[A348] bij Dieren / [A048] Arnhem - Deventer

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door sirdanilot » za 18 sep 2010, 14:47

^^^meen je dat nu serieus, een gelijkvloers kruispunt op een klaverblad?! :schrikreactie:

Overigens zouden puur die rechtsaffer-bypasses al verlichting geven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Jeroen » za 18 sep 2010, 15:40

sirdanilot schreef:Want laten we wel zijn, het gaat hier niet om een superbelangrijk knooppunt tussen twee grote rijkswegen, maar slechts met een N-weg en een provinciale weg die toevallig A-status heeft.
Er zijn heel wat snelwegen die minder verkeer te verwerken hebben dan de N325...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Coen Tunnel » za 18 sep 2010, 15:41

sirdanilot schreef:Ook niet zo'n knooppuntje als bij Drachten?
Dat knooppunt is niet of nauwelijks krapper dan dat van Hoogeveen of Heerenveen.
Want laten we wel zijn, het gaat hier niet om een superbelangrijk knooppunt tussen twee grote rijkswegen, maar slechts met een N-weg en een provinciale weg die toevallig A-status heeft. De bochten kunnen dus best redelijk krap zijn, en rangeerbanen zijn niet nodig.
Rangeerbanen zijn op de A12 zeker wel nodig, want anders loopt het verkeer daar in de soep.
sirdanilot schreef:^^^meen je dat nu serieus, een gelijkvloers kruispunt op een klaverblad?! :schrikreactie:
Net zoals KP Europaplein dus... Haal je die gelijkvloerse aansluiting weg, dan is het een gewoon klaverblad.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Vinny » za 18 sep 2010, 16:13

Creatief buiten de box denken. Nadeel, de A 348 zelf moet fors worden verhoogd, zodat de weg een tijd lang geen verkeersfunctie kan vervullen. Dat wordt dus een tijdelijke weg over industrieterrein de Beemd...
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door jan » za 18 sep 2010, 16:42

Zeer goed plan, Bart! Ben benieuwd naar de reactie van de provincie en gemeente. Verkeer vanaf Dieren dat naar De Beemd wil moet nog wel over Velperbroek, maar de grootste stroom komt 's ochtends toch wel vanaf de A12/N325.
Rene schreef:Wel de boog iets ruimer maken; verkeer komt met hoge snelheid van de A12 af en de snelheid vanaf de Beemd moet wel ongeveer op hetzelfde niveau liggen.
Wel vraag ik me af of Rijkswaterstaat staat te popelen. In de avondspits zal er toch een vrij grote stroom vanaf dat terrein zijn die links zullen willen voorsorteren.
De boog mag zeker wel wat ruimer, wanneer ik in de avondspits van de A12 kom en het licht is groen op Velperbroek dan rijdt het verkeer hier toch nog wel 80 km/h. Overigens moeten we de stroom vanaf De Beemd ook weer niet overschatten; als ik zo zie wat er 's avonds invoegt op de A348, dan valt dat reuze mee.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Rene » za 18 sep 2010, 20:10

Wat plan Grontmij en plan Vinny gemeen hebben is dat ze wegen tekenen op de plek waar reeds kantoorgebouwen staan.
Daarmee is het realiteitsgehalte van dergelijke ontwerpjes i.m.h.o. extreem laag.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Koesj » za 18 sep 2010, 21:29

^^ Het lijkt mij niet eens noodzakelijk om aan dat dure vastgoed te zitten. Van de Kennedylaan kan ik overigens helemaal níks maken.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Rene » za 18 sep 2010, 21:37

^^ ...en nu met de juiste rijbaanbreedtes, bermen en taluds...
3 rijbanen naast elkaar op verschillende hoogtes, zichtlijnen bij viaducten, etc.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Vinny » za 18 sep 2010, 21:47

Een ongelijkvloerse turborotonde... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Koesj » za 18 sep 2010, 21:55

Rene schreef:^^ ...en nu met de juiste rijbaanbreedtes, bermen en taluds...
3 rijbanen naast elkaar op verschillende hoogtes, zichtlijnen bij viaducten, etc.
Tsja dat wordt een dure aangelegenheid met veel grondkerende constructies etc. Zichtlijnen zijn ook een probleem al zal de maximumsnelheid überhaupt laag moeten liggen. Zoals jij volgens mij al aangaf is een knooppunt de hoogte in verkeerskundig het meest verantwoord maar daar zijn geen potjes voor open te breken denk ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Chris » zo 19 sep 2010, 15:40

Rene schreef:Een krappe 4-level stack (sterknooppunt) of turbine wellicht misschien. Maar de kosten daarvan zijn gigantisch (de faseringskosten zelfs nog buiten beschouwing latende).
In Osaka hebben ze een mini-stack, het ding meet nog geen 120 bij 120 meter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Rene » zo 19 sep 2010, 21:53

Heb je daar ook een Google Maps linkje van ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Chris » zo 19 sep 2010, 21:58


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Rene » zo 19 sep 2010, 22:14

Deze ligt iets verderop is ook èrg interessant.
Helaas wel iets over-the-top voor Velperbroek.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door sirdanilot » zo 19 sep 2010, 23:46

Jammer dat de googlemaps kaarten in Japan er anders uitzien dan de Europese, waardoor het niet echt duidelijk is te zien hoe het knooppunt in mekaar zit.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door simon » ma 20 sep 2010, 8:24

Vraag aan René e.a.:
Wat is eigenlijk de maximale intensiteit voor een klaverblad-lus?
sirdanilot schreef:Want laten we wel zijn, het gaat hier niet om een superbelangrijk knooppunt tussen twee grote rijkswegen, maar slechts met een N-weg en een provinciale weg die toevallig A-status heeft. De bochten kunnen dus best redelijk krap zijn, en rangeerbanen zijn niet nodig.

Ook een optie is om de bochten A348 - A12 en A12 - A348 groter te maken dan de bochten voor de N325. Dus die eerste met adviessnelheid 90, en die andere 50.
Hiermee sla je de plank flink mis. De intensiteiten op de N325 liggen veel hoger dan op de A348. Kijk anders eens op geldersverkeer.nl.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Vinny » ma 20 sep 2010, 12:48

Je gaat er aan voorbij dat binnen 10 jaar de A 15 wordt doorgetrokken ten zuid oosten van Arnhem, waardoor veel verkeer van de N325 wordt afgeleid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door simon » ma 20 sep 2010, 13:14

^^ De intensiteiten op de N325 zullen niet noemenswaardig verlagen door het doortrekken van de A15. Er vindt alleen een verschuiving plaats van verkeer op andere wegen naar de N325 - al dan niet door "zachte" hand gedwongen. De gemeente Arnhem ziet het doorgaande verkeer op de centrumring liever vandaag dan morgen vertrekken. Na doortrekken van de A15 zal men dan ook maatregelen nemen om gebruik van de centrumring te "ontmoedigen".

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door captain007 » ma 20 sep 2010, 22:49

sirdanilot schreef:Jammer dat de googlemaps kaarten in Japan er anders uitzien dan de Europese, waardoor het niet echt duidelijk is te zien hoe het knooppunt in mekaar zit.
Streetview doet ook een hoop: http://maps.google.nl/maps?t=h&hl=en&ie ... ,,0,-29.66
Ik denk niet dat ze in Arnhem op een dergelijke "flat" van autosnelwegen zitten te wachten.

jahzeker
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 14:39

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door jahzeker » wo 22 sep 2010, 14:47

Laatst was knooppunt Velperbroek al dicht vanwege het leggen van nieuw asfalt. Paar keer overheen gereden buiten de spits om en het was een ramp. Natuurlijk geen bezwaren tegen upgraden van wegen zo af en toe met goede argumenten, maar bij dit knooppunt is het een ramp. Als het hele knooppunt opnieuw wordt ingericht zal dit wel een poosje duren en ik vraag me af of dat het waard is.

Wel een probleem is de IKEA.. als je vanaf knooppunt Waterberg richting Duitsland rijdt, en je wil naar de IKEA, moet je wel via het velperbroek circuit. Gezien Arnhem één van de weinige grote plaatsen in het oosten is die een IKEA heeft zorgt dit op drukke tijdstippen ook voor de nodige overlast. Als ik het goed heb is dit niet altijd zo geweest, maar iets van 5 jaar geleden gesplitst. Maak dan eerder op de A12 een parallelbaan (hoewel dit ook voor veel overlast op het KP veroorzaakt).

Volgens mij liggen er ook plannen voor het realiseren van een extra rijbaan op het stuk A12 tussen Waterberg en Velperbroek. Combineren zeg ik!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door boe! » wo 22 sep 2010, 15:26

jahzeker schreef:Wel een probleem is de IKEA.. als je vanaf knooppunt Waterberg richting Duitsland rijdt, en je wil naar de IKEA, moet je wel via het velperbroek circuit.
Via de afslag Westervoort is korter, maar als je Velperbroek wilt mijden kan je ook via de afslag Duiven naar de IKEA rijden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A348 bij Dieren / A48 Arnhem - Deventer

Bericht door Kaaiman » vr 01 okt 2010, 18:14

Kaaiman schreef:Ik heb de provincie Gelderland en de gemeente Rheden een mail gestuurd met mijn plan. Ben benieuwd! :)
Vandaag het onderstaande antwoord ontvangen van een medewerker van de stadsregio:
Naar aanleiding van uw mailtje over de ontsluiting van het bedrijventerrein de Beemd het volgende :

Ook de provincie is geen voorstander van een volledige ontsluiting van het bedrijventerrein door middel van een kruispunt met verkeerslichten op de A348.
De argumenten* die u hiervoor aandraagt hebben wij ook in onze afweging betrokken.

Samen met Rijkswaterstaat en de gemeente is gezocht naar een alternatieve ontsluitingsmogelijkheid.
Hieruit kwam het alternatief voor een aansluiting nabij de Rietganssingel aan de orde.
Zoals u inmiddels wellicht in de krant heeft gelezen heeft de gemeente Rheden besloten om ook deze ontsluiting niet verder te ontwikkelen.

Uw suggestie voor een ontsluiting zal ik doorgeven aan de gemeente.
Als ik er zo naar kijk heb ik echter het vermoeden dat de aansluiting op de afrit van de A12 naar Velperbroek het grootste knelpunt zal vormen.
De gemeente zou dit echter moeten overleggen met Rijkswaterstaat, de wegbeheerder van dit weggedeelte.

met dank voor het meedenken over een oplossing voor de ontsluiting van het bedrijventerrein
Ik durf hieruit wel op te maken dat deze oplossing nog niet eerder is overwogen. Bij voorbaat kansloos is het zeker niet, maar het hangt inderdaad grotendeels af van de eisen van RWS. Ben benieuwd... :)

* Ik had het over milieuhinder in de nabijheid van woonbebouwing en verkeersveiligheid i.v.m. gelijkvloers en VRI niet passend in wegbeeld A348.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A348] bij Dieren / [A048] Arnhem - Deventer

Bericht door Naturist » za 24 sep 2011, 19:54

SCHOP
Omdat ik afgelopen maandag voor een presentatie van hun nieuwe collectie, het zogenaamde collectioneren bij de firma Lethem en Vergeer in Zutphen moest zijn, dacht ik: Kom laat ik de A en N 348 eens op video zetten.
Het topic hier lijkt een beetje stil te staan, maar de liefhebber komt met deze "versnelde" video wel aan zijn trekken.
Helaas stopte het kaartje met opnemen bij de rotonde met de N345, maar dat mocht de pret niet drukken.
Wellicht schept de video inzicht in de mogelijkheden die de weg misschien in de toekomst kan bieden.
Helaas heb ik her stukje door Dieren er niet op staan, m.i. hoort daar ook een fatsoenlijke omlegging te liggen.
Veel kijkplezier! :top:
Link
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie