[A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » wo 11 okt 2017, 13:54

In alle gevallen als er iets veranderd zal moeten worden, is het een zeer complex punt. Misschien nog wel complexer dan knooppunt Cheratte, wat ook veel hoofdbrekens kost om daar iets goeds voor te bedenken. Want naast het feit dat beide knooppunten hoogteverschil hebben, heb je er ook een water dat er kruist. Maar Rottepolderplein heeft als extra complex onderdeel ook nog een zuidelijke tak, waartussen ook uitwisseling benodigd is.

Ik ben heel benieuwd naar goedkope oplossingen die toekomstvast zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door paolie » wo 11 okt 2017, 14:09

Ik zou voor de korte termijn in ieder geval de A200 omnummeren naar N200 (en dat kleine stukje snelheidsverlaging van 120 naar 100 daarmee voor lief nemen). Hierdoor kan de knooppuntstatus worden omgezet in een reguliere op- en afritstatus met afritnummer, waardoor er geen sprake meer is van een substandaard knooppuntconfiguratie (hooguit van een bijzonder vormgegeven op- en afrittencomplex).
Dat geeft vervolgens ook weer veel meer mogelijkheden om deze op- en afriten anders vorm te geven, ten gunste van de doorstroming van het doorgaande verkeer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » wo 11 okt 2017, 14:13

mavas schreef:In alle gevallen als er iets veranderd zal moeten worden, is het een zeer complex punt. Misschien nog wel complexer dan knooppunt Cheratte, wat ook veel hoofdbrekens kost om daar iets goeds voor te bedenken. Want naast het feit dat beide knooppunten hoogteverschil hebben, heb je er ook een water dat er kruist. Maar Rottepolderplein heeft als extra complex onderdeel ook nog een zuidelijke tak, waartussen ook uitwisseling benodigd is.

Ik ben heel benieuwd naar goedkope oplossingen die toekomstvast zijn.
De relatie N205 <--> A200 (oost) is nog een vrij drukke relatie, maar daarvoor zou je nog relatief makkelijk een soort by-pass kunnen maken dat (in de richting van de A200) het weefvak volledig omzeilt. Dat zou de druk op dat weefvak al een beetje verminderen.

Aan de andere kant is de tijd voor simpele oplossingen wellicht ook wel voorbij, zo is er bijvoorbeeld al een korte by pass waardoor verkeer vanaf de A9/N205 richting A200 niet meer via de VRI hoeft (waardoor de rij wachtend verkeer wat korter wordt en daarmee de terugslag iets minder snel gaat), maar is dit natuurlijk geen oplossing geweest om de algehele doorstroming te verbeteren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » wo 11 okt 2017, 14:14

paolie schreef:Ik zou voor de korte termijn in ieder geval de A200 omnummeren naar N200 (en dat kleine stukje snelheidsverlaging van 120 naar 100 daarmee voor lief nemen).
De Vmax is sinds een paar jaar al verlaagd naar 100 km/h.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rene » vr 13 okt 2017, 21:41

paolie schreef:Dat geeft vervolgens ook weer veel meer mogelijkheden om deze op- en afriten anders vorm te geven, ten gunste van de doorstroming van het doorgaande verkeer.
Met het deels gelijkvloers maken van Haarlem-Zuid (zoals bij A27 Hilversum) bereik je het tegendeel. Daar is het veel te druk voor. Rottepolderplein Noord is niks mogelijk. Je zit vast aan dat hoge viaduct en er ligt ook een spoorlijn. En als je dat wilt veranderen, dan mag je een extreem dikke portemonnee tevoorschijn toveren.

Knooppuntstatus heeft niets van doen met een oplossing.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door verfmeer95 » vr 13 okt 2017, 22:36

Zou je bij Rottepolderplein-Noord de rijbaan richting Haarlem niet ten noorden van de spoorlijn kunnen aanleggen, zodat de spoorlijn in de middenberm komt? De ruimte die je daarmee wint kan je dan gebruiken om het knooppunt te herinrichten.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door fonsoy » vr 13 okt 2017, 22:37

Ik heb een oplossing in elkaar gehobby-d. Met de nadruk op kostenefficientie.

Schiet maar. Features:
1: Aanleg tweede rijbaan A9. Zo kan de weg 2x4 of misschien wel 2x5 worden. De huidige brug over het Rottepolderplein biedt hoe dan ook onvoldoende ruimte, er moet dus een tweede brug komen.
2: Rottepolderpleinrotonde wordt vergroot naar het oosten, het wordt een ovaal apparaat. We moeten op de kleintjes letten toch? Wel krijgt de rotonde er een rijstrook bij. De stoplichten blijven ook. Rottepolderplein blijft natuurlijk een opgevoerde dubbele afrit, niet mooier maken dan het is.
3: Ontvlechting weefverkeer Rottepolderplein-zuid en Rottepolderplein-noord. Uiteraard kan er tussen deze twee verbindingen nog een tussenweg gelegd worden.
4: Toegang tot de N205 wordt een klaverlus. Dit om het weefvak van Raasdorp t/m Rottepolderplein zo lang mogelijk te maken. Dit weefwak is nu eigenlijk al niet echt te kort, maar in het kader van toekomstbestendigheid is een stuk groter weefvak geen overbodige luxe.
Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » vr 13 okt 2017, 22:58

Punt 4 slaat nergens op. Dat weefvak is al ca 1500 meter lang. Dat vak is meer dan lang genoeg, zelfs in de spits durf ik het aan om (pas) halverwege dat weefvak vanaf rijstrook 1 drie rijstroken op te schuiven om nog ruim op tijd 'binnen' te zijn op de uitvoeger naar Haarlem Zuid. Bovendien is zo'n klaverbladlus alleen maar vertragend voor de doorstroming: op dit moment rij je via de bocht onder de A9 lekker door richting N205, zo'n klaverlus kost zeker 20 tot 30 seconde extra per weggebruiker.

Het probleem is veel meer dat velen veel te vroeg van hoofdrijbaan naar weefvak of vice versa willen. Daardoor ontstaan er files op zowel de A9 als vanaf de A5. Als weggebruikers nou eens wat meer de lengte van het weefvak gebruiken zou er veel minder vertraging zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Vinny » za 14 okt 2017, 0:14

Ja, als de fly-over bij de Ikea Haarlem-Spaarnwoude niet was aangelegd dan had je iets als dit kunnen doen:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rene » za 14 okt 2017, 23:28

ALS er al geld is voor een verbreding van de A9
DAN is een aquaduct bij Zijkanaal C echt een noodzaak
OF er dan nog geld over is voor aanpassing van het Rottepolderplein is de vraag
MAAR zeker geen hele grote bedragen
VERGEET dus maar oplossingen met vlechtwerken.

Je zou je kunnen voorstellen dat als je de relatie KP Velsen - N205 via het noordelijke verkeersplein laat lopen, het weefvak tussen de twee delen van het plein kan worden opgedoekt. Dat schept waarschijnlijk ook ruimte om de scherpe bocht in het zuidelijk deel van het plein ruimer te maken. Rein geeft terecht aan dat de weefvaklengte tussen Rottepolderplein en Raasdorp extreem lang is, dus dat is verder geen issue.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door paolie » ma 16 okt 2017, 9:29

Rene schreef:Knooppuntstatus heeft niets van doen met een oplossing.
Eens. Het zou alleen veel beter aansluiten bij het verwachtingpatroon van de weggebruiker om gewoon afritnummers toe te kennen aan de relatie A9-N200 en de knooppuntstatus (waarbij je ongelijkvloerse relaties zonder verkeerslichten verwacht) eventueel alleen te laten gelden voor de A9-N205.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Schelpenpaadje » ma 16 okt 2017, 10:13

^^ Het zou nog veel beter zijn als alle aansluitingen tussen twee A-wegen zouden worden omgebouwd naar ongelijkvloers.

Je hebt best een punt, maar de kruisingen, verkeerspleinen enz. die al decennialang knooppunt worden genoemd ontdoen van die benaming lost niks op en kan alleen maar voor verwarring zorgen. Uiteindelijk, zij het misschien in de verre toekomst, zullen deze speciale gevallen vanzelf uitsterven. Zoals bijvoorbeeld ook bij KP Joure, KP Julianaplein, KP Europaplein (Maastricht) en KP Europaplein (Groningen) is gebeurd of gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door paolie » ma 16 okt 2017, 10:38

^^ De A200 is feitelijk geen autosnelweg meer te noemen. Het gaat om een wegvak van nog geen 4 km, met een maximum snelheid van 100 km/u. Omnummeren naar N200 zou niet onlogisch zijn. De knooppuntstatus zou daarmee ook definitief kunnen vervallen.

Maar goed, hiermee zou je inderdaad alleen een passender theoretisch plaatje krijgen. Voor de praktische problemen lost dit niets op.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Schelpenpaadje » ma 16 okt 2017, 11:30

Theorie en praktijk blijven twee aparte dingen.
Zeker zolang er knooppunten zijn tussen een A-weg en een N-weg, zoals Holsloot.
Voor de gemiddelde weggebruiker maakt het niks uit. Files worden er niet langer of korter door. Ook niet op de A9.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 okt 2017, 23:30

Schelpenpaadje schreef:Theorie en praktijk blijven twee aparte dingen.
Zeker zolang er knooppunten zijn tussen een A-weg en een N-weg, zoals Holsloot.
Of een afrit naar een snelweg, zoals Barneveld.
Voor de gemiddelde weggebruiker maakt het niks uit. Files worden er niet langer of korter door. Ook niet op de A9.
Ik zie er ook het voordeel niet van in om het Rottepolderplein van de knooppuntstatus te ontdoen. Of de snelwegstatus van de A200 op te heffen. Het lost niks op.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » di 17 okt 2017, 8:41

Rene schreef:Je zou je kunnen voorstellen dat als je de relatie KP Velsen - N205 via het noordelijke verkeersplein laat lopen, het weefvak tussen de twee delen van het plein kan worden opgedoekt.
Als je het over kleine investeringen hebt die weinig oplossen, dan is dit er 1 van. De druk op het verkeersplein neemt dan wel toe, terwijl dat in de ochtend- en avondspits al aan de capaciteit zit. Zeker in de avond zorgt dat voor terugslag op de doorgaande rijbaan van de A9. Als daar ook nog het verkeer van de N205 bij moet, krijg je meer problemen op de A9.

Ook zul je dan de rijbaan tussen het verkeersplein en de N205 moeten verbreden. Die ligt nu op een behoorlijk hoge aardenbaan, dus verbreden zal een duur grapje worden. Een vluchtstrook is er ook niet meer door de aanleg van de spitsstrook een paar jaar geleden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door paolie » di 17 okt 2017, 9:01

Coen Tunnel schreef:Ik zie er ook het voordeel niet van in om het Rottepolderplein van de knooppuntstatus te ontdoen. Of de snelwegstatus van de A200 op te heffen. Het lost niks op.
Qua capaciteit niet nee. Maar het schept wellicht wel een wat minder verwarrend wegbeeld. Althans, ik kan mij zo voorstellen dat een ter plekke onbekende weggebruiker de combinatie van een groene chevronpijl met daarnaast een einde-snelweg bord en in de verte een waarschuwingslicht voor verkeerslichten wellicht verwarrend vindt: https://www.google.nl/maps/@52.389047,4 ... 6656?hl=nl
Maar goed, ik ben blijkbaar de enige hier.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 okt 2017, 10:38

verfmeer95 schreef:Zou je bij Rottepolderplein-Noord de rijbaan richting Haarlem niet ten noorden van de spoorlijn kunnen aanleggen, zodat de spoorlijn in de middenberm komt? De ruimte die je daarmee wint kan je dan gebruiken om het knooppunt te herinrichten.
Naar aanleiding van deze opmerking eens een klaverblad ingetekend:
Afbeelding

Hierbij kunnen diverse kunstwerken, waaronder in elk geval het viaduct waarover de A9 loopt, worden hergebruikt.

Ik ben hier uitgegaan van een standaardconfiguratie die zo veel mogelijk aansluit op het bestaande ruimtebeslag.
Ik wil niet beweren dat dit de ideale oplossing is. Het is vooral om eens te kijken welke mogelijkheden dit schept.

De krappe lusjes zijn met wat kunstgrepen nog wel iets te verruimen. Weefvakken zijn ook niet ideaal; je zou bijvoorbeeld de relatie Raasdorp -> Haarlem direct op de hoofdrijbaan van de A9 kunnen aansluiten en dan de rangeerbaan onder de lus door laat duiken. Het vervangen van één of meerdere lussen door een fly-over behoort ook tot de mogelijkheden.

De ligging van de A200 zou je eventueel over een langere afstand kunnen aanpassen, bijvoorbeeld door verkeer richting Haarlem-Noord aan de noordkant van het spoor te laten blijven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Kaaiman » di 17 okt 2017, 12:48

Kaaiman schreef:Volgens mij moet je de oplossing eerder zoeken in een verdiepte 2x4 A9 onder de Ringvaart door, ten oosten van het huidige tracé, en de A200 (gedeeltelijk) afkoppelen van de A9 en een extra oostelijke verbindingsweg tussen de N200 en N205, al dan niet met gebruikmaking van het huidige A9-tracé. Dit zou zelfs als parallelstructuur A9/N9 kunnen, waarbij alleen de N9 toegang geeft tot de N200 en N205.

Goedkoop kun je dit knelpunt niet aanpakken, goed wel.

Ik zal eens wat ideeën gaan schetsen.
De goedkoopste minst dure paralleltunneloplossing met behoud van alle kunstwerken in de huidige A9 (die dan N9 kan worden):
Afbeelding

Mocht het geld toch nog tegen de plinten klotsen:
SPOILER: TOON

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Uiteraard geldt dat de vliegroute van/naar de Polderbaan bepalend is voor de hoogte van de kunstwerken en de noodzaak van eventuele open tunnelbakken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » di 17 okt 2017, 14:38

Wat een fantastische oplossing die 'minst dure'!! Geniaal. :woop:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rene » di 17 okt 2017, 19:32

Kaaiman schreef:De goedkoopste minst dure paralleltunneloplossing met behoud van alle kunstwerken in de huidige A9 (die dan N9 kan worden):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Maak van die onzinnige tunnel gewoon een viaduct en het is nog niet zo'n gek idee.
Vooropgesteld dat het allemaal passend te maken is met de aanvliegroute van de Polderbaan en de daarvoor benodigde grondbakens en de vliegtroggen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Vinny » di 17 okt 2017, 19:52

paolie schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik zie er ook het voordeel niet van in om het Rottepolderplein van de knooppuntstatus te ontdoen. Of de snelwegstatus van de A200 op te heffen. Het lost niks op.
Qua capaciteit niet nee. Maar het schept wellicht wel een wat minder verwarrend wegbeeld. Althans, ik kan mij zo voorstellen dat een ter plekke onbekende weggebruiker de combinatie van een groene chevronpijl met daarnaast een einde-snelweg bord en in de verte een waarschuwingslicht voor verkeerslichten wellicht verwarrend vindt: https://www.google.nl/maps/@52.389047,4 ... 6656?hl=nl
Maar goed, ik ben blijkbaar de enige hier.
Nee hoor, ik kan me er ook wel in vinden. Een knooppuntstatus suggereert toch zeker wel een conflictvrije verbinding, zeker i.c.m. een A nummer. Wat mij betreft valt er dus wel wat voor te zeggen om de aansluiting te behandelen als een gewone afrit, dus met een "UIT" bord, met een afritnummer en met een N nummer. Het maakt de situatie voor de weggebruiker eenduidiger en dus iets veiliger denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door fonsoy » di 17 okt 2017, 22:21

Wat een geniale oplossing Kaaiman! :top:

Inderdaad, de enige uitdaging is de aanvliegroute van Schiphol. Dat zal toch wel op te lossen moeten zijn? Hij ligt verder van de baan weg dan de bestaande A9. Verder ben ik het met René eens, een tunnel lijkt mij een beetje overdone en onnodig duur. Ernaast ligt een vaste brug, dus waarom zou je dan voor een tunnel kiezen? Zit vast een reden achter?

Verder gaan die fly-overs vanwege de enorm flauwe hoek A9-N9 wel groot worden en daarmee in de papieren lopen. Het klaverblad voor de N205 vind ik eigenlijk ook geen overbodige luxe, gezien de intensiteiten die daar aangetroffen worden. Wat er nu ligt is echt geen mooie oplossing, met die enorm scherpe hoeken en de 30-versie van de :A4: aldaar. Die snelheid is ook echt nodig, anders vlieg je er gewoon uit.

Ik weet wel dat het geen beleid is om N-wegen een knooppunt-achtige afrit te geven, al lijkt mij deze weg één van de perfecte kandidaten daarvoor.
Laatst gewijzigd door fonsoy op di 17 okt 2017, 22:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » di 17 okt 2017, 22:39

Mij lijkt niet dat een iets verhoogde ligging (met daarachter een brug) problemen geeft met de aanvliegroute. Zo hoog zal de weg nu ook weer niet komen te liggen op de plek van de directe aanvliegroute. Je moet alleen opletten voor eventueel neerstortende vliegtuigen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 okt 2017, 22:45

Het lijkt me wel een mooie oplossing, al zullen de bestaande knooppunten en weefvakken zwaar belast blijven.

Voor verkeer van en naar Haarlem en Halfweg maakt het voorstel van Kaaiman namelijk geen verschil, dat blijft over bestaande wegen rijden. En daar knelt het juist. Je haalt eigenlijk alleen het doorgaand verkeer over de A9 eruit. Op Rottepolder-Noord wordt dat al ongelijkvloers afgehandeld. De drukte op de rotonde blijft.

Ook al is deze paralleloplossing vrij eenvoudig, je zult het effect ervan goed moeten doorrekenen om het rendement ervan te bepalen.

De verdere voorstellen voor een reconstructie van het zuidelijk deel leveren minstens zo veel spaghetti op als er nu al ligt. Dat geld kan elders veel nuttiger worden besteed.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2017, 9:20

Rene schreef:Maak van die onzinnige tunnel gewoon een viaduct en het is nog niet zo'n gek idee.
Ik was er, naar nu blijkt onterecht, vanuit gegaan dat de brug over Zijkanaal C open kon en onderdeel was van een staandemastenroute of iets dergelijks. Maar dat is dus niet het geval en daarmee vervalt de noodzaak om een beweegbare brug uit het snelwegennet te halen door middel van een tunnel of aquaduct.

Bijkomende reden voor een tunnel was de Polderbaan. De huidige A9 ligt vooral parallel aan het verlengde van de Polderbaan, terwijl het door mij voorgestelde tracé precies in het verlengde zou komen te liggen. Ik heb totaal geen verstand van aanvliegroutes en de obstakelvrije zones die daarbij horen. Een tunnel kan dan eigenlijk altijd wel, al is er dan wel ruimte nodig voor kanteldijken, hetgeen volgens mij met de voorgestelde tracélengte echter geen problemen zou moeten geven.

Alternatieven zijn dus:
  • Lange tunnel (ca. 400 m gesloten gedeelte)
  • Aquaduct met verdiepte ligging in open tunnelbak
  • Hoge brug
Een hoge brug zal aanmerkelijk in de kosten schelen omdat er minder betonwerk aan te pas komt, er geen tunneltechnische installaties nodig zijn (minder kosten en minder risico's), er geen kanteldijken aangelegd hoeven te worden (scheelt grondverzet en landschappelijke impact) en het grondwater niet wordt verstoord. :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 okt 2017, 9:34

^^ De brug over het zijkanaal C kan open maar ligt 4,5km naar het noorden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2017, 9:45

Aha, klok en klepel...

De brug over de Ringvaart dus. :wall:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » wo 18 okt 2017, 10:25

De staande mast route loopt via de andere kant van de ringvaart, langs Schiphol Oost, daar waar de A9 met de beweegbare Schipholbrug over de ringvaart gaat. Die brug gaat af en toe open.

De brug over Zijkanaal C gaat echter zeer geregeld open en is toch wel een belemmering voor het wegverkeer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Hajo » wo 18 okt 2017, 11:22

^^ Hoe geniaal Kaaiman's oplossing ook is: helaas onuitvoerbaar. Ligt zoals al werd aangegeven precies in, of beter gezegd onder, de aanvliegroute. Zeker zo kort voor een landingsbaan is een obstakelvrije zone verplicht. Bij aanleg zou een vliegtuig letterlijk pal over die voorgestelde weg heen vliegen, en dat op zeer geringe hoogte.

Plaats reactie