[A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A30 - A50

Bericht door Jeroen » wo 11 mar 2009, 16:43

Mja, ik denk dat je het geld beter kan steken in verbreding van de bestaande snelwegen. Op nationaal niveau voegt een snelweg nu niet zo heel veel toe, daar.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Rene » wo 11 mar 2009, 17:05

Ik denk ook dat je beter de bestaande wegen kunt verbreden.
Maar dan ook èchte, fatsoenlijke verbredingen (geen spitsstroken).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » wo 11 mar 2009, 17:55

Ik zou de N233 wel graag opgewaardeerd zien naar volledige stroomweg, liefst 2+2 inclusief de Rijnbrug. Die weg staat altijd muurvast in de spits.

De route is in feite toch al gestroomlijnd met de A30 met die weefstroken?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A30 - A50

Bericht door Ties » wo 11 mar 2009, 21:17

Het zijn inderdaad de verbindingen over de Rijn die altijd vaststaan. Noem ze maar op: A50, N233 en de bruggen in Arnhem. Bovendien staat de N225 in Rhenen dagelijks vast (door de te lage capaciteit van de N233).

Ik vraag me dan wel af wat het tracé van die weg moet worden. Hij moet hoe dan ook door het Binnenveld (gebied tussen Wageningen, Rhenen, Veenendaal en Bennekom) lopen en dat is stilte- en milieugebied, of iets dergelijks :).

Bovendien moet knooppunt Maanderbroek verbouwd worden. Of dat wordt weer zo'n stom incompleet knooppunt :roll:. Verder moet er bij Opheusden een knooppunt bij komen. Dat lijkt me een behoorlijke aanslag op de Betuwe. Wageningen krijgt er natuurlijk een afrit bij (A30, afrit 0 naast A12, afrit 24) :puh2:.

Maargoed, de A50 wordt verbreed, en voor de N233 zie ik ook opties om te verbreden. Ik vind de aanleg van een A30-zuid dus niet nodig, als deze wegen maar verbreed worden.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door jan » wo 11 mar 2009, 22:15

Kaaiman schreef:Ik zou de N233 wel graag opgewaardeerd zien naar volledige stroomweg, liefst 2+2 inclusief de Rijnbrug. Die weg staat altijd muurvast in de spits.
De route is in feite toch al gestroomlijnd met de A30 met die weefstroken?
Nee, tussen knp. Maanderbroek en de aansluiting met de N233 zijn geen weefstroken.
Ties schreef: Maargoed, de A50 wordt verbreed, en voor de N233 zie ik ook opties om te verbreden. Ik vind de aanleg van een A30-zuid dus niet nodig, als deze wegen maar verbreed worden.
Voor de A12 tussen Ede en Grijsoord zijn geen verbredingsplannen, in die zin voegt een verbrede A50 weinig toe voor verkeer vanaf de A30.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of een verlengde A30 nodig is, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat VNO-NCW maar wat roept.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » do 12 mar 2009, 11:12

Ik zat te denken aan zoiets:
Afbeelding

Het principe: de N233 zo veel mogelijk ombouwen naar 2x2 stroomweg.

1. A12 - Veenendaal - rotonde De Smalle Zijde
Huidige tracé helemaal naar 2x2. Rotondes kunnen evt. blijven zitten om geld te besparen, maar dienen wel goed beter gestroomlijnd te worden (turborotondes). Ongelijkvloerse kruisingen verdienen wel de voorkeur. Fasering is ook een optie: naar behoefte rotondes ombouwen naar ongelijkvloers.

2. Rotonde De Smalle Zijde - Achterberg
Nieuw tracé 2x2 gebundeld met de spoorlijn, aan de noordkant. Dit om de rare bochten en erfaansluitingen van de huidige weg te omzeilen. Bovendien zo minder barrièrevorming. Aansluiting van de oude Rondweg-Oost en De Smalle Zijde op één punt: ongelijkvloers.

3. Achterberg
Slinger 2x2 over de spoorlijn heen, waar tevens ook plattelandsweggetjes onder de N233 door gaan.

4. Achterberg - Rhenen
Verbreding en stroomlijning huidige Cuneraweg als 1x2. N255 via deze route, waardoor klim Grebbeberg (geen fietspad aldaar!) en de bebouwde kom van Rhenen ontlast worden. I.v.m. cultuurhistorische objecten geen afsnijding ten noorden van de huidige bocht.

5. Grebbeberg - Elst
Nieuwe N225 over nieuw tracé, aansluitend op de Bergweg, maar met een slinger om een ongelijkvloerse aansluiting ten noorden van de Bergweg te kunnen realiseren.

6. Rhenen - Kesteren
Verbreding bestaand tracé naar 2x2, inclusief de brug. De zuidelijke aansluiting Rhenen nog slechts eenrichtingsverkeer van en naar het zuiden, maar VRI-loos. Zo wordt er iets meer ruimte en overzicht op dit onoverzichtelijke punt gecreëerd. Bovendien haalt dit verkeer uit het centrum. Verkeer naar de dierentuin dient de N225 te nemen. Dit is bevorderend voor de luchtkwaliteit en oversteekbaarheid in Rhenen.
De noordelijke aansluiting Kesteren blijft gehandhaafd. De aansluiting op de N320 wordt volledig uitgevoerd als halfklaverblad. De zuidelijke aansluiting Kesteren wordt omgebouwd tot ongelijkvloers.

Verder nog weefstroken tussen KP Maanderbroek en de N233, zodat deze route meer gestroomlijnd wordt.
De VRI-kruisingen bij de A12 en A15 blijven vanwege de toeleidende wegen.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 09 sep 2014, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: A30 - A50

Bericht door Rogier » do 12 mar 2009, 18:45

jan schreef:
Kaaiman schreef:Ik zou de N233 wel graag opgewaardeerd zien naar volledige stroomweg, liefst 2+2 inclusief de Rijnbrug. Die weg staat altijd muurvast in de spits.
De route is in feite toch al gestroomlijnd met de A30 met die weefstroken?
Nee, tussen knp. Maanderbroek en de aansluiting met de N233 zijn geen weefstroken.
Ties schreef: Maargoed, de A50 wordt verbreed, en voor de N233 zie ik ook opties om te verbreden. Ik vind de aanleg van een A30-zuid dus niet nodig, als deze wegen maar verbreed worden.
Voor de A12 tussen Ede en Grijsoord zijn geen verbredingsplannen, in die zin voegt een verbrede A50 weinig toe voor verkeer vanaf de A30.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of een verlengde A30 nodig is, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat VNO-NCW maar wat roept.
Voor de A12 tussen Ede en Grijsoord worden wel plannen voorbereid. Volgens mij moet later dit jaar de versnelde tracestudie opgestart gaan worden. Het is bedoeling dat de spitsstrook vanuit Veenendaal naar KNP Grijsoord doorgetrokken gaat worden.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A30 - A50

Bericht door Ties » do 12 mar 2009, 19:28

^^ Ah, dat wist ik nog niet. Ik ben alleen niet helemaal op de hoogte van de situatie daar, wat betreft verkeersintensiteit. Dus ik kan ook niet echt oordelen over de noodzaak van een verbreding. Wel vind ik dat als deze verbreding doorgaat, een A30-zuid voorlopig zeker niet nodig is.

Kaaiman: Ik kan me prima vinden in jouw plan, voor zover het de N233 betreft. Bij de N225 heb ik zo mijn vraagtekens.

Wil je de N225 nu omleggen voor ál het verkeer (lokaal verkeer Rhenen blijft oude route gebruiken) of moet het gewoon een alternatieve route worden (doorgaand verkeer blijft oude route gebruiken)? Dus welke van de twee wordt de doorgaande weg? Verder krijg je een erg scherpe bocht onder aan de Grebbeberg, hoewel ik bang ben dat die niet te omzeilen is. Nja, dan stellen we daar gewoon een Vmax 50 in en zo kan de KLPD nog eens een flitskast dumpen :puh2:. Waar 'laat' je de N225 trouwens ten westen van Rhenen, want daar houdt je kaartje mysterieuzerwijs op ;).

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door jan » do 12 mar 2009, 21:45

Rogier schreef: Voor de A12 tussen Ede en Grijsoord worden wel plannen voorbereid. Volgens mij moet later dit jaar de versnelde tracestudie opgestart gaan worden. Het is bedoeling dat de spitsstrook vanuit Veenendaal naar KNP Grijsoord doorgetrokken gaat worden.
Oké wist ik niet. Na het even opgezocht te hebben blijk het niet om spitsstroken te gaan, maar een verbreding naar 2x3 met vluchtstroken. :D

Kaaiman: ik kan mij ook wel vinden in jou plan, is een stuk haalbaarder dan een verlengde A30.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A30 - A50

Bericht door duikgek89 » vr 13 mar 2009, 0:19

Wat mij betreft is doortrekking geen slecht plan. Bij verbreding van andere wegen verhoog je de capaciteit wel, maar niet de robuustheid van het netwerk. Dat doe je wel met een extra snelweg. En aangezien de A12 en de A50 zo cruciaal zijn in combinatie met een erg gevoelig netwerk, is het telkens als er op de A12 of de A50 iets aan de hand is een chaos op de weg.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » vr 13 mar 2009, 9:14

Ties schreef:Wil je de N225 nu omleggen voor ál het verkeer (lokaal verkeer Rhenen blijft oude route gebruiken) of moet het gewoon een alternatieve route worden (doorgaand verkeer blijft oude route gebruiken)?
Zoals ik schreef, is het de bedoeling dat doorgaand verkeer de noordelijke nieuwe aansluiting gaat gebruiken, ook als je naar het zuiden moet. Die zuidelijke aansluiting Rhenen is puur om de inwoners van Rhenen en het verkeer van de N225-west kwijt te kunnen. De oude N225 ten oosten van de N233 wordt tussen Rhenen en de dierentuin afgewaardeerd en krijgt een lokale inrichting.

Ik moet bekennen dat ik nog niet zo heb nagedacht over verkeer dan vanaf de N225-west komt. Overigens heeft de N225 ten westen van de N233 een veel lokaler karakter, omdat de weg door talloze dorpjes snijdt.
Met een vlugge blik op de kaart lijken vanaf de noordelijke aansluiting de Bergweg, Nieuwe Veenendaalseweg en Paardenveld redelijk geschikt om met enige aanpassingen het verkeer te kunnen verwerken. Overigens moet al het verkeer dan alsnog door Rhenen heen, maar de erfaansluitingen op deze route lijken vrij beperkt.

Ook een optie is om dwars door het bos te gaan, en zo een rechtstreeksere N225 te krijgen. Het opwaarderen van de route Bergweg, Roghairweg en Autoweg naar doorgaande GOW levert wellicht iets meer doorsnijding van een ecologisch waardevol gebied op, maar zorgt tevens voor een betere ecologische verbinding tussen het bos en de uiterwaarden. Bovendien wordt zo de kom van Rhenen danig ontlast, en krijgt het bedrijventerrein een betere aansluiting op het wegennet. Met ecologische maatregelen als tunneltjes e.d. (naargelang nodig) moet het te doen zijn.

Indien de N225 als hierboven beschreven wordt verlegd, kan ook de zuidelijke aansluiting Rhenen verdwijnen. Lokaal verkeer neemt de noordelijke maar, dat scheelt ook weer heel wat doorgaand sluipverkeer door de kern van Rhenen en is effectiever dan een 'lokale inrichting' van de N225.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » vr 13 mar 2009, 11:23

Ik heb het plan nog eens goed bekeken en nader uitgewerkt voor Rhenen. Die aansluiting is best lastig te realiseren vanwege de beperkte ruimte en vooral de spoorlijn.

Ter hoogte van de aansluiting er in de hoogte en diepte gebouwd worden. De N233 komt op niveau -1; de spoorlijn op -1. De N225 passeert op maaiveld.
Ter hoogte van de slinger is de N233 geklommen naar +1; de spoorlijn blijft -1 en de blauwe weg kruist op maaiveld.
De spoordijk dient hiervoor wel afgegraven te worden. Het spoor komt deels in een open tunnelbak (alleen waar met taluds niet kan worden volstaan), die ruimte genoeg heeft voor een eventuele spoorverdubbeling, mocht de lijn ooit worden doorgetrokken naar Kesteren (- Nijmegen).

Voor de verdubbeling van de N233 door Rhenen lijkt het me het handigst om met een open tunnelbak of terre armee te werken, in elk geval moet er ruimte geschapen worden door middel van betonwanden.
Als pilotproject zou het een uitdaging zijn om hier een overkapping van de weg toe te passen. De weg ligt er diep genoeg voor en doorsnijdt bovendien het dorp.

De N225 heb ik bij de Grebbeberg toch maar laten afsnijden. Dit biedt namelijk kansen om het cultuurhistorisch erfgoed (Grebbelinie) meer tot zijn recht te laten komen. Ook heb ik het aantal aansluitingen en rotondes op de N225 beperkt, vooral ten westen van de N233. De aanwezige parallelweg van de Bergweg koppel ik in feite los van de N225, door de parallelweg alleen via woonstraten toegankelijk te maken.

(Het kan zijn dat je maar een deel van de kaart ziet. Klik hier voor de hele afbeelding.)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 09 sep 2014, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door harry » vr 13 mar 2009, 11:46

Ik denk dat het tijd wordt voor het oprichten van het comité omlegging N225 NEE! :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » vr 13 mar 2009, 13:18

Liever lekker vergassen en niet kunnen oversteken binnen de bebouwde kom. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Palance » vr 13 mar 2009, 13:38

Je kan er prima oversteken - bij de VRI's bij het station :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A30 - A50

Bericht door Vinny » vr 13 mar 2009, 17:20

Het mooie van dit plan is dat de spoorlijn t.b.v. een eventuele IC Amsterdam - Amersfoort - Veenendaal C. - Nijmegen geschikt blijft voor 2 sporigheid en het station Rhenen ook beter inpasbaar is. Mijn complimenten :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A30 - A50

Bericht door Ties » vr 13 mar 2009, 20:08

Mwah, als we toch aan het omleggen zijn... ben ik voor een spoorlijn naar Wageningen! :mrgreen:
Absoluut niet serieus bedoeld

Afbeelding
(oorspronkelijke afbeelding: Kaaiman)

Kaaiman: Hoe laat jij die lijnen trouwens zo mooi uitlopen?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A30 - A50

Bericht door Hajo » za 14 mar 2009, 14:06

Kaaiman schreef:Ik zat te denken aan zoiets:
Afbeelding

Het principe: de N233 zo veel mogelijk ombouwen naar 2x2 stroomweg.
Op zich een goed plan. Ik heb echter mijn bedenkingen tegen punt 4: een omgelegde N225 ten noorden van het bos. Eerlijk gezegd zie ik daar niets in.

Ook dat gebied behoort namelijk tot de Grebbelinie: op 13 mei 1940 vond vanuit Achterberg, precies door dit gebied, een Nederlandse tegenaanval plaats. Dit om het voorpostenterrein (dat is het terrein voor de Grebbeberg) te heroveren en de reeds tot op de Grebbeberg doorgedrongen Duitse troepen af te snijden. De aanval, uitgevoerd door twee bataljons, verliep in het begin voorspoedig totdat onze troepen ineens Duitse troepen (SS!) zagen opdoemen. Er ontstond een hevige strijd waarbij zelfs van man tegen man werd gevochten. Pas nadat de Duitse Luftwaffe met Stuka's onze troepen begon aan te vallen, liep onze aanval vast. Maar de gevechten hadden ook veel van de Duiters gevergd: de SS bleef uitgeput voor Achterberg liggen en ze hadden geen puf meer hun aanval door te zetten.

Voor wat betreft een doortrekking van de A30 naar de A15: daar ben ik, mede gezien de uiterst belangrijke geschiedkundige waarde van het gebied (ik beschouw het als heilige grond), dan ook zeer fel op tegen! Mochten de plannen ooit werkelijkheid worden, dan ben ik één van de eersten die alle mogelijkheden tot bezwaar tot het uiterste zal beproeven! Tot de Raad van State toe. Dat geldt ook voor de Stichting Grebbe, zie http://www.grebbeberg.nl. Daar ben ik zeker van.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A30 - A50

Bericht door Chris » za 14 mar 2009, 15:35

Wat voor waarde heeft die Grebbelinie nu nog? De gebeurtenissen zijn al bijna 70 jaar geleden, ik betwijfel of het noodzakelijk is daar nu nog een bouwembargo tegen in te stellen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Palance » za 14 mar 2009, 16:04

Hoewel er steeds minder mensen zijn die hem bewust hebben meegemaakt, ligt de 2e Wereldoorlog nog best gevoelig in onze maatschappij. Daar moet je toch echt rekening mee houden. 70 jaar is dan schijnbaar toch nog net wat te kort.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A30 - A50

Bericht door Hajo » za 14 mar 2009, 16:06

^^^Juist. En voor mij is dat een gevoelig punt. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » za 14 mar 2009, 17:46

Die wegomlegging gaat er toch niet komen :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » za 14 mar 2009, 19:39

Ik snap het probleem niet helemaal. Ik maak vooral gebruik van de al bestaande Cuneraweg, er komt dus helemaal geen nieuwe weg, op wat kleine afsnijdingen na dan. Daarnaast leg ik de N225 een stukje om de fortificatie heen, waar deze er nu dwars doorheen gaat.

Door de Grebbeberg zelf te ontzien worden het oorlogsmonument, het -kerkhof en de fortificatie inclusief de waterinlaatsluis die het Binnenveld kon laten volstromen veel beter toegankelijk voor toeristisch en herdenkend publiek. Een dagje dierentuin kan dan goed worden gecombineerd met een bezoek aan deze militaire monumenten, om maar eens wat te noemen. Juist een rustigere oude N225 draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het gebied.

Bovendien wordt zo ook de verbinding van natuurproject de Blauwe Kamer met de Grebbeberg beter, omdat de rustigere N225 voor minder aanrijdingen van dieren zal zorgen, en de nieuwe N225 kan ecoproof worden gebouwd. Vanwege de lagere ligging van de N225 aan de voet van de Grebbeberg, is het makkelijker om tunneltjes te realiseren.

Ik zie in mijn plan eerder een verhoging van de leefbaarheidswaarde en militaire, cultuurhistorische en ecologische waarde dan verlaging. Waarom zou je niet mogen bouwen op een plek waarbij je iets inlevert, om er weer iets veiligers én aantrekkelijkers voor terug te krijgen? :?

Het lijkt Nederland wel...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A30 - A50

Bericht door Willem » za 14 mar 2009, 21:55

Kaaiman schreef: Ik maak vooral gebruik van de al bestaande Cuneraweg, er komt dus helemaal geen nieuwe weg, op wat kleine afsnijdingen na dan.
De Cuneraweg ligt ter hoogte van Rhenen in een soort ingraving, samen met de spoorlijn. In deze ingraving is waarschijnlijk niet genoeg ruimte voor een snelweg.
Een velenging van de A30 zal dus altijd via een andere trace om Rhenen heen moeten. Het gevolg hiervan is weer dat er een tweede brug over de Rijn zal moeten komen, om te voorkomen dat de A30 een rare slinger gaat maken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A30 - A50

Bericht door boe! » za 14 mar 2009, 22:31

Willem schreef:De Cuneraweg ligt ter hoogte van Rhenen in een soort ingraving, samen met de spoorlijn.
Nee, dat is de Lijnweg. De Cuneraweg is een TOTSO en loopt om de Grebbeberg heen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A30 - A50

Bericht door Hajo » za 14 mar 2009, 22:56

Kaaiman schreef:Ik snap het probleem niet helemaal. (...) Waarom zou je niet mogen bouwen op een plek waarbij je iets inlevert, om er weer iets veiligers én aantrekkelijkers voor terug te krijgen? :?
Op zich is je plan helemaal zo gek nog niet en je uitleg verduidelijkt veel. Maar als je de N225 al wilt omleggen, waarom dan ook niet aan de westkant van Rhenen? In jouw geschetste plan eindigt de verlegde N225 bij de N233 waardoor verkeer dat verder wil, richting Leersum, eerst een stukje N233 moet volgen en daarna rechtsaf de "oude" N225 op: dwars door Rhenen. Nee, als je de N225 dan persé wilt verleggen, leg de weg dan helemaal om Rhenen heen.

Overigens: op 15 en 16 mei aanstaande vinden de "Grebbeliniedagen" in en rond Woudenberg en Rhenen plaats. Het programma biedt "voor elk wat wils" en uiteraard wordt er ook stilgestaan bij de hevige gevechten op en rond de Grebbeberg in mei 1940. Er zal een Nederlands legerkampement worden opgebouwd, er zijn re-enactors in het Nederlandse legeruniform uit mei 1940 aanwezig (inclusief wapens en voertuigen!) en er zullen rondwandelingen onder leiding van een gids worden gegeven. Maar dit terzijde... ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » zo 15 mar 2009, 0:15

Volgens mij werkt Hostyourimg weer eens niet mee (erg vaak plat de laatste tijd). Dan had je namelijk kunnen zien dat ik het plan rondom Rhenen flink heb zitten uitwerken, tot op plattelandswegniveau aan toe. Daarbij heb ik een uitgebreide detaillering bij het kaartje van de directe omgeving van Rhenen gegeven. Daarin heb ik mijn plan ook aangepast aan voortschrijdende inzichten: het opheffen van de aansluiting Rhenen-zuid en de hele N225 om Rhenen heen. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door CborG » di 17 mar 2009, 0:38

Het begint wel te leven lijkt het, zo'n nieuwe verbinding:
Reformatorisch Dagblad schreef:
Rhenen: Een nieuwe tunnel of een extra Rijnbrug

11-03-2009 08:23 | Van onze correspondent
RHENEN – Wat burgemeester Van Oostrum van de gemeente Rhenen betreft, komt er ten oosten van Rhenen een extra verkeersbrug over de Rijn. De brug zou moeten dienen om de WERV-regio (Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal) beter bereikbaar te maken. Dat bleek gisteravond tijdens een door VNO-NCW georganiseerde debatavond over de opstoppingen rondom de Rijnbrug bij Rhenen. Van Oostrum toonde begrip voor de klachten van de inwoners over de verkeersdrukte rond spitstijd. „Onze verantwoordelijke wethouder is bezig met een plan om de verkeersproblemen te lijf te gaan. Dit is des te meer nodig omdat de toekomstige uitbreidingen van bedrijventerreinen bij Ede, Veenendaal en Tiel nog extra druk op de Rijnbrug zullen zetten.” Het sluiten van de brug voor transportverkeer is een van de mogelijke oplossingen.

M. van Haaren, gedeputeerde mobiliteit van provincie Gelderland, vindt de Rijnbrugkwestie niet eenvoudig. „Het doortrekken van de A30 wordt vaak als oplossing genoemd, maar wat betekent dit voor Rhenen en omgeving? Dan loopt de A30 dwars door natuurgebied Het Binnenveld. De natuurvriendelijke afspraken daarover kunnen worden aangepast, maar dit heeft grote gevolgen voor het woongenot in Rhenen.”

Burgemeester Van Oostrum noemde een tunnel tussen de A30 en de Rijn als een reële oplossing. „Elders in Nederland is het ook gelukt om natuurschoon en infrastructuur goed te combineren, denk aan de Betuwelijn.” In een extra spoorbrug ziet Van Haaren geen oplossing: „Er moeten dan nog altijd extra rijstroken voor het autoverkeer bij komen.” Ook het idee van een extra verkeersbrug ten oosten van Rhenen omhelst de gedeputeerde niet volledig. „Er moet een brug bij, maar waar? De zoektocht naar een geschikte plaats zal nog een hele worsteling worden.”
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » di 17 mar 2009, 10:26

Ik zou eigenlijk mijn plannen naar de provincie Utrecht moeten sturen...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A30 - A50

Bericht door Ties » di 17 mar 2009, 12:21

Reformatorisch Dagblad schreef:... maar dit heeft grote gevolgen voor het woongenot in Rhenen ...
Ik denk niet dat het 'woongenot' in Rhenen erger verstoord wordt door een nieuwe A30, dan door de huidige drukte op de N233 en N225... Als ze met argumenten komen, kom er dan met goede, of licht even toe waarom.
Reformatorisch Dagblad schreef:... Elders in Nederland is het ook gelukt om natuurschoon en infrastructuur goed te combineren, denk aan de Betuwelijn ...
Laat me niet lachen! :rofl2: Die Betuwelijn vind ik een doorn in het landschap. Als ze met voorbeelden komen, kom er dan met goede! :puh2:
Reformatorisch Dagblad schreef:... Het sluiten van de brug voor transportverkeer is een van de mogelijke oplossingen ...
Hmm, en hoe gaan die voertuigen dan rijden? Ze moeten toch over de Rijn, en als het niet daar is, dan ergens anders :idea:

Dat er gekeken wordt naar oplossingen, is natuurlijk wel toe te juichen. Ikzelf zie wel wat in dat plan van Kaaiman, hoewel ik het omleggen van de N225 toch een forse ingreep vind.

Plaats reactie