[A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Koen66
polderweggetje

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Berichtdoor Koen66 » Di 01 Nov 2016, 0:02

captain007 schreef:^^ Op luchtfoto's goed te zien.

Viaduct aansluiting Roelofarendsveen:

Viaduct Rijpwetering:

Ik ga er morgen eens extra op letten, grappig hoe je ergens dagelijks rijdt en dit toch niet opmerkt

exroosje
stadsweg

Berichtdoor exroosje » Do 24 Nov 2016, 20:45

Het valt et op dat er tegenwoordig vooral in de ochtendspits veel meer vrachtwagens op de A4 rijden. Een lange trein op de rechterbaan, net zoals op de A67...
Ik kan daar 2 verklaringen voor bedenken:
De gereedkoming van de A4 delft schiedam heeft de het verkeer vanuit rotterdam (haven...vrachtwagens!) makkelijker laten doorstromen tot den Haag zodat de flessenhals nu noordelijker ligt. Voorheen stonden ze in de rij op de A13....
De afsluiting van de Merwedebrug maakt dat de route vanuit antwerpen richting Amsterdam en noordelijker nu niet meer via A27 Utrecht gaat maar ook langs Rotterdam en dan A4. Als dat zo ie dan zou het volgende maand beter moetne worden als de Merwedebrug weer open gaat voor vrachtwagens...

Ook zie je tegenwoordig veel meer vrachtwagens op de A44, omdat ze bij een file op de A4 door een routebord deze route aanbevolen krijgen. Dat terwijl die route daar mijns inziens niet echt geschikt voor is. Smal en door stedelijk gebied....

harry
Wegnummerfotograaf

Berichtdoor harry » Do 24 Nov 2016, 23:06

Ik heb zelf inderdaad ook het idee dat de A13 veel minder vrachtverkeer heeft dan vroeger.

exroosje schreef:Smal en door stedelijk gebied....

Er is niet echt een alternatief. We hebben hier alleen maar stedelijk gebied.

brytje008
stadsweg

Berichtdoor brytje008 » Do 24 Nov 2016, 23:36

^^ Ik rijd elke dag op de A4 richting Den Haag. Maar het is denk ik wel drukker geworden, maar ik vind dit meer in het algemeen dan echt specifiek het vrachtverkeer. Sowieso is deze maand een ramp qua drukte :facepalm: :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

H2O-s
zandpaadje

Berichtdoor H2O-s » Vr 25 Nov 2016, 11:02

exroosje schreef:Ook zie je tegenwoordig veel meer vrachtwagens op de A44, omdat ze bij een file op de A4 door een routebord deze route aanbevolen krijgen. Dat terwijl die route daar mijns inziens niet echt geschikt voor is. Smal en door stedelijk gebied....

Vanochtend ook weer een vrachtwagen met (gezien zijn rijgedrag naar ik aanneem) een lokaal niet bekende chauffeur die op de Kaagbrug zomaar (want brug, eng, smal, terwijl de banen even breed blijven) de vrachtwagen een meter naar links gooit op de linkerbaan waardoor de doorrijdende linkerbaan vol in de remmen moet. Het zou mij niets verbazen als een groot deel van de toch toegenomen files op de A44 van zulk gedrag komt.

waldo79
Secretaris & Moderator

Berichtdoor waldo79 » Vr 25 Nov 2016, 11:14

^^Zolang daar geen onderzoek naar gedaan is, kun je dat niet beweren. En ik vind het nogal een aanname van je...
Vereniging Wegenforum: wegenforum at (@) gmail.com.

captain007
Forumbeheerder & Moderator

Berichtdoor captain007 » Vr 25 Nov 2016, 11:25

^^ Het gebeurd er wel vaker. Toevallig kwam de weg vorige week ook langs in het programma De gevaarlijkste wegen van Nederland. Feit is dat de weg gewoon substandaard is en dat er nogal wat vreemde manoeuvres worden uitgehaald. De Kaagbrug vind ik nog niet de ergste, de brug over de Hoofdvaart is qua breedte problematischer.

waldo79
Secretaris & Moderator

Berichtdoor waldo79 » Vr 25 Nov 2016, 11:26

Maar om het nu op het gedrag van een enkele vrachtwagenchauffeur te gooien. Mij te kort door de bocht.
Vereniging Wegenforum: wegenforum at (@) gmail.com.

Wouter N14
Moderator

Berichtdoor Wouter N14 » Vr 25 Nov 2016, 11:33

H2O-s schreef:Vanochtend ook weer een vrachtwagen met (gezien zijn rijgedrag naar ik aanneem) een lokaal niet bekende chauffeur die op de Kaagbrug zomaar (want brug, eng, smal, terwijl de banen even breed blijven) de vrachtwagen een meter naar links gooit op de linkerbaan waardoor de doorrijdende linkerbaan vol in de remmen moet. Het zou mij niets verbazen als een groot deel van de toch toegenomen files op de A44 van zulk gedrag komt.

Dat is veel te kort door de bocht. Aan beide zijden ontbreekt elke vorm van redresseerruimte en op die brug kan je opeens flink wind vangen als vrachtwagen zijnde. Daarom logisch dat ze wat extra ruimte pakken en het getuigt dan juist van gebrekkig verkeersinzicht bij de automobilisten die dat niet zien aankomen. Ik heb daar jaren terug regelmatig met een bakwagentje gereden, nog lang geen echte vrachtwagen en zelfs daarin merkte je al dat het een zeer krappe bedoening is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

H2O-s
zandpaadje

Berichtdoor H2O-s » Vr 25 Nov 2016, 11:52

^^ Ok natuurlijk kan dat het zijn, maar om dat dan zonder richting aan te geven en vrij plotseling te doen maakt het gevaarlijk. Ik hou in elk geval altijd afstand als ik op het punt sta een vrachtwagen voorbij te gaan bij de bruggen, juist door zulke situaties. Even van het gas en geen problemen, maar ik zie het te vaak fout gaan.

Maar dit gaat natuurlijk over de A44, dus laten wij er hier over stoppen.

exroosje
stadsweg

Berichtdoor exroosje » Ma 28 Nov 2016, 20:47

Behalve dan dat er tegenwoordig dynamische routeborden staan die verkeer over de A44 leiden zodra de A4 volloopt (in de spits dus altijd) . En de A44 loopt door de bebouwde kom van Wassenaar, dat bedoel ik met stedelijk gebied. En dus die smalle viaducten en korte afritten. Dus vrachtwagens horen eigenlijk op de A4 ipv de A44.

Wouter N14
Moderator

Berichtdoor Wouter N14 » Ma 28 Nov 2016, 21:46

^^ Doorgaand vrachtverkeer wellicht, maar langs de A44 ligt bijvoorbeeld de Flora Holland wat het nodige vrachtverkeer creëert.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Terug naar “Autosnelwegen”