[A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door RSK » di 28 apr 2015, 23:45

^^ Het is niet mijn stelling dat dat 'hoeft', maar als je de A30 vanuit het noorden bezien richting Opheusden intekent, dan is een verlenging naar de PWA wel uitgesloten. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Kaaiman » wo 29 apr 2015, 8:50

Een A30 naar de PWA-brug heeft alleen zin als men een nieuwe vaste oeververbinding nodig vindt om in de regio Lienden-Amerongen een bereikbaarheidsprobleem op te lossen. Met name de oeververbinding en de landschappelijke inpassing van zo'n tracé zullen zeer duur uitvallen.

Dat geld kan mijns inziens beter gebruikt worden om de N233 tot 2x2 stroomweg uit te bouwen volgens het bestaande tracé.

Een koppeling met de PWA-brug staat leuk op de kaart, maar is duur en niet erg nodig. Wel zou de route geoptimaliseerd kunnen worden door de aansluitingen van de N233 en N323 op de A15 conflictvrij te maken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door waldo79 » do 30 apr 2015, 12:32

Kaaiman schreef:...
Een koppeling met de PWA-brug staat leuk op de kaart, maar is duur en niet erg nodig. Wel zou de route geoptimaliseerd kunnen worden door de aansluitingen van de N233 en N323 op de A15 conflictvrij te maken.
Ware het niet dat de aanwezigheid van de Betuweroute maakt, dat het nogal krapjes is aan de noordzijde van de A15. En zeker in het licht van een mogelijke verbreding naar 2x3 rijstroken op de A15.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Kaaiman » do 09 jul 2015, 15:12

RSK, in een ander topic schreef:Afbeelding
Uiteraard zou de aansluiting zuid-west beter kunnen met een tactisch geplaatst turbineboogje, dat kost echter een extra viaduct.
Mooie oplossing voor nadere studie en uitwerking. :D

Wel lijkt me het nieuwe klaverlusje erg krap. Het viaduct ter plaatse is vanwege de Betuweroute vrij hoog, dus ik vrees dat 'ie te kort is om het hoogteverschil te overbruggen. De bestaande, zuidelijke lus is als typische jaren-'70-ontwerp-aansluiting-op-OWN (à la A1 Salland) uitgevoerd, met daarom een krappere boogstraal dan een knooppuntklaverlus.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door RSK » do 09 jul 2015, 15:21

^^ Zoals gezegd: als je aan de relatie PWA-brug > A15-west aan de oostzijde van de boerderij een boogje koppelt dat het midden houdt tussen een turbineboog en een windmolenboog, dan kun je deze onder het huidige viaduct door laten lopen. Al zou je er een windmolenboog van maken, dan is de snelheid in de boog weliswaar even laag als in een klaverbladlus, maar als je vervolgens een afrit van zo'n 10% toepast, is het verkeer goed op invoegsnelheid als het de A15 op moet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Kaaiman » ma 05 jun 2017, 20:47

In navolging van RSK met zijn notwerp voor knooppunt Echteld heb ik mijn tanden eens stukgebeten op KP Maanderbroek. Hoewel zeker niet ideaal, denk ik dat dit één van de weinige reële opties is als het behoud van de bestaande (jonge) kunstwerken een must is: de rijrichting omdraaien. Het kost echter wel 6 tot 8 nieuwe kunstwerken en vanuit het noorden een linkse uitvoeger naar de A12, of een TOTSO in de A30.

Afbeelding
De bestaande viaducten hebben dikkere zwarte lijnen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door boe! » ma 05 jun 2017, 22:20

Kaaiman schreef:Het kost echter wel 6 tot 8 nieuwe kunstwerken
... en een paar boerderijen. :roll:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door verfmeer95 » ma 05 jun 2017, 22:24

Kaaiman schreef:In navolging van RSK met zijn notwerp voor knooppunt Echteld heb ik mijn tanden eens stukgebeten op KP Maanderbroek. Hoewel zeker niet ideaal, denk ik dat dit één van de weinige reële opties is als het behoud van de bestaande (jonge) kunstwerken een must is: de rijrichting omdraaien. Het kost echter wel 6 tot 8 nieuwe kunstwerken en vanuit het noorden een linkse uitvoeger naar de A12, of een TOTSO in de A30.
SPOILER: TOON

Afbeelding
De bestaande viaducten hebben dikkere zwarte lijnen.
Als je zo weinig van het bestaande knooppunt overeind houd, kan je dan niet gewoon een klaverblad aanleggen? Scheelt flink in het aantal viaducten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Kaaiman » ma 05 jun 2017, 22:57

Kan, maar is lastig in de noordelijke kwadranten. Of een apart trompetje iets westelijker. Dat is waarschijnlijk de meest reële optie.

Mijn schets moet je meer zien als een soort van 'stel dat...' om mogelijkheden en onmogelijkheden bij een dergelijk ontwerp bloot te leggen. Alles kan, maar is het de prijs ook waard? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 jun 2017, 23:00

^^ Een klaverturbine dan, want een turbineboog Barneveld -> Arnhem lijkt me wel wenselijk.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door verfmeer95 » ma 05 jun 2017, 23:38

Ik heb naar Kaaiman's oplossing gekeken en hem licht verbeterd:

Afbeelding

Door niet meer uit te gaan van een doorgaande A30-N233, maar het verkeer gemakkelijk de A12 op te leiden kan je flink op viaducten besparen. De A12 en de boog Barneveld>Arnhem kan compleet blijven liggen. Het viaduct van die boog over de A12 moet wel flink verbreed worden. Verder is er nog een viaduct voor Rhenen>Barneveld/Utrecht en een onderdoorgang voor Rhenen>Utrecht.

Ten opzichte van Kaaiman's oplossing kunnnen de meeste boerderijen gespaard worden. Is dit haalbaar?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Kaaiman » di 06 jun 2017, 7:28

Dit was zo ongeveer mijn eerste ontwerp ook, maar het horizontaal en verticaal alignemet wordt dan volgens mij zo krap dat het gevaarlijk wordt. Om nog maar te zwijgen van de inpasbaarheid van in/uitvoeg- en weefstroken. En waar is nu de boog van de A30 naar Arnhem gebleven?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door verfmeer95 » di 06 jun 2017, 9:19

^^ A30-Arnhem blijft op dezelfde plek liggen als waar hij nu ligt. Die heb ik dus niet ingetekend.

In- en uitvoegstroken kunnen inderdaad een probleem zijn, maar daar zou je wel wat aan kunnen doen door bepaalde richtingen wat eerder of later te laten in- of uitvoegen. Het grootste probleem lijkt mij het weefvak op de A30 tussen Maanderbroek en de afrit Ede-Centrum. Vanuit het noorden zou je net zo als bij jouw plan de N233 later kunnen laten uitvoegen, zodat er daar ruimte voor 300 meter uitvoegstrook ontstaat. Richting het noorden heb je die speling niet waardoor daar de linkerrijstrook zou moeten afvallen. Als je de oprit Ede-Centrum 200 meter later laat invoegen is daar tussen de afrit en oprit voldoende ruimte voor. Ik zal later vandaag wel een nieuwe tekening maken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Kaaiman » di 06 jun 2017, 9:23

Ik kwam er ontwerpend inderdaad ook al achter dat die weefvakken nog wel eens problematisch zouden kunnen worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Hajo » di 06 jun 2017, 19:42

^^ Knap bedacht allemaal, maar overbodig. Er wordt hier uitgegaan van een doortrekking van de A30 over de Rijn naar de A15 en eventueel zelfs nog zuidelijker. Tot :KP: Paalgraven zelfs. :roll:

Ten eerste ben ik persoonlijk fel tegen een zuidelijke doortrekking van de A30. :wijsvinger: De snelweg zou dan oostelijk van de Grebbeberg dwars door de voorpostenstrook gaan lopen. Als je dat maar laat! :kwaad:

Ten tweede is juist de A12 vanaf :KP: Maanderbroek richting Arnhem en :KP: Grijsoord aangepakt. Vanaf Grijsoord kun je vervolgens de A50 op om verder zuidwaarts te rijden. En die A50 is ook verbreed, inclusief een nieuwe brug. De route naar het zuiden vanaf de A30 is dus A12 en vervolgens A50.

De N233 verwerkt hoofdzakelijk alleen regionaal verkeer en dat moeten we ook zo houden. Dat de weg overbelast is, met name bij Veenendaal, is aan de gemeente zelf te wijten. Immers, men plande en legde vervolgens een oostelijke rondweg aan, maar dan bouwt men oostelijk van die rondweg ook weer woningen! :nuts: Niet handig, om het zacht uit te drukken. Nu wordt er dus aan nieuwe oostelijke rondweg gedacht. Tja... :neenee:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door verfmeer95 » di 06 jun 2017, 19:51

^^ Jij denkt veel te oostelijk. De meeste varianten laten de weg afbuigen richting het westen en doodlopen op de huidige N223, zodat een bypass van Veenendaal ontstaat. Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=11&t=19195&start=120#p965663, waar de onderstaande kaart de opties laat zien. Zoals je ziet zou alleen optie 8 in de buurt van de Grebbeberg komen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Hajo » di 06 jun 2017, 19:56

^^ Ik doelde op een daadwerkelijke doortrekking van de A30. Daar zie ik helemaal niets in.

De nieuwe oostelijke rondweg volgens het kaartje zie ik het liefst over tracé 2 en 2A-zuid, om vervolgens aan te sluiten op de bestaande N233.

Het zijn dus twee verschillende dingen:
1) doortrekken bestaande A30 verder zuidwaarts (ben ik persoonlijk tegen) en
2) nieuwe oostelijke rondweg Veenendaal (prima, mijn voorkeur gaat uit naar tracé 2 en 2A-zuid)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door verfmeer95 » di 06 jun 2017, 20:05

^^ Zou je ook tegen tracé 9 zijn, met een tunnel onder de Utrechtse Heuvelrug door?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Hajo » di 06 jun 2017, 20:11

^^ En dan westelijk van Rhenen langs. Nee, maar die oplossing is niet realistisch. De kosten zijn enorm, de impact groot en het oplossend vermogen gering. Ik heb het daar ook in het topic over de N233 uitgebreid over gehad. ;)

Koets
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 jul 2018, 16:11

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Koets » vr 13 jul 2018, 16:54

In dit forum is de vraag gesteld of er plannen waren om de A30 door te trekken richting A50. Het antwoord is: Ja. Van Ede naar de pwa bruk en vervolgens naar Oss kp Paalgraven. Maar ook nog verder over de huidige A50 naar het benzine station waar de A50 een scherpe bocht maakt richting de A58. Daar zou hij doorlopen langs Eindhoven om de randweg rondweg te laten worden en over de A67 te gaan naar Nederweert. Alles om de A2 En de A50 te ontlasten.

Koets
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 jul 2018, 16:11

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Koets » vr 13 jul 2018, 17:30

In de gemeenteraad van Veenendaal al vaker over het doortrekken van de A30 gehad tot de Cuneraweg(N233) in plaats van de rondweg oost te verdubbelen maar ze wimpelen het af omdat het Binnenveld beschermt is.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Durashift » zo 15 jul 2018, 2:52

Tracé nummer 3 vind ik er wel logisch uitzien. Niet al te veel impact op het landschap, beetje verdiepte ligging enzo... bewoners in de wijken rondom de oostelijke rondweg langs Veenendaal ook blij.

Vrees alleen dat er nog wel wat onteigening plaats zal moeten vinden.. het is er op sommige stukken nogal dicht bebouwd qua boerenpercelen.

Plaats reactie