[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door mavas » vr 15 dec 2017, 16:46

Volgens mij is tunneldoseren pas later geintroduceerd voor veel tunnels, in 2005 was er volgens mij nog geen sprake van tunneldoseren bij tunnels.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » vr 15 dec 2017, 16:49

Dat klopt, van de 27 tunnels van Rijkswaterstaat wordt er bij 5 gedoseerd: Leidsche Rijn, Coentunnels, Ketheltunnel, Roer/Swalmentunnel en Koning Willem-Alexandertunnel. Dat zijn allemaal tunnels die in de laatste 10 jaar gebouwd zijn. Bij de Roer/Swalmentunnel en de Koning Willem-Alexandertunnel zal vanwege de geringe congestie stroomafwaarts in de praktijk bijna nooit gedoseerd worden.

Bij de Leidsche Rijntunnel en Koning Willem-Alexandertunnel is doseren noodzakelijk om aan de wettelijke veiligheidsnorm te voldoen. Bij de Ketheltunnel, Roer/Swalmentunnel en Coentunnel is het een bestuurlijke afspraak dat er gedoseerd wordt.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Boerenkool » za 23 dec 2017, 21:23

En als dat door de Utregse Brandweer zo fel gewenste regendouchenevelaprinklerdingessysteem wordt gemonteerd? Wilde men nooit om de kosten. Maar als de veiligheid zo toeneemt dat men meer verkeer tegelijk in de tunnel kan dulden dan is het voor de filereductie misschien nog helemaal geen dure maatregel.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » za 17 feb 2018, 17:46

Intentieverklaring Nieuwe A2-Entree Amsterdam
https://amsterdam.notubiz.nl/document/6 ... 97822d7724

Afbeelding


Ik wist dat ze het beginstuk wilden aanpassen/afwaarderen en aansluiten op de nieuwe wijk Amstelkwartier, maar dit is wel heel drastisch :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » za 17 feb 2018, 17:58

Het huidige gebruik van dat stukje A2 is zo'n 31.000 voertuigen per dag. Dat is niet zo heel hoog, maar ook niet te ambiëren op een stadsweg met 1 rijstrook per richting. Een deel van het verkeer zal uitwijken naar andere routes, maar dit genereert juist ook weer lokaal verkeer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rein » za 17 feb 2018, 20:28

Op zich lijkt het niet onlogisch dat men onder meer rond het metrostation Overamstel woningen wil bouwen. Maar het nut om het stuk s110 helemaal weg te halen en precies daar te gaan bouwen begrijp ik niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet). Overigens ligt halverwege het kaartje de gemeentegrens met Ouderamstel, blijkbaar is die gemeente ook bereid om hieraan mee te gaan werken of zou Amsterdam dit door weten te drukken?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rene » za 17 feb 2018, 21:00

Afkoppeling van de s110 is prima voor de doorstroming op het hoofdwegennet in KP Amstel.
De s112 heeft nog voldoende capaciteit richting Bernhardplein.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » za 17 feb 2018, 22:09

^^ zou er niet veel verkeer via de s109 gaan richting De Pijp? En die zit al aardig vol volgens mij.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Hensepens » zo 18 feb 2018, 14:50

mavas schreef: vr 15 dec 2017, 16:46 Volgens mij is tunneldoseren pas later geintroduceerd voor veel tunnels, in 2005 was er volgens mij nog geen sprake van tunneldoseren bij tunnels.
Was gisteren weer bal op de A2 parallelbaan vanuit Amsterdam. Zowel rond middag uur heen als toen ik uren later terug reed naar huis. Volgens mij staat daar bijkans de grootste deel van de dag file omdat 1 rijstrook is afgekruist in de tunnel. Dit slaat echt nergens op.

wanneer dit de standaard gaat woorden zou ik zeggen. Stop met tunnels in Nederland en val terug op half verdiepte ligging. Je zult maar afhankelijk zijn van die afrit en continue in gigantische file staan omdat er door drukte maar een baantje auto's door de tunnel mag. Denk dat je die tunnel nu wel kunt vervloeken.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » zo 18 feb 2018, 14:53

Hensepens schreef: zo 18 feb 2018, 14:50 Was gisteren weer bal op de A2 parallelbaan vanuit Amsterdam. Zowel rond middag uur heen als toen ik uren later terug reed naar huis. Volgens mij staat daar bijkans de grootste deel van de dag file omdat 1 rijstrook is afgekruist in de tunnel. Dit slaat echt nergens op.
Ik weet niet hoe laat je er gisteren reed, maar ik reed er om 11-12 uur ongeveer, en toen ging net de slagboom dicht. Dat was geen normale dosering. Meestal is het op de parallelbaan maar 1 kruis, niet de hele rijbaan...
wanneer dit de standaard gaat woorden zou ik zeggen. Stop met tunnels in Nederland en val terug op half verdiepte ligging. Je zult maar afhankelijk zijn van die afrit en continue in gigantische file staan omdat er door drukte maar een baantje auto's door de tunnel mag. Denk dat je die tunnel nu wel kunt vervloeken.
Welcome to my world :handshake: Ik moet er net vóór de tunnel af, maar sta regelmatig in de doseerfile.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door boe! » zo 18 feb 2018, 14:56

Hensepens schreef: zo 18 feb 2018, 14:50Was gisteren weer bal op de A2 parallelbaan vanuit Amsterdam. Zowel rond middag uur heen als toen ik uren later terug reed naar huis. Volgens mij staat daar bijkans de grootste deel van de dag file omdat 1 rijstrook is afgekruist in de tunnel. Dit slaat echt nergens op.
Inderdaad, het is belachelijk dat ze tijdens een spoedreparatie een rijstrook afsluiten. Kunnen die wegwerkers niet gewoon tussen de auto's door asfalteren? :roll:
:arrow: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1730697/

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Hensepens » zo 18 feb 2018, 17:42

^^ Ahhh... dat wist ik dus niet en ook niet zichtbaar vanaf de hoofdbaan... dan is deze file wel verklaard... blijft mijn mening over tunneldoseren overigens wel overeind.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door mavas » zo 18 feb 2018, 19:03

Piles schreef: za 17 feb 2018, 17:46 Intentieverklaring Nieuwe A2-Entree Amsterdam
https://amsterdam.notubiz.nl/document/6 ... 97822d7724
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik dacht dat die inprikker altijd een hele belangrijke was voor het Amsterdamse wegennet. Die sluit namelijk direct aan op de Amstelbrug.

In de toekomst krijg je ook nog de bouw van het A10 Zuidasdok, waarbij dus een tunnel wordt gebouwd. Die tunnel zal vast ook wel eens het verkeer gaan doseren, omdat iemand ergens heeft gezegd dat er in tunnels gedoseerd moet worden (alhoewel dat nergens in de wet is terug te vinden). Dat betekent dat afwaardering van die entree naar Amsterdam er voor zal zorgen dat er minder restcapaciteit op het Amsterdamse wegennet komt, waardoor alternatieven zwaarder belast zullen worden en mogelijk de tunneldosering eerder en vaker geactiveerd wordt.
Lang leve het downgraden van wegen! :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Ds79m » zo 18 feb 2018, 20:28

^^ RWS met tunneltjes en Amsterdam met hun lokale wegennet laten spelen, klinkt inderdaad niet echt als een doorstromingsbevorderende combinatie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Berrychello » ma 12 mar 2018, 20:27

Zo dan, dat is wel rigoureus! Waarom eigenlijk niet pas aansluiten op de Joan Muyskenweg net ten noorden van de spoorlijn? Stuk goedkoper, want dan hoeven er geen nieuwe kunstwerken gebouwd te worden. Hoewel, waar men nu de spoorlijn onderdoor wil ligt al een best breed viaduct... Vast geen toeval?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » ma 12 mar 2018, 21:29

Er gaat nog best aardig wat verkeer die S110 op en af.

Aan de andere kant, wanneer de S110 uit :KP: Amstel gehaald wordt hoeft de verbindingsweg vanaf de A10-Zuid niet meer in te taperen op de verbindingsweg vanaf Oost. Beide verbindingswegen gaan dan gewoon over in vier rijstroken A2.
In de andere richting is de linkse uitvoeger dan weg wat weer scheelt met vrachtverkeer dat helemaal naar links moet om de S110 te pakken.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door DjIdee » ma 12 mar 2018, 22:15

Voor de Rijkswegen A2/A10 wordt het wel robuuster....

Amsterdam is een inprikker armer, maar liever dat het op/rond de grachtengordel volledig stilstaat, dan dat het op de ring stilstaat.
Zolang de nieuwe afrit, en de andere afritten maar voldoende lengte hebben om het extra verkeer wat bij hun komt op te vangen zodat het niet terugslaat op het Rijkswegennet

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Pino » ma 12 mar 2018, 23:05

Van en naar de grachtengordel maakt sluiting van deze inprikker weinig tot niets uit. En ergens is dat toch al verkeer dat de Gemeente liever via de Nieuwe Gooiseweg naar binnen geleidt. Het is misschien bovenal een 'strijd' tussen gemak voor inwoners van de Rivierenbuurt en omgeving, die hun huidige makkelijke inprikker moeten opgeven om een goed leefbare omgeving te kunnen scheppen voor hun nieuwe buren in het Amstelkwartier. Als dat laatste vergt dat de inprikker sneuvelt, dan jammer voor de bewoners van de omgeving van de Utrechtsebrug. Prima alternatieven voorhanden via afritten RAI en Amstel op de A10. En het belang van nieuwe woningen binnen de Ring is wat mij betreft groot.

Ik zal die inprikker niet enorm missen, zelfs zonder die nieuwe halve afrit kort ten zuiden van het knooppunt. In elf jaar wonen en werken in Amsterdam heb ik de inprikker misschien vijf keer gebruikt. Als al opgemerkt: het wegnemen van deze afrit kan de doorstroming op Knooppunt Amstel vanaf de A10 wel wat verbeteren. De extra afrit kort voor het knooppunt kan vanuit het zuiden dan weer wat hinder veroorzaken (misschien ook meer dan de eigenlijk best goed 'verstopte' linkerafrit naar de inprikker), terwijl het mij lijkt dat deze extra afrit naar de nieuwe woonwijk maar weinig toevoegt op A10-afrit Overamstel. Op het eerste gezicht zit de waarde vooral in het behouden van snelle toegang naar / afvoer vanuit de Rivierenbuurt, maar wat mij betreft is er best wat voor te zeggen om die lui om te laten rijden langs RAI.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Hensepens » di 13 mar 2018, 17:53

^^ dat is al best en hele drukke afrit hoor. En het complex voor de RAI ook best druk. Ben benieuwd hoe de doorstroming gaat worden . Helemaal wanneer de RAI een tentoonstelling heeft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Vinny » di 13 mar 2018, 18:33

Het lijkt me dat je dan daar optimalisaties in aanbrengt. De Utrechtsebrug is een overblijfsel van een verkeersoplossing uit lang vervlogen tijden: toen doorgaand verkeer nog van centrum naar centrum verliep. Wat mij betreft is de vereenvoudiging van knooppunt Amstel echt zinvol, maar zouden de andere afritten wel meer geoptimaliseerd moeten worden dan in dit plan staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Attietattie » di 13 mar 2018, 19:09

Wat voor optimalisaties stel je voor? Er ligt daar al heel veel capaciteit (asfalt). Uitbreiding zal nauwelijks meer opleveren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » di 13 mar 2018, 19:29

^^ Metro en trein vlakbij, dus wat campagnes voor het OV en probleem opgelost :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Pino » di 13 mar 2018, 20:20

Hensepens schreef: di 13 mar 2018, 17:53Dat is al best en hele drukke afrit hoor. En het complex voor de RAI ook best druk. Ben benieuwd hoe de doorstroming gaat worden . Helemaal wanneer de RAI een tentoonstelling heeft.
Ja, dit is een drukke afrit en een druk stuk stedelijk wegennet. Misschien eigenlijk eerder een druk stuk stedelijk wegennet dat in andere landen wel hoogwaardiger was aangelegd, waardoor het probleem een beetje wordt verlegd naar de op- en afritten hier. Treurige combinatie, dat. Als je dan vraagt wat voor soort optimalisaties: ik zou als eerste denken aan het ongelijkvloers maken van een aantal aansluitingen. Er zitten op het vrij korte stukje tussen het Scheldeplein en de De Boelelaan veel kruisingen met veel afslaand verkeer, en uiteindelijk zijn op dat hele stukje teveel mensen op elkaar aan het wachten. Met ongelijkvloersheid haal je een deel van de conflicten weg, zou je wachttijden moeten kunnen verkorten en daarmee doorstroming kunnen verbeteren. Belangrijke kandidaten voor ongelijkvloersheid zouden zijn de ingangen van de parkeergarage en de expeditie van de RAI, komend vanaf de A10, en mogelijk ook vanaf de Kennedylaan richting A10. In de serie "droom verder" zou je ook de aansluiting met de De Boelelaan verbeteren, met die rare slinger vanaf de De Boelelaan de Buitenring op. Maar goed, Amsterdam is net een echte Nederlandse gemeente: ze vertikken het om iets aan het stedelijk wegennet te doen en laten het Rijk alles maar oplossen met extra afritten en extra infra op rijkswegen.

Ik weet daarbij trouwens niet of het sluiten van de inprikker (zonder vervangende A2-afslag) de A10-afrit RAI zou doen overlopen. Niet gehinderd door kennis van echte cijfers is mijn indruk dat de spitsbeweging bij RAI redelijk de forensengolf volgt: 's ochtends is het stad-in drukker, 's avonds stad-uit. Past ook goed bij de hoeveelheden verkeer die een RAI en een Zuidas trekken. De inprikker naar de Rivierenbuurt bedient geen gebieden waar veel mensen werken en des te meer woonwijken, dus daar zou je eerder de omgekeerde druktepieken moeten hebben. Dat suggereert dat er nog wel wat restcapaciteit op de afrit is.
Vinny schreef: di 13 mar 2018, 18:33De Utrechtsebrug is een overblijfsel van een verkeersoplossing uit lang vervlogen tijden: toen doorgaand verkeer nog van centrum naar centrum verliep.
De Utrechtsebrug lijkt mij vooral een overblijfsel van een verkeersoplossing uit een tijd dat er nog geen A10 was. Waarmee ik niet wil zeggen dat snelwegen stad-in verplicht moeten doodlopen op een ringweg, maar wel dat inprikkers vanaf de Ring alleen maar echte waarde vertonen wanneer ze dieper de stad in gaan, naar een grote binnenstedelijke verkeersader (een centrumring of iets soortgelijks), niet een paarhonderd meter van de ring op een weg als de Amsteldijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » di 13 mar 2018, 20:26

Pino schreef: di 13 mar 2018, 20:20 Waarmee ik niet wil zeggen dat snelwegen stad-in verplicht moeten doodlopen op een ringweg, maar wel dat inprikkers vanaf de Ring alleen maar echte waarde vertonen wanneer ze dieper de stad in gaan, naar een grote binnenstedelijke verkeersader (een centrumring of iets soortgelijks), niet een paarhonderd meter van de ring op een weg als de Amsteldijk.
Ik denk dat dat juist het karakter is van de verkeersstromen in Amsterdam. Op de A10-zuid rijden 200.000 voertuigen per dag en veel verkeer gaat juist niet ver de stad in, maar heeft een bestemming/herkomst binnen 1-2 kilometer van de afrit. Hoe minder afritten, hoe meer het verkeer gebundeld zal worden op de resterende afritten. Op een gegeven moment wordt dat problematisch, je kan maar zoveel opstelstroken realiseren.

Los daarvan biedt het wel mogelijkheden om het knooppunt A2/A10 te verbeteren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Pino » di 13 mar 2018, 20:43

Chris schreef: di 13 mar 2018, 20:26 Ik denk dat dat juist het karakter is van de verkeersstromen in Amsterdam. Op de A10-zuid rijden 200.000 voertuigen per dag en veel verkeer gaat juist niet ver de stad in, maar heeft een bestemming/herkomst binnen 1-2 kilometer van de afrit. Hoe minder afritten, hoe meer het verkeer gebundeld zal worden op de resterende afritten. Op een gegeven moment wordt dat problematisch, je kan maar zoveel opstelstroken realiseren.
Het meeste verkeer moet inderdaad relatief dicht tegen de Ring aan zijn. Niet zo heel gek wanneer je je bedenkt hoezeer werklokaties daar geconcentreerd zijn geraakt. Maar juist omdat het aantal opstelstroken niet eeuwig verhoogd kan worden, wringt het dat het stedelijk wegennet weliswaar veel opstelstroken heeft, maar nauwelijks oplossingen om deelconflicten te voorkomen. Je kunt wel eeuwig blijven verbreden, maar als uiteindelijk iedereen lang stil staat voor dezelfde stoplichten is dat op zijn best een oplossing om een totale gridlock te voorkomen, niet om de verplaatsing nu echt vlotter te maken en capaciteit structureel te verhogen. Het bochtenwerk tussen de A10 en de Zuidas is bepaald niet fantastisch (van en naar beide afritten). En als je in bredere zin de toegangen tot de RAI vergelijkt met die van de gemiddelde Duitse Messe, verbaast het ook niemand meer dat het bij de RAI altijd vast staat op grote beursdagen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rein » di 13 mar 2018, 20:56

Pino schreef: di 13 mar 2018, 20:20 Niet gehinderd door kennis van echte cijfers is mijn indruk dat de spitsbeweging bij RAI redelijk de forensengolf volgt: 's ochtends is het stad-in drukker, 's avonds stad-uit.
Nee, eerder andersom. 's Morgen rijdt er meer verkeer de stad uit (richting Ring) en 's avonds het omgekeerde. Op beursdagen is in de avondspits de stroom stad uit natuurlijk wel wat groter dan normaal, maar dan staat het beide kanten op vast.

Overigens wordt bij de RAI verkeer richting Utrecht via de s110 geleid (en dus niet via de oprit RAI s109). Als de s110 niet meer rechtstreeks op de A2 aansluit, zal (nog) meer verkeer via de s109 rijden en dat zal vooral op beursdagen (met veel 'onbekend' verkeer wat nu wellicht richting s110 gaat en straks niet meer) het wel eens té druk kunnen gaan maken rond de RAI en de aansluiting op de A10.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Vinny » wo 14 mar 2018, 21:02

De hele verkeerscirculatie zou rond de zuidas nog eens herbekeken moeten worden. Met de verwachte groei van de werkgelegenheid en het aantal inwoners op die locaties is één ding duidelijk: het geplande dokmodel gaat de verkeersstromen niet adequaat kunnen verwerken. Maar dat staat wel los van de discussie hier.

De afritten zouden eigenlijk op een soort fontageroads moeten worden aangesloten zou ik zeggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Pino » wo 14 mar 2018, 21:15

^^ Het dokmodel is ook niet echt bedoeld voor ontsluiting van de Zuidas, dus dat verbaast niet. Een betere parallelweg tussen de beide "Zuidas-afritten" RAI en Olympisch Stadion zou veel kunnen brengen. Op dit moment vervult de De Boelelaan die functie, maar het aantal conflictpunten dat je vanaf de A10 over moet om daar lekker op te komen is eigenlijk te groot. Een frontage road lijkt me leuk: ik zou zeggen bovenop de nieuwe tunnel :-)

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Dion » wo 14 mar 2018, 21:24

mavas schreef: zo 18 feb 2018, 19:03 In de toekomst krijg je ook nog de bouw van het A10 Zuidasdok, waarbij dus een tunnel wordt gebouwd. Die tunnel zal vast ook wel eens het verkeer gaan doseren, omdat iemand ergens heeft gezegd dat er in tunnels gedoseerd moet worden (alhoewel dat nergens in de wet is terug te vinden). Dat betekent dat afwaardering van die entree naar Amsterdam er voor zal zorgen dat er minder restcapaciteit op het Amsterdamse wegennet komt, waardoor alternatieven zwaarder belast zullen worden en mogelijk de tunneldosering eerder en vaker geactiveerd wordt.
Lang leve het downgraden van wegen! :top:
Ik kan me documenten herinneren over de Zuidasdok waarin berekend werd of filedoseren nodig zou zijn. Hierbij werd ook de openingstijden en duur van de Schinkelbruggen meegenomen. Conclusie was dat filedoseren niet nodig zou zijn. Ik zal even kijken of ik dit nog precies terug kan vinden, maar dat is wat me bijstaat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Vinny » do 15 mar 2018, 20:10

Het probleem met de huidige plannen is dat de afstroom van de A 10 en het stedelijk wegennet van Amsterdam ontoereikend blijft om de groei van het verkeer op de A 2 op te vangen. Jammer dat er bijzonder weinig mensen zijn die dat op politiek niveau inzien...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie