[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

orakel
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 23:02
Locatie: Voorburg

Bericht door orakel » do 11 mei 2006, 9:52

Is wel een unieke situatie volgens mij omdat voor deze verbreding van 2x4 naar 2x5 wederom een TB genomen moet worden die gestoeld is op het TB van 2x4 die nog niet is aangelegd.
Geen mening is ook een mening

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 11 mei 2006, 10:01

Ook opvallend dat er verbreed wordt van 2x3 naar 2x5 meteen. Dan kan je wel zien hoever we wel niet achterlopen met wegverbredingen. Wat mij betreft beginnen ze meteen ook op andere lokaties met dit soort verbredingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 11 mei 2006, 13:02

Dit wist ik al een tijd lang via documentatie die al in de universiteitsbibliotheek ligt... :roll:
Overigens hoop ik wel dat ze wat aan de invalswegen van Utrecht doen. Ik denk dat het wel eens vast kan lopen daar. (Sterker nog, ik weet het wel zeker...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 11 mei 2006, 13:34

Wat een luxe. Hebben wij eigenlijk al wel permanent 2x5 ergens (weefvakken niet meegeteld)?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 11 mei 2006, 13:38

Op de A 16 en de A 15 had je dat vroeger. Tegenwoordig is de rechterrijstrook op beide wegen "verblokt" volgens mij. Als kind dacht ik dat dit alleen in België en de VS mocht (in Nederland maken ze meestal een parralelbaan, zie: Brienenoordbrug) ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » do 11 mei 2006, 14:34

ViaHaaren schreef:Wat een luxe. Hebben wij eigenlijk al wel permanent 2x5 ergens (weefvakken niet meegeteld)?
Nope, de A4 tussen De Hoek en Burgerveen telt volgens mij ook niet mee omdat dat spitsstroken zijn. Maar fysiek liggen daar wel 2x5 stroken ;)

Goed nieuws voor de rest, maar zal het verkeer dan niet vastlopen aan beide uiteindes van de verbreding zoals bij Holendrecht en Oudenrijn???
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 11 mei 2006, 14:56

mavas schreef:Goed nieuws voor de rest, maar zal het verkeer dan niet vastlopen aan beide uiteindes van de verbreding zoals bij Holendrecht en Oudenrijn???
Als je het verkeer van de tussengelegen aansluitingen er ongelimiteerd op laat komen wellicht wel, ja. Want dan gaan die allemaal terug naar het drukste spitsuur. De clou zit er dus in om bij elke oprit TDI's te plaatsen, en die bijvoorbeeld tussen 7 en 8 uur 's ochtends zwaar te laten doseren. Dan stroomt de A2 lekker door, ook stroomafwaarts waar de overgang is naar andere wegen.

Dat de file voor de Ring A10 langer zal worden zal ongetwijfeld zo zijn - maar dat is met 2x4 ook het geval. Plus dat daarvoor een bredere buffer is gecreëerd tussen Holendrecht en Amstel.
De file in zuidelijke richting zal wel minder worden als ook de A2 voorbij Everdingen is verbreed.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 11 mei 2006, 15:16

Mmm, ik denk dat er *echt* wat gedaan moet worden aan de afstroming op de wegen in Utrecht. De N 230 moet echt fors verbeteren, en zeker de weg naar het Kanaleneiland (afrit Jaarbeurs/de Meern); dat is een regelrechte ramp. Als dat niet gebeurt slaat de file gewoon op de A 2 terug en wordt de file gewoon dikker in plaats van minder ;)

Ook de verbreding bij Everdingen zet denk ik vrij weinig zoden aan de dijk voor de A 2 Holendrecht - Breukelen. Ik vermoed dat Oudenrijn wel weer terug kan komen als belangrijk knelpunt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » do 11 mei 2006, 15:56

Vinny schreef:en zeker de weg naar het Kanaleneiland (afrit Jaarbeurs/de Meern); dat is een regelrechte ramp. Als dat niet gebeurt slaat de file gewoon op de A 2 terug en wordt de file gewoon dikker in plaats van minder ;)
Die weg wordt ook aangepakt: de gemeente heeft daar een viaduct over het 24 oktoberplein gepland, voor de verbinding Centrum/Jaarbeurs - A2, om dit knelpunt op te lossen.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Bericht door Sendis » do 11 mei 2006, 16:36

Nou dat wordt straks dringen bij Holendrecht en Oudenrijn, waar iedereen weer in een giga-flessenhals terechtkomt. Wanneer beseffen ze daar in Den Haag dat je hier niets mee opschiet? Zesbaans maken van Amsterdam naar Maastricht is een veel betere optie lijkt me (vergelijk A2 Oberhausen-Berlijn).

Vreemd ook dat Peijs zo makkelijk staat tegenover dit project, terwijl ze jaren treuzelt met de aanleg van de A74.

Nog vreemder: waarom de A2 naar 2 x 5 rijstroken en de A1 maar blijven voortsukkelen met 2x2 plus een spitsstrookje hier en een plusstrookje daar.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » do 11 mei 2006, 17:25

de A2 ligt in de Randstad en heeft een triple A status... (klinkt cynisch, maar het is wel zo)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 11 mei 2006, 17:33

Het deel van de A1 dat door de Randstad voert is toch aanmerkelijk langer dan het deel van de A2 dat door de Randstad loopt. Daarnaast is het best vreemd dat de A1 geen triple A status heeft, want het is toch een belangrijke verbinding tussen de Randstad, Berlijn en Noord-Europa. Op dit moment voeren alle Tripla A status-wegen naar het zuiden...
Laatst gewijzigd door Riva op vr 12 mei 2006, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Rainier

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 11 mei 2006, 17:51

Stukje off-topic. De tripple-A status is uit de Nota Mobiliteit gehaald. Bleek niet werkbaar te zijn.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » do 11 mei 2006, 20:21

ik denk dat de hogere status van de A2 in de hoofden van zowel de ministers als menig beleidsambtenaar bij V&W (van wie velen uit de Randstad en in het bijzonder Amsterdam komen) nog zeker een rol speelt...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

hneel
autoweg
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » do 11 mei 2006, 21:36

Amsterdam en Eindhoven schijnen momenteel de 2 belangrijkste economische centra van dit land te zijn. En die A2 loopt precies tussen die 2 gebieden.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » do 11 mei 2006, 21:47

Rotterdam... :roll:
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 11 mei 2006, 21:51

... ligt niet aan de A2, hoor :hap:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 11 mei 2006, 21:58

Bart schreef:Rotterdam... :roll:
Is dat niet die plaats daar bij Europoort ? ;)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 11 mei 2006, 22:08

Ik ben blij dat er een weg erbij komt in Nederland met 2x5 banen. Er staat elke dag file op dit traject. Ik zie dit als met de bus als ik bij het afrit centrum eraf gaat. Verbreden is een goede optie. :toppie:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 11 mei 2006, 22:12

Het gedeelte Oudenrijn-Maarssen is trouwens al besloten tot 2x5, in de vorm van een hoofd-/parallelbanensysteem. Ook tussen Abcoude en Holendrecht zou volwaardig 2x5 komen. Alleen tussen Maarssen en Abcoude zou, op een baanlichaam voor 2x5, slechts 2x4 worden aangelegd.

Ik ben dan ook niet zo ongelukkig met dit besluit om voor een paar miljoen extra maar meteen die extra rijstrook ook aan te leggen tussen Maarssen en Abcoude. Anders krijg je hetzelfde als nu op de A12 tussen Utrecht en Gouda. Ruimte zat, maar geen asfalt...

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » do 11 mei 2006, 22:34

René schreef:Het gedeelte Oudenrijn-Maarssen is trouwens al besloten tot 2x5, in de vorm van een hoofd-/parallelbanensysteem. Ook tussen Abcoude en Holendrecht zou volwaardig 2x5 komen. Alleen tussen Maarssen en Abcoude zou, op een baanlichaam voor 2x5, slechts 2x4 worden aangelegd.

Ik ben dan ook niet zo ongelukkig met dit besluit om voor een paar miljoen extra maar meteen die extra rijstrook ook aan te leggen tussen Maarssen en Abcoude. Anders krijg je hetzelfde als nu op de A12 tussen Utrecht en Gouda. Ruimte zat, maar geen asfalt...
Precies, en dat je dan door het toenemde verkeer in de toekomst niet weer knelpunt Abcoude krijgt (van 5 naar 4). Net zoals dat nu al een groot knelpunt is (van 5 naar 3). En dan even terzijde dat het verderop waarschijnlijk weer vastloopt. Ik denk dat het zuidwaarts dan gigantisch vastloopt bij knooppunt Everdingen omdat je daar maar 3 rijstroken hebt en een zeer drukke invoegende A27. Of eerder misschien bij Nieuwegein, waar het van 4 naar 3 doorgaande rijstroken gaat.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 11 mei 2006, 22:36

Eigenlijk een goed moment om Holendrecht eens flink aan te passen en voor te bereiden voor de A6-A9.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 12 mei 2006, 13:26

Nederland is het er iig behoorlijk mee eens:
Telegraaf schreef:Eindelijk meer asfalt
AMSTERDAM - Volop lof voor verkeersminister Peijs, wier plan om de A2 te verbreden van zes naar tien rijstroken gisteren in deze krant stond: "Eindelijk iemand die begrepen heeft dat asfalt belangrijk is!" meent een deelnemer. "We lopen infrastructureel jaren achter. Hoog tijd dat er nu wat aan wordt gedaan: asfalt is de enige oplossing."

Velen blijken er zo over te denken, want 68% meent dat het aanleggen of verbreden van wegen de beste oplossing van het fileprobleem is. Toch twijfelen velen of het wel zin heeft om vijf banen per rijrichting aan te leggen tussen Utrecht en Amsterdam. "Daarmee verplaats je het probleem alleen maar", meent een lezer. "De aansluitingen bij Utrecht en Amsterdam zijn er totaal niet op berekend. Je kan straks dus in volle vaart op een file inrijden. Een prototype flessenhals." Dat valt volgens een ander nog wel te bezien: "Bij Utrecht heeft de A2 twee rijbanen richting Arnhem en Den Haag. Dan blijven er nog drie over richting Den Bosch. Bij Amsterdam zijn er afsplitsingen naar de A9 voor de A10 wordt bereikt. Geen flessenhals dus." Asfalt lost, zo meent de meerderheid, de files op. Maar de 2569 deelnemers aan onze lezersenquête dragen ook nog andere oplossingen aan. Goedkoper openbaar vervoer is volgens 25% de beste remedie tegen het dagelijks bumper aan bumper staan op 's heren wegen. Zo'n 11% pleit voor flexibele werktijden. In méér openbaar vervoer ziet 6% een oplossing, terwijl 5% pleit voor het afsluiten van snelwegen voor regioverkeer. Nagenoeg niemand denkt dat files worden opgelost door autorijden duurder te maken of de maximumsnelheid te verlagen. "Al kost het een tientje per honderd meter en mag je maximaal met dertig kilometer per uur over de A2 kruipen, we zullen de auto nooit laten staan." 63% van de deelnemers heeft één auto, maar liefst 29% heeft twee auto's of meer! Slechts 8% geeft aan geen auto te hebben. Geheel representatief voor Nederland zal deze uitslag dus niet zijn.

Filerijders

Zes op de tien respondenten gaat met de eigen auto naar het werk. 44% van hen staat dagelijks in de file, 33% heeft zowel last van de ochtend- als avondspits. De meeste filerijders zijn tussen de 20 en 30 minuten per dag extra kwijt door de dagelijkse opstoppingen, maar 35% geeft aan dat ze elke dag meer dan een uur tijd verliezen. Zou het openbaar vervoer sneller zijn, dan overweegt 41% om de auto te laten staan. Bij gratis openbaar vervoer stapt 33% waarschijnlijk in tram, trein of bus, maar 35% geeft aan sowieso niet met het OV te willen reizen. Bereikbaarheid en milieubescherming gaan hand in hand, meent 74%: bij slechte bereikbaarheid wordt het milieu veel meer belast dan wanneer iedereen goed door kan rijden. "Het milieu is zeer belangrijk, daarom ben ik zo blij dat er eindelijk meer asfalt komt. Stilstaande auto's zijn namelijk veel vervuilender dan normaal rijdende exemplaren", zegt iemand. Milieuproblematiek is niet de enige reden waarom files opgelost moeten worden: ze zijn volgens 86% ook funest voor de economie. "Dat kleine stukje A2 is dus nog lang niet genoeg. Waar blijft de verbreding van de A1, de A12 en de A13? En de aanleg van het ontbrekende stuk A4 tussen Rotterdam en Delft?" Mobiliteit wordt door tweederde gezien als ons grootste probleem, maar over de toekomst zijn we niet al te negatief: 59% meent dat het fileprobleem uiteindelijk oplosbaar is. Wel verwacht bijna de helft dat alleen de heel rijken zich in de toekomst nog een auto kunnen permitteren. Een even grote groep meent dat thuiswerken de toekomst heeft. Dat de A2 tien rijstroken krijgt, stemt niet iedereen even gelukkig: 20% - en daarin zijn vrouwen oververtegenwoordigd - stelt dat zo'n weg onoverzichtelijk is. " Dat zullen wel de brokkenmakers zijn die al die files veroorzaken", schertst een lezer. " Ik rij elke dag over de A4 naar Schiphol. Vijf stroken per richting en zo overzichtelijk als wat!"

Opmerkelijk veel lezers opperen om de drie linker rijstroken van de nieuwe vijfbaansweg te reserveren voor doorgaand verkeer. "Het liefst af te scheiden met een vangrail", schrijft iemand. "De meeste files ontstaan door al dat in- en uitvoegen. Als lokaal verkeer de twee rechter rijstroken gebruikt, heb je daar tenminste geen last van."
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 12 mei 2006, 14:10

Ds79m schreef:Opmerkelijk veel lezers opperen om de drie linker rijstroken van de nieuwe vijfbaansweg te reserveren voor doorgaand verkeer. "Het liefst af te scheiden met een vangrail", schrijft iemand. "De meeste files ontstaan door al dat in- en uitvoegen. Als lokaal verkeer de twee rechter rijstroken gebruikt, heb je daar tenminste geen last van."
Geinig artikel. Kan me in aardig wat citaten wel vinden.

Ik meen dat René al eens wat heeft gezegd over wel of geen parallelbaansysteem. Namelijk dat er wel aan gedacht is, maar dat uit onderzoek is gebleken dat het overgrote deel van het verkeer het hele stuk rijdt van Holendrecht naar Maarssen, terwijl parallelbanen alleen nut hebben als de scheiding wat evenrediger is.
Namelijk niet ideaal om 60% van de weg voor doorgaand verkeer te reserveren, terwijl 80%+ doorgaand verkeer is. 1+4+4+1 is echter ook weer niet ideaal. (Of wel?) Dus is maar afgezien van parallelbanen.
Laatst gewijzigd door Matthijs op vr 12 mei 2006, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 12 mei 2006, 14:10

Temper de feestvreugde maar weer... :?
@Home Nieuws schreef:Maximumsnelheid over bredere A2 omlaag naar 100 km
12 mei 2006, 13:49 (plaats uw reactie)

DEN HAAG (ANP) - De maximumsnelheid over de A2 tussen de knooppunten Holendrecht bij Amsterdam en Oudenrijn bij Utrecht, die versneld wordt verbreed, wordt vanwege de luchtkwaliteit beperkt van 120 naar 100 kilometer per uur. Er komt permanente snelheidscontrole of trajectcontrole.

Dit zei minister Peijs (Verkeer) vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad, die instemde met de versnelde verbreding van dit stuk snelweg van de huidige zes naar tien stroken. Dit deel van de A2 van 21 kilometer lang moet in 2010 en daarmee minstens vier jaar eerder dan voorzien klaar zijn om het fileleed te verhelpen. ,,De weg wordt een feest om over te rijden'', zei Peijs.
Hoezo geloofwaardige limieten? :x

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 12 mei 2006, 14:14

ViaHaaren schreef:Hoezo geloofwaardige limieten? :x
Wel, vergeet niet dat voor de 5e rijstrook de linkervluchtstrook wordt opgeofferd en alle stroken iets worden versmald. (Niet zo erg als met plusstroken, maar toch.)

Hoe dan ook is 2x5 met 100km als je het mij vraagt veel beter dan 2x3 met 120km. Als ze dat overal in de Randstad zo willen toepassen: graag!

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » vr 12 mei 2006, 14:30

Wat? Wordt het niet 2x5 met rechts én links vluchtstroken? en 100? tsja.. :roll: Laak het dan liever 2x4 met ruime rijstroken én een linkervluchtstrook én 120..
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 12 mei 2006, 14:44

2x5 = :toppie: Maar Vmax 100 = :nuts:

Kort maar krachtig. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 12 mei 2006, 15:04

Als ze dat gaan doen dan vrees ik dat ze een abonnement moeten gaan nemen bij de TC-leverancier voor uitgefikte onderdelen...

100 km/h op een 5-strooksweg plus TC - hoe verzin je het ? :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 12 mei 2006, 16:24

[insert scheldwoord] 5 rijstroken en 100km/h? Het moet toch niet belachelijker worden in dit land. We zetten ons als automobilist TOTAAL te kijk met dit soort belachelijke maatregelen!

Vanwaar die commotie om luchtkwaliteit? Hebben de greenies ineens een nieuw bulls-eye gevonden waar ze hun pijlen op kunnen richten? Het is nog nooit zo schoon geweest als nu, het verkeer wordt hoegenaamd met de dag schoner.

Plaats reactie