[A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Chris » zo 19 apr 2009, 10:57

Afgezien van het begin en einde kan je de N3 wel als expressweg beschouwen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Coen Tunnel » za 25 apr 2009, 13:22

SnarfFlevoland schreef:In Duitsland maken ze dan nog een redelijke "tussenoplossing" met een Gelbe Autobahn. Echter in Nederland zie ik geen autosnelwegachtige N-wegen. Misschien een stukje van de N11. Meer weet ik er niet.
De N31/N381 tussen Leeuwarden-Werpsterhoek en Drachten-Azeven. De N281 tussen KP Ten Esschen en Simpelveld.

Dat er her en der niet echt een vluchtstrook is doet in mijn ogen niet zoveel af aan het belangrijkste feit was een weg in mijn optiek autosnelwegachtig maakt: minimaal 2 x 2 met enkel ongelijkvloerse kruisingen. En daar voldoen deze wegen zeker wel aan. Net als de N323 en de N15 in Europoort (die heeft zelfs volwaardige vluchtstroken, is feitelijk een volledige autosnelweg met autowegstatus).

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Seat » wo 06 mei 2009, 13:46

Ik denk dat de N11-achtige wegen best een goede oplossing kunnen zijn voor wegen als de N201, omdat een volledige snelweg veel meer ruimte gebruikt en niet per sé nodig is daar. Ook is de N201 mede zo druk doordat vrachtwagens (en auto's) door files op de A4, A9, A2 en misschien zelfs A10 en A1 'binnendoor' gaan rijden.

De A80 hoeft er denk ik niet te komen, maar een opgewaardeerde N-weg zoals je die in het oosten en noorden wel eens ziet (N36) tussen Hilversum en de A2, en vanaf daar een soort N11? Lijkt me alleszins redelijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Rene » wo 06 mei 2009, 19:37

Seat schreef:omdat een volledige snelweg veel meer ruimte gebruikt
Dat is dus pertinente onzin. Ook een snelweg kun je minimaal ontwerpen. Nog afgezien van het feit dat je je eens goed moet afvragen waar je nu echt over praat. De paar vierkante meters die je je kunt besparen worden aan de andere kant in wèl uitgegeven aan bedrijfsterreinen en woningbouw (en dan meten we in hectares...).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Ds79m » wo 06 mei 2009, 20:25

In Belgie wemelt het van de 2x2-wegen vol verkeerslichten en ik kan niet zeggen dat dat een enorm succesverhaal is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Seat » wo 06 mei 2009, 23:25

^^ daar hebben jullie helemaal gelijk in... misschien ben ik iets te optimistisch over het type N11 omdat ik daarmee altijd de file weet te omzeilen ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door duikgek89 » vr 08 mei 2009, 14:14

Een simpele 2x2 is goed, maar als het even kan wel ongelijkvloers...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door vynkce » wo 13 mei 2009, 13:28

Rene schreef:
Seat schreef:omdat een volledige snelweg veel meer ruimte gebruikt
Dat is dus pertinente onzin. Ook een snelweg kun je minimaal ontwerpen.
De Fransen doen dit tegenwoordig met hun minder drukke nieuwe snelwegen. Voorbeelden zijn de A85, A88 en A51, waar de linkerrijstrook smaller is (A85-A88) of waar dure viaducten of tunnels soms maar 2x1 uitgevoerd worden (A51).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door duikgek89 » wo 13 mei 2009, 13:44

Dat is een mogelijkheid maar je moet er wel rekening mee houden dat de weg in de toekomst wel volwaardig gebouwd kan worden. Dus een 2*1 brug kan, maar leg het dan zo aan dat later een extra brug erbij past om volwaardig 2*2 met vluchtstroken te krijgen.

Als je daar geen rekening mee houd zit je over 25 jaar met een stel flinke knelpunten die moeilijker aan te pakken zijn.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door nederland24 » ma 02 nov 2009, 15:55

Naar mijn idee is een N80 met 2x2 wegen en ongelijkvloerse aansluitingen voldoende. De weg zou dan naar mijn mening moeten beginnen op de A2 bij Vinkeveen en doorlopen tot aan Heemstede. En van de Aansluiting met de A4 een knooppunt maken.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: A80: Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Berrychello » vr 27 aug 2010, 0:59

Tikje omhoog voor dit topic.

Ik kwam vanavond dit forum tegen en heb het met veel plezier gelezen!

Graag wil ik een bijdrage leveren aan de teksten over de A80 (nu N201).

De plannen bij Hilversum zijn inderdaad helaas niet uitgevoerd. Mijns inziens was een gedeeltelijk verdiepte ligging parallel aan de Kolhornseweg (zuidkant van Hilversum) de beste optie geweest. Helaas zijn daar enkele jaren geleden een aantal nieuwe huizen gebouwd. Er waren overigens maar enkele buurtbewoners die een dergelijk plan hadden tegen gehouden. Zonde!

Zelf zit in in de Dorpsraad Vreeland. Wij maken ons hard voor een aquaduct bij Vreeland. Zomers staat het zeer regelmatig vanaf de A2 vast op de N201 omdat bij Vreeland de brug open staat. Deze brug over de Vecht wordt (helaas) tegenwoordig automatisch bediend en daardoor staat de brug veel langer open dan gewenst. En omdat de N201 een zeer drukke provinciale weg is (de enige serieuze oost-west verbinding tussen de A1 en de N230 (ring Utrecht noord) resulteert dit in serieuze opstoppingen. Ook de gemeente zou graag een aquaduct zien, maar helaas is de provincie nog niet om. Waarschijnlijk omdat dit stukje N201 nét op de provinciegrens ligt (Utrecht, een paar honderd meter verder is het Noord Holland) en omdat gemeente Hilversum zoveel mogelijk wil voorkomen dat er nog meer verkeer via de westkant van Hilversum binnenkomt (geen idee wat de ideeën van Hilversum zijn, maar ze proberen al het autoverkeer uit de gemeente te verjagen, ze missen echt wat realiteitszin daar).

Maar laten we tot het zover is maar blijven dromen van een aquaduct bij Vreeland en dan toch ooit nog een fatsoenlijke verlenging van de N201 naar de A27, in plaats van over de Diependaalselaan midden door Hilversum heen!

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door mavas » zo 02 okt 2011, 16:17

Nog even een vraag over de A80. Weet iemand wanneer de verlenging naar Hilversum (A2 - A27) actueel was? Ik kan er niks over vinden. In het RWP 1968 was er alleen voorzien in een verbinding A4 - A2, maar niet door naar de A27. In het SVV-I verdween de hele A80 al weer uit de plannen.

Nu is die aansluiting met de A80 bij Hilversum wel gebouwd, maar met welke gedachte?
En dus ook de vraag, zijn er ergens kaarten of archieven met het geplande tracé tussen A2 en A27?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Rene » zo 02 okt 2011, 16:23

In het RWP1968 was alleen het gedeelte tussen de A2 en A4 opgenomen van een groter totaalplan.
Voor de andere stukken weg was financiering via een later RWP voorzien - maar dat is er nooit meer van gekomen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door jelger » zo 02 okt 2011, 16:59

Ik heb ergens een Falk Plan kaart van 't Gooi liggen van begin jaren 70, en daar stond deze weg voor een gedeelte als gepland ingetekend, inderdaad zuidelijk over de heide naar Loosdrecht. Hilversum is slecht ontsloten, maar ik vraag me af of een volwaardige extra snelweg nu niet gewoon een snelwegen fetisjisten hobby is dan een efficiente oplossing voor lokale noden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Rene » zo 02 okt 2011, 19:43

Op de lokale wegen in Hilversum en Bussum zit relatief veel doorgaand verkeer.
Met de oorspronkelijk geplande A80 en Gooise expresweg zou het stedelijk wegennet zijn verlost van die relaties.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Willem » zo 02 okt 2011, 20:16

De Diependaalselaan is dan ook totaal niet geschikt voor de functie die het nu heeft.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door jelger » zo 02 okt 2011, 21:44

Eens.
ik zou ook niet weten hoe je 1,2,3 wat aan die situatie in en rond Hilversum verandert zonder zo'n randweg of hoe het beestje gaat heten aan de zuidrand van Hilversum over de Kolhornse heide. Ik snap best dat het heel verleidelijk is om die weg te wensen.

JanAuwke
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 21:24

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door JanAuwke » do 24 mei 2012, 14:24

En binnenkort wordt ook de 'grote aansluiting' Hilversum vervangen door een kleine Haarlemmermeer-aansluiting had ik begrepen. Dus dan gaat de deur nog definitiever dicht voor een A/N80.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door SnarfFlevoland » do 24 mei 2012, 16:57

Dat stinkt naar geldverspilling.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door harry » do 24 mei 2012, 18:28

^^ Nee, geldbesparing (onderhoud) en enorme ruimtebesparing.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Vinny » do 24 mei 2012, 18:32

Ik had liever een krappe trompetlus gezien. Conflicten creeeren waar ze eerst niet waren is aantoonbaar minder veilig. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door captain007 » do 24 mei 2012, 18:33

Meer informatie over de plannen kan je overigens in het A27 verbredingstopic vinden inclusief wat kaartmateriaal.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Willem » do 24 mei 2012, 21:55

harry schreef:^^ Nee, geldbesparing (onderhoud) en enorme ruimtebesparing.
De geldbesparing is een begrijpelijk argument. De ruimte die bespaard wordt is echter niet voor andere dingen (industrieterrein, net zoals in Bocholtz gebeurd is) te gebruiken omdat je daar in een natuurgebied zit waar niet gebouwd mag worden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door keokiracer » do 24 mei 2012, 22:05

Misschien wordt dat gebied bij de afrit wel natuurcompensatie voor een project een stukje verderop.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Rogier » do 24 mei 2012, 22:31

De aanpassingen bij Hilversum moet de compensatie vormen voor het verbreden van de a27 bij Hilversum.
De A27 wordt naar 2x3 verbreed, maar bij deze verbreding gaat men ook een ruimtereservering voor een 4de rijstrook in de middenberm inplannen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Rein » di 20 nov 2012, 10:55

Momenteel heeft de gemeente Hilversum de Structuurvisie 2030 ter inzage liggen. Inspreken kan tot begin december.

Groen Links in Hilversum is onder meer bevreesd over een in de (concept) structuurvisie gesuggereerde zuidelijke rondweg tussen de N201 en de A27 om Hilversum heen.

Afbeelding
Groen Links schreef:Op de concept structuurvisiekaart Hilversum 2030 is “ineens” de helft van het Raabos afgesnoept. En men denkt aan “optimaliseren” van de Raaweg, aan het verbreden van de Noodweg en aan het doortrekken daarvan naar de A27. Zo ontstaat een nieuwe auto-ontsluiting tussen de N201 en de A27. Dat is – in gewijzigde vorm – de terugkeer van de eerder bepleite Zuiderheideweg, van de A27 via Hilversum-Zuid naar Schiphol (zie kaart). Een zuidelijke rondweg onder Hilversum door die het Raabos zal aantasten, de leefbaarheid van Nieuw Loosdrecht onder druk zal zetten. Zonneheide en de bossen van Einde Gooi, ja zelfs dwars door het Dassenveld naar de A27.

De gemeenteraadsfractie en het afdelingsbestuur van GroenLinks in Hilversum nodigt u uit voor een informatiebijeenkomst. Daar willen wij graag informeren over de ontwikkelingen en met u bespreken wat wij en u daar tegen kunnen/moeten doen. Die bijeenkomst wordt gehouden op

Deze bijeenkomst vindt plaats in de Betlehemkerk, Loosdrechtseweg 263 te Hilversum. De zaal is open vanaf 19.45 uur, aanvang: 20.00 uur.
Een A80 zal het wel niet worden, maar qua idee komt het wel een stukje in de richting.
Laatst gewijzigd door Rein op di 20 nov 2012, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Kaaiman » di 20 nov 2012, 10:59

Die nieuwe weg komt dus vlak naast het in aanbouw zijnde ecoduct Zwaluwenberg? Lijkt me niet erg handig...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door jelger » di 20 nov 2012, 11:09

Hilversum heeft linksom of rechtsom een betere ontsluiting nodig. Dit is al decennialang een pijn- en discussiepunt. Dat dit gepaard zal gaan met offers jegens (beschermde) natuur is onvermijdelijk. De vraag en discussie zou zich dus moeten toespitsen op het "hoe in te passen" en niet op het "wel/niet doen".

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Rein » di 20 nov 2012, 11:32

Groen Links heeft inmiddels ook het lokale suffertje voor zijn karretje gespannen.
Gooi en Eemlander op 12 november 2012 schreef:'Hilversum werkt aan weg door natuur'

HILVERSUM - Volgens oud-wethouder Sjors Wolf en raadslid Inke Logtenberg van Groenlinks werkt het Hilversumse college aan een nieuwe weg door de natuur. Deze weg loopt van de A27 naar het Vliegveld Hilversum en de geplande woonwijk Ter Sype in Loosdrecht.

Wolf en Logtenberg waarschuwen voor een ’grote aantasting van de leefbaarheid en de natuur’. Zij signaleren dat het college ’meegaander’ is met plan om het vliegveld te asfalteren. Dit zou nodig zijn om de bouw van Ter Sype mogelijk te maken. Deze recente ’meegaandheid’ van het college komt volgens hen tegelijk met de structuurvisie 2030. In dit toekomstplan wordt uitgegaan van een verbreding van de Noodweg, die wordt doorgetrokken naar de A27. ,,Dit om de toename van het verkeer rond het vliegveld op te vangen. Tevens is dit bedoeld om het verkeer op de Diependaalselaan te ontlasten", melden de Hilversummers. Op die manier ontstaat een ’Nieuwe Zuiderheideweg’ die vanaf de A27 bij Zwaluwenberg (tussen Hilversum en Hollandsche Rading), dwars door het beschermde natuurmonument Het Dassenveld loopt en vervolgens over de verbrede Noodweg en de Rading naar de Vreelandseweg (N201). Logtenberg en Wolf waarschuwen ook voor het plan om de helft van het Raabos op te offeren ten gunste van het aangrenzende bedrijventerrein Kerkelanden. ,,Zo wordt Hilversum aan Loosdrecht gebouwd, met als scheiding een drukke weg."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door harry » di 20 nov 2012, 12:35

jelger schreef:De vraag en discussie zou zich dus moeten toespitsen op het "hoe in te passen" en niet op het "wel/niet doen".
Inderdaad: gewoon niet doen. En dan kijken hoe een N201 dóór Hilversum ingepast kan worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie