[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door GrandmasterE » di 15 jun 2010, 0:56

Wellicht dat de snelheid in de toekomst naar 120 km/u gaat, wanneer de nodige procedures doorlopen zijn, en eventuele aanpassingen verricht zijn.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door hoevenpe » di 15 jun 2010, 8:46

Laten we het hopen, of anders een dynamax...
Dit lijkt me nou bij uitstek de locatie daarvoor.

Aan de andere kant: de A12 stad uit is nu tegenwoordig ook compleet belachelijk... 100 in de drukke spits en 80 als het rustig is, snapt iemand het nog???
En maar flitsen, de A12 verderop is nu het naar 100 gegaan is ook een favoriete stek geworden... en je dan afvragen als politie waarom 'de burger' geen respect meer voor je heeft... :kwaad:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door boe! » di 15 jun 2010, 19:21

hoevenpe schreef:Aan de andere kant: de A12 stad uit is nu tegenwoordig ook compleet belachelijk... 100 in de drukke spits en 80 als het rustig is, snapt iemand het nog???
Volgens mij valt het nog wel mee met die willekeurigheid. Ik zie de matrixborden eigenlijk altijd op 100 staan en een enkele keer op 80.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door hoevenpe » di 15 jun 2010, 19:41

Buiten de spits is het vrijwel altijd 80...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Hajo » za 19 jun 2010, 18:16

[fluister]Zelfs het KLPD is niet blij met de Vmax van 100 km/h op de 5x2 A2. "En wij moeten dat straks gaan handhaven. Drie keer raden wie er straks weer voor rotte vis wordt uitgemaakt als een bestuurder een prent krijgt. Nee, niet de wetgever..." :evil: [/fluister]

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Snelwegfreak » za 19 jun 2010, 18:22

^^
Van het politieforum zeker? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Hajo » za 19 jun 2010, 18:25

^^ Yep. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Rene » za 19 jun 2010, 21:52

Wie zegt dat ze daar moeten gaan staan ?
Als men bij de politie 120 daar niet de meest onveilige situatie in de regio vindt, dan heeft een korps toch de mogelijkheid om een qua verkeersveiligheid veel slechter scorende locatie uit te zoeken op het OWN om controles te houden ?


Oh ja, bijna vergeten, het gaat natuurlijk helemaal niet om de verkeersveiligheid, maar om de knikkers.
Het OWN levert te weinig inkomsten op, dus daarom...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Vinny » zo 20 jun 2010, 6:28

Er komt toch gewoon trajectcontrole?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Hajo » zo 20 jun 2010, 12:08

^^ Weet ik niet. Zou best kunnen, voor de verbreding was die er ook al (bij Breukelen).

@René: Als de politie gevraagd wordt ergens te gaan controleren, dan mag ze daar bezwaar tegen maken. Maar als de wetgever voet bij stuk houdt, dan moet de politie aan dat "verzoek" gehoor geven. Zo werkt dat nu eenmaal in dit land.

De wetgever is ook door het KLPD benaderd om de reden(en) van die Vmax van 100 km/h eens uit te leggen. "Waarom is de Vmax 100 en niet 120 km/h? Welke reden geven we een bestuurder als die door ons aan de kant wordt gezet?" Het antwoord bleek uit drie redenen te bestaan:

Er gaat maximaal 100 km/h gelden omdat:
1) de procedure tot een verbreding tot 2x5 sneller kon verlopen, mits de Vmax op 100 km/h werd gesteld
2) dit achteraf gezien ook beter is voor het milieu, het levert minder uitstoot en dus minder vervuiling op
3) uit het oogpunt van verkeersveiligheid

Dat derde punt heeft de wetgever als volgt nader verklaart: "De weg is met 5 rijstroken erg breed. Daarbij is het ook een hele drukke weg. Daardoor ontstaan er heel veel inhaal bewegingen, die natuurlijk steeds gepaard gaan met rijstrook wisselingen. Op zo'n brede en vooral drukke weg levert een Vmax van 120 km/h dan meer gevaar op dan een Vmax van 100 km/h."

Tja... :roll:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jun 2010, 12:11

^^ Wat een lariekoek :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Hajo » zo 20 jun 2010, 12:19

Voor wat betreft verkeersveiligheid: er is wel iets voor te zeggen, maar of de bestuurder die straks bij VZP Haarrijn aan de kant staat dat voor zoete koek slikt, is natuurlijk een tweede...

In het buitenland hebben brede wegen (2x3 en meer) overigens ook vaak een lagere limiet dan normaal gebruikelijk is. Niet alleen in stedelijke gebieden, maar ook daarbuiten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door mavas » zo 20 jun 2010, 12:19

En de A4 tussen Hoofddorp en Burgerveen is dan zeker het meest gevaarlijke wegvak ter wereld omdat daar ook 2x5 is, en zelfs 120 km/h?.... :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Hajo » zo 20 jun 2010, 12:22

Ik ken de ongevallencijfers van dat wegvak niet, dus ik kan het je niet zeggen. Bij de A2 is óók voor 100 km/h gekozen omdat, aldus de wetgever, de procedure om de weg tot 2x5 te verbreden dan sneller doorlopen kon worden. Ik meen ook dat men er eerst vanuit ging de weg tot 2x4 te verbreden, met een Vmax van 120.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jun 2010, 12:22

Het is daar dan ook een puinhoop. Maar komt dat door de 120? Nee, dat komt omdat men zeer slecht rechts houdt. Maar ja, daar kan je niet elektronisch op controleren, dus gaan we maar makkelijk op de snelheid inzetten en incasseren :shoot: :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Hajo » zo 20 jun 2010, 12:28

"Rechts houden" is daar op de A4 inderdaad een probleem.

Je ziet het fenomeen overigens vaker: al kilometers vóór een splitsing rijdt het verkeer dat de rechtdoorgaande weg wil volgen, midden op de rijbaan. Dit tot ergernis van hen, die wel netjes rechts houden.

In hoeverre dit straks op de A2 een probleem wordt, valt nog te bezien. Ik denk dat het wel zal meevallen omdat de afstand tussen de doorgaande en afslaande richting (hier: hoofd- en parallelbaan) behoorlijk groot is.

"Onvoldoende rechts houden" staat overigens nog steeds in de "Ergernis Top Tien" en er wordt dan ook flink tegenop getreden. De boete bedraagt (uit mijn hoofd) 100 euro. Rechts inhalen is gevaarlijker en dus duurder: 160 euro.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Chris » zo 20 jun 2010, 12:39

Ik heb het al vaker gezegd; gewoon keep-your-lane en rechts inhalen gedogen op zulke snelwegen. Je kunt wel de bink uit gaan hangen en roepen dat iedereen die niet rechts houdt bekeurd moet worden, maar dat werkt toch niet, het werkt zelfs al niet met spitsstroken waarbij lui stoïcijns traag op de rechterrijstrook blijven rijden terwijl de spitsstrook vrij is.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door kees » zo 20 jun 2010, 13:03

Hajo schreef:Er gaat maximaal 100 km/h gelden omdat:
1) de procedure tot een verbreding tot 2x5 sneller kon verlopen, mits de Vmax op 100 km/h werd gesteld
2) dit achteraf gezien ook beter is voor het milieu, het levert minder uitstoot en dus minder vervuiling op
3) uit het oogpunt van verkeersveiligheid
Alleen de eerste reden vind ik valide.
Bij de tweede reden staat zelfs 'achteraf', dus dat is geen argument geweest in de besluitvorming. Deze achteraf wel als argument aanvoeren is natuurlijk erg discutabel.
En ook het derde argument is grotendeels kul. Zoals hierboven al is gezegd spelen er veel meer factoren bij verkeersveiligheid. Snelheid valt veel gemakkelijker te controleren dan verkeersgedragingen, dus is de weg van de minste weerstand en de grootste inkomstenbron genomen.

Hoe zit het dan trouwens met het deel kp Everdingen - kp Deil. Dat zou eerst 2 x 3 worden en nu meteen 2 x 4. Mag je daar dan wel 120 als alles af is.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door kingpin1966 » zo 20 jun 2010, 13:08

En het "Duitse systeem" dan?
Het daar veel toegepaste systeem van twee banen een Vmax 120 en de rechterbaan Vmax 80 stuit ook al op het nodige verzet van vrachtwagenchauffeurs.
Die willen nl. niet in een lange langzame slang op de rechterbaan rijden, zeker als het inhaalverbod gehandhaafd blijft.

Dus je moet toch ergens een compromis vinden, het "onnodig links rijden" krijg je er toch niet meer uit.
Die kan in de zelfde categorie als het niet handsfree telefoneren: niet uit te roeien hoe hoog de boete ook is/gemaakt wordt.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Kaaiman » zo 20 jun 2010, 13:40

Tsja, ik zou rechts inhalen gewoon legaliseren mits er minimaal 1 rijstrook tussen de inhaler en het ingehaalde voertuig zit. Als er iemand op rijstrook 1 sukkelt, mag je deze dus rechts via rijstrook 3 voorbij, of rijstrook 4 of 5. Zo hou je toch een veilige afstand tussen de inhalende auto's en blijft het op 2+2-wegen gewoon verboden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Hajo » zo 20 jun 2010, 13:42

^^ Gaat niet: voertuig links van de vrije rijstrook komt naar rechts, voertuig rechts van de vrije rijstrook naar links en :pleister: .... ;)

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Jip » zo 20 jun 2010, 14:18

Hajo schreef:^^ Gaat niet: voertuig links van de vrije rijstrook komt naar rechts, voertuig rechts van de vrije rijstrook naar links en :pleister: .... ;)
Je ziet elkaar toch? Rechts inhalen gaat prima zolang mensen erop bedacht zijn.
Het hele idee van rechts rijden, links inhalen werkt goed bij 2 rijstroken, nog net bij 3, maar daarna houdt het echt op :schrikreactie:
Bovendien vraag ik me af wat veiliger is, de hele snelweg over van rechts naar links om iemand in te halen of er gewoon zonder capriolen rechts voorbij rijden?
Van mij mag bij meer dan 2 of 3 rijstroken rehts inhalen worden toegestaan. Zorgt voor een stuk rustiger wegbeeld denk ik zo!

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Sophie » zo 20 jun 2010, 14:27

Je hebt 5 stroken...
Als men nou op rijstrook 5 en 4 een maximum van 90 instelt, en op de stroken 1, 2, en 3 een maximum van 120 en een minimum van 80, lijkt mij dat een oplossing. maximum en minimum komen op een matrixbord, dus bij opstoppingen kan de maximum omlaag en de minimum weg of een adviessnelheid worden.


(Ik weet, dat in NL nog geen borden "minimumsnelheid" bestaan, maar dan moeten die gewoon komen)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Jeroen » zo 20 jun 2010, 14:31

Jip schreef:Bovendien vraag ik me af wat veiliger is, de hele snelweg over van rechts naar links om iemand in te halen of er gewoon zonder capriolen rechts voorbij rijden?
Van mij mag bij meer dan 2 of 3 rijstroken rehts inhalen worden toegestaan. Zorgt voor een stuk rustiger wegbeeld denk ik zo!
Als bestuurders meer rechts zouden houden zouden er theoretisch al veel meer minder "capriolen" nodig zijn om iemand voorbij te komen. Dat er zo veel rechts wordt ingehaald op brede wegvakken (zoals Burgerveen - Hoofddorp) komt vooral door leeghoofden die weigeren op tijd een paar baantjes op te schuiven...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Seat » zo 20 jun 2010, 14:34

^^ Dat lijkt mij allemaal erg ingewikkeld. Er wordt op wegen met vier rijstroken ook normaal gereden (voorbeeld A12 Oudenrijn-Woerden) dus dan gaat vijf rijstroken ook wel goed. De invloed van trajectcontrole op het wegbeeld is groter. Want dan gaat iedereen krampachtig onder de 100 km/h rijden, rechts houden, niet durven inhalen etc.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jun 2010, 14:39

^^ Ook op dat wegvak wordt maar matig rechts gehouden zo is mijn beleving.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Vinny » zo 20 jun 2010, 15:50

Ik ben zelf ook voor het keep your lane systeem, omdat de upside van het doorgaand verkeer meer links laten houden en het locaal verkeer meer rechts, wat mij betreft beter is voor de doorstroming dan de downside van het iedere keer rijstrook wisselen. Ook voorkomt dat een treintje van vrachtwagens op de rechterstrook, waardoor het invoegen nodeloos lastig wordt. De manier waarop het moet worden ingevoerd in Nederland lijkt me een lastige. Ergens denk ik dat met het toepassen van blokmarkering en gesplitste portaalbewegwijzering je een eind zou moeten kunnen komen.

Sieske
woonerf
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 16:16

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Sieske » zo 20 jun 2010, 18:36

Keep your lane principe werkt in principe prima en ik been daar dan ook vaak een voorstander van, maar in de landen waarin het werkt, is de maximum snelheid voor vrachtverkeer gelijk aan die van ander verkeer (in de landen waarvan ik het systeem ken). Dat is een groot verschil waarom het hier niet zou werken.
Overigens is rechts inhalen alleen te bestraffen als er een politie-auto in de buurt rijdt, dus wat boetes betreft vrij risicoloos. Daarnaast is de kans klein dat als een auto links blijft sukkelen, hij juist naar rechts gaat als jij er langs gaat.
Zeker als er een baan tussen zit, lijkt mij rechts inhalen verstandiger dan drie banen naar links op te schuiven en dan weer drie naar rechts.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Seat » zo 20 jun 2010, 19:56

Precies, met vrachtwagens die een stuk langzamer rijden dan de auto's is het ongewenst om blokmarkering aan te brengen of keep your lane te doen. Dan heb je vrachtwagens overal op de weg. In de praktijk zal de meest rechter rijstrook (net zoals op de A12) alleen gebruikt worden voor invoegend verkeer, uitvoegend verkeer en vrachtwagens. En buiten de spits ook de gebruikelijke Micra's met oma's erin. De rest houdt dan niet zo strikt rechts, en dat lijkt me geen probleem als je links van je nog eens drie rijstroken hebt. Als je dan heel strikt rechts wil houden, dan krijg je veel rijstrookwissels. Nou genoeg gespeculeerd, we zullen eind augustus allemaal zelf op de A2 moeten gaan rijden om te ervaren hoe het is. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 Amsterdam - Utrecht: verbreding naar 2x5

Bericht door Rene » zo 20 jun 2010, 20:34

Bij keep-your-lane blijven alle langzame dromedarissen gewoon middenop kachelen, en gaan de snelle jongens dus slingerend van links naar rechts over de weg, als in een computerspelletje. Als er nou * iets * gevaarzettend is...

Nee, gewoon rechts houden, dat is echt het beste.

Plaats reactie