens kunnen dat de N230 (en de afrit) ook aanzienlijk drukker wordt, omdat het een alternatief wordt voor de files op de ring-west. Misschien moet daardoor verkeer richting Utrecht-west/noord/Leische Rijn dan toch in de file staan.
(Mijn collega, die tegenover mij zit en dagelijks Hoofddorp-Leidsche Rijn rijdt, zal het te zijner tijd kunnen vertellen...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Seat » ma 31 mei 2010, 21:47

^^ Ik ga vanaf 1 augustus ook elke dag Leidsche Rijn-Hoofddorp rijden... nieuwe klus ;)
Ik denk dat het de files vanuit het zuiden niet erger maakt tot de landtunnel en daarna een stuk beter. Richting het zuiden hooguit een verplaatsing. Dus openstellen zonder landtunnel is sowieso beter dan dichthouden. Maar openstellen met landtunnel is natuurlijk veel beter ;)
Overigens zie ik dat het nieuws amper wordt opgepikt door landelijke media. De vraag is in hoeverre dit nieuws dus ook helemaal betrouwbaar is.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door PW100 » ma 31 mei 2010, 23:42

Wellicht een tijdelijke oplossing [voor een jaar of twee . . . ]:
De westelijke rijbaan splitsen vlak voor de tunnel, en met 2 + 2 door de nieuwe tunnel sturen [al dan niet met parallelbaansysteem], met snelheidsbeperking van 70 of 90 km/u, met ruime linker en rechter vluchtstroken in iedere buis, en tevens één of twee lege tunnels tussen de twee actieve tunnelbuizen. De oostelijke rijbaan kan dan met 2+2 of 1+3 of 2+3 of 1x4 over de bestaande rijbaan langs de tunnel, wellicht afgezet met barriers.

De tunnel wordt dan deels benut, en de niet benutte tunneldelen zijn dan gedurende twee jaar beschikbaar voor verdere afbouw-, integratie- en testen van de systemen. Dit kan alternerend plaatsvinden om alle tunnelbuizen af te ronden.

Geen fraaie oplossing, ongetwijfeld vrij kostbaar als tijdelijke maatregel, maar het flessehals probleem is wel voor 80% opgelst. Is dit haalbaar?

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Seat » di 01 jun 2010, 22:09

PW100 schreef:de niet benutte tunneldelen zijn dan gedurende twee jaar beschikbaar voor verdere afbouw-, integratie- en testen van de systemen. Dit kan alternerend plaatsvinden om alle tunnelbuizen af te ronden.
Geen fraaie oplossing, ongetwijfeld vrij kostbaar als tijdelijke maatregel, maar het flessehals probleem is wel voor 80% opgelst. Is dit haalbaar?
Volgens mij is het afbouwen en testen van de systemen niet het probleem. Volgens mij is het probleem dat er ergens meerkosten zijn ontstaan, of zullen ontstaan door het uit de hand lopen van onverwachte kostenposten, bijvoorbeeld over veiligheidseisen. Het gaat dus meer om ruzie of het tevreden zijn met het systeem en niet of de tunnel af is of niet.

Sorry voor de grote lap tekst, maar het is de moeite waard om te lezen:
Ik ken het voorbeeld van een fontein in Utrecht die twee jaar lang afgebouwd op een drukke rotonde heeft gestaan (idiote plek voor een fontein met speelveld en bankjes - maar dat terzijde). Met bouwhekken eromheen. De fontein was af maar ging niet open. Waarom? Omdat de zittingen van de bankjes, gemaakt van betonnen blokken, niet helemaal naadloos aansloten op de voeten. Dus, het bankje stak soms aan een kant een paar millimeter uit. De gemeente weigerde akkoord te gaan met de oplevering en eiste dat het werk werd aangepast. De aannemer beweerde dat het binnen de marges was. Na twee jaar procederen is de fontein eindelijk opengegaan. Ik weet niet wie er aan het langste eind heeft getrokken en of er schadevergoedingen zijn uitgekeerd, maar wel dat er een gebruiksklare fontein twee jaar lang ongebruikt heeft bijgelegen en nu gewoon in gebruik is zoals hij ooit gebouwd was. Zou met die tunnel wel eens hetzelfde verhaal kunnen worden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Via » wo 02 jun 2010, 16:15

Van een ruzie tussen Rijkswaterstaat en de aannemer geloof ik niet veel, ik denk niet dat beide partijen zo kinderachtig zullen zijn. Bovendien hebben ze er allebei geen baat bij, die aannemer wordt gekort als hij de tunnel te laat openstelt en Rijkswaterstaat krijgt allerhande gezeur van weggebruikers en andere belanghebbenden, dus die zullen er ook geen trek in hebben. De media bombarderen iets nogal graag tot ruzie omdat dat lekker sensatienieuws is, dat is wat anders. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Attietattie » wo 02 jun 2010, 16:26

Dan zie je iets over het hoofd.

Even theoretisch: als de opdrachtgever ineens nieuwe veiligheidsrichtlijnen wil gaan toepassen maar dat in hetzelfde contract wil houden zegt de aannemer natuurlijk "veel plezier ermee, maar dat doen we niet". Zo'n grapje kan makkelijk tonnen, zoniet miljoenen kosten. En laat de infra nou net een best wel hard wereldje zijn, waar men bovenop de knaken moet zitten om je hoofd boven water te houden. Overigens, als dat niet zo zou zijn zou ik een miljoen ook niet laten schieten.

Te laat opleveren als er een geschil is zal denk ik geen (financiële) consequenties hebben voor de aannemer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Seat » wo 02 jun 2010, 22:46

^^ Normaal gezien ga je inderdaad akkoord met oplevering van de verstrekte opdracht. Als de opdracht in de tussentijd wordt veranderd, geldt die bonus-malus-regeling natuurlijk ook niet meer. Ach, het is misschien ook wel een beetje een onderhandelingsspel. Net zoals je op een markt in Azië afdingt en je niet meer dan 3 euro wil betalen voor je nephorloge. Altijd op het moment dat je zegt: 'dan niet' en je loopt weg hoor je vanuit het kraampje 'ok, ok, 3 euro!'. ;)

Milenko
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: di 19 aug 2008, 15:19
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Milenko » do 03 jun 2010, 8:08

Tjonge jongen, wat een specualties allemaal.......

Onkunde in nederlandse bouwsector, slechte voorbereiding Rijkswaterstaat, onzorgvuldigheid van de aannemer......gaat lekker hier...... Zo lezend door alle berichten zitten er hier echt een hele hoop toetsenbordtijgers die nog van hoed of rand weten......


Zal nog wat olie op het vuur gooien.....kan er weer verder gespeculeerd worden :blauweduim:


Origineel concept van de "tunnel" was dicht open, dicht open.....oftewel, geen tunnel maar onderdoorgang ( scheelt een hoop veiligheidseisen ), door deze verandering is het een daadwerkelijke tunnel geworden, waar in deze helaas ook gevaarlijke stoffen dienen te rijden.....EN daar zit nu eigenlijk het grootste probleem. Doordat er gevaarlijke stoffen doorheen moeten schieten alle veiligheidsregels het dak uit.

Wil men snel gebruik maken van de tunnel? Mijn optiek 2 oplossingen, gevaarlijke stoffen eruit, of ff met hamer en beitel paar gaten in het dak maken zodat het de kwalificatie tunnel kwijt raakt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Kaaiman » do 03 jun 2010, 9:05

Gewoon een paar stukken van de tunnel doorzagen en weghalen dus. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door DjIdee » do 03 jun 2010, 9:21

Dat kan toch helemaal niet... Dan wordt het door de uitstoot van schadelijke gassen onleefbaar in Utrecht en omgeving :mrgreen:

edit: Typvauten gefixxed
Laatst gewijzigd door DjIdee op do 03 jun 2010, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Alain » do 03 jun 2010, 9:50

DjIdee schreef:Dan wordt de uitstoot van schadelijke gassen onleefbaar...
...

Gelukkig leef ik in Duivendrecht, waar de uitstoot van schadelijke gassen de nodige leefbaarheid creëert :puh2:

Nog een creatief idee: laat de bestaande rijbanen van de A2 gewoon liggen voor het gevaarlijke-stoffentransport. 8-)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door hoevenpe » do 03 jun 2010, 10:48

Of gevaarlijke stoffen dwars door Leidsche Rijn? :twisted:

maar even serieus: dit soort 'compromis' tunnels hebben toch wel hun langste tijd gehad?
en waarom is deze ellende niet bij die koeientunnel in de HSL gebeurd? wellicht omdat men vooraf al rekening hield met lege treinen en dan zijn de eisen lager? ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Coen Tunnel » do 03 jun 2010, 11:06

hoevenpe schreef:en waarom is deze ellende niet bij die koeientunnel in de HSL gebeurd? wellicht omdat men vooraf al rekening hield met lege treinen en dan zijn de eisen lager? ;)
Wat een onzin, de Thalys en straks ook de trein van Amsterdam naar Brussel gaan door die tunnel en die treinen zijn doorgaans goed gevuld.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door hoevenpe » do 03 jun 2010, 11:10

^^

Op dit moment zijn de treinen daar echt vrijwel leeg...
En ik moet nog maar zien dat ze voller worden zolang de NS een toeslag van 20 euro retour blijft vragen voor dat korte stukje.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Vinny » do 03 jun 2010, 15:59

De bezettingsgraad van de Thalys schijnt te dalen vanwege de grotere dispunctualiteit, maar op zich is het een prima verbinding tussen Amsterdam en Brussel. Hij rijdt alleen niet zo vaak als sommige politici willen, en hij slaat Den Haag over...

Back to topic ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Seat » do 03 jun 2010, 20:38

Gevaarlijke stoffen zijn makkelijk om te leiden. Er ligt een stadsweg vrijwel naast de A2 dus dat is een kwestie van 4 of 5 stoplichtjes meepakken.
Haha we zijn nog lang niet uitgespeculeerd!

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door hoevenpe » do 03 jun 2010, 21:47

^^

Denk dat de gemeente Utrecht dat niet echt ziet zitten hoor...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Rene » do 03 jun 2010, 22:05

Milenko schreef:Origineel concept van de "tunnel" was dicht open, dicht open.....oftewel, geen tunnel maar onderdoorgang ( scheelt een hoop veiligheidseisen ), door deze verandering is het een daadwerkelijke tunnel geworden, waar in deze helaas ook gevaarlijke stoffen dienen te rijden.....EN daar zit nu eigenlijk het grootste probleem. Doordat er gevaarlijke stoffen doorheen moeten schieten alle veiligheidsregels het dak uit.

Wil men snel gebruik maken van de tunnel? Mijn optiek 2 oplossingen, gevaarlijke stoffen eruit, of ff met hamer en beitel paar gaten in het dak maken zodat het de kwalificatie tunnel kwijt raakt.
DODO was een probleem omdat dan niet dicht genoeg op de "tunnel" gebouwd kon worden, vanwege o.a. geluid.
Daarnaast waren er vraagtekens m.b.t. het effect op de weggebruiker (en daarmee op de verkeersveiligheid), wanneer deze elke 250 meter zijn ogen zou moeten laten accomoderen...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Seat » do 03 jun 2010, 23:00

hoevenpe schreef:^^

Denk dat de gemeente Utrecht dat niet echt ziet zitten hoor...
Ik denk dat ze weinig bezwaar hebben, het gaat immers om relatief weinig trucks. Daarnaast is hét probleem van een eventuele vertraagde opening van de landtunnel niet het verkeer, maar het pas enkele jaren later kunnen benutten van de ruimte eromheen. Dat kost de gemeente vele miljoenen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Alain » vr 04 jun 2010, 9:32

Rene schreef:DODO was een probleem omdat dan niet dicht genoeg op de "tunnel" gebouwd kon worden, vanwege o.a. geluid.
Daarnaast waren er vraagtekens m.b.t. het effect op de weggebruiker (en daarmee op de verkeersveiligheid), wanneer deze elke 250 meter zijn ogen zou moeten laten accomoderen...
Heeft men de dodo-oplossing niet gekozen bij de overbouwing van de BAB3 Aschaffenburg? Kan me nl. herinneren dat je daar meerdere open stukken hebt. Ook wordt daar absoluut niet moeilijk gedaan over op- en afritten in het tunnelgedeelte.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Frits » vr 04 jun 2010, 19:34

Volgens mij is Nederland het enige land dat moeilijk doet over op- en afritten in tunnels.
De autogordel: een band voor het leven.

Plaats reactie