[A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door boe! » di 03 jul 2018, 21:46

Sendis schreef: di 03 jul 2018, 7:35terwijl op het veel drukkere stuk A28 Hoevelaken-Amersfoort Zuid bij open spitsstrook max 100 geldt.
Daar was wel een 11 meter hoog geluidscherm voor nodig om dat mogelijk te maken. Zo'n hoog scherm vind je in Zwolle niet en dus is de snelheid lager.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Peter » wo 04 jul 2018, 14:32

Volgens mij was veiligheid (ivm de zeer smalle strook en nabije vangrail) de belangrijkste reden destijds om Vmax 80 aan te houden, ook deels om snelheidsverschillen tussen vrachtverkeer en ander verkeer klein te houden.

Volgens mij kan men beter bij Zwolle de vluchtstrook (en plusstrook) opheffen en een Vmax 100 autoweg met normale 3 stroken aanleggen. 1-2 viaducten moeten denk ik verbreed worden. Nu moest en zou er een vluchtstrook zijn, want het was autosnelweg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » wo 04 jul 2018, 14:42

Er zou nog wat ruime in de middenberm gevonden kunnen worden door de beide geleiderails te vervangen door één barrier, waarin ook de portalen en lichtmasten geïntegreerd zijn. Volgens mij win je daar al wel een halve meter per richting mee. Voor 2x3 volwaardig zouden inderdaad op veel plekken de vluchtstrook opgeheven of sterk ingesnoerd moeten worden.

De Beatrixbrug over het Zwarte Water dateert van 1939 (het binnenste deel). Dat is één van volgens mij twee grotere bruggen uit de jaren '30 die tegenwoordig nog in gebruik zijn bij een Nederlandse autosnelweg (die andere is de A44 bij Abbenes).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » wo 04 jul 2018, 15:06

Hoe langer zulke 'lapmiddelen' uitblijven, hoe waarschijnlijker het wordt dat het daar ooit grondiger wordt aangepakt.

Hoeveel procent van het totale verkeer maakt gebruik van één van de aansluitingen, is dat ook bekend?
Als dat aanzienlijk is valt een situatie vergelijkbaar met Eindhoven te overwegen (2x2 volwaardige snelweg met in beide richtingen een dubbele parallelbaan met autowegstatus voor alle aansluitingen).
Hierbij kunnen de vluchtstroken eventueel als ruimtereservering voor 2x3 kunnen dienen. En de lagere eisen voor de parallelbanen extra mogelijkheden geven, zoals een extra aansluiting bij de Middelweg en het (deels) vervangen van de functie van de Kranenburgweg. Zo'n indeling maakt het ook net iets makkelijker om de weg maar aan één kant te hoeven verbreden en de as daarna iets op te schuiven.

Ruimtelijk blijft een echte verbreding lastig in te passen zonder de hoogte of de diepte in te gaan (al dan niet gestapeld) of langs het tracé te moeten slopen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » wo 04 jul 2018, 15:45

Ik ben er net even heen gefietst voor wat foto's van de Beatrixbrug.

De Beatrixbrug over het Zwarte Water.
Afbeelding
A28 Beatrixbrug Zwolle-1 by European Roads, on Flickr

Mooie schildering, buiten het bereik van de graffiti taggers.
Afbeelding
A28 Beatrixbrug Zwolle-2 by European Roads, on Flickr

Het centrale deel van de brug dateert van 1939, de buitenzijden zijn bij de uitbreiding tot autosnelweg eind jaren '60 verbreed. De onderzijde van het centrale deel is versterkt, volgens mij vrij recent.
Afbeelding
A28 Beatrixbrug Zwolle-3 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » wo 04 jul 2018, 16:38

^^ De brug in aanbouw in 1939

Afbeelding

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Rogier » wo 04 jul 2018, 21:41

Deze brug is in 2003 \ 2004 versterkt toen de plusstroken aangelegd zijn. Volgens mij was de versterking achteraf gezien niet noodzakelijk, omdat uit latere testen naar voren is gekomen dat veel oudere viaducten sterker dan verwacht zijn.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Boerenkool » do 05 jul 2018, 22:19

Wow bouwden ze toen al zo..
Ik zou de bouwstijl op jaren 70 schatten, oude viaducten hebben vaak palen en hebben niet zulke elegante verbredende oplegnokvormen in het dek.

Ik weet niet of die 80 echt door techniek gedreven was. Het was wel de tijd van het "millieuneutraal asfalt bijkleuren".

Toen deed men alsof een spitsstrook geen echte verbreding was maar alleen een piekding binnen dezelfde breedte en millieubelasting. De lagere Vmax maakte t wel ongeveer gelijk.

Men kan dat best eens heroverwegen. Misschien is er her en der best nog een verbreedmarge. En misschien kunnen de andere stroken ook wel iets van breedte inleveren en is dan permanent 100 mogelijk.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Groningen » do 05 jul 2018, 22:35

^^ Mogelijk, of de vluchtstrook verder versmallen. Maar dan houd je geen vluchtstrook over. Zo royaal is het nu al niet. En op de betreffende brug zijn ze al helemaal weg omdat de uitvoegstrook naar Zwolle-Zuid er op ligt.

Ik zal niet zeggen dat je idee onmogelijk is, maar het zal wel een grote uitdaging worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » wo 18 jul 2018, 18:24

Grote hinder bij Zwolle op twee weekenden eind augustus en begin september:
Rijkswaterstaat schreef:Verkeershinder A28 bij Zwolle door onderhoud bruggen; 24 augustus - 3 september 2018

Rijkswaterstaat voert in het laatste weekend van augustus en het eerste weekend van september 2018 onderhoud uit op de snelweg A28 ter hoogte van de aansluiting Zwolle Centrum. Het gaat om werkzaamheden aan de brugdekken van zowel de brug over de Rieteweg als de brug over het Zwarte Water.

Rijkswaterstaat gaat asfalteren en de zogenoemde voegovergangen van de bruggen vervangen. Dat levert ernstige hinder op voor het verkeer. Tijdens de werkzaamheden zijn er slechts drie rijstroken beschikbaar voor alle verkeer: twee rijstroken voor verkeer richting het zuiden en één rijstrook voor verkeer richting het noorden. Enkele toe- en afritten worden afwisselend afgesloten. Daarnaast krijgt het verkeer ter plekke te maken met een wisseling van rijstroken. Er gelden snelheidsbeperkingen en op enkele momenten kan het verkeer voor een aantal minuten worden stilgelegd. Gele borden en mobiele tekstwagens ter plaatse geven informatie over de werkzaamheden en de omleidingsroutes.

In het eerste weekend (fase 1) starten de werkzaamheden van de snelweg A28 op vrijdag 24 augustus om 20.00 uur en eindigen ze op maandag 27 augustus 2018 06.00 uur. In dit weekend kan het verkeer in zuidelijke richting geen gebruik maken van toerit 19, Zwolle Centrum en afrit 18, Zwolle Zuid. Verkeer in noordelijke richting kan geen gebruik maken van toerit 18, Zwolle Zuid.

In het tweede weekend (fase 2) starten de werkzaamheden op vrijdag 31 augustus om 20.30 uur en eindigen ze op maandag 3 september 2018 om 06.00 uur. Verkeer in noordelijke richting kan dan geen gebruik maken van toerit 18, Zwolle Zuid en afrit 19, Zwolle Centrum.

De werkzaamheden hebben naar verwachting forse impact op de bereikbaarheid van Zwolle. Rijkswaterstaat neemt daarom in overleg met alle betrokken wegbeheerders maatregelen om de impact te minimaliseren. Zo wordt doorgaand verkeer op geruime afstand om Zwolle heen geleid en staan er in de stad langs de weg adviesroutes aangegeven voor automobilisten. Deze adviezen zijn niet per definitie gelijk aan het advies dat het navigatiesysteem op dat moment aan automobilisten geeft. Tussen de actuele verkeerssituatie en het moment waarop de informatie via het navigatiesysteem verwerkt is, zit vaak zo’n 15 minuten tijdsverschil. Het is dus raadzaam de adviezen langs de weg op te volgen. Gemeente Zwolle raadt mensen aan om binnen de stad vooral de fiets te pakken.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Rogier » wo 18 jul 2018, 18:29

^^

Hopelijk valt de verkeersoverlast mee, maar het stuk kan wel een onderhoudsbeurt gebruiken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 jul 2018, 19:05

Goed om te weten. Ik kom er in die periode in elk geval één keer langs vanwege vakantie.

Voor doorgaand verkeer lijkt omrijden via Joure geen slecht idee.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Groningen » do 19 jul 2018, 20:27

Men is al aan de gang geweest, want de aansluiting Zwolle-Centrum was onlangs 's nachts afgesloten. Men heeft asfalt gelegd ter hoogte van voegovergangen op de parallelbaan.

Op de hoofdrijbaan aan de gang kan geen kwaad - zeker hier treedt verzakking op.

Ik ben wel benieuwd wat men terug gaat leggen. Ik woon in Holtenbroek, bijna achterin. En die A28 hoor je niet, alleen het geplop van verkeer over de voegen. Bij de overgangen van het viaduct bij de aansluiting Wezep heeft men destijds ook de voegen aangepast - en die zijn veel stiller.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » za 21 jul 2018, 22:14

Groningen schreef: do 19 jul 2018, 20:27 Men is al aan de gang geweest, want de aansluiting Zwolle-Centrum was onlangs 's nachts afgesloten.
Ja, dat stond niet echt lekker aangegeven toen ik er langs kwam. Ik zag het gelukkig tijdig door de rode kruizen en nam maar de afrit Zwolle-Zuid.
Men heeft asfalt gelegd ter hoogte van voegovergangen op de parallelbaan.
Helaas niet heel erg netjes.
Ik ben wel benieuwd wat men terug gaat leggen. Ik woon in Holtenbroek, bijna achterin. En die A28 hoor je niet, alleen het geplop van verkeer over de voegen.
Ik woon hemelsbreed op zo'n 200 meter van de A28 en ik hoor hem in huis niet, en buiten overdag eigenlijk ook niet. 's Avonds, als het rustig is op straat en ik in de tuin sta, dan hoor ik de A28 wel. Maar ergerlijk is het niet.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Demassel » zo 22 jul 2018, 0:05


Coen Tunnel schreef:
Groningen schreef: do 19 jul 2018, 20:27 Men is al aan de gang geweest, want de aansluiting Zwolle-Centrum was onlangs 's nachts afgesloten.
Ja, dat stond niet echt lekker aangegeven toen ik er langs kwam. Ik zag het gelukkig tijdig door de rode kruizen en nam maar de afrit Zwolle-Zuid.

Stond al voor de brug over de IJssel aangegeven
Coen Tunnel schreef:
Men heeft asfalt gelegd ter hoogte van voegovergangen op de parallelbaan.
Helaas niet heel erg netjes.
Dit is tijdelijk. Om de voegen tijdens de weekendafsluiting sneller te kunnen vervangen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jul 2018, 0:33

Demassel schreef: zo 22 jul 2018, 0:05Stond al voor de brug over de IJssel aangegeven
Hmm, dan heb ik het over het hoofd gezien. Je hebt daar natuurlijk ook vier rijstroken naast elkaar en toen ik er kwam was het nog redelijk druk. Verkeer sorteert daar min of meer al voor op de aansluiting Zwolle-Zuid, waar de rechter rijstrook overgaat in de afrit. Het zou maar zo kunnen dat ik een bord aan de rechterkant van de weg gemist heb. Ik kan me wel iets herinneren van een bord "Zwolle-Centrum via Zwolle-Zuid", maar daaruit kan ik nog niet leiden dat de aansluiting Zwolle-Centrum is afgesloten, immers, bij drukte, evenementen of werkzaamheden in de stad is het wel vaker voorgekomen dat men dat verkeer naar het centrum via :AS: Zwolle-Zuid leidde. Ik neem normaal gesproken dan wel de :AS: Zwolle-Centrum, maar mijn bestemming is niet in het centrum.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door hurricane » zo 22 jul 2018, 2:03

Vanmiddag zag ik dat een ongeduldige tankwagen chauffeur het zat was om achter een bejaarde met 80 km/u te rijden ter hoogte van Zwolle centrum en haalde in over de plusstrook met zn vrachtwagen combinatie :roll: Ik vind dat wel aardig link

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Groningen » zo 22 jul 2018, 10:46

^^ Plusstrook open = Vmax 80. Dus de bejaarde deed dat niet fout. Maar: als een vrachtwagen over die plusstrook moet inhalen (wat om meerdere redenen niet mag), wat doet de ingehaalde dan op de middelste rijstrook ?

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door hurricane » zo 22 jul 2018, 11:59

De bejaarde haalde een caravan in met 1 km/u snelheidsverschil die op de rechter rijstrook reed. En die dacht niet, hey er rijd een grote vrachtwagen achter mij laat ik eens iets vlotter om de caravan heen gaan :ongeduldig:
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 22 jul 2018, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je graag de '^^-tekens' gebruiken. Dank je!

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door DjIdee » zo 22 jul 2018, 12:02

Hoho, je mag er maar 80 he :wijsvinger:

Dus we gaan zeker niet even gas bij geven om er vlot omheen te gaan... Vaak daar ook 'invoeghulp' en dan het hele stuk naast elkaar blijven rijden :nothanks:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Groningen » zo 22 jul 2018, 12:43

DjIdee schreef: zo 22 jul 2018, 12:02 en dan het hele stuk naast elkaar blijven rijden :nothanks:
Zo naast elkaar is toch veel gezelliger?

Maar we gaan zien wat er aan voegen terugkomt (de oude lijken van kunststof) - ik vind die er nu liggen vrij luidruchtig zeker vergeleken met het viaduct bij Wezep.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » ma 23 jul 2018, 16:47

De A28 bij Hessenpoort, aan de rand van Zwolle. Het net nieuwe distributiecentrum van Wehkamp wordt nu alweer verdubbeld.

Afbeelding
Wehkamp Hessenpoort Zwolle-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wehkamp Hessenpoort Zwolle-3 by European Roads, on Flickr

Hectometerpaal 100,0. Het is wel opvallend dat het stille asfalt na 6 jaar nog steeds zijn werking heeft. Het geluidsniveau is zo dicht bij de snelweg zeer acceptabel, je kan gewoon een gesprek voeren zonder je stem te verheffen.
Afbeelding
A28 km 100,0 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » wo 26 sep 2018, 17:15

Het was me nooit eerder opgevallen, maar er is een voetgangerstunnel onder de A28 bij het bedrijventerrein Hessenpoort, net ten noorden van de aansluiting Ommen. Ik vraag me af hoe vaak dat gebruikt wordt, aan de overzijde kom je in een agrarisch gebied uit met alleen wat verspreide boerderijen. De verlichting werkt nog wel en de tunnel lijkt ook schoongehouden te worden, het ligt niet vol junk.

Afbeelding
voetgangerstunnel A28 Hessenpoort-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
voetgangerstunnel A28 Hessenpoort-2 by European Roads, on Flickr

En de voortgang van de uitbreiding van het distributiecentrum van Wehkamp. Volgens mij is het qua footprint één van de grootste bedrijfspanden van Zwolle.
Afbeelding
A28 Zwolle Hessenpoort Wehkamp-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Zwolle Hessenpoort Wehkamp-2 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Wouter N14 » do 27 sep 2018, 14:20

^^ Tijdens de aanleg van de snelweg was het waarschijnlijk nog het idee om ook aan de andere kant een bedrijventerrein aan te leggen. Er zijn natuurlijk meerdere voorbeelden in Nederland waren plannen waren voor enorme terreinen die uiteindelijk niet zijn gerealiseerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » do 27 sep 2018, 14:42

Dat moeten dan heel oude plannen zijn. Dat tunneltje ziet er oud, veel ouder dan de ontwikkeling van het bedrijventerrein Hessenpoort.

Maakte het tunneltje eerder misschien deel uit van een fietsroute of bevond zich een bushalte of iets dergelijks in de buurt? Op 500 meter noordelijk en zuidelijk kan de snelweg ook worden gekruist, maar je weet maar nooit.

Edit: Volgens Topotijdreis stond hier ooit een school. Misschien heeft die er iets mee te maken?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Lekkere Kwal » do 27 sep 2018, 15:01

Inderdaad, puur een voetgangerstunnel in een landelijk gebied suggereert een verbinding naar een OV-halte, niet een doorgaande verbinding (dan maakt men het sowieso ook voor (brom)fietsers geschikt).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Vinny » do 27 sep 2018, 19:54

Onkruidbestrijding behoort duidelijk niet tot het takenpakket van de wegbeheerder :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 okt 2018, 9:05

Schelpenpaadje schreef: do 27 sep 2018, 14:42Edit: Volgens Topotijdreis stond hier ooit een school. Misschien heeft die er iets mee te maken?
Dat lijkt me dan wel.

Iets verderop bij Staphorst ligt er trouwens ook een voetgangerstunneltje onder de A28: https://www.google.nl/maps/@52.6472291, ... 312!8i6656

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door DjIdee » do 20 dec 2018, 10:45

Wat is de reden eigenlijk dat de matrixborden die aan een viaduct hangen een fel wit fluoriserende rand hebben, en die aan de portalen hangen niet?

Is me eigenlijk nooit eerder opgevallen, maar vast iemand van hier die het weet (weet ook niet hoe het elders in het land is).

Voorbeeld op streetview: https://www.google.com/maps/@52.6068491 ... bfov%3D100

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Peter » do 20 dec 2018, 11:26

Het zal met name een witte rand zijn. Hiermee vallen de matrixborden overdag beter op als de achtergrond donker is (viaduct). Bij portalen heb je een zwart vlak met de blauwe of wit-grijze hemel als achtergrond. In het donker zijn de cijfers of iconen duidelijk zat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie