[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » vr 13 jul 2012, 9:26

Trajectcontrole A2 op 23 juli in werking

RIJSWIJK - Het trajectcontrolesysteem op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht treedt op maandag 23 juli in werking. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag laten weten. Het systeem controleert 24 uur per dag of automobilisten zich houden aan de snelheidslimiet van 100 kilometer per uur.


Als eerste wordt trajectcontrole uitgevoerd tussen het knooppunt Holendrecht en Maarssen, een afstand van 15,4 kilometer. Later dit jaar volgt het systeem in de andere richting. De trajectcontrole wordt met borden aangegeven.

Bron: De Telegraaf
Onder dwang kruipen over 5 rijstroken

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Groningen » vr 13 jul 2012, 9:47

^^ Mooi zo, eindelijk. Zo wordt de natuur beschermd tegen kwalijk geluid en kwalijke stoffen. Denk aan de koeien immers!

/Einde sarcasmemodus.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door hoevenpe » vr 13 jul 2012, 10:04

Ben benieuwd of er nu opeens meer files en ongelukken komen...

Rij zelf hier bijna dagelijks en het valt me op hoe men steeds minder lijkt op te letten: 103 op de meest linker strook (rechts inhalen als gevolg), slingeren (blijkbaar iets anders aan het doen), bijna aanrijdingen (van baan verwisselen met iemand die steeds op precies dezelfde plek in de dode hoek blijft zitten) etc. etc.

Zelf ga ik ook op de 'relax-stand', cruise op 110 en verder 10 min niet meer nadenken. Het zal wel verkeerd zijn maar ik vermoed dat ik niet de enige ben die dan zit te spelen met de radio of de mobiel? Even toch wat lezen of iets terugluisteren van het internet, de drempel is zo wel erg laag geworden. Zou dat echt de bedoeling zijn?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door harry » vr 13 jul 2012, 11:54

Groningen schreef:Denk aan de koeien immers!
Natuur is wel wat meer dat alleen koeien. Het probleem is dat de meeste automobilisten geen idee hebben wat natuur echt is...
(einde overdrijfmodus)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door chriskrusz » vr 13 jul 2012, 12:43

^^ Een koe in een wei is ook geen natuur, dat is puur cultuurlandschap.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door boe! » vr 13 jul 2012, 12:52

En zeuren over snelheidscontroles is ook onderdeel van onze cultuur. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » vr 13 jul 2012, 12:55

Natuur hebben we in dit land ook praktisch niet meer, bijna ons hele land is gecultiveerd. De Biesbosch is denk ik t enige wat je nog ongerepte natuur kan noemen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Attietattie » vr 13 jul 2012, 12:55

De 16e!!!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door boe! » vr 13 jul 2012, 12:57

16 of 23 juli maakt op zich niet uit, het blijft 100 km/u.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Attietattie » vr 13 jul 2012, 13:24

^^ Scheelt zèker 20km/h!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rene » vr 13 jul 2012, 13:46

Jackbauer1350 schreef:De Biesbosch is denk ik t enige wat je nog ongerepte natuur kan noemen.
Overstroomd cultuurland...

Overigens had de inundatie van de Wieringermeer in 1945 ook grote gevolgen voor het ondergelopen land. Diepe slenken, grote verwoestingen. Maar toch werd de amper 15 jaar oude polder nog in hetzelfde jaar opnieuw drooggelegd. Iets wat met de Groote Waard een paar eeuwen eerder nooit gebeurd is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door harry » vr 13 jul 2012, 14:21

Rene schreef:Iets wat met de Groote Waard een paar eeuwen eerder nooit gebeurd is.
Nooit helemaal gebeurd is. Wel stukje bij beetje, vanuit Dordrecht, Werkendam en Drimmelen. (Vergelijkbaar met de Groningse Dollard.)
En de enorme spaarbekkens kun je ook niet echt natuur meer noemen...
:offtopic:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Naturist » vr 13 jul 2012, 14:45

^^Sorry René, nog één kleine aanvulling:

Het Beekbergerwoud is het enige stukje verondersteld Oerbos in Nederland, de rest is aangelegd of ontgonnen óf ontgonnen geweest.
Wikepedia weet er meer van.

Liefhebbers van Cultuurlandschap kunnen nu dus weer hun hart ophalen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rein » vr 13 jul 2012, 19:12

Vanmiddag nog maar eens heerlijk met 130+ over de A2 gereden. :woop: En zelfs dan heb je niet echt het idee dat je hard gaat.

Nog even en dit kan niet meer, of je moet een dikke portemonnee hebben en ervan houden de staatskas te spekken. :down:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Palance » vr 13 jul 2012, 19:43

boe! schreef:En zeuren over snelheidscontroles is ook onderdeel van onze cultuur. :dyn_hyp:
Leuk gevonden :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door keokiracer » vr 13 jul 2012, 19:51

Rein schreef:Vanmiddag nog maar eens heerlijk met 130+ over de A2 gereden. :woop: En zelfs dan heb je niet echt het idee dat je hard gaat.

Nog even en dit kan niet meer, of je moet een dikke portemonnee hebben en ervan houden de staatskas te spekken. :down:
Met een beetje pech heb je dat al gedaan. Ik hoop voor je dat ze er niet te lang gestaan hebben...
Flitsservice.nl schreef:flitser ut a2 utrecht ri amsterdam thv hmp 50.1 voor afslag breukelen in middenberm 12:17:22
flitser ut a2 amsterdam ri utrecht thv hmp 49.6 bij afslag breukelen 10:52:11
Stukje verderop bij Waardenburg stond er (blijkbaar) ook nog een.

Oh, en een vraagje: Zodra de trajectcontrole aangaat mag men toch niet meer vanaf de berm (of viaduct) flitsen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Vahalis » vr 13 jul 2012, 21:07

Naturist schreef:
Het Beekbergerwoud is het enige stukje verondersteld Oerbos in Nederland, de rest is aangelegd of ontgonnen óf ontgonnen geweest.
Wikepedia weet er meer van.
Het was het laatste stukje oerbos. Het is namelijk al keer ontgonnen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door nederland24 » vr 13 jul 2012, 22:07

Cultuurlandschap kan ook natuur zijn. ;) Overigens is die trajectcontrole onzin. :booooos:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rein » vr 13 jul 2012, 22:40

keokiracer schreef:
Rein schreef:Vanmiddag nog maar eens heerlijk met 130+ over de A2 gereden. :woop: En zelfs dan heb je niet echt het idee dat je hard gaat.

Nog even en dit kan niet meer, of je moet een dikke portemonnee hebben en ervan houden de staatskas te spekken. :down:
Met een beetje pech heb je dat al gedaan. Ik hoop voor je dat ze er niet te lang gestaan hebben...
Flitsservice.nl schreef:flitser ut a2 utrecht ri amsterdam thv hmp 50.1 voor afslag breukelen in middenberm 12:17:22
flitser ut a2 amsterdam ri utrecht thv hmp 49.6 bij afslag breukelen 10:52:11
Ik reed alleen het stukje van Vinkenveen naar Holendrecht en bovendien een paar uur later. Ook gaf mijn Flitsmeister niets aan en hield ik mijn ogen zoals altijd goed open. Ik ben dus in het volle vertrouwen dat ik niet op de foto sta.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door boe! » za 14 jul 2012, 7:43

nederland24 schreef:Overigens is die trajectcontrole onzin. :booooos:
Waarom onzin? Er wordt een maximumsnelheid van 100 km/u ingesteld vanwege de luchtkwaliteit. De maximumsnelheid werd echter steeds overschreden waardoor de luchtkwaliteit niet onder de beoogde norm blijft. Om er voor te zorgen dat de luchtkwaliteit alsnog onder de norm komt, gaat er actief op snelheid gecontroleerd worden. De hardrijders zijn de grootste criticasters, maar ze hebben met hun rijgedrag er zelf voor gezorgd dat die trajectcontrole er komt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rein » za 14 jul 2012, 7:55

Ik meende dat de Vmax er was gekomen opdat anders de betrokken gemeenten hun medewerking niet aan de A2 verbreding wilden geven, toch? Dat van die luchtkwaliteit is wellicht wel een extra argument, maar dat zal maar op een heel klein stukje, nl bij Maarssen, het geval zijn. Bij de rest van het tracé woont nagenoeg geen mens en groeit alleen maar gras. Overigens vermoed ik zo dat de luchtkwaliteit ook bij een Vmax van 120 km/h beter zal zijn dan voor de verbreding. Voor de verbreding stonden er grote delen van de dag files met alle overbodige uitstoot als gevolg.

Edit: dat de Vmax van 100 km/h is ingesteld is inderdaad een toezegging naar een aantal gemeentes, zo blijkt uit een artikel in De Telegraaf vandaag. Het gaat dus blijkbaar niet om de werkelijke luchtkwaliteit, ook niet om de berekende luchtkwaliteit, maar enkel om vermeende luchtkwaliteit. Wat een apenland is dit toch zeg. :redangry: Trouwens uit het artikel in de Telegraaf blijkt dat men verwacht dat dagelijks 1800 automobilisten te hard zullen rijden na invoering van de trajectcontrole. Dit zou jaarlijks zo'n 30 mln euro gaan opleveren. :2cents:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Groningen » za 14 jul 2012, 10:11

Eigenlijk had er dan een Vmax van 90 moeten komen. Bij 90 km/u werken de meeste motoren het efficiëntst en het schoonst.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door hoevenpe » za 14 jul 2012, 10:27

Groningen schreef:Eigenlijk had er dan een Vmax van 90 moeten komen. Bij 90 km/u werken de meeste motoren het efficiëntst en het schoonst.
Bij 0 km/h zonder contactsleutel nog beter hoor...

Zelfs met 130 op de cruise is deze weg buiten de spits al slaapverwekkend, denk dat je straks toch meer eenzijdige ongevallen zal gaan zien in de kleine uurtjes.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Davy » za 14 jul 2012, 11:20

boe! schreef:
nederland24 schreef:Overigens is die trajectcontrole onzin. :booooos:
Waarom onzin? Er wordt een maximumsnelheid van 100 km/u ingesteld vanwege de luchtkwaliteit. De maximumsnelheid werd echter steeds overschreden waardoor de luchtkwaliteit niet onder de beoogde norm blijft. Om er voor te zorgen dat de luchtkwaliteit alsnog onder de norm komt, gaat er actief op snelheid gecontroleerd worden. De hardrijders zijn de grootste criticasters, maar ze hebben met hun rijgedrag er zelf voor gezorgd dat die trajectcontrole er komt.
Ja meneer de moraalridder, we hebben het begrepen...
Allemaal pure symboolpolitiek is het van een groep nimby's en milieufreaks. We kennen er hier in het Vlaamse landje ook alles van :pukey: .

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren vooraleer die trajectcontrole gaat gesaboteerd worden. Ik ben in elk geval erg blij dat ik dit traject niet elke dag hoef af te leggen :p . Hoe is het mogelijk dat op deze manier zo'n prachtige snelweg helemaal verkl**t wordt...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Palance » za 14 jul 2012, 11:52

daviedoff schreef: Ja meneer de moraalridder, we hebben het begrepen...
Allemaal pure symboolpolitiek is het van een groep nimby's en milieufreaks.
Het hoeft echt niet zo denigrerend :roll: Ik blijf er er in dit soort discussies wel telkens over verbazen dat het gros echt niet het onderscheid kan maken tussen wetgeving en uitvoering. Als je geflitst wordt moet je je pijlen in eerste instantie op jezelf richten, en daarna op degene die deze belachelijke lage limiet heeft verzonnen. Dat er gecontroleerd gaat worden doet helemaal niets af aan het feit dat je je gewoon aan de max. snelheid moet houden, controle of geen controle.

Uitspraken die in de trant liggen van "ze moeten niet controlen want ik vind dat ik best harder mag" getuigen m.i. van gebrek aan kennis over die wetgeving en uitvoering. Maar goed, we hebben al een topic over snelheidscontroles waar dit soort uitspraken al te vaak voorkomen.

En anders moet iemand maar via de politiek proberen om hier 130 van te maken. Wie weet lukt het nog wel eens. Maar ga vooral niet je eigen verantwoordelijkheden afschuiven als je als automobilist je zin niet krijgt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Spamkip
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 19:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Spamkip » za 14 jul 2012, 12:09

Rein schreef: Overigens vermoed ik zo dat de luchtkwaliteit ook bij een Vmax van 120 km/h beter zal zijn dan voor de verbreding. Voor de verbreding stonden er grote delen van de dag files met alle overbodige uitstoot als gevolg.
Voor de verbreding stond je altijd in de file en haalde je de Vmax nooit. Nu is het verbreed, zodat je niet meer in de file staat, maar om die verbreding mogelijk te maken moest de Vmax wel omlaag. Nu kun je dus het hele stuk harder rijden dan voorheen, maar dat is voor sommige kennelijk nog steeds niet hard genoeg, we moeten toch ook altijd wat te zeuren hebben in dit land :nuts:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rein » za 14 jul 2012, 12:12

Ja dus. Het is toch ook niet uit te leggen dat je op zo'n brede kaarsrechte weg slechts 100 km/h mag en dat dit nog wordt afgedwongen door een trajectcontrole ook. Dat kan je wel zeuren noemen, maar volgens mij is dit gewoon een absurde situatie.

Spamkip
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 19:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Spamkip » za 14 jul 2012, 12:21

Tuurlijk was het voor sommige beter geweest als je er harder had gemogen, maar er is nu eenmaal afgesproken dat het 100km/h zou worden, dat vervolgens een deel mensen het nodig vind daar stelselmatig te hard te rijden zorgt er voor dat er traject controle komt. En dat vinden alleen de mensen die daar stelselmatig te hard reden erg, de rest is al lang blij dat ze niet meer in de file staan.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Davy » za 14 jul 2012, 12:32

^^ Inderdaad geen file meer, je krijgt in de plaats een slaapverwekkend traject in de plaats. Soms vraag ik me af wat erger is...
En neen ik heb geen behoefte om daar 160 te willen rijden ofzo, want dat hoor je ook voorstanders van lage snelheidslimieten wel eens roepen.

Enja mijn post kon inderdaad wat denigrerend klinken, dat klopt. Ik weet ook wel dat jullie naar de letter van de wet gelijk hebben, maar dit soort moralistische "regeltjes zijn regeltjes"-praat komt mij wel eens de strot uit. Alsof we dit soort zaken allemaal zonder morren moeten slikken :roll: .

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door boe! » za 14 jul 2012, 12:41

Daviedoff schreef:Alsof we dit soort zaken allemaal zonder morren moeten slikken
Dat hoef je zeker niet zonder morren te slikken. In de inspraakprocedures heeft iedereen zijn zegje kunnen doen en daar is deze oplossing en deze maximumsnelheid uit voort gekomen. Meer is blijkbaar op dit moment niet mogelijk en dat behoor je dan wel te accepteren.
Laatst gewijzigd door boe! op za 14 jul 2012, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie