[A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Kaaiman » vr 14 apr 2017, 8:32

Rene schreef:Als de weg wèl zou zijn gebouwd, zou deze in 1976 over het gehele traject het nummer A80 hebben gekregen.
Hoe zeker is dat? Heb je een kaartje of een tekst die daarop wijst?

In het plan-1975 van de wegnummering zie ik de huidige N201 staan als 'niet-rijksweg met N-nummer'. Er was nog geen nummer toegekend in dat plan. Dit geeft mijns inziens aan dat de weg een relatief groot doorgaand belang werd toegekend, net als de wegen die we nu kennen als A59, N210, N381, N304, N(3)48, enz.

De A80 was in 1975 in feite reeds enkele jaren afgeschoten. Volgens mij was de 'A80', als deze was gerealiseerd als provinciale autosnelweg, dan in de categorie 'niet-rijksweg met A-nummer' terechtgekomen, net als de huidige A79, N31 Leeuwarden - Drachten (!), A58 om Bergen op Zoom, enz.

Echter, áls rijksweg 80 zou zijn aangelegd als rijksweg en dat na oplevering zou blijven, dan is het gezien de nummeringssystematiek van 1976 inderdaad zeer aannemelijk dat het provinciale deel Vinkeveen - Hilversum hetzelfde nummer zou hebben gekregen, in het verlengde van andere half-rijks-, half-provinciale wegen zoals de A/N48 en A/N59.
En dan zou de kans groot zijn geweest dat het provinciale deel (uiterlijk in 1994 bij de Wet Herverdeling Wegen) naar het Rijk zou zijn overgegaan, zoals bijvoorbeeld ook delen van de A7 (Zaandam-Purmerend), A59 (Made-Den Bosch) en A79 (Maastricht-Heerlen).
Die kans zou dan inderdaad vrij groot zijn geweest, maar dan wel uiterlijk 1993. ;)
Het is daarmee dus geen uitgemaakte zaak dat als de weg gebouwd zou zijn, het thans geen rijksweg zou zijn geweest maar een "gewone provinciale weg".
Dat is het ook niet, maar dat de weg na aanleg géén rijksweg zou zijn geworden/gebleven is evenmin een uitgemaakte zaak.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Vinny » zo 16 apr 2017, 13:08

Kaaiman schreef:In het plan-1975 van de wegnummering zie ik de huidige N201 staan als 'niet-rijksweg met N-nummer'. Er was nog geen nummer toegekend in dat plan. Dit geeft mijns inziens aan dat de weg een relatief groot doorgaand belang werd toegekend, net als de wegen die we nu kennen als A59, N210, N381, N304, N(3)48, enz.
Vergeleken met de wegen die je in de post noemt had het dan net zo goed de A 21 kunnen worden, vroeger ging de N201 in ieder geval door het leven als S21. In 1993 hadden ze er vast weer een nul tussen gepropt om duidelijk te maken dat het een provinciale weg betrof, en was je alsnog op het huidige nummer uitgekomen :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 18:03

^^ A21 was het geplande nummer voor rijksweg 21, wat tegenwoordig de A38 bij Ridderkerk is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door mavas » ma 17 apr 2017, 12:43

Ik ben nog even wat in mijn archieven gaan zoeken naar die weg onderlangs Hilversum. Het volgende kom ik onder andere tegen:
Uitsnede uit kaart van wegenverslag 1967 provincie Noord-Holland:
Afbeelding

1968:
Afbeelding

En 1973 (eerste kaart die beschikbaar is na 1968). In het bijgevoegde Wegenverslag is de beschrijving van de weg ook duidelijk aangepast, van de weg Vreeland - Rijksweg 27 naar Vreeland - Hilversum. Dit is gekomen door een wijziging van het Streekplan Gooi- en Vechtstreek.
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A080] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door mavas » ma 17 apr 2017, 13:01

En de laatste scans

Uit het Wegenverslag van 1970:
Afbeelding

Uit het Wegenverslag 1972:
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door mavas » ma 17 apr 2017, 14:16

Op basis van alle gegevens tot nu toe kom ik tot de volgende resultaten:

- De provincie had de wens de Secundaire weg 29, vanaf 1968 S23, om te leggen ten zuiden van Hilversum naar de Rijksweg 27.
- Op basis van die wens, is bij de aanleg van de A27 oostelijk langs Hilversum reeds rekening gehouden met deze plannen, door de aansluiting zo vorm te geven dat een zuidelijke omlegging van de S23 mogelijk is.
- Bij de Herziening van het Streekplan Gooi en Vechtstreek in 1972 is de zuidelijke omlegging niet opgenomen, waardoor de omlegging planologisch een uitdaging werd.
- Op basis van het gewijzigde Streekplan is het Secundair Wegenplan in 1973 herzien, waardoor de omlegging niet meer voorkomt op het wegenplan.


Nu ben ik na dit alles wel erg benieuwd naar 2 dingen:
- door welke reden is de Omlegging verwijderd van het Streekplan? (vermoedelijk milieu, maar wat zou er in de argumentatie staan?)
- waardoor is er toch besloten voor een knooppuntaansluiting van de aansluiting Hilversum? Wie heeft daar voor gezorgd, en uit welke middelen zou dit bekostigd zijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Coen Tunnel » di 18 apr 2017, 8:23

^^ De A27 bij Hilversum werd in 1972/1973 geopend. Dat betekent dat het ontwerpen van de aansluiting reeds enkele jaren eerder startte, vermoedelijk eind jaren '60, toen de A80/S23 nog een reële optie was.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » di 18 apr 2017, 14:10

^^ wat mij betreft kan je die A80 afstrepen. De A80 is door het rijk zelf nooit naar voren geschoven en slechts het deel A4-A2 is na aandringen pas in het Rijkswegenplan opgenomen, maar in geen enkel Uitvoeringsprogramma Rijkswegen. Daar staat het steeds als 'gereedkomend na X' waarbij X 4 jaar na het planmoment was. Zie bijvoorbeeld die van 1973 en 1974. Dan blijft m.i. enkel de mogelijkheid open dat de S23 een reële kans op aanleg had en dat daar door Rijkswaterstaat rekening mee is gehouden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door mavas » di 18 apr 2017, 16:51

Die A80 zal er inderdaad nooit komen. Maar het zou wel een mooi alternatief voor de A1 door het Gooi zijn. Misschien in een vorm als autosnelweg dat de A1 niet verbreed hoeft te worden.
Denk ook eens aan de relatie Utrecht - Schiphol die er fors op vooruit zou gaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Coen Tunnel » di 18 apr 2017, 17:51

^^ Ik vraag me af of die relatie er met een A80 op vooruit zal gaan. Als dat al zo is, dan zeker niet fors. Als je het tracé van de A80 grofweg de N201 laat volgen zal A2-A80-A4 nog steeds zo'n 3-4 km langer zijn dan de huidige route A2-A9-A4. De route zal niet korter zijn en in filevrije omstandigheden ook niet sneller. Volledig Vmax :A1-130: zal ook voor zo'n A80 een utopie zijn, want die zal vermoedelijk het nieuwe deel van de N201 dat nu 2x2 ongelijkvloers is gebruiken. :A1-130: lijkt mij daar uitgesloten.

Plus dat zo'n A80 dan vermoedelijk in eerste instantie met 2x2 rijstroken aangelegd zal worden en binnen de kortste keren ook behoorlijk druk zal zijn.

Vanaf de A1 vanaf Amersfoort zal A27-A80-A4 zo'n 5 km langer zijn dan A1-A10-A4 en zo'n 2 km langer dan A1-A9-A4, maar je vermijdt er wel de agglomeratie Amsterdam mee. Maar met SAA en het nieuwe :KP: Badhoevedorp zal dat straks ook niet het grootste probleem zijn.

Kortom, ik zie weinig echt toegevoegde waarde voor een A80, afgezien van enkele regionale relaties, het ontlasten van de N201 of het bieden van een alternatieve route bij stremmingen rond Amsterdam en Utrecht. Voor het landelijke netwerk is de weg mijns inziens niet onmisbaar en ik vraag me af hoeveel impact zo'n weg zou hebben op de Vinkeveense Plassen, Loosdrechtse Plassen en de Hoorneboegse Heide.

Ik zie hooguit wat in het 2x2 maken van de N201 tussen de A2 en Uithoorn, zodat er tussen de A2 en de A4 volledig 2x2 ligt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » di 18 apr 2017, 18:15

mavas schreef:Die A80 zal er inderdaad nooit komen.
Klopt, maar ik doelde specifiek ook op een kandidaat voor de SNUP. De weg is op dit traject nooit zo ver gevorderd geweest om kans te hebben dat men dit kunstwerk voor die weg heeft aangelegd. Ik uitte dit standpunt al in het Stille Getuigen topic en heb het tot nu toe alleen maar meer bevestigd zien worden. Ik blijf echter nog wel zoeken naar de bron voor de gedachte achter het kunstwerk. Waarschijnlijk moet ik hiervoor naar het Utrechts of Noord-Hollands archief.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Coen Tunnel » di 18 apr 2017, 18:23

Rene heeft hier wel eens tekeningen gepost van het geplande knooppunt A27-A80. Er was wel degelijk een soort klaverbladachtige constructie voorzien, de aansluiting is aangelegd met het oog op een mogelijke westelijke doortrekking.

Wellicht dat Rene die tekeningen nog wel heeft en weer kan uploaden.

Of gaat dit over een ander kunstwerk?

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door nederland24 » di 18 apr 2017, 19:48

Afrit Naarden-West aan de A1 en afrit Hilversum aan de A27 hebben allebei een soort knooppunt-achtige afrittencomplex. Is er nooit een plan geweest om de aan de westkant van Naarden, Bussum en Hilversum een soort (ongelijkvloerse) ringweg aan te leggen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Rene » di 18 apr 2017, 19:49

Uit het dossier van de A80 dat in mijn privé-archief ligt:
De A80 was in het rijkswegenplan 1968 opgenomen tussen de rijkswegen 2 en 4. In september 1969 vond overleg plaats over het tracé van deze geplande verbinding van het hoofdwegennet. Daarbij werd op verzoek van de Hoofddirectie van de Waterstaat in Den Haag het tracé niet slechts tussen de A2 en de A4 beschouwd, maar in zijn geheel (dus tussen Heemstede en de A27 bij Hilversum). Alle betrokken diensten konden zich daarbij vinden in een tracé tussen de rijkswegen 16 en 27. (rijksweg 16 was de “Stamweg”, een door de westelijke Haarlemmermeer geplande autosnelweg daar waar nu ongeveer de N205 gelegen is).

Het tracé was in de werkgroep “Wegen”van de Commissie Streekplan Meerlanden voor 1969 ook al onderwerp van gesprek geweest, en daar was men ook tot overeenstemming gekomen, met inbegrip van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn. Ook de RLD en Schiphol waren bij de plannen betrokken en vonden deze aanvaardbaar. Dit betreft het tracé noordelijk om beide kernen dat thans is vastgesteld voor de omlegging van de N201.
Het gedeelte van het tracé tussen Uithoorn en rijksweg A2 stond al veel eerder vast: Gedeputeerde Staten van Utrecht had reeds bij brief van 8 januari 1964 hiermee ingestemd. Het gedeelte van het tracé tussen de rijkwegen 2 en 27 week bij Vreeland iets af van het tracé dat was vastgelegd in het streekplan Vecht en Plassengebied, maar alle betrokken bestuurderen konden daarmee instemmen. Het tracé wijkte niet af van het in het voorontwerp-herziening streekplan Gooi- en Vechtstreek.

In dat jaar ging men ervan uit dat de A80 in 1979 zou kunnen worden gerealiseerd tussen de A2 en de A4, als men na afronding van de besluitvormingsprocedure direct met de aanleg zou kunnen beginnen. Echter, het rijkswegenplan 1968 en het onderliggende 10-jarenplan 1969-1978 voorzag financiering niet eerder dan 1978. Als in dat jaar met de aanleg zou kunnen worden begonnen, dan zou het wegvak in 1985 gereed kunnen zijn.

Men voorzag vanaf 1980 grote problemen op de bestaande N201, en wilde de minister daarom voorleggen om de A80 reeds zodanig voor te bereiden dat vanaf 1975 het project “kastplankgereed” zou liggen. Dat hield destijds in: tracévaststelling, alle gronden aangekocht en de bestekken gereed.

De totale kosten van de weg tussen de rijkswegen 16 en 27 werden geraamd op ƒ 320 miljoen (guldens van 1969). Voor dit bedrag zou een weg met 2x3 rijstroken worden gerealiseerd, inclusief alle knooppunten met de rijkswegen 2, 3, 4, 16 en 27. De verkeerscijfers waren gebaseerd op het peiljaar 1980.

In september 1970 ging men om kosten te sparen uit van een weg van 2x2 rijstroken, met ruimtereservering voor 2x3 rijstroken. Uit een kostenraming bleek dat de aanleg van de nieuwe weg een kleine 100 miljoen gulden zou kosten, en het gedeeltelijk verbeteren van de bestaande altijd nog bijna 45 miljoen.

Vooral de aansluiting van Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen is in de voorbereiding diverse malen onderwerp van gesprek geweest, waarbij diverse aansluitingsvarianten de revue zijn gepasseerd. Uiteindelijk was voor een aansluiting op de Zijdelweg en een op de Legmeerdijk geopteerd. Vanuit de vereniging “Vrienden van ’t Gooi” was in 1970 aangekaart om de A80 ten zuiden van Hilversum aan te leggen in een ingraving. Dat verzoek werd door de waterstaatdiensten positief tegemoet getreden.

Voor wat betreft de tracévaststelling geldt dat hiervoor vanaf 1971 een nieuwe procedure moet worden doorlopen, met inspraak voor burgers.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » di 18 apr 2017, 20:25

Coen Tunnel schreef:Er was wel degelijk een soort klaverbladachtige constructie voorzien, de aansluiting is aangelegd met het oog op een mogelijke westelijke doortrekking. Of gaat dit over een ander kunstwerk?
Nee, het gaat inderdaad over klaverlus vanuit Hilversum richting Eemnes. Ik ontken ook in het geheel niet dat dit gericht was op een westelijke doortrekking, maar ik geloof het niet meer dat dit voor een letterlijke A80 was. Dat zou namelijk een aanzet vanuit het Rijk vereisen en die zie ik enkel in de werkgroepen en diverste schetsen maar niet in uitvoeringsprogramma's.

Zie de luchtfoto's:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

De klaverlus werd pas na '71 aangelegd en was nog in aanbouw toen in de zomer van '72 de A27 naar Utrecht werd geopend, mogelijk pas zelfs daarna (de '73 foto is gedateerd op 17 mei). Het tweede deel was pas eind '74 voorzien (en begroot), maar werd door de spoed achter de doortrekking naar Flevoland (en ontlasting van het OWN rond Huizen) al in december '73 opengesteld. De vraag is dus wanneer men daadwerkelijk de tekening heeft gemaakt die naar het bestek en de aannemer is gegaan. Ik vind het allemaal net zo vaag als de A60 bij Kloosterzande. Die komt op allerlei schetsen terug (en het nummerplan uit '75) en het profiel zou 'autobahnähnlich' genoemd kunnen worden, maar daadwerkelijke bronnen dat het een snelweg was (laat staan met A60 bewegwijzerd) ontbreken.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 19 apr 2017, 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Coen Tunnel » di 18 apr 2017, 20:27

nederland24 schreef:Afrit Naarden-West aan de A1 en afrit Hilversum aan de A27 hebben allebei een soort knooppunt-achtige afrittencomplex. Is er nooit een plan geweest om de aan de westkant van Naarden, Bussum en Hilversum een soort (ongelijkvloerse) ringweg aan te leggen?
De vorkaansluiting bij Naarden-West komt omdat de omlegging van Naarden van een latere datum is. Daarvoor ging verkeer over de Rijksweg/Godelindeweg/Amersfoortsestraatweg door/langs Naarden, vanaf de aansluiting Bussum ligt de A1 dan weer op het oude tracé.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Coen Tunnel » di 18 apr 2017, 20:31

Lekkere Kwal schreef:Ik vind het allemaal net zo vaag als de A60 bij Kloosterzande. Het komt op allerlei schetsen terug (en het nummerplan uit '75) en het profiel zou 'autobahnähnlich' genoemd kunnen worden, maar daadwerkelijke bronnen dat het een snelweg was (laat staan met A60 bewegwijzerd) ontbreken.
Laten we het dan zo stellen: de aansluiting was ruim genoeg om er een snelwegknooppunt aan te kunnen leggen. De A80 is dan wellicht nooit concreet geworden, men zal het begin jaren '70 echter ook niet onmogelijk willen hebben maken en derhalve de aansluiting hebben voorbereid op een westelijke doortrekking - al dan niet als autosnelweg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door harry » di 18 apr 2017, 20:33

nederland24 schreef:Afrit Naarden-West aan de A1 ... een soort knooppunt-achtige afrittencomplex.
Dat is zo gebouwd omdat de oude rijksweg 1 daar al lag. De weg opheffen of afwaarderen vond men (toen nog) zonde.
Zie ook de (inmiddels wel verdwenen) afrit Hedel op de A2 voor een soortgelijke situatie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Kaaiman » di 18 apr 2017, 20:53

Interessant stuk, René! Uit welk jaar stamt de tekst? Is het een samenvattend ambtelijk stuk of is het jouw samenvatting van verschillende bronnen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door mavas » wo 19 apr 2017, 11:50

^^ Vroeg ik mij ook al af.
Lekkere Kwal schreef:Ik uitte dit standpunt al in het Stille Getuigen topic en heb het tot nu toe alleen maar meer bevestigd zien worden. Ik blijf echter nog wel zoeken naar de bron voor de gedachte achter het kunstwerk. Waarschijnlijk moet ik hiervoor naar het Utrechts of Noord-Hollands archief.
Ik ben heel erg benieuwd in ieder geval!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » wo 19 apr 2017, 13:39

^^ bij het Noord-Hollands archief kan je per stuk een aanvraag indienen om het door hen te laten digitaliseren. Ik heb daar al meer dan 10 bronnen gevonden, o.a. 'Stukken betreffende de voorbereidingen voor de aanleg van een primaire verkeersweg Heemstede-Aalsmeer-Uithoorn-Hilversum, 1960-1967' gevonden, dus dat belooft wat. Men geeft aan om het binnen 2 a 3 weken beschikbaar te hebben. Ik ga allereerst ergens in de komende weken bij het Gooise streekarchief langs omdat ik daar in de buurt woon, die hebben ook stukken van de Gem Hilversum over de samenwerking met RWS over de aanleg indertijd en van het Goois Natuurreservaat over de verkoop van de gronden ter plaatse.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Seat » wo 19 apr 2017, 16:05

De viaducten zijn duidelijk eerder aangelegd en de krappe lusjes Hilversum-Eemnes v.v. pas later.

Ik gok dat het uiteindelijk zoiets had moeten worden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 apr 2017, 16:18

^^ Met ook nog klaverlussen en verbindingsbogen. Vergelijk het met de Duitse :AS: Gärtingen, maar dan zonder een linkse uitvoeger op de doorgaande snelweg.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » wo 19 apr 2017, 16:45

Helemaal geen gek idee, vergeet niet dat de het laatste deel van de Diependaalselaan nog niet bestond toen de aansluiting af was. Uit het NRC van 22 juni 1972:
Hilversumse wijk niet blij met nieuwe rijksweg
Gisteren is tussen Hilversum en Utrecht een deel van de nieuwe rijksweg 27 (Breda - Gorinchem -Utrecht - Hilversum - Zuidelijk- Flevoland) voor het verkeer opengesteld. Voor de bewoners van het Van Riebeeckkwartier in Hilversum was dit aanleiding om de vlag halfstok te hangen omdat het verkeer van en naar de rijksweg zich door de op zulk intensief en zwaar verkeer niet berekende straten van deze wijk moet wringen.
Het nieuwe weggedeelte heeft een lengte van 13 km. In Hilversum krijgt de weg aansluiting op een rondweg, maar voorlopig heeft de omroepstad nog maar één aan- en afvoerweg. Een tweede, waarvoor een tunnel onder de spoorlijn Utrecht-Hilversum moet worden gemaakt, zal in het najaar in uitvoering worden genomen.
Op basis van de luchtfoto's kan ik afleiden dat de Diependaalselaan, inclusief overbreed spoorviaduct, voltooid is tussen juni '76 en mei '78. Dit project staat ook op m'n lijstje om na te trekken, omdat ik me kan voorstellen dat men origineel de zuidelijke omlegging als alternatief hiervoor had gepland.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Hajo » wo 19 apr 2017, 18:45

Dank voor het uitzoekwerk! Dat maakt de plannen voor een toenmalige verbinding, al dan niet als A80, een stuk duidelijker. Die huidige aansluiting verdwijnt dus en zal worden vervangen door een zogenaamde Haarlemmermeer aansluiting iets noordelijker, begrijp ik?

Vraag blijft hoe jullie de verkeershinder op de A27 Utrecht-Noord - knooppunt Eemnes inschatten zodra men echt aan de weg gaat werken. Een collega woont in Hilversum en werkt in Bunnik. Ze rijdt die route dagelijks, behalve op woensdag. Ze ervaart nu al flinke drukte en is bang dat zodra er echt aan de weg gewerkt wordt, het helemaal een puinhoop wordt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Willem » wo 19 apr 2017, 20:59

^^ Zou kunnen mee vallen: het is daar nu al zo druk dat de werkzaamheden misschien niet voor extra vertraging, gerekend met de spitsuren, zullen zorgen. Simpelweg omdat het nu al zo druk is dat er nu al sprake is van langzaam rijdend of stilstaand verkeer. En dan maken werkzaamheden niet meer uit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Rene » wo 19 apr 2017, 22:37

Hierbij wat fotootjes van het vrij uitgebreide rw80 dossier dat ik 12 jaar geleden heb "geërfd" bij de pensionering van een collega die er direct betrokken bij is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Wouter N14 » wo 19 apr 2017, 22:45

Mooie documenten :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Berrychello » wo 19 apr 2017, 22:48

Dat is een interessante verzameling René! Die laatste tekening kende ik niet, die verklaart een heleboel!

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A080][S023] Hoofddorp - Aalsmeer - Vinkeveen (A2) - Hilversum

Bericht door Victor » wo 19 apr 2017, 22:51

Mooi om dat knooppunt een keer volledig te zien, in dat laatste plaatje :top:

Goed bekeken is er meer wel dan niet van aangelegd:
https://www.google.nl/maps/@52.2015127, ... a=!3m1!1e3

Maar een echt volledig knooppunt was dus niet gepland?

Plaats reactie