[A027] Lunetten - Rijnsweerd: verbreding 4+6

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

[A027] Lunetten - Rijnsweerd: verbreding 4+6

Bericht door Hajo » di 07 nov 2006, 13:03

AD/Utrechts Nieuwsblad 7-11-2006 schreef: A27 krijgt bij Amelisweerd extra rijstroken
Betwiste weg verbreed
Twee extra rijstroken wil Rijkswaterstaat door de tunnelbak bij Amelisweerd aanleggen. De verbreding betreft een zeer omstreden stukje snelweg.

Rijkswaterstaat verzekert voor de aanpassing binnen de betonnen bak te blijven. Met passen en meten en het opheffen van de vluchtstroken is ruimte te maken voor twee extra rijstroken in noordelijke richting.

De startnotitie voor de aanpassing van rijksweg A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd ligt ter inzage. Die procedure betreft een van de meest omstreden stukjes snelweg van Nederland. Op 24 september 1982 vochten de vrienden van Amelisweerd en de mobiele eenheid van de politie hier een veldslag uit.

De "vrienden" verzetten zich hevig tegen de kap van een deel van Amelisweerd voor de aanleg van de snelweg. Ruim twintig jaar later is die te krap geworden en zijn naar het oordeel van de rijksdienst extra rijstroken nodig.

Waar het verkeer van de A12 samenkomt met dat op de A27 uit het zuiden, stroopt het nu vaak op om daarna vast te lopen in de staart van de file op de A28 naar Amersfoort. De bedoeling is het verkeer soepeler door te laten stromen om te voorkomen dat het einde van de files zich uitstrekt tot de A12 en daar ook voor stagnatie zorgt.

Bovendien wordt de A27 vanuit het zuiden de komende jaren met tenminste een spitsstrook verbreed, waardoor van die kant meer auto's te verwachten zijn.
1) Ik betwijfel of dit zal helpen: de oorzaak van de file is de te smalle A28 Rijnsweerd - Hoevelaken. Dat dient 2x3 te worden, dat zet m.i. meer zoden aan de dijk dan een verbreding van de A27 bij Amelisweerd.

2) "De A27 uit het zuiden wordt de komende jaren met tenminste een spitsstrook verbreed ... ", schrijft de krant. Daar ligt er al een: Houten - Kn. Lunetten. Komt er dan een tweede bij? :?

3) "... waardoor van die kant meer auto's te verwachten zijn". Lekker tendentieus weer. :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A27 bij Amelisweerd wordt verbreed

Bericht door Rene » di 07 nov 2006, 13:15

Hajo schreef:3) "... waardoor van die kant meer auto's te verwachten zijn". Lekker tendentieus weer. :roll:
Inderdaad. Want het is andersom. Omdat er door veranderde ruimtelijk-economische verhoudingen van die kant meer auto's verwacht worden, wordt er een spitsstrook aangelegd.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 07 nov 2006, 13:17

Hoe dan ook goed nieuws.
Maar 2 stroken in noordelijke richting? Wordt het dan een 4+6-weg? Moet het niet 1 strook voor beide richtingen zijn? (Waarmee je dan 2 stroken per richting naar de A27 zou krijgen, en 3 afslaande stroken naar de A28 of A12.)

En fysieke verbreding zal het wel nauwelijks zijn, eerder opoffering van vluchtstroken in de bak.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 07 nov 2006, 13:24

Matthijs schreef:Maar 2 stroken in noordelijke richting? Wordt het dan een 4+6-weg?
Ja: vier rijstroken in zuidelijke en zes in noordelijke richting.

Hoe RWS de weg wil indelen weet ik niet. Ik vermoed 3 rijstroken richting Hilversum die moeten aansluiten op het verbrede stukje A27 tot afrit Utrecht-Noord en 3 rijstroken voor afslaand verkeer naar de A28 richting Amersfoort.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 07 nov 2006, 13:24

Bestaat de huidige configuratie van dit stuk niet uit 2x2 +4 weefstroken (2 aan beide richtingen)?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 07 nov 2006, 13:40

Chris schreef:Bestaat de huidige configuratie van dit stuk niet uit 2x2 +4 weefstroken (2 aan beide richtingen)?
De huidige indeling (links is zuidwaarts, rechts noordwaarts):
Afbeelding

De vermoedelijke nieuwe indeling:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 07 nov 2006, 14:33

De bak Amelisweerd kent ook linkervluchtstroken. Er passen dus zo 6 stroken in, zonder de rijstroken ernstig te versmallen.

Is ook op deze foto's uit geschiedenis H8 te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 07 nov 2006, 14:43

Doe eerst de A28 + knp. Hoevelaken maar.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 07 nov 2006, 15:04

Ik zie het liever zo:

Afbeelding

(erg snel schetsje)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 07 nov 2006, 15:11

Zit het probleem daar ook niet in het vele weven tussen de rijstroken richting Amersfoort en de rijstroken richting Hilversum? In dat geval heb je namelijk weinig aan een paar rijstroken erbij (zeker als de A28 ook capaciteit tekort komt), maar kun je beter een vlechtwerk aanleggen, om de stromen conflictloos te laten doorstromen. Kost wel een stuk meer natuurlijk, maar het is wel een stuk duurzamer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 07 nov 2006, 15:27

Ik heb ook weleens mooie schetsjes gemaakt voor vlechtwerken. Het lijkt erop dat het probleem echter nu niet zo zit in het weven, maar meer in de capaciteit, vooral van aansluitende wegen.
Er moet wel redelijk wat geweefd worden, maar het verkeer heeft daarvoor wel een lengte van iets van 2 a 3 (!!) kilometer beschikbaar, waardoor het volgens mij niet zo veel problemen oplevert.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 07 nov 2006, 16:42

Ongelijkvloerse weefvakken op dit stuk aanleggen gaat ten koste van het bos. Gezien de moeite die het al heeft gekost om dit stukje aangelegd te krijgen (felle protesten en veldslagen met de politie) kun je dat vergeten.

Matthijs heeft m.i. gelijk: een verbreding van de A28 tussen Rijnsweerd en Hoevelaken tot 2x3 is m.i. veel beter. Dan staan er op de A28 geen files meer en stroomt het verkeer in de bak ook beter door.

Overigens moet ook de A27 Rijnsweerd - Eemnes 2x3 worden om het
fileprobleem ten oosten van Utrecht helemaal op te lossen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 07 nov 2006, 16:46

Hajo schreef:Ongelijkvloerse weefvakken op dit stuk aanleggen gaat ten koste van het bos.
Hoeft niet. Ik heb weleens schetsjes gemaakt. Het weefvak richting noord kun je volgens mij prima net te noorden van Kp Lunetten inbouwen, nog voor de spoorlijn. Richting zuid is ergens halverwege Rijnsweerd en Lunetten wel ruimte tussen de sportvelden. Dat gaat dus niet ten koste van het bos.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 07 nov 2006, 16:49

Die schetjes wil ik wel eens zien. ;)

Ongelijkvloerse weefvakken ten noorden en ten zuiden van de bak past volgens mij niet en wordt het gewoon te krap.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 07 nov 2006, 16:57

Hajo schreef:Ongelijkvloerse weefvakken
Ongelijkvloerse weefvakken bestaan niet. Weven doe je per definitie à niveau.
Wat jij bedoelt is een vlechtwerk.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 07 nov 2006, 17:03

René schreef:Wat jij bedoelt is een vlechtwerk.
Bedankt voor de correctie. ;)

Zou dat overigens mogelijk zijn? Een vlechtwerk dus ten noorden en/of ten zuiden van het bos? M.i. neemt een vlechtwerk nogal wat ruimte in, ik weet niet of de afstand tussen een knooppunt (i.c. Rijnsweerd en Lunetten) en het bos daar groot genoeg voor is.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A27 bij Amelisweerd wordt verbreed

Bericht door Frits » di 07 nov 2006, 17:19

Hajo schreef:2) "De A27 uit het zuiden wordt de komende jaren met tenminste een spitsstrook verbreed ... ", schrijft de krant. Daar ligt er al een: Houten - Kn. Lunetten. Komt er dan een tweede bij? :?
Het lijkt erop dat ze hier het deel tussen knooppunt Everdingen en Houten bedoelen.
De autogordel: een band voor het leven.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » di 07 nov 2006, 23:04

Okee, als mosterd na de maaltijd (hele dag geklust in mjn nieuwe huissie) wil ik hierbij zeggen dat inderdaad de problemen eerder op de A28 en verderop op de A27 in noordelijke richting liggen dan op het knooppunt zelf.
Dat de A28 het nog steeds met twee stroken moet doen, is niet meer van deze tijd. En als Almere moet groeien, moet je vooral de A27 ten noorden 2x2 houden....NOT.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 08 nov 2006, 11:36

Hajo schreef:Zou dat overigens mogelijk zijn? Een vlechtwerk dus ten noorden en/of ten zuiden van het bos? M.i. neemt een vlechtwerk nogal wat ruimte in, ik weet niet of de afstand tussen een knooppunt (i.c. Rijnsweerd en Lunetten) en het bos daar groot genoeg voor is.
Zo zie ik vlechtwerken voor me:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter de atletiekbaan moeten een paar bomen wijken, en bij Kp Lunetten moet de houthandel (of wat het ook weer is ) inkrimpen of verdwijnen. Allemaal wel overkomelijk, het gaat niet ten koste van Amelisweerd of andere noemenswaardige waardevolle gebieden.

Zie Aanpassen/verbeteren Kp Lunetten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 08 nov 2006, 14:56

De startnotitie ligt inmiddels tot 20 december op verschillende adressen ter inzage.

Vlechtwerken kunnen dus wel, zo concludeer ik, maar laten we eerst maar zien of de verbreding werkt. Misschien werkt het tijdelijk. Maar ik vrees dat het op een gegeven moment weer vast staat. Zolang de A28 (Rijnsweerd - Hoevelaken) niet is verbreed naar 2x3 (het echte probleem), is dit niet meer dan een lapmiddel.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 10 nov 2006, 12:05

Matthijs schreef:Er moet wel redelijk wat geweefd worden, maar het verkeer heeft daarvoor wel een lengte van iets van 2 a 3 (!!) kilometer beschikbaar, waardoor het volgens mij niet zo veel problemen oplevert.
Het was 3 kilometer, het is 2 kilometer geworden sinds RWS een pot witte verf overhad. :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 10 nov 2006, 18:53

boe! schreef:Het was 3 kilometer, het is 2 kilometer geworden sinds RWS een pot witte verf overhad. :roll:
Om het verkeer te dwingen eerst dóór te rijden en dan pas te gaan wisselen.

Vroeger wisselden veel voertuigen meteen na de samenvoeging van rijstrook. Dat werkte filevorming in de hand. Met de ononderbroken strepen hoopte men het verkeer, dat van rijstrook wilde wisselen, eerst te laten doorrijden en pas later de gelegenheid tot wisselen te bieden. Achterop komend verkeer zou dan niet meteen in de file terecht komen, was de redenering. Helaas: dat werkt dus niet. Daarvoor is het verkeersaanbod gewoon te groot én de A28 Rijnsweerd - Hoevelaken te smal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 10 nov 2006, 18:54

Dat fenomeen zie je ook de A28 bij Zwolle-Noord en knooppunt Lankhorst. Dan rij je eerst even naast het gewone verkeer, pas verderop mag je echt invoegen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 12 nov 2006, 15:39

Hajo schreef:Helaas: dat werkt dus niet.
Inderdaad. En nog een nadeel is dat het weefgedeelte korter is geworden. Ook op verlengde invoegstroken blijkt het niet te werken.
De autogordel: een band voor het leven.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 12 nov 2006, 15:46

Automobilisten komend vanaf de A12 of A28 die de A27 op willen, blijven nu honderden meters op de linkerrijstrook rijden totdat de doorgetrokken streep is opgehouden. Daarbij blokkeren ze het overige verkeer.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » zo 19 nov 2006, 16:03

Hajo schreef:
boe! schreef:Het was 3 kilometer, het is 2 kilometer geworden sinds RWS een pot witte verf overhad. :roll:
Om het verkeer te dwingen eerst dóór te rijden en dan pas te gaan wisselen.

Vroeger wisselden veel voertuigen meteen na de samenvoeging van rijstrook. Dat werkte filevorming in de hand. Met de ononderbroken strepen hoopte men het verkeer, dat van rijstrook wilde wisselen, eerst te laten doorrijden en pas later de gelegenheid tot wisselen te bieden. Achterop komend verkeer zou dan niet meteen in de file terecht komen, was de redenering. Helaas: dat werkt dus niet. Daarvoor is het verkeersaanbod gewoon te groot én de A28 Rijnsweerd - Hoevelaken te smal.
Ik denk dat als de A28 een fatsoenlijke afvoercapaciteit heeft (lees: verbreed wordt ;)) dat de problemen bij de Amelisweerd wel grotendeels over zijn. Een extra rijstrook daar schilderen zonder dat er meer capaciteit is op de A28 zal alleen maar tot meer files leiden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 20 nov 2006, 14:49

Klopt: dat is ook mijn mening.

En welkom overigens. :D

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » ma 20 nov 2006, 15:41

Dank u!

Heel toevallig reed ik daar vanochtend, rond 10 uur. Meer dan een half uur gedaan om van de A12 naar de A28 te komen :shock: , eens stukje van twee kilometer denk ik. De directe verbindingsboog stond muurvast. De A27 reed vlot door overigens. Het kwam omdat er nogal wat mensen naar De Uithof wilden. Daarna was de A28 geen enkel probleem, maar al het verkeer naar de A27 en 28 werd daardoor flink opgehouden. Misschien is een extra strook voor de afslag de Uithof wel een idee als er toch een strook bijkomt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 20 nov 2006, 21:26

De files vanmorgen rondom Rijnsweerd waren uitzonderlijk lang. Vanuit Den Haag stond 23 kilometer tussen Nieuwerbrug en Rijnsweerd, vanuit Almere 20 km. En dat allemaal door een verkeerd afgestelde vri bovenaan de afslag De Uithof. Een incident dus.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 21 nov 2006, 18:13

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Plaats reactie