[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 12 mei 2006, 16:52

Over 4 jaar moet dit trouwens gerealiseerd zijn!

BlaZ
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 3:47
Locatie: Lieshout

Bericht door BlaZ » vr 12 mei 2006, 17:32

Wicher schreef:
Ds79m schreef:Opmerkelijk veel lezers opperen om de drie linker rijstroken van de nieuwe vijfbaansweg te reserveren voor doorgaand verkeer. "Het liefst af te scheiden met een vangrail", schrijft iemand. "De meeste files ontstaan door al dat in- en uitvoegen. Als lokaal verkeer de twee rechter rijstroken gebruikt, heb je daar tenminste geen last van."
Geinig artikel. Kan me in aardig wat citaten wel vinden.

Ik meen dat René al eens wat heeft gezegd over wel of geen parallelbaansysteem. Namelijk dat er wel aan gedacht is, maar dat uit onderzoek is gebleken dat het overgrote deel van het verkeer het hele stuk rijdt van Holendrecht naar Maarssen, terwijl parallelbanen alleen nut hebben als de scheiding wat evenrediger is.
Namelijk niet ideaal om 60% van de weg voor doorgaand verkeer te reserveren, terwijl 80%+ doorgaand verkeer is. 1+4+4+1 is echter ook weer niet ideaal. (Of wel?) Dus is maar afgezien van parallelbanen.
2+4+4+2 dan maar.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 12 mei 2006, 17:43

Doe dan maar de hele A2 naar 100. :shoot: Dit is toch je reinste kolder. En de politie als handhaver krijgt het maar op zijn brood als zij daar moeten controleren.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 12 mei 2006, 18:48

Ja en terecht, zij hebben toch immers ook inspraak op de vaststelling van de limieten? Als zij zich wat harder opstellen richting wegbeheerder, wordt er vast wel iets geregeld. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen dreigen om overtredingen tot 20 km/h niet te beboeten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 12 mei 2006, 19:00

@ Viahaaren; zoiets is helemaal niet nodig als je geloofwaardige limieten hebt. Dát is het grote probleem van ergenissen en overtredingen op snelheidsgebied in Nederland (échte hardrijders hou je toch).

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 12 mei 2006, 19:04

Ik vind het vreemd dat we in Nederland direct de maximum snelheid omlaag gooien als er een rijstrook bij komt. Wat is dat toch voor flauwekul. Bij onze oosterburen zien we dat het ook anders kan.
De autogordel: een band voor het leven.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » za 13 mei 2006, 8:45

Denk dat laat in de avond en weekends zowieso 100 km overdreven langzaam is.. Met het paasweekend een tochtje naar Amsterdam gemaakt, en een lege A1/A9/A4 doet er toe besluiten dat zelfs 120 een slakke gangetje is..

2x5 best, linkervluchtstrook hoeft niet zo, maar hou het wel 120, cker op drukke tijdstippen. Laat dan op momenten dat de drukte toeneemt de snelheid beperken (word in duitsland veel gedaan, zodra het redelijk druk word gaat het vaak van onbeperkt naar 120)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 13 mei 2006, 13:20

waldo79 schreef:Doe dan maar de hele A2 naar 100. :shoot: Dit is toch je reinste kolder. En de politie als handhaver krijgt het maar op zijn brood als zij daar moeten controleren.
Juist! Helemaal me eens! :toppie:

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » za 13 mei 2006, 17:20

Als ze zo doorgaan met die snelheidsverlagingen, begin ik toch erg veel te voelen voor een systeem met flexibele max. snelheden: 100 als het moet, 120 als het kan. En op andere wegen bijvoorbeeld: 60 als het moet, 80 als het kan.
Dat dat dan de nodige signalewringssystemen kost, snap ik maar zomaar allerlei wegen de snelheid verlagen is belachelijk.

Toen ze bijvoorbeeld in Tilburg de Bredaseweg tussen de universiteit en de Burg. Baron van Voorst tot Voorstweg 2x2 maakten, hebben ze erover nagedacht om van de 80-weg een 50-weg te maken.
Gelukkig hebben ze uiteindelijk besloten dat dat toch te dol was en hebben ze het bij 70 gehouden (ze hadden het gewoon 80 moeten houden, maar dat is mijn mening).

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » za 13 mei 2006, 22:17

Ik vind 120 al te langzaam, zeker voor zo'n brede weg. Op naar de 160km/u. Je mag van een bestuurder toch wel gezond verstand verwachten om snelheid te minderen zodra het niet meer toelaatbaar is.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 13 mei 2006, 22:20

kees schreef: Gelukkig hebben ze uiteindelijk besloten dat dat toch te dol was en hebben ze het bij 70 gehouden (ze hadden het gewoon 80 moeten houden, maar dat is mijn mening).
80 mag niet binnen de bebouwde kom, 70 wel.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 13 mei 2006, 23:51

Coen Tunnel schreef:80 mag niet binnen de bebouwde kom, 70 wel.
Dan had de weg niet bibeko getrokken moeten worden :roll:

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » zo 14 mei 2006, 13:54

Gaat de trajectcontrole op de verbrede A2 trouwens over 't hele stuk Amsterdam-Utrecht gelden? Of alleen op een deel ervan?
In het laatste geval krijg je natuurlijk het effect dat je bij het brugrestaurant op de A4 prachtig ziet. Iedereen rijdt 130-140 en houdt zich alleen op het trajectgecontroleerde stukje aan de snelheid. Bij 100 op een tienbaansweg zal dat effect nog veel sterker worden :roll:

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 14 mei 2006, 14:22

uit het oogpunt van winstoptimalisatie... OEPS, wat zeg ik nu, ik bedoel natuurlijk uit oogpunt van verkeersveiligheid zal het wel worden dat er over het hele stuk trajectcontrole is, die weer is opgedeeld in een stuk of vijf subtrajectcontroles. Dit is ook het geval bij de A10-West en de Westerscheldetunnel. Je krijgt altijd maar één bekeuring, maar wel voor de hoogste snelheid. Dus of je drie km. 110 rijdt, of over het hele stuk 110, je krijgt in beide gevallen een bekeuring voor 110 km/u.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 14 mei 2006, 16:40

Volgens Peijs wordt de nieuwe A2 met 2x5 rijstroken "een feest" om over te rijden. Maar als ik maar 100 mag is het feest voor mij toch danig bedorven.
De autogordel: een band voor het leven.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 14 mei 2006, 17:40

Frits schreef:Volgens Peijs wordt de nieuwe A2 met 2x5 rijstroken "een feest" om over te rijden. Maar als ik maar 100 mag is het feest voor mij toch danig bedorven.
Helemaal mee eens. Waarom niet 120 dat geeft denk ik een betere doorstroming. Je kan al goed zien bij afrit 8 (centrum) dat ze al bezig zijn. Ze hebben al veel bomen gekapt. De A2 word dan ongeveer 2x breder dat si wel een opluchting voor de automobilist. Word dit niet in nederland het langste stuk snelweg met 2x5?
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » zo 14 mei 2006, 18:01

100... bah. Dat zou 120 moeten zijn, inderdaad.

En voor zulke brede wegen vind ik zelfs dat je minimumsnelheden moet instellen. Rijstrook 1 en 2 respectievelijk 130 en 120. Rijstroken 3, 4 en 5 gewoon laten op Vmax = 120 met de geïmpliceerde Vmin = 60 (niet specifiek vastgelegd in de wet, maar als je trager rijdt terwijl je sneller kan, kun je toch rekenen op een bekeuring als er een agent langsrijdt...). De Vmax op de linker rijstroken: Vmin + 20.

Op de portaalborden geen bestemmingen vermelden voor rijstroken 1 en 2, want die stroken zijn alleen voor wie weet waar 'ie heen wil. Tussen 2 en 3 dan ook blokmarkering, zodat je links mag blijven rijden.

Afbeelding (svg)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 14 mei 2006, 18:55

Waar jullie je in het over elkaar heen buitelen van 'verontwaardiging' al niet druk over maken. Tussen Amsterdam en Utrecht ligt hemelsbreed 30 km, dus met 120/u doe je daar 15 minuten over en met 100/u 18 minuten. Als je dan echter nagaat dat je op de huidige A2 een gemiddelde snelheid van 120/u wel kunt vergeten, is de nieuwe situatie alleen maar winst.
In de VS rijden ze ook al jaren 55 mph (zo'n 90 kmh) zonder enig probleem. Maar ja, Den 'Ollander wil alleen maar jagen, jagen en nog eens jagen. En geen autoriteit, milieu-organisatie, bewonersgroep of medeweggebruiker die hem daarbij in de (*#&(*#&$-weg zal rijden!!! :evil: :roll:

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » zo 14 mei 2006, 19:15

Lange stukken op lage snelheden maken de automobilist duf en suf, tot het punt dat 'ie helemaal niet meer oplet. Een brede weg verergert de psychische toestand alleen maar. Met hogere snelheden blijf je continu alert. Wie dat niet wil, mag natuurlijk altijd trager rijden.

Bovendien: stel, de hele weg is vol en rijdt de Vmax. Bij 120 km/h is de weg 3 minuten eerder weer helemaal beschikbaar voor ander verkeer. Dat geeft m.i. best goed aan hoe bevorderlijk een hogere snelheid zou zijn voor de doorstroming.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 14 mei 2006, 20:01

Volgens mij wordt de onderlinge afstand bij hogere snelheden ook hoger, waardoor je dat effect weer tenietdoet...:lol: Nee, onzin natuurlijk, want in Nederland hebben we van 'afstand houden' natuurlijk nog nooit gehoord (vandaag mocht ik ook weer een stuk of twintig bumperklevers noteren van Eindhoven naar Amsterdam...).
Maar de doorstroming hangt natuurlijk niet alleen van die weg zélf af, maar van het hele netwerk. Zijn er plannen om ook een verbetering aan te gaan brengen in het OWN - naast de A6-A9?

(en ja, ik snap dat 100 km/h max. ook niet zo goed. 120 moet daar kunnen. Een nóg hogere limiet, daar ben ik echter niet zo'n voorstander van. Al was het maar omdat wij Nederlanders niet zo gedisciplineerd spiegelen als onze oosterburen...)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » zo 14 mei 2006, 20:37

Zolang we lage snelheden blijven houden, gaan Nederlanders echt niet beter in hun spiegels kijken. Een lage snelheid wekt de indruk dat dat niet nodig is.

Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik bij het naar links gaan niet goed oplet. Maar elke keer als ik voor het naar links gaan wél goed kijk, vraag ik me af waarom, want er komt toch nooit een auto op hoge snelheid voorbij.

Ik meen serieus dat ik denk dat hogere snelheden in totaliteit veiliger zijn, mits de 2-secondenregel goed gehandhaafd wordt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 14 mei 2006, 21:56

Dat geldt weer niet op plaatsen waar veel in- en uitvoegend verkeer is of veel van rijstrook gewisseld moet worden. Dan is een lagere max. snelheid veel beter om botsingen met verkeer dat van rijstrook wisselt te vermijden.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 14 mei 2006, 22:41

Ik hoor van een stel gozers van een ander forum dat de A2 2x6 wordt als ook de spitsstrook wordt ingeschakeld. Is dit wel nodig als er dan wel een vluchtstrook overblijft naar de verbreding naar 2x5?

Wordt het stuk tussen Maarssen en Oudenrijn nou ook niet breder worden gepland? Daarmee doel ik vooral op de overkapping bij Leidsche Rijn.
Worden de rijbanen nu niet smaller, omdat het zandlichaam er nu al ligt?

Volgens mij was al langer bekend dat het hele stuk 2x5 zou worden, of voorbereid daarop. Het enige nieuwe is dat het nu sneller gerealiseerd wordt.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » zo 14 mei 2006, 23:15

praatpaal schreef: Wordt het stuk tussen Maarssen en Oudenrijn nou ook niet breder worden gepland? Daarmee doel ik vooral op de overkapping bij Leidsche Rijn.
Worden de rijbanen nu niet smaller, omdat het zandlichaam er nu al ligt?
Als ik deze draad goed heb gelezen, dan:
- wordt de linkervluchtstrook opgeofferd.
- worden de rijbanen versmald, waardoor 100 zou moeten worden afgedwongen.

Dat betekent dat het ruimtebeslag beperkt kan worden.
Als dit verkeerd is, moeten mensen het maar zeggen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 15 mei 2006, 10:04

Je maakt mij niet wijs dat als de linkervluchtstrook wordt opgeofferd binnen een ROA 2x4-profiel, de resterende rijstrookbreedte kleiner is dan 3,10 meter - en dat is de breedte op de huidige A2 waarbij 120 is toegestaan.

Ook op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep is de linkervluchtstrook opgeofferd, zijn de rijstroken amper versmald en mag gewoon 120 worden gereden (ook tijdens openstelling spitsstrook).

Ik denk eerder dat het weer eens met de vermaledijde luchtkwaliteitsregeltjes te maken heeft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 15 mei 2006, 12:45

De A 4 is de enige plek waar mijn vader ooit, toen ik 9 jaar was, 160 heeft gereden. Ik kan me nog herinneren dat ik misselijk werd... :oops:

(Het is tot ik in Israël ging liften de hoogste snelheid die ik ooit heb meegemaakt in een auto).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 15 mei 2006, 12:50

Van 160 misselijk worden :shock:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 15 mei 2006, 13:32

Denk dat het ook te maken had met andere dingen (ik was erg moe enzo). Maar ik word sowieso snel misselijk in vervoermiddelen als ik niet naar buiten kan kijken. Meestal is het niet zo erg, maar bijvoorbeeld toen ik vorig jaar in de TGV zat voelde ik mijn maag ook behoorlijk protesteren na het drinken van een simpel kopje koffie...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 15 mei 2006, 14:03

Wordt de A2 dan ook meteen tot aan Den Bosch 2x4 gemaakt om daarna over te gaan in 4x2? :)

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » ma 15 mei 2006, 14:39

Juerd schreef:100... bah. Dat zou 120 moeten zijn, inderdaad.

En voor zulke brede wegen vind ik zelfs dat je minimumsnelheden moet instellen. Rijstrook 1 en 2 respectievelijk 130 en 120. Rijstroken 3, 4 en 5 gewoon laten op Vmax = 120 met de geïmpliceerde Vmin = 60 (niet specifiek vastgelegd in de wet, maar als je trager rijdt terwijl je sneller kan, kun je toch rekenen op een bekeuring als er een agent langsrijdt...). De Vmax op de linker rijstroken: Vmin + 20.

Op de portaalborden geen bestemmingen vermelden voor rijstroken 1 en 2, want die stroken zijn alleen voor wie weet waar 'ie heen wil. Tussen 2 en 3 dan ook blokmarkering, zodat je links mag blijven rijden.

Afbeelding (svg)
Mooi bord, en helemaal mee eens. Vooral de getoonde snelheden spreken me erg aan... ;)

& ViaHaaren: De A2 wordt tussen Everdingen en Deil en tussen Zaltbommel en Empel wordt (helaas) maar 2x3, maar met ruimtereservering voor 2x4. Overigens heb ik tegenstrijdige berichten gelezen over het gedeelte Everdingen-Deil; eerst zou het 2x3 worden, toen werd besloten tot gelijk 2x4, daarna ineens weer teruggedraaid tot 2x3 met ruimtereservering. Maar nog altijd hoop ik dat tijdens de bouw besloten gaat worden om die 4e rijstrook er meteen bij aan te leggen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Plaats reactie