[A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Snelwegfreak » di 01 sep 2015, 15:27

Derde strook voor de hoofdrijbaan is al uitgesloten, terwijl dat zo'n beetje dé oplossing is..? Bij voorbaat kansloze actie dus.
Enne gojje mins blieft altied leave.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door frenkievee » di 01 sep 2015, 15:29

frenkievee schreef:^^ ingevuld!
En in het laatste stukje duidelijk aangegeven dat ik de belofte van het bord "Nu al drie rijstroken, maar dan wel 80", niet vind stroken met de huidige configuratie van 2x2 + 1 ....
Edit: configuratie aangepast
met groet, Frank

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door hoevenpe » di 01 sep 2015, 15:36

Waardeloze enquête inderdaad:

Heb ook aangegeven dat de enige oplossing een derde rijstrook richting Amsterdam is die dan door de tunnel doorloopt als 4e rijstrook en afvalt na de afrit Leiderdorp (eerder mag niet vanwege de tunnelwetgeving), andersom derde rijstrook laten doorlopen tot aan de toekomstige verbreding alsmede 2 rijstroken voor de oprit N11 naar de A4

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door captain007 » di 01 sep 2015, 15:44

^^ Die bak valt niet onder de tunnelwet, want het is geen tunnel maar enkel een verdiepte ligging. Of het wenselijk is om een afvallende rijstrook in die bak te hebben is dan weer een andere discussie, maar volgens mij is het niet verboden.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Veldwachter » di 01 sep 2015, 21:10

Bij de vraag of ik nog iets anders te melden had op de A4 heb ik gelijk aangegeven dat tussen Den Haag en knp Burgerveen de maximumsnelheid best wel omhoog kan naar 120 km/u of 130 km/u overdag.
Als het om korte termijn oplossingen gaat vond ik de DRIP's (HRB - PLRB) wel een enigszins goede oplossing. Het zal misschien een enkeling van gedachten veranderen.
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

vhal
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 16:09

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door vhal » do 05 nov 2015, 8:28

Inmiddels is de enquête ruim 2 maanden geleden, is er inmiddels al iets bekend wat betreft de "verbeteringen" ?

De doorstroming laat tenslotte nog te wensen over, daarnaast lijkt het verkeer nu ook op te stropen ter hoogte van Leidschendam ri Amsterdam (maar dit is volgens mij een ander project)

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door exroosje » do 05 nov 2015, 14:19

Yep, maar dat is mijn ervaring ook. Bij Leidschendam ga je van 5 terug naar 3 stroken. De laatste tijd veel drukker geworden. Wordt behandeld in [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Chris » di 22 dec 2015, 17:55

De A4 richting Amsterdam ter hoogte van Zoeterwoude-Dorp is in 2015 het op 5 na grootste knelpunt van Nederland. Het mag nu toch wel duidelijk zijn dat dit ontwerp gefaald heeft?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Jackbauer1350 » di 22 dec 2015, 18:32

Ben benieuwd of en in hoeverre de openstelling van de A4MD ook invloed gaat hebben op de drukte op dit gedeelte.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door exroosje » wo 23 dec 2015, 9:41

Dat zullen we pas 4 januari merken...
Nu rijdt alles goed door.

Ben ook benieuwd, ik merk normaliter prima als er een incident is geweest op de A4 den haag zuid dat het dan rustiger is op de A4 bij Leidschendam en Leiden.

Als het zuidelijk juist beter doorstroomt zal je dat verderop wel gaan merken vrees ik. Ik denk alleen vooral bij Leidschendam

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Jackbauer1350 » wo 23 dec 2015, 9:55

Ik ben er gisteravond nog overheen gereden om de A4MD richting Schiedam te rijden. Op de delen waar je 130 km/u mag heb ik dat maar op een paar stukjes kunnen halen. Het rijdt erg onrustig steeds auto's moeten inhalen die met lagere snelheid in de middenstrook blijven rijden.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door frenkievee » ma 09 mei 2016, 9:32

Op 10 maart zijn de resultaten van de enquete (die trouwens nog steeds online staat!) bekend gemaakt. Er zijn ca 400 mensen, die deze hebben ingevuld.
Het resultaat en de te nemen maatregelen staan op de website van Rijkswaterstaat.
De bebording wordt aangepast zodat de weggebruiker meer informatie krijgt en de markering op de weg wordt op enkele plekken aangepast. Daarnaast verschuift de afstreping van 3 naar 2 stroken op de hoofdrijbaan van Amsterdam naar Den Haag zodat bestuurders meer tijd hebben om in te voegen.
Als ik zie dat er in de ochtendspits dagelijks files staan van 10-14 kilometer, dan vraag ik me echt af of dit gaat helpen. Zoals in voorgaande bijdragen hier al genoemd is het enige wat gaat helpen een volwaardige 2x3 oplossing en niet de huidige 2x 2+parallel oplossing.
Ik rij zelf op dagen dat ik van Spijkenisse naar Amstelveen moet al om uiterlijk 06:15 van huis weg, maar constateer steeds meer dat ik dan eigenlijk al een beetje aan de late kant ben. Gewoon simpelweg omdat de files zich dan al beginnen te vormen.
De verschuiving van de afstreping gebeurt volgend jaar omdat daar eerst een omgevingsvergunning voor nodig is.
Kan iemand die wat meer ingevoerd is in de materie mij dit uitleggen? Waarom is er een omgevingsvergunning nodig?
met groet, Frank

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door hoevenpe » ma 09 mei 2016, 9:40

Als je dan toch een procedure van meer dan een jaar moet uitvoeren, waarom dan niet gelijk 3 rijstroken doortrekken zodat je tenminste het probleem echt oplost???

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door harry » ma 09 mei 2016, 20:59

^^ Misschien bedoelen ze dat ook? De linkerbaan helemaal 3-strooks maken en pas na de samenkomst met de oprit Zoeterwoude af gaan strepen.
Daar is inderdaad een vergunning voor nodig, omdat de capaciteit van de weg toeneemt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door hoevenpe » ma 09 mei 2016, 21:07

^^
Volgens mij hebben ze het nu over slechts een paar honderd meter, zodat je niet meer 'verrast' wordt als je over de heuvel komt door een rijstrook die ophoudt...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Rein » vr 03 jun 2016, 8:30

De Telegraaf pakt vandaag groot uit aangaande de situatie bij Leiden/Zoeterwoude met een groot stuk op de voorpagina en de halve pagina 4.

De kop op de voorpagina luidt: "Aanpak files A4 verprutst" met als extra kop "Ingreep van 600 mln. draait uit op fiasco". Op pagina 4 luidt de kop "VID: extra rijstrook ei van Columbus voor de A4".

In de stukken zelf wordt ingegaan op het feit dat de files na de werkzaamheden substantieel zijn toegenomen en dat er wat lapmiddelen worden genomen in de hoop dit op te lossen. RWS lijkt nog altijd niet voornemens een nieuw TB op te gaan stellen om er een rijstrook bij te plakken.

Edit: linkje naar info op de website van de Telegraaf. In de papieren krant staan uitgebreidere verhalen.
Laatst gewijzigd door Rein op vr 03 jun 2016, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door captain007 » vr 03 jun 2016, 8:43

^^ De actie ligt nu dan ook bij de politiek in Den Haag. Zolang het geen prioriteit heeft bij het ministerie gaat er niets gebeuren.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door frenkievee » vr 03 jun 2016, 11:08

Dat dat mislukt is, dat weet iedereen die daar 's morgens langs moet. Ik doe dat gelukkig maar een keer per week, maar het lijkt wel of ik eigenlijk iets vroeger moet gaan rijden (vanuit Spijkenisse naar Amstelveen) dan de 06:10 wat ik nu doe. Toen het tijdens de verbouwing tijdelijk drie stroken was ("nu al 3 rijstroken, maar dan wel 80") reed het meer dan prima door. Maar die parallel oplossing is m.i. gewoon waardeloos.

Even de herkansing: of het helpt weet ik niet, maar plaats een pin op het stukje A4 bij de ANWB.
met groet, Frank

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Attietattie » vr 03 jun 2016, 11:49

^^ Ik rijd daar een paar keer per week 's ochtends. Geen centje pijn. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Rein » vr 03 jun 2016, 12:42

Wellicht komt er nu eindelijk wel wat beweging..... :feestjeja: (al hoewel het eigenlijk een wel erg algemene, niets zeggende uitspraak is :feestjenee: ).
ANP schreef:DEN HAAG - Het kabinet sluit de aanleg van een extra rijstrook op de snelweg A4 niet uit. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur wil echter eerst andere maatregelen proberen om de doorstroming te verbeteren op dit drukke stuk snelweg tussen Amsterdam en Den Haag.

[...]

Ze hoopt de doorstroming om te beginnen te bevorderen met bijvoorbeeld betere en helderdere bewegwijzering. Daarna valt ook nog te denken aan betere spreiding, want het is vooral in filetijd druk. ,,Mocht dat niet werken, dan kun je in de toekomst altijd nog kijken of er een nieuwe strook bij moet.”

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Rein » wo 06 jul 2016, 16:00

De Telegraaf meldt nu het volgende (al is de kop wellicht wat anders dan de inhoud van het artikel)
telegraaf.nl schreef:Kabinet start onderzoek extra rijbaan A4

DEN HAAG - Het kabinet start met een onderzoek naar een extra rijbaan op de A4 bij Leiderdorp en Zoeterwoude. Het extra asfalt moet de rap oplopende files op die plek tegen gaan.

[...]

De VVD zou het liefst zien dat er nu in beide richtingen een extra asfaltstrook wordt uitgerold. Vanwege eerdere bezuinigingen is daar echter geen geld voor. De partij wil daarom dat er alvast wel gestart wordt met een onderzoek naar de extra rijstroken. Bekeken moet worden wat het kost en hoe het asfalt kan worden ingepast. Op het moment dat er dan weer wel geld over is voor nieuwe wegprojecten kan er snel van start worden gegaan met het oplossen van het hardnekkige fileknelpunt, stelt VVD-Kamerlid Visser.

De liberale parlementariër zal haar verzoek morgen officieel indienen bij verkeersminister Schultz van Haegen. Bronnen melden dat de bewindsvrouw het plan zal omarmen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Mandelsoft » do 07 jul 2016, 1:08

Volgens mij bedoelen ze een extra rijstrook. Een extra rijbaan lijkt mij een nogal dure ingreep :lol:

Later in het artikel wordt dan weer wel de juist terminologie gebruikt.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Hensepens » zo 10 jul 2016, 12:19

Zat van de week te kijken op google maps. er stond 1 grote file vanaf Hoofddorp (A4/A5) tot aan de N11. Na de aansluiting was de file weg.... Kan zijnn dat er iets is gebeurd, maar zag daar geen melding van.

Maar goed. Ook in Den Haag kunnen ze nu echt niet meer de andere kant op kijken. Ben benieuwd.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door hoevenpe » vr 14 okt 2016, 0:14

Schultz trekt portemonnee voor derde rijbaan 'flessenhals' A4

Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen trekt de portemonnee om de aanhoudende files en ongelukken door de 'flessenhals' A4 bij Leiden grondig aan te pakken. De bewindsvrouw op Infrastructuur en Milieu zet 50 miljoen euro opzij om op een traject van ongeveer één kilometer lang 'zo snel mogelijk' een derde rijbaan aan te leggen, maakt ze vandaag bekend.
http://www.ad.nl/binnenland/schultz-tre ... ~a25c5c42/

Is dit nou een definitieve oplossing of weer een halve maatregel? 1 kilometer lijkt me te weinig voor een volledige verbreding, tegelijk lijkt 50 miljoen me nogal veel voor lapwerk...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Jackbauer1350 » vr 14 okt 2016, 8:56

Of het AD heeft de feiten weer eens niet op een rijtje...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door hoevenpe » vr 14 okt 2016, 9:19

Ik heb even in Google Maps gekeken: in noordelijke richting is het 2 strooks stuk van 34,9 tot 32,5 en in zuidelijke richting loopt het van 33,4 tot 36,2.

Dat is toch substantieel meer dan 1 kilometer, gaat men nu toch weer voor veel geld het probleem 'half' oplossen...? :wall:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Mark » vr 14 okt 2016, 9:25

^^ Ik denk dat dat vrije interpretatie is van de journalist. In het overheidsdocument wordt namelijk met geen woord gerept over een stuk van 1 km maar simpelweg het traject Burgerveen - Leiden.
Uitkomsten bestuurlijke overleggen MIRT, IenM/BSK-2016/212243 schreef:A4 ter hoogte van Leiden
Voor de A4 ter hoogte van Leiden reserveren wij vanuit de verlenging van het IF € 50 miljoen om tot een structurele verbetering van de doorstroming te komen op het traject Burgerveen – Leiden. Met deze studie beogen wij het proces zo snel als mogelijk te laten verlopen. Zoals eerder gemeld worden momenteel de effecten onderzocht van een 3e rijstrook op de hoofdrijbaan.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Rogier » vr 14 okt 2016, 9:37

^^

Het AD heeft het verkeerd. Deze 50 miljoen euro is bedoeld voor het tweede set van maatregelen, welke nog niet volledig bekend zijn.
Maar je kunt aan je klompen aanvoelen dat men de hoofdrijbanen naar 3 rijstroken wil gaan verbreden. Waarschijnlijk er dan ook geluidsschermen aangepast worden en dat kost ook zo een paar miljoen en vergeet niet dat de onderzoekskosten ook zo een paar miljoen kosten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Kaaiman » vr 14 okt 2016, 9:38

'Hoofdrijbaan' in enkelvoud, dus kennelijk alleen de rijbaan richting Den Haag?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door hoevenpe » vr 14 okt 2016, 9:54

^^
Ik dacht dat ik zo begrepen te hebben, alleen heeft het AD het dan weer expliciet over de noordelijke richting.

Het zal wel beide kanten op zijn, anders is 50 miljoen een belachelijk bedrag (hele project inclusief tunnel en parallelbanen was 410 miljoen, als kunstwerken liggen er al).

Vraag me af wat men in noordelijke richting gaat doen, men mag toch niet invoegen in een tunnel? Hopelijk trekt men de extra rijstrook hier door tot Leiderdorp, zodat het echt robuust is en er geen nieuwe bottleneck ontstaat (andere kant op sluit straks aan op verbreding naar 4 rijstroken Leiden-Leidschendam).

Nog een paar opmerkelijke zaken uit het document:
- spitsstrook verlenging A15 Papendrecht tot Sliedrecht-Oost wordt volwaardige rijstrook met vluchtstrook.
- extra geld voor N62 voor robuuste oplossing (zal voor de 'rotonde' zijn die niemand wil)
- geen geld voor knooppunt Barneveld en A8/A9

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... t-2016.pdf

Plaats reactie