[A058] Extra afslag bij Heinkenszand

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Wally
verkeersader

[A058] Extra afslag bij Heinkenszand

Bericht door Wally » di 13 jun 2006, 20:07

PZC 13 juni 2006 schreef:Eerste extra afslag van A58 komt bij Heinkenszand

HEINKENSZAND - De komst van een aansluiting op rijksweg A58 bij Heinkenszand gaat vóór de aanleg van een nieuwe afslag op de A58 bij Goes, bij de ’s-Gravenpolderseweg.
De gemeente Borsele en de provincie hebben dit vastgelegd in een Vrijdag gepresenteerd akkoord, waarin ook de realisatie van een zestig hectare groot groenproject bij Nieuwdorp en ’s-Heerenhoek is opgenomen. Het is volgens provinciaal bestuurder H. van Waveren (CDA) niet meer dan logisch dat aan de aansluiting bij Heinkenszand voorrang wordt gegeven. „Over die aansluiting wordt al zo lang gesproken“, gaf hij aan, „en in het kader van de verdubbeling van de Sloeweg richting Westerscheldetunnel wordt al volop aan de voorbereidingen gewerkt.“

Inwoners van de gemeente Goes hebben net zo goed baat bij de komst van een aansluiting bij Heinkenszand, aldus Van Waveren. „De doorgaande weg langs ’s-Heer Arendskerke en ’s-Heer Hendrikskinderen zal erdoor worden ontlast. Dat ís Goes.“ Autoverkeer in landbouwgebied De Poel zal ook afnemen, voegde de Borselse wethouder M. Vermue-Vermue (CDA, verkeer) toe, als Goes en Heinkenszand beter zijn aangesloten via de A58.

Goes wil een extra aansluiting op de A58 ter hoogte van de ’s-Gravenpoldersweg, met name om de wegen in Goes-Zuid te ontlasten. Het gemeentebestuur heeft er in een regionaal overleg mee ingestemd dat Heinkenszand prioriteit krijgt, aldus Van Waveren. Goes heeft een alternatief voor een nieuwe aansluiting bij de ’s-Gravenpolderseweg: de aanleg van een weg vanaf de ’s-Gravenpolderseweg evenwijdig aan rijksweg A58 naar het bestaande knooppunt Vierwegen-A58 bij Kapelle.

De verdubbeling van de Sloeweg waarvan de aansluiting bij Heinkenszand deel uitmaakt, staat rond 2010 gepland. Voor elke nieuwe op- en afrit op rijkswegen moet ’een verbeten strijd’ worden gevoerd. Rijkswaterstaat heeft het liefst zo min mogelijk aansluitingen op landelijke verkeersassen, omdat die slecht zijn voor de verkeersdoorstroming en omdat de verkeersveiligheid er niet bij gebaat is.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 13 jun 2006, 20:10

Zin daar niet al genoeg afslagen :shock:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 13 jun 2006, 20:17

Ik heb ook niet echt het idee dat een nieuwe afslag daar heel dringend nodig is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 13 jun 2006, 20:19

Mark schreef:Zin daar niet al genoeg afslagen :shock:
Ja, dat dacht ik ook al. Een nieuwe aansluiting mag wel, maar een station met iets te weinig instappers moet meteen maar gesloten worden. :roll:

Is die verdubbeling van de Sloeweg eigenlijk wel nodig? Volgens mij is het nou niet bepaald druk daar. :?

En nog een zijdelingse vraag: waarom hebben ze eigenlijk de wegen van en naar de Westerscheldetunnel in Noordwestelijke richting gebouwd? Was het niet handiger (iig korter voor veel automoblisten) geweest om hem naar knooppunt de Poel door te trekken?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 13 jun 2006, 20:28

De aanvoerroutes van de Westerscheldetunnel lijken natuurlijk helemaal nergens op, maar vanuit Vlissings/Middelburgs perspectief is het wel een redelijk logische route naar de tunnel. Vanuit oostelijke richting kun je in vrijwel alle gevallen beter de Liefkenshoektunnel (of Waaslandtunnel/Kennedytunnel) nemen. Het is alleen jammer dat de route vanuit Rotterdam via de N59 en N256 naar het zuiden nu zelden een alternatief kan vormen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 13 jun 2006, 21:22

Het hangt er ook vanaf waar in Zeeuws-Vlaanderen je moet zijn. Voor Terneuzen is ondanks de lastige route naar de Westerscheldetunnel deze nog altijd sneller dan dat je via de Liefkenshoektunnel rijdt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 14 jun 2006, 9:17

Het lijkt mij ook niet echt nodig. Die van Goes zou misschien nog nut kunnen hebben, maar die van Heinkenszand ligt toch veel te dicht op de aansluiting met de N62/N254? :?

stijnos
zandpaadje

Re: A58: extra afslag bij Heinkenszand

Bericht door stijnos » za 04 okt 2008, 20:25

Ik snap ook niet hoe ze dit precies willen gaan integreren met de rest van de afritten rond Goes, vooral met de aanduidingen.

Het doortrekken van de N62 richting de Poel lijkt mij ook wel een aardig alternatief, maar als je dit buiten de besluitvorming rond een nieuwe afrit voor Heinkenszand gaat regelen dan wordt het helemaal een chaos.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 04 okt 2008, 20:32

Het is wel een erg oude draad waarin je reageert :) Komt die extra afrit er nog?

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » vr 10 okt 2008, 21:43

Wat ik er van begreep is dat de afrit bij de 's Gravenpolderse weg er komt, die bij Heinkenszand weet ik niet, wel wordt met zekerheid de N62 ri. tunnel verbreed.

Over de discussie of die afslag bij 's Gravenpolderseweg er moet komen: die is hard nodig, sochtends en smiddags moet alle verkeer door De Poel, das echt een ramp. EN zo krijgt het ziekenhuis een afrit in de achtertuin!

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » za 11 okt 2008, 19:58

^^ Dat stuk snelweg in Zeeland heeft op dit moment al 11 afritten en 2 knooppunten op ongeveer 40 kilometer snelweg. Beetje teveel van het goede als je het mij vraagt. Waardeer het onderliggend wegennet gewoon op zodat de doorstroming op de snelweg gewaarborgd blijft.
Laatst gewijzigd door mavas op za 11 okt 2008, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: En weer een onnodige quote verwijderd

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 12 okt 2008, 17:43

mafKees schreef:EN zo krijgt het ziekenhuis een afrit in de achtertuin!
De zuidelijke rijbaan van de A58 heeft ter hoogte van het Ziekenhuis al een ambulance-afrit.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 12 okt 2008, 21:56

orionpax schreef: Dat stuk snelweg in Zeeland heeft op dit moment al 11 afritten en 2 knooppunten op ongeveer 40 kilometer snelweg. Beetje teveel van het goede als je het mij vraagt. Waardeer het onderliggend wegennet gewoon op zodat de doorstroming op de snelweg gewaarborgd blijft.
Op de A58 stroomt het verkeer goed door; daar zal een extra afrit geen problemen veroorzaken. De kans op filevorming is niet zo groot.
Meer in het algemeen is dit wel het manco van de Nederlandse snelwegen.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » ma 13 okt 2008, 22:39

Wally schreef:
mafKees schreef:EN zo krijgt het ziekenhuis een afrit in de achtertuin!
De zuidelijke rijbaan van de A58 heeft ter hoogte van het Ziekenhuis al een ambulance-afrit.
Ja klopt, maar geen echte afrit bestemd voor alle verkeer.

stijnos
zandpaadje

Bericht door stijnos » do 30 okt 2008, 0:17

waldo79 schreef:Het is wel een erg oude draad waarin je reageert :) Komt die extra afrit er nog?
in de PZC staat regelmatig nog wat over de problematiek rond de doorstroming in Goes, over de maatregelen tegen het sluipverkeer over de N254 en over de verbreding van de Sloeweg om de veiligheid te verbeteren. Er zijn een beetje wisselende berichten over de vraag of die extra afrit nou nog als oplossing gaat dienen

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » vr 31 okt 2008, 23:16

stijnos schreef:
waldo79 schreef:Het is wel een erg oude draad waarin je reageert :) Komt die extra afrit er nog?
in de PZC staat regelmatig nog wat over de problematiek rond de doorstroming in Goes, over de maatregelen tegen het sluipverkeer over de N254 en over de verbreding van de Sloeweg om de veiligheid te verbeteren. Er zijn een beetje wisselende berichten over de vraag of die extra afrit nou nog als oplossing gaat dienen
Stijnos check ook eens het topic over de nieuwe N57 bij jou in de tuin, je woont in Mburg zie ik.
Ben vorige week daar nog wezen kijken, altijd intressant

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » do 25 jun 2009, 20:57

orionpax schreef:^^ Dat stuk snelweg in Zeeland heeft op dit moment al 11 afritten en 2 knooppunten op ongeveer 40 kilometer snelweg. Beetje teveel van het goede als je het mij vraagt. Waardeer het onderliggend wegennet gewoon op zodat de doorstroming op de snelweg gewaarborgd blijft.
2 knooppunten? Ik ken alleen Knooppunt de Poel. Tenzij je Knoppunt Markiezaat meerekent, maar dit is Noord-Brabant. De doorstroming zal heus wel zo blijven, want file's heb je bijna nooit op dat stuk, behalve als de niet-Zeeuwen in de zomer de kust terroriseren of als er een ongeluk is gebeurd.
Er waren ooit speculaties dat de komst van deze afslag het gevolg had dat de afrit Kapelle zal verdwijnen....
Groeten, Mieron

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 jun 2009, 7:45

Mieron schreef:behalve als de niet-Zeeuwen in de zomer de kust terroriseren
Die terroriserende niet-Zeeuwen zorgen anders wel voor aardig wat inkomsten voor de horeca ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wilko
stadsweg

Bericht door Wilko » di 30 jun 2009, 12:15

Zelfs in de zeumer valt het nog wel mee volgens mij, pas in Middelburg beginnen de echte problemen. File's zijn in Zeeland zo zeldzaam dat verkeer op de A58 vlak voor De Poel met een enorm geel bord wordt gewaarschuwd dat tussen 8:00 en 10:00 files kunnen ontstaan op de A256 bij Goes-Zuid.
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » di 30 jun 2009, 20:18

Wilko schreef:
File's zijn in Zeeland zo zeldzaam dat verkeer op de A58 vlak voor De Poel met een enorm geel bord wordt gewaarschuwd dat tussen 8:00 en 10:00 files kunnen ontstaan op de A256 bij Goes-Zuid.
Bijzondere situ daar omdat de file op de vluchtstrook staat er terugslaat op de A58 zelf, niet geheel gevaarloos.

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » zo 05 jul 2009, 15:44

Palance schreef:
Die terroriserende niet-Zeeuwen zorgen anders wel voor aardig wat inkomsten voor de horeca ;)
De zeeuwse gemeentes en de provincie zeeland hebben ook voor een deel inkomsten aan toerisme.
Wilko schreef:
Zelfs in de zeumer valt het nog wel mee volgens mij, pas in Middelburg beginnen de echte problemen. File's zijn in Zeeland zo zeldzaam dat verkeer op de A58 vlak voor De Poel met een enorm geel bord wordt gewaarschuwd dat tussen 8:00 en 10:00 files kunnen ontstaan op de A256 bij Goes-Zuid.
Dat bord daar staat er niet speciaal voor de files in de zomer, denk ik.... Aangezien er bijna iedere ochtend in de spits daar oponthoud is. Maar De Poel is een knelpunt in de zomer, het verkeer van de Walcherse kust/Middelburg komt hier samen met het verkeer van Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. Meestal is er in de zomer file vanaf de aansluiting bij kats t/m de stoplichten bij Goes (2-baans) en dan ook nog voor de aansluiting van de A256 richting Bergen op Zoom. Als ik het te zeggen had bij de Provincie Zeeland dan zou ik direct een 4-baansweg maken tussen de Zeelandbrug en De Poel, zonder stoplichten.
Groeten, Mieron

Wilko
stadsweg

Bericht door Wilko » ma 06 jul 2009, 16:55

Mwah, het echt probleem bij De Poel is de dagelijkse file voor Goes-Zuid. Ik snap ook wel dat daar dat bord voor is, maar het blijft volgens mij uniek om te waarschuwen voor een dagelijkse file. Ik weet dat bij mij hier op de A2 bij afrit Meerssen ook de file dagelijks tot op de vluchtstrook staat, maar geen bord te bekennen.
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 07 jul 2009, 15:09

Mieron schreef:Als ik het te zeggen had bij de Provincie Zeeland dan zou ik direct een 4-baansweg maken tussen de Zeelandbrug en De Poel, zonder stoplichten.
Mijn idee. En de verbindingsweg A256 Goes --> A58 Middelburg 2 rijstroken maken, die met taper laten invoegen op de A58 die dan een stukje 3 rijstroken richting Middelburg krijgt. Na een kilometer of drie valt de eerste rijstrook dan weg.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wilko
stadsweg

Bericht door Wilko » wo 08 jul 2009, 9:00

Waar zit hem nou precies het probleem?
mafKees schreef:Bijzondere situ daar omdat de file op de vluchtstrook staat er terugslaat op de A58 zelf, niet geheel gevaarloos.
Probleem vanaf A58 uit BoZ richting de A256
Mieron schreef:Maar De Poel is een knelpunt in de zomer, het verkeer van de Walcherse kust/Middelburg komt hier samen met het verkeer van Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland.
Probleem vanaf A256 ri A58 naar BoZ
Hajo schreef:En de verbindingsweg A256 Goes --> A58 Middelburg 2 rijstroken maken, die met taper laten invoegen op de A58 die dan een stukje 3 rijstroken richting Middelburg krijgt.
Probleem vanaf A256 ri A58 naar Middelburg

Dat autowegidee tussen de Zeelandbrug en de A256 zou leuk zijn, maar ik vraag mij af of de kosten hier opwegen tegen de baten. De aansluiting bij Goes gaat best groot worden, omdat de afslaande beweging van en naar Goes minstens net zo belangrijk is als de rechtdoorgaande beweging van en naar de Zeelandbrug. Daarnaast zou je de sluizen in de Zandkreekdam opnieuw moeten bouwen zo ongeveer, ik heb het idee dat het daar niet zo heel breed is.

Het komt er op neer dat je een enorme investering gaat doen in een kort stukje weg wat eigenlijk alleen een probleem heeft in vakantieperiodes. De problemen bij afrit Goes-Zuid zijn daarentegen structureel, die files staan er ook in de winter (volgens mij zijn ze alleen maar erger geworden sinds de gemeente Goes die minirotondes bovenop heeft aangelegd)

- George Carlin -

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » wo 08 jul 2009, 19:27

Hajo schreef: Mijn idee.
:confuuuse:
Groeten, Mieron

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 08 jul 2009, 21:20

^^ Hajo heeft dus de zelfde mening ;)

pverha10
zandpaadje

Bericht door pverha10 » ma 27 jul 2009, 15:12

Ik weet niet of de A256 doortrekken naar Zierikzee echt haalbaar is.
Ik weet wel dat ik bijna elke avond in de file sta vanaf knooppunt De Poel tot aan de aansluiting met de N255 en dat ik af en toe toch wel heel erg lang sta te wachten voor het stoplicht bij de grote kruising bij Goes.

Ik denk dat het al heel veel zou schelen als er een ongelijkvloerse kruisingen gemaakt zou worden van de grote kruising bij Goes en de kruising bij Wilhelminadorp. Nog beter zou zijn om het volledig 2x2 te maken tot aan de aansluiting met de N255, waar het al 2x2 is.

Wat ik overigens niet snap is dat de Westerscheldetunnel nooit direct is aangesloten op de A256. Nu is er veel vrachtverkeer en sluipverkeer richting de Westerscheldetunnel. Als deze op de A256 zou zijn aangesloten had het nooit deze problemen opgeleverd.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 27 jul 2009, 15:20

pverha10 schreef:Ik denk dat het al heel veel zou schelen als er een ongelijkvloerse kruisingen gemaakt zou worden van de grote kruising bij Goes en de kruising bij Wilhelminadorp. Nog beter zou zijn om het volledig 2x2 te maken tot aan de aansluiting met de N255, waar het al 2x2 is.
Dat zou al heel wat schelen.
pverha10 schreef:Wat ik overigens niet snap is dat de Westerscheldetunnel nooit direct is aangesloten op de A256. Nu is er veel vrachtverkeer en sluipverkeer richting de Westerscheldetunnel. Als deze op de A256 zou zijn aangesloten had het nooit deze problemen opgeleverd.
Yep. Eerder heb ik al eens mijn idee voor een goed bereikbaar Zeeland genoteerd, daar hoorde een doorgetrokken A256 vanaf kn. De Poel (A58) rechtstreeks naar het zuiden naar de Westerscheldetunnel bij: als "A62".

Welkom overigens. :byebye: ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » ma 27 jul 2009, 17:24

^^ Helemaal mee eens
Groeten, Mieron

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 27 jul 2009, 20:04

De N256 is van de A58 tot aan de N255 gecategoriseerd als stroomweg, maar wat de provincie daar voor plannen mee heeft weet ik niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer