[A001][A050] Spitsstrook A1/A50

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hemu

[A001][A050] Spitsstrook A1/A50

Bericht door hemu » wo 18 mei 2005, 20:32

Start aanleg spitsstroken A1 en A50

Rijkswaterstaat start in augustus 2005 met de aanleg van spitsstroken op de A1 en de A50. Op de A1 wordt gewerkt tussen Deventer Oost (afrit 24) en het knooppunt Beekbergen bij Apeldoorn. Op de A50 wordt gewerkt tussen Arnhem (afrit 20) en het knooppunt Beekbergen. Op 18 mei jongstleden zijn de werkzaamheden opgedragen aan Heijmans Infrastructuur B.V.

De huidige drukte op de A1 en de A50 leidt regelmatig tot overlast voor het verkeer. Rijkswaterstaat wil door de aanleg van spitsstroken de wegen efficiënter benutten. De spitsstrook is een extra rijstrook die alleen tijdens de spits gebruikt mag worden. Hierdoor kan het verkeer beter doorstromen. De spitsstroken leiden tot minder files, wat weer leidt tot minder tijdverlies en minder ergernis.

De firma Heijmans zal in augustus beginnen met de wegwerkzaamheden. Het werk op het zuidelijke deel van de A1 en op de gehele A50 zal naar verwachting eind 2005 klaar zijn. Op het noordelijke deel van de A1 wordt dan nog doorgewerkt tot juni 2006. De werkzaamheden worden uitgevoerd op vakken van vijf kilometer lengte. Op deze werkvakken wordt het verkeer over twee versmalde rijstroken geleid en er geldt een verlaagde maximumsnelheid.

Door de werkzaamheden ontstaat op de A1, met name tijdens de spitsdrukte, de kans op ernstige verkeershinder. Op de A50 wordt geen ernstige verkeershinder verwacht. Rijkswaterstaat treft in nauwe samenwerking met de provincies, de gemeenten en de politie maatregelen om de doorstroming van het verkeer te stimuleren en de overlast te beperken.

Rijkswaterstaat start eind juni met een voorlichtingscampagne.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 18 mei 2005, 20:34

Mooi dat er iets wordt gedaan, maar ik zie dan toch liever een volwaardige rijstrook erbij. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 mei 2005, 20:38

Rijkswaterstaat start eind juni met een voorlichtingscampagne.
Wat zouden ze gaan voorlichten? Politiek? Dat daar niet meer geld in gestoken kan worden dat die weg 2x3 wordt? Overigens kan ik me belangrijker stukken bedenken die voor spitsstroken in aanmerking komen zoals de A28 ten noorden van Zwolle, of de A12. Ik kom wel met enige regelmaat over de A50, maar echt druk is het daar nou ook weer niet. (of ik kom op de "verkeerde" momenten)

hemu

Bericht door hemu » wo 18 mei 2005, 20:51

Chrizz schreef:
Rijkswaterstaat start eind juni met een voorlichtingscampagne.
Wat zouden ze gaan voorlichten? Politiek? Dat daar niet meer geld in gestoken kan worden dat die weg 2x3 wordt? Overigens kan ik me belangrijker stukken bedenken die voor spitsstroken in aanmerking komen zoals de A28 ten noorden van Zwolle, of de A12. Ik kom wel met enige regelmaat over de A50, maar echt druk is het daar nou ook weer niet. (of ik kom op de "verkeerde" momenten)
vlgs mij is dit een voorlichting m.b.t. de uitvoering van de werkzaamheden. Discussie over nut en noodzaak is al geweest!

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » wo 18 mei 2005, 21:16

Chrizz schreef:
Rijkswaterstaat start eind juni met een voorlichtingscampagne.
Wat zouden ze gaan voorlichten? Politiek? Dat daar niet meer geld in gestoken kan worden dat die weg 2x3 wordt? Overigens kan ik me belangrijker stukken bedenken die voor spitsstroken in aanmerking komen zoals de A28 ten noorden van Zwolle, of de A12. Ik kom wel met enige regelmaat over de A50, maar echt druk is het daar nou ook weer niet. (of ik kom op de "verkeerde" momenten)
Dan kom je inderdaad op de verkeerde momenten. :)

's Morgens staat het op de A1 bij Deventer voor de IJsselbrug behoorlijk vast (richting westen), en 's avonds sta je tussen Beekbergen en Deventer (richting oosten) in 3 kleine files... Het is een kort traject en een update naar 2x3 had jaren geleden al uitgevoerd moeten worden. Bij Busloo ligt notabene voor een groot gedeelte al de onderlaag (?) voor een 3e strook... :evil:

De A50 Waterberg - Beekbergen is vooral op drukke dagen met veel recreatief verkeer een ware hel...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 mei 2005, 21:20

Dan kom je inderdaad op de verkeerde momenten.

's Morgens staat het op de A1 bij Deventer voor de IJsselbrug behoorlijk vast (richting westen), en 's avonds sta je tussen Beekbergen en Deventer (richting oosten) in 3 kleine files... Het is een kort traject en een update naar 2x3 had jaren geleden al uitgevoerd moeten worden. Bij Busloo ligt notabene voor een groot gedeelte al de onderlaag (?) voor een 3e strook...

De A50 Waterberg - Beekbergen is vooral op drukke dagen met veel recreatief verkeer een ware hel...
Beetje goed lezen he, ik had t over de A50 ;) A1 is idd veel te druk, moet zeker 2x3 worden, en eigenlijk totaan Buren 2x3. De A50 is alleen druk tijdens mooiweer weekenden en vakanties? Vergeet niet dat Deventer ook zo'n 96.000 inwoners telt en daarmee bijna net zo groot als Amersfoort of Zwolle is. Ik denk dat dat nog wel eens onderschat wordt. De verkeersafwikkeling is daar behoorlijk groot.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » wo 18 mei 2005, 21:24

Maar na Deventer wordt het toch een stuk rustiger? Daar moet de 2x2 voldoende kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 mei 2005, 21:26

Ik vind het na Deventer ook altijd behoorlijk druk, erg veel vrachtverkeer rijdt die route. Pas na Hengelo wordt het rustiger. 2x3 om vrachtverkeer gewoon te laten inhalen, en nog een voor alleen autoverkeer en dan bedoel ik niet zo'n belachelijk smalle plusstrook... :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 18 mei 2005, 21:29

Chrizz schreef:Ik vind het na Deventer ook altijd behoorlijk druk, erg veel vrachtverkeer rijdt die route. Pas na Hengelo wordt het rustiger. 2x3 om vrachtverkeer gewoon te laten inhalen, en nog een voor alleen autoverkeer en dan bedoel ik niet zo'n belachelijk smalle plusstrook... :roll:
Op zich kan zo'n derde strook natuurlijk wel wat smaller als-ie alleen voor personenauto's is.

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » do 19 mei 2005, 1:02

Ik woon in Apeldoorn, uit ervaring weet ik dat als het druk is in de avondspits en je moet van Arnhem naar Deventer dan staat het over bijna dit gehele stuk vast, dat is toch ruim 20 km schat ik.

Maar het is niet alleen de lengte, al het verkeer vanaf de A50 moet zich over 1 smal invoegstrookje tussen het vaststaande A1 verkeer zien te wurmen...
Dat gaat dus echts stapvoets, zeker met dat vele vrachtverkeer.
Ik denk zelfs dat dit 1 van de vervelendste en meest onderschatte files is in Nederland om in vast te staan...kijk rond de grote steden heb je ook veel lange files maar dat rijdt dan toch nog wel redelijk door.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » do 19 mei 2005, 10:15

Ik heb er wel eens onderzoek naar gedaan (via school), en het is 1 puinzooi, er is een capiciteitstekort op de A1, maar na knooppunt Beekbergen zou het moeten gaan rijden... Echter, de afrit Voorst heeft beneden de afrit een dusdanig slechte configuratie, dat verkeer vanaf de A1 veel moeite heeft om de N345 (geloof ik) op te komen, met als gevolg dat het boven ook vast staat. Daarna rijdt het tot 4 uur wel door, en tegen half 5 begint het bij de afrit Twello vast te lopen door veel invoegend (sluip) verkeer wat halverwege de A50 of bij de afrit Voorst (a1) een afslag genomen heeft en er bij Twello de A1 op gaat, en tegen kwart voor 5 is het gehele stuk Beekbergen - A1 compleet file. Een toeritdoseringsVRI zou wonderen doen en een hoop fileleed (en sluipverkeer) besparen, iets wat binnen een paar weken gerealiseerd kan zijn, zodat het tot de plusstroken klaar zijn, minder file rijden is.

Dan de A50 - A1 in het algemeen, Veel verkeer Deventer - Arnhem (en vv.) zoals blijkt, op ten duur zal de lus bij Beekbergen (A1 -> A50) teveel vertraging veroorzaken (zie Hoevelaken (A1 -> A28)) en zal de 2x3 in de spits niet voldoende zijn. Ik zie liever de A348 aangelegd worden, zoals in diverse topics staat beschreven, ontlast de A1 en de A50 enorm, ontsluit Zutphen en het gebied eromheen enorm, en scheelt Dieren een zeer drukke weg dwars door het dorpje. Maar jah, denk niet dat de weg er ooit komt (nimby's, boomknuffelaars en geldtekort)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 19 mei 2005, 11:46

Ik zie eigenlijk sowieso meer in verbreding van de A1 Apeldoorn-Deventer en A50 Apeldoorn-Arnhem tot 3+3, en een semi-directe verbindingsboog Deventer->Arnhem in Kp Beekbergen, dan in een A(3)48.
Eerstgenoemde oplossing lijkt me beter en veel goedkoper.

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » do 19 mei 2005, 16:46

Wicher schreef:Ik zie eigenlijk sowieso meer in verbreding van de A1 Apeldoorn-Deventer en A50 Apeldoorn-Arnhem tot 3+3, en een semi-directe verbindingsboog Deventer->Arnhem in Kp Beekbergen, dan in een A(3)48.
Eerstgenoemde oplossing lijkt me beter en veel goedkoper.
Zo'n verbindingsboog vind ik een beetje overkill... zo druk is het daar niet 's morgens... tenminste... ik kan me niet herrinneren dat ik daar ooit in de file heb gestaan.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » ma 06 jun 2005, 0:20

In het verleden heb ik veel van afslag Markelo naar Deventer moeten rijden en ik had de 'mazzel' (ik haat ochtenden) dat ik vroeg moest beginnen (8:00). Als ik net na 8:00 erlangs zou moeten rijden, dan zou ik in de file komen welke steevast rond die tijdstip ontstond veroorzaakt door de versmalling na de Ijsselbrug. Maar gek genoeg is dat niet de enige oorzaak van files tussen Deventer en Beekbergen. Het is sowieso ontzettend vol op die weg, de 2 seconde afstandsregel wordt totaal niet gehanteerd, omdat er anders geen plaats is voor invoegend verkeer. Het verkeer wat uit Bathmen kwam, was vaak de spreekwoordelijke druppel. Er hoefde maar één iemand ervoor te zorgen dat hij/zij als een mongool op de linkerbaan zou invoegen en het harmonica-effect deed rest en je had een file. Alsof het niet genoeg is, komt er ook nog eens verkeer van de N348 op de snelweg en het verkeersaanbod wordt zo groot dat een verstopping onvermijdelijk is.

Momenteel is 2x3 banen een vereiste, maar als je bedenkt dat planning en uitvoering dermate langzaam gaat in NL, dat het beter is om deze tussen Beekbergen en Deventer-Oost 2x4 aan te leggen. Dus weg met de verzakte Ijsselbrug en leg een nieuwe veel bredere brug aan, eventueel met ruimte voor lokaal verkeer. Bovendien moet de snelweg tussen Deventer-Oost en Azelo 2x3 worden, zodat we weer fatsoenlijk de 2 seconde afstandregel kunnen hanteren. Zoals het nu gaat kan gewoon niet. Het verkeer op deze weg groeit hard en dat heb ik in de loop der jaren aan den lijve mogen ondervinden. En mijn ervaring wordt ook bevestigd. Zie volgende docu van Gewest tot Gewest:

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/t ... 0020221.rm
Meer bitumen!

hemu

informatieavonden spitsstrook a1/a50

Bericht door hemu » do 30 jun 2005, 23:14

Volgende week zijn er 5 infoavonden over de aanleg van de spitsstroken a1/a50 zie onderstaande link.

http://www.rijksweg1.nl/05.53A1A50infob ... en.doc.PDF

Plaats reactie