[A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door boe! » ma 26 mar 2018, 12:30

Schelpenpaadje schreef: ma 26 mar 2018, 12:20Heeft iemand enig idee welke snelheid er onder de zwarte stickers zit?
100 km/u. Maar aangezien het ook wel eens 80 km/u is en er geen kantelwalshectometerpaaltjes bestaan die verschillende snelheden kunnen tonen, hebben ze de snelheidsaanduiding afgeplakt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » ma 26 mar 2018, 12:35

Lag die plusstrook er niet al voordat dergelijke bordjes werden geplaatst?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Steyn_E » ma 26 mar 2018, 13:26

^^
Dat zou best kunnen, die hectometerbordjes hebben geen waarde volgens de wet dus die kunnen prima de "normale" snelheid aangeven terwijl de kantelwalsen iets anders aangeven. Volgens mij was dat 15 jaar geleden heel normaal, maar hebben ze die snelheidsaanduiding wegens mogelijke verwarring afgeplakt (overal met een spitsstrook vziw).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 15:21

Voordat de A28 verbreed werd stond er op een dag als vandaag geregeld 15 - 20 kilometer file op de A28 bij Zwolle. Vaak vanaf 't Harde tot Ommen. Nu free-flow.

Afbeelding

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door DjIdee » do 29 mar 2018, 15:23

Vrijdagmiddag altijd ongevallen. Belde dan bij Heerde naar huis, ongeval A28? Ja? dan N50/A6 ri noorden (5 - 10 minuten om toenertijd, nu nog minder)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door boe! » do 29 mar 2018, 18:31

Chris schreef: do 29 mar 2018, 15:21 Voordat de A28 verbreed werd stond er op een dag als vandaag geregeld 15 - 20 kilometer file op de A28 bij Zwolle. Vaak vanaf 't Harde tot Ommen. Nu free-flow.
Twee uur later stond het alsnog vast van 't Harde tot Ommen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 18:34

Zo wordt het misschien genoemd op de radio, maar ik heb het ook even in de gaten gehouden op Google Maps en er ontstonden drie plukjes langzaamrijdend verkeer van 2-3 kilometer. Zeker niet één lange file van 't Harde tot Ommen en ook niet met grote vertragingen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door boe! » do 29 mar 2018, 18:42

Ik heb geen radio geluisterd. Het stond op de site van de ANWB toen de avondspits bijna op zijn hoogtepunt was.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 18:51

De tekstuele verkeersinformatie (waar die van de radio ook op is gebaseerd) is vaak best wel afwijkend van wat op Google Maps te zien is. Korte stukjes file worden soms gegroepeerd tot één lange file (inclusief delen die gewoon groen zijn op Google Maps), bijvoorbeeld 2+2+3 kilometer file achter elkaar wordt genoemd als 15 kilometer. Google Maps daarentegen geeft veel oranje aan waar in werkelijkheid nog niet echt sprake is van filevorming, alleen haal je dan niet meer de 100 km/h. Vertraging is dan minimaal. De lengte aan donkerrode stukken (stilstaand / bijna stilstaand) is vaak vrij klein bij "gewone" congestie. Pas bij afsluitingen en ongevallen begint dat echt op te lopen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door nederland24 » vr 30 mar 2018, 23:15

De kleuren zijn ook weinig nietszeggend. Ze kunnen beter de gemiddelde snelheid per wegvak aangeven. Bovendien kan iedereen met een navigatiesysteem redelijk precies zien, wat zijn reistijd is of wordt. Bij grote drukte kan je altijd nog besluiten om later weg te gaan of een andere route te pakken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Kaaiman » za 31 mar 2018, 7:46

nederland24 schreef: vr 30 mar 2018, 23:15De kleuren zijn ook weinig nietszeggend.
Dus de kleuren zijn veel ietszeggend? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Harald80 » zo 15 apr 2018, 1:25

De verkeersdrukte lijkt vooral het laatste jaar enorm toegenomen op dit traject. Ik rij al 17 jaar elke dag Staphorst <-> Zwolle en sta tegenwoordig bijna elke avond en ook soms 's ochtends in de file. Na de verbreding kon ik hier zowel 's morgens al 's avonds makkelijk met 120 op te teller naar m'n werk of naar huis, maar tegenwoordig mag ik in de spits (zeker 's avonds richting noorden) blij zijn wanneer de 80 nog gehaald word. Vanaf mijn werkplek heb ik zicht op de snelweg, rond 16.00 uur begint het vanaf Zwolle-Centrum richting Meppel stroperig te worden om drie kwartier later helemaal vast te staan terwijl er niks bijzonders aan de hand is. Iemand enig idee waardoor dit komt :?: Om vervolgens rond VZP de Markte ineens weer te gaan rijden en met een gangetje van (als je geluk hebt) 70-80 door te hobbelen richting Nieuwleusen.

Vreemd: het valt het mij op, dat de matrixborden in noordelijke richting al ver voor de afslag Nieuwleusen knipperen en een best wel drastische snelheidreductie aangeven (de rechterrijstrook gaat van 120 in etappes naar 50, de overige rijstroken van 120 naar 90) vermoedelijk vanwege het feit dat er mogelijk file zou staan op de afrit? :dontknow: DIt is echter bijna nooit het geval, het verkeer op de afrit rijdt normaal door en pas in de flauwe bocht naar rechts wordt het wat stroperig. Waarom dan al die matrixborden inschakelen terwijl er eigenlijk niks aan de hand is? Ik heb hier al meerdere (bijna-)ongelukken zien gebeuren doordat sommige bestuurders ineens op de rem gaan, terwijl anderen gewoon volgas doorjakkeren......

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » zo 15 apr 2018, 7:36

Zouden bij de toegenomen drukte die je waarneemt op dit traject ook de werkzaamheden bij Joure meespelen?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door boe! » zo 15 apr 2018, 8:12

Harald80 schreef: zo 15 apr 2018, 1:25Vreemd: het valt het mij op, dat de matrixborden in noordelijke richting al ver voor de afslag Nieuwleusen knipperen en een best wel drastische snelheidreductie aangeven (de rechterrijstrook gaat van 120 in etappes naar 50, de overige rijstroken van 120 naar 90) vermoedelijk vanwege het feit dat er mogelijk file zou staan op de afrit?
Dat lijkt mij een onmogelijke combinatie. Er zit hooguit 20 km/u verschil tussen matrixborden, dus het is of 90/70 of 70/50.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » zo 15 apr 2018, 9:53

Op het verbrede deel zijn de verkeersintensiteiten niet zo heel veel gestegen. 84.000 - 91.000 voertuigen per dag op het 2x3 deel van de afslag Ommen tot knooppunt Lankhorst, dat is voor 2x3 echt niet heel veel (bij Rotterdam rijdt 170.000 op 2x3).

Wel lijkt die linker spitsstrook een knelpunt te worden. De passage van Zwolle is meer gestegen in intensiteiten dan de wegvakken verder noordelijk, er rijden nu 115.000 - 117.000 voertuigen tussen Zwolle-Zuid en de aansluiting Ommen, dat is wel veel met die absurd smalle linker rijstrook. Als dat gewoon 2x3 zou zijn met volwaardige rijstrookbreedte, zou de doorstroming vermoedelijk beter zijn. Wat ook niet helpt is dat met 80 km/h mensen heel dicht op elkaar gaan rijden en elke verstoring in de doorstroming meteen tot harde remacties leidt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Peter » ma 16 apr 2018, 9:18

Vrijwel niemand rijdt 80 bij geopende spitstrook, tenzij het filerijden betreft. 100 is de norm voor de linker 2 stroken, en dat zou wat mijn part ook de Vmax moeten zijn, maar wellicht wel in samenhang met een trajectcontrole. Dit is denk ik ook de enige spits/plusstrook in Nederland waar de Vmax naar 80 zakt bij opening (en dus hoger bij gesloten stand).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Rein » ma 16 apr 2018, 9:47

^^ Voorheen had de spitsstrook op de A9 bij Badhoevedorp dat ook, maar die spitsstrook is met de omlegging van de A9 verdwenen.

Op de A9 hield trouwens ook geen hond zich aan de Vmax van 80 km/h en ook niet aan de breedtebeperking voor de linkerrijstrook trouwens.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Hajo » ma 16 apr 2018, 12:26

^^ A27 :KP: Lunetten - :KP: Everdingen is ook 80 bij geopende spitsstrook. Er wordt daar vaak gecontroleerd, de politie staat altijd thv het OK tankstation.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Harald80 » ma 16 apr 2018, 22:22

boe! schreef: zo 15 apr 2018, 8:12
Harald80 schreef: zo 15 apr 2018, 1:25Vreemd: het valt het mij op, dat de matrixborden in noordelijke richting al ver voor de afslag Nieuwleusen knipperen en een best wel drastische snelheidreductie aangeven (de rechterrijstrook gaat van 120 in etappes naar 50, de overige rijstroken van 120 naar 90) vermoedelijk vanwege het feit dat er mogelijk file zou staan op de afrit?
Dat lijkt mij een onmogelijke combinatie. Er zit hooguit 20 km/u verschil tussen matrixborden, dus het is of 90/70 of 70/50.
Je hebt gelijk, voor de linker en middelste rijstrook geldt 70, voor de rechter rijstrook geld 50 wanneer de borden knipperen.

Vanavond iets anders raars gezien bij die afrit. De uitvoegstrook van de afrit Nieuwleusen stond bomvol, het uitvoegend verkeer stond al ruim voor de afrit op de vluchtstrook. Mensen die dit te laat zagen reden de rij auto's eerst voorbij om vervolgens op het laatste moment nog te proberen in te voegen. DIt zorgde voor gevaarlijke remacties op de rechter rijstrook. Maar alle matrixborden waren uit! Iemand enig idee waarom die borden nu uit bleven? in dit geval was er wel sprake van mogelijk gevaar.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Harald80 » ma 16 apr 2018, 22:33

Chris schreef: zo 15 apr 2018, 9:53 Op het verbrede deel zijn de verkeersintensiteiten niet zo heel veel gestegen. 84.000 - 91.000 voertuigen per dag op het 2x3 deel van de afslag Ommen tot knooppunt Lankhorst, dat is voor 2x3 echt niet heel veel (bij Rotterdam rijdt 170.000 op 2x3).
Buiten de spits rijdt het hier ook wel goed door, ik bedoel met name in de spits. Daar is naar mijn idee de verkeersdrukte wel flink toegenomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » di 17 apr 2018, 16:49

Harald80 schreef: ma 16 apr 2018, 22:22Vanavond iets anders raars gezien bij die afrit. De uitvoegstrook van de afrit Nieuwleusen stond bomvol, het uitvoegend verkeer stond al ruim voor de afrit op de vluchtstrook. Mensen die dit te laat zagen reden de rij auto's eerst voorbij om vervolgens op het laatste moment nog te proberen in te voegen. DIt zorgde voor gevaarlijke remacties op de rechter rijstrook. Maar alle matrixborden waren uit! Iemand enig idee waarom die borden nu uit bleven? in dit geval was er wel sprake van mogelijk gevaar.
Bij De Wijk was een ongeval, waardoor verkeer via Nieuwleusen werd omgeleid. Dit zorgde voor een afritfile die uiteindelijk terugsloeg tot aan Zwolle-Noord.

De reden dat de matrixborden niet direct aangaan, is dat het systeem volautomatisch werkt, er is niet een operator die de matrixborden handmatig bediend (al kunnen rode kruizen wel aangevraagd worden). Er moet over een langer stuk ("meetraai") sprake zijn van stagnerend verkeer, om te voorkomen dat de matrixborden continu aan en uit gaan. Zie ook wat achtergrond op de Wegenwiki: https://www.wegenwiki.nl/Verkeerssignal ... iging:_AID

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door IQ[] » wo 18 apr 2018, 12:52

^^ Niet helemaal, zoals het ook op de wegenwiki staat. Eén lus uit een meetraai (grappig woord) is voldoende om het systeem in werking te laten treden bij een voortschrijdend gemiddelde onder de x km/h. Alleen om het op te heffen moet de volledige meetraai een voortschrijdend gemiddelde snelheid meten van y km/h. Soms zijn afritten apart voorzien van een meetlus.

Op de A16 en A2 zie ik regelmatig dat het systeem goed werkt bij een "overlopende" afrit. Wellicht is de afrit in kwestie niet voorzien van zo een extra lus of is deze defect. Wie weet...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » di 26 jun 2018, 22:08

RTV Oost: Forse toename aantal ongelukken op A28 bij Zwolle
Kenners van de weg melden twee grote knelpunten in de A28 bij Zwolle. Nieuwscorrespondent Stefan Verkerk ziet het vaak misgaan bij het verkeer dat via de oprit Zwolle-Zuid de A28 opgaat richting Gelderland.

"Sjoelbak"

"Die komen in een soort sjoelbak terecht", omschrijft Verkerk. "Het verkeer voegt in en wil dan direct naar links, omdat het verderop bij knooppunt Hattemerbroek links moet aanhouden. Hier zie je geregeld auto's dwars voor elkaar staan."

De andere kant op, vanuit het centrum van Zwolle naar Meppel, heeft het verkeer het volgens Verkerk ook lastig. "Hier is het gewoon heel erg druk", voert Verkerk op als belangrijkste reden van de vele ongelukken.
Link


Die taper bij Zwolle-Zuid is inderdaad wel een probleemgeval. Naast het feit dat velen direct naar links gaan (op zich logisch als je vanaf de linkerrijstrook op de taper komt), zie je ook nogal eens verkeer dat direct naar rechts wil, soms nog voordat de taper is ingevoegd. Terwijl je daar 3 kilometer de tijd hebt zijn mensen doodsbang om niet tijdig van rijstrook te wisselen of zo. Misschien moet er een doorgetrokken streep komen langs rijstrook 3 zodat je het weven een beetje uitstelt tot ruim na de taper.

Qua uitbreiding zijn er eigenlijk geen opties, er is geen vluchtstrook en de rijbaan wordt ingesnoerd voor de IJsselbrug dus daar kan je niet veel mee. De taper weghalen wordt problematisch voor de doorstroming vanaf de toerit denk ik. Deze toerit wordt door 21.000 voertuigen per dag gebruikt, waarvan bijna 2.000 voertuigen per uur in de avondspits.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Peter » wo 27 jun 2018, 9:09

De foto van de auto op zijn dak is denk ik van gisteren. Ik heb een uur in de file gestaan. Maar het ongeval was niet op het deel met de spitsstrook maar nabij de Ijsselbrug.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 jun 2018, 9:54

Hoe zit het eigenlijk met de huidige belasting van de IJsselbrug ten opzichte van de ontwerpsterkte? Is vooraf voorzien om de drie rijstroken per richting met een extra rijstrook uit te kunnen breiden door de vluchtstrook op te offeren? In hoeverre zijn de kinderziektes van de brug (verzakkingen in de eerste decennia) en de renovatie in de jaren '90 relevant? Sinds 1990 is het verkeer ruim verdubbeld, dat is niet niks.

In een ideale wereld zou je de capaciteit uitbreiden door er een nieuwe brug naast te bouwen. Je zou dan eventueel de parallelstructuren bij KP Hattemerbroek en Zwolle-Zuid kunnen verbinden en zelfs nog verder noordwaarts uitbreiden. Het rendement van een nieuwe brug is echter maar beperkt zo lang de A28 door Zwolle zelf niet wordt verbreed.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 jun 2018, 10:24

In de Nota van antwoord Adviezen, bijgesloten bij de trajectnota (2005) voor de verbreding van de A28 zuidelijk en noordelijk van Zwolle, werd t.a.v. het niet meenemen van het spitsstrokendeel aangegeven:
Voor de lange termijn is door de regio een gebiedsgerichte verkenning voor de regio Zwolle -
Kampen gestart. De samenhang tussen het hoofdwegennet en het onderliggende wegennet is onderwerp van deze verkenning. Ook de aansluiting van de N35 op de A28 wordt daarin meegenomen.
Iemand enig idee of deze verkenning gestart in 2005 iets concreets op heeft geleverd of dat er nog iets te verwachten valt?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Rogier » wo 27 jun 2018, 10:25

^^

Hier is naar gekeken en achteraf bleek dat een aanvullende versterking niet noodzakelijk is:

Bron: www.deingenieur.nl
https://www.deingenieur.nl/artikel/werk ... rhoudsplan

"Door meer verfijnd te rekenen kon ik voor het bureau waar ik destijds werkzaam was, bijvoorbeeld aantonen dat de brug Katerveer 2 in de A28 bij Zwolle, die na een eerste herberekening niet leek te voldoen, toch voldoende veilig was."

Waarschijnlijk was de versterking van de IJsselbrug van de A1 bij Deventer achteraf gezien ook niet noodzakelijk geweest.
Het ontwerp van beide bruggen is vergelijkbaar. In elk geval heeft de brug van A1 wat extra reststerkte i.v.m. de versterking.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Groningen » wo 27 jun 2018, 21:16

Chris schreef: di 26 jun 2018, 22:08 Naast het feit dat velen direct naar links gaan (op zich logisch als je vanaf de linkerrijstrook op de taper komt), zie je ook nogal eens verkeer dat direct naar rechts wil, soms nog voordat de taper is ingevoegd. Terwijl je daar 3 kilometer de tijd hebt zijn mensen doodsbang om niet tijdig van rijstrook te wisselen of zo. Misschien moet er een doorgetrokken streep komen langs rijstrook 3 zodat je het weven een beetje uitstelt tot ruim na de taper.
Kan dat direct naar links en rechts gaan ook niet komen omdat 'navigatie says so'? Want als die wat blèrt moet je dat wel meteen doen, want op de bebording kijken en pas een kilometer voor de rijbaansplitsing opschuiven moet je natuurlijk niet hebben. Ook de reden dat je op de baan richting A50 hele volksstammen opeens naar de linkerstrook ziet verhuizen ('voor Apeldoorn - links aanhouden') terwijl de richting N50 / Kampen een uitvoeger is en er 2 stroken door de turbineboog gaan. Na de afslag naar de N50 zie je ze dan weer naar rechts gaan.

Overigens begint dat gedoe al ter hoogte van de oprit Zwolle Centrum. Als je dan op rijstrook 2 rijdt om vrachtwagens in te halen (de linkerstrook bij afgekruiste plusstrook (of wat is het)) is het natuurlijk beter om daar te blijven hangen als je 3,5 km verderop richting Amersfoort moet. Rijd je ook lekker in de weg van de hele volksstammen (het zijn er veel) die met 130 of meer langs komen zeilen.

Maar genoemde doorgetrokken streep lijkt me wel een mooie oplossing. En die dan doorhalen tot halverwege de IJsselbrug. Dat kan ook mooi, want verkeer vanuit de richting Stadshagen / Hasselt wordt bij het verkeersplein onder de afrit via een vrije rechtsaffer geleid, en die komt dan via invoegen uit op de rechterstrook van de oprit. Is het dan niet een idee vanaf dat invoegpunt al een doorgetrokken streep tussen de twee stroken te leggen? Dan weeft het verkeer op die rechterstrook (die uiteindelijk rijstrook 4 op de IJsselbrug wordt) niet.

De ongevallen richting Meppel - ik weet het niet. Nu is die invoegstrook vrij kort door de brug daar, en is het een zware toerit. Er staat ook vaak een invoegfile, en daar mag je als afslaand verkeer richting Centrum (vanuit Amersfoort dus) dan doorheen proberen te komen. En aangezien het dan bumper aan bumper staat (want stel je voor dat er iemand...) is dat ook geregeld proppen.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Sendis » di 03 jul 2018, 7:35

Merkwaardig dat op het stuk 2x3, Zwolle Noord-KP Lankhorst 120 max geldt. Ter vergelijk: max 130 op het veel drukkere, ook 2x3 gedeelte A28 Amersfoort Zuid-Utrecht.
Ook merkwaardig dat bij openstelling spitsstrook door Zwolle max 80 geldt, terwijl op het veel drukkere stuk A28 Hoevelaken-Amersfoort Zuid bij open spitsstrook max 100 geldt. Komt op mij over als pure willekeur.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] KP Hattemerbroek - KP Lankhorst - verbreding naar 2x3

Bericht door Peter » di 03 jul 2018, 7:44

Er staan een paar (woon)boerderijen vlak bij de weg aan de parallelweg. Bij het verbreden naar 3 strooks kon men kiezen tussen een geluidswal, gevelisolatie (of niets). Ik vermoed dat voor 130 er een vergelijkbare actie moet komen of men wacht op nieuw stiller asfalt. Huidig asfalt is overigens al redelijk af met Vmax 90 bij regen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie