[A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door jan » di 17 mar 2009, 16:05

Kaaiman schreef:Ik zou eigenlijk mijn plannen naar de provincie Utrecht moeten sturen...
Waarom niet :D
Ties schreef:
Reformatorisch Dagblad schreef:... Elders in Nederland is het ook gelukt om natuurschoon en infrastructuur goed te combineren, denk aan de Betuwelijn ...
Laat me niet lachen! :rofl2: Die Betuwelijn vind ik een doorn in het landschap. Als ze met voorbeelden komen, kom er dan met goede! :puh2:
In dit artikel doelen ze waarschijnlijk op de vele tunnels in de Betuweroute. ;)
Toch ben ik het niet eens met het Reformatorisch dagblad, want de vele (en vaak ook nog eens nutteloze) geluidschermen maken voor mij de Betuweroute erg lelijk.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A30 - A50

Bericht door Ties » vr 03 apr 2009, 15:20

Het gaat niet helemaal over de A50 of de A30, maar het lijkt me toch belangrijk genoeg om hier te plaatsen ;)
De Veluwepost schreef:Zoeken naar oplossingen knelpunt rijnbrug Rhenen

03 apr 2009
REGIO - De provincies Utrecht en Gelderland zoeken samen met de betrokken gemeenten naar oplossingen om de groeiende verkeersproblematiek rond de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren op te lossen. Het sluipverkeer in de gemeente Rhenen en Neder-Betuwe en de filevorming op de knoop N233-N225 en de Rijnbrug zorgen voor veel overlast en dat zal, zo verwachten de overheden, in de toekomst, alleen nog maar toenemen.
De gedeputeerden en wethouders van de betrokken overheden hebben elkaar opgezocht om mogelijke oplossingen voor zowel de korte als de lange termijn te bespreken. Als oplossing voor de korte termijn is gekeken naar de mogelijkheid om een derde rijstrook te realiseren die gebruikt wordt in de rijrichting die in de spits het meeste verkeer heeft; een Tidal Flow. Voor de lange termijn is er een quici-scan gedaan naar mogelijke denkrichtingen voor een goede ontsluiting van het WERV-gebied naar het zuiden.
Onlangs is hiervoor een quick scan uitgevoerd naar mogelijke denkrichtingen voor de verkeerskundige ontsluiting van het gebied in zuidelijke richting. De beide provincies en de gemeenten Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal (WERV-gemeenten), Tiel en Neder-Betuwe hebben op basis van de quick scan gesproken om tot overeenstemming te komen over voor de regio acceptabele oplossingsrichtingen op de lange termijn voor de zuidelijke ontsluiting van de WERV-regio en de problematiek rond de Rijnbrug in Rhenen. Daarbij wordt nadrukkelijk gedacht aan een tweede burg bij Wageningen.
Lokaal staat de situatie in Rhenen centraal, omdat hier de noord-zuid en de oost-west verbindingen bij elkaar komen. De bestaande infrastructuur is daar niet op berekend en veroorzaakt in Rhenen problemen met de leefbaarheid vanwege verstopte lokale wegen. De knoop in de kern van Rhenen nabij het NS-station en de Rijnbrug springen als grootste knelpunten in het oog.
Voor de regionale schaal, die grofweg loopt van Tiel tot Barneveld, is de verwachting dat de intensiteit van het vrachtvervoer zal toenemen door nieuwe bedrijfslocaties aan de A12 en de ontwikkelingen aan de Wageningse haven. Ook wordt een intensiteit van het personenvervoer verwacht, onder andere door de ontwikkeling van Food Valley en de Betuwse bloem. Betrokken overheden zijn het er over eens dat er een extra verbinding over de Rijn moet komen om de WERV-regio, waaronder Food Valley, te ontsluiten. De Tidal Flow kan hiervan onderdeel zijn. Bestuurlijk zullen deze maatregelen met de minister worden besproken.

Afbeelding
De Rijnbrug bij Rhenen met het gezicht op de Grebbestad. De uit 1957 daterende brug kan de toestroom niet meer aan. Daarom wordt ook aan Wageningen gedacht om er een tweede brug te maken.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door simon » vr 15 mei 2009, 9:22

EdeStad.nl, 13 mei 2009 schreef:Doortrekken A30 geen optie
Door: Freek Wolff | woensdag 13 mei 2009 09:05
EDE - ,,Onbespreekbaar'', zegt wethouder Wilke Dekker stellig over de optie om de snelweg A30 te verlengen door het Binnenveld tot over de Rijn naar de A15.
Hij reageert daarmee op de suggestie van Gelders gedeputeerde Marijke van Haaren om de noordzuidverbinding in de 'Food-Valley' te verbeteren, vooral met het oog op de stagnatie die dagelijks ontstaat bij de brug ten zuiden van Rhenen.
,,Dit is altijd de visie geweest'', zegt Dekker. ,,Want de WERV (Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal) is ontstaan met als reden om het gebied tussen deze gemeenten open te houden. Deze natuur is zó uniek. We willen elkaar helpen om deze achtertuin van ons allemaal te behouden. Dat is de grondgedachte waar alles mee begonnen is.''
De Edese wethouder vindt de prijs veel te hoog die betaald zou moeten worden voor verlenging van de snelweg. ,,Want een volgende stap is bebouwing langs zo'n traject.''
Wel begrijpt hij het zoeken naar een oplossing van de problemen met de infrastructuur en de bereikbaarheid. ,,We steunen de gemeente Rhenen bij haar zoektocht naar de oplossing van het knelpunt richting de minister, want ik zie ook wel dat het daar vast loopt.'' Dekker denkt overigens wel dat er eventueel alternatieve routes zijn, via de oost- of westkant van het Binnenveld (langs Bennekom en Wageningen of via Veenendaal), waarbij dus een extra brug over de Rijn tot de opties behoort. Maar echt concrete routes en een locatie van een rivieroversteek wil hij nog niet geven.
Deelnemers aan de enquete op www.edestad.nl stemden 53 procent (195 personen) vóór verlenging van de A30 door het natuurgebied.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A30 - A50

Bericht door Wouter N14 » vr 15 mei 2009, 11:40

simon schreef:
EdeStad.nl, 13 mei 2009 schreef:Doortrekken A30 geen optie
De Edese wethouder vindt de prijs veel te hoog die betaald zou moeten worden voor verlenging van de snelweg. ,,Want een volgende stap is bebouwing langs zo'n traject.''
Waarom is dat zo onlosmakelijk met elkaar verbonden? En je hebt dat als wethouder ook grotendeels zélf in de hand :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Palance » vr 15 mei 2009, 14:17

simon schreef:
EdeStad.nl, 13 mei 2009 schreef:Deze natuur is zó uniek.
Nounounou... het is een mooi gebied, dat is zeker waar, maar 'uniek' is wel héél erg overdreven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18232
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A30 - A50

Bericht door boe! » vr 15 mei 2009, 14:24

Het is absoluut een uniek gebied. Nergens in de wereld is er nog een open gebied te vinden dat begrensd wordt door plaatsen met de namen Wageningen, Ede, Veenendaal en Rhenen. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » vr 15 mei 2009, 19:31

Zoals ik al eerder op dit forum heb geventileerd zie ik zelf het meest in het opwaarderen van de N233 naar 2+2 stroomweg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A30 - A50

Bericht door Ds79m » vr 15 mei 2009, 20:58

^^ Maar dat zal tot grote bezwaren uit Rhenen leiden, lijkt me zo?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A30 - A50

Bericht door Ties » vr 15 mei 2009, 22:01

Bij terugkomst uit Frankrijk vandaag heb ik lekker een half uur vast gestaan op de N233 :shutup:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A30 - A50

Bericht door Hajo » za 16 mei 2009, 17:07

Ik heb mijn mening al eerder geventileerd, maar een herhaling kan geen kwaad:
Ik ben absoluut tegen een verlenging van de A30. Niet alleen is dit gebied natuurkundig waardevol, maar ook uit historisch oogpunt is een snelweg door dit gebied aanleggen onverantwoord: Grebbelinie, Grebbeberg, Erebegraafplaats, voorpostenstrook enzovoort. :!:

Misschien is een verbinding verder oostelijker (Wageningen) een optie. Bovendien wordt de A50 tussen Grijsoord en kn. Ewijk verbreed. Als dat klaar is zal de verkeersdrukte op de N233 m.i. ook afnemen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » za 16 mei 2009, 17:34

^^Kom je dan niet in de knoop met reliëf?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A30 - A50

Bericht door Hajo » za 16 mei 2009, 17:43

Misschien wel, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18232
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A30 - A50

Bericht door boe! » za 16 mei 2009, 17:44

Welk reliëf? Tussen de Grebbeberg en Wageningen is alles vlak.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A30 - A50

Bericht door Hajo » za 16 mei 2009, 17:51

^^ Precies. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » zo 17 mei 2009, 11:52

Ik zat ten oosten van Bennekom te denken, maar ten westen ervan is het natuurlijk vlak 8-)

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A30 - A50

Bericht door Ties » zo 17 mei 2009, 14:26

^^ Ten oosten van Bennekom? Wil je dan dat de A30 eerst een stukje meelift met de A12? Bovendien zit je dan al wel er-rug dicht bij de A50 hoor.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18232
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A30 - A50

Bericht door boe! » za 29 aug 2009, 17:32

Afbeelding
Afgelopen week heeft de gemeente Rhenen besloten om geen onderzoek te doen naar een weg ten noordoosten van de Grebbeberg (vergelijkbaar met #4 op het kaartje).
Gemeente Rhenen schreef:GEEN WEGOMLEIDING LANGS GREBBEBERG

De veelbesproken wegomleiding langs de Grebbeberg via de Cuneraweg wordt niet verder onderzocht. Deze wegomleiding was één van de voorstellen in de discussienota voor de Grebbeberg.

Gebiedsvisie
De gemeente Rhenen werkt aan het opstellen van een integrale visie voor de Grebbeberg. Het doel van de gebiedsvisie is een heldere visie te formuleren op de ontwikkeling van de Grebbeberg. Hieraan kunnen toekomstige plannen op de Grebbeberg worden getoetst. Een tussenstap in het proces om te komen tot een gebiedsvisie is de discussienota ”Een duurzame toekomst voor de Grebbeberg”.

Omleiden
In de discussienota is een aantal mogelijke ontwikkelingsrichtingen gepresenteerd waarover met raadsleden, belanghebbenden en inwoners de laatste maanden van gedachten is gewisseld. Één van de ontwikkelingsrichtingen was het omleiden van het bovenlokale verkeer tussen Rhenen en Wageningen via de Cuneraweg en het direct aan te sluiten op de N233 ter hoogte van Achterbergsestraatweg. De redenering hierachter is dat de situatie waarbij àl het verkeer gebruik maakt van de Grebbeweg niet in het belang is van de berg en van Rhenen. Het verkeer dat niet de Grebbeberg of Rhenen als bestemming heeft, zou omgeleid moeten worden richting de N233.

Ongewenst
De omleiding van het bovenlokaal verkeer blijkt om meerdere redenen ongewenst. Een omleiding realiseren via de Cuneraweg die een voldoende breedte heeft om verkeersveilig te zijn en waarbij rekening wordt gehouden met voorzieningen voor het agrarisch verkeer heeft te grote negatieve effecten op Zorginstelling Zideris, de Ecologische Hoofdstructuur en de kern Achterberg. Ook de provincie was geen voorstander van deze ontwikkelingsrichting. Daarnaast is bij meerdere partijen en bij inwoners onrust ontstaan over deze ontwikkelingsrichting. De onrust die is ontstaan zou het proces van de gebiedsvisie onnodig kunnen schaden. Daarom heeft de gemeente Rhenen besloten deze wegomleiding nu al uit de discussie te verwijderen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A30 - A50

Bericht door Hajo » wo 09 sep 2009, 17:12

^^ Daar ben ik erg blij mee! :yes:

herman33
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 11:46

Re: A30 - A50

Bericht door herman33 » wo 03 mar 2010, 9:39

Hallo,ik ben zeer geint in het doortrekken van de a30 naar de a15,temeer omdat hij dan vlak langs ijn huis zou komen,heeft U voorlopige tekeningen van de plannen,of weet U waar ik die kan inzien,welke site.

Graag Uw reactie naar herman33 [a] zonnet.nl
met vr gr h v steenbergen

Edit forumbeheer: notatie emailadres aangepast

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Pino » wo 03 mar 2010, 9:51

Volgens mij zijn er geen concrete plannen, laat staan tekeningen. Doortrekking van de A30 is voorlopig weinig meer dan een optie die af en toe genoemd wordt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » wo 03 mar 2010, 9:57

Ik las recentelijk iets in de lokale krant dat er stemmen opgaan om de A30 door te trekken naar de A15. Maar daar bleef het ook bij. Vermoedelijk een VVD-campagnepraatje.

Deze verbinding is niet in de PKB Hoofdwegennet opgenomen en staat dus ook niet in het MIT. Met andere woorden: het Rijk kan/mag deze plannen niet uitwerken. De provincies mogen dit wel, maar ik kan er niks over vinden op de websites van Utrecht en Gelderland. Ik heb wel ergens gelezen dat er een studie is naar het opwaarderen van de N233 bij Rhenen, maar ook daar kan ik zo 1-2-3 niks over vinden.

Ik heb zelf wel eens een plannetje geopperd om de hele N233 te verdubbelen tot ongelijkvloerse autoweg met een omlegging om Rhenen van de N225 om zo het Binnenveld te ontzien en de Grebbeberg verkeersluw te maken (en dus toeristisch aantrekkelijker). Maar dat was in geen enkel opzicht iets officieels.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » wo 03 mar 2010, 12:14

Er zijn absoluut geen concrete plannen. Zelfs op dit forum krijg je de handen niet op elkaar om in dit gevoelige gebied (uit landschappelijk en historisch oogpunt) een snelweg door te trekken :idea:

Het lijkt me niet wenselijk, vanwege mogelijke spam, dat het mailadres van herman33 hier blijft staan :idea:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A30 - A50

Bericht door Ds79m » wo 03 mar 2010, 18:03

waldo79 schreef:Er zijn absoluut geen concrete plannen. Zelfs op dit forum krijg je de handen niet op elkaar om in dit gevoelige gebied (uit landschappelijk en historisch oogpunt) een snelweg door te trekken :idea:
Hoewel er dringendere plannen zijn, krijg je die handen bij genoeg forumleden anders wel op elkaar als er besloten wordt die weg aan te leggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » wo 03 mar 2010, 19:25

Ik reik alleen de hand als de N233 wordt opgewaardeerd naar stroomweg 2+2 ongelijkvloers, zo veel mogelijk gebundeld met bestaande infrastructuur, zoals de spoorlijn Veenendaal - Rhenen en de bestaande N233. Zoals ik ook al eerder heb geopperd.

Een A30 vind ik niet nodig; tenminste, niet een doortrekking vanaf KP Maanderbroek het Binnenveld in. Als je dan de N233 wilt ombouwen en omnummeren naar N30 of A30 zal ik daar uiteraard geen bezwaar tegen hebben. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » do 04 mar 2010, 9:07

Er moet wel heel wat aangepast worden om de N233 naar 2x2 te krijgen :?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » do 04 mar 2010, 16:31

Voor de aanleg van een A30 hoeft er zeker niets te gebeuren dan? :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » do 04 mar 2010, 16:50

Net zoveel ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A30 - A50

Bericht door Willem » do 04 mar 2010, 18:49

Bij het uitbouwen van de N233 kun je volstaan met 2x2 rijstroken zonder vluchtstroken en eventueel wat krappere boogstralen (maar uiteraard niet te krap).
Bij een A30 heb je wel vluchtstroken etc. nodig. Uitbouw van de N233 naar 2x2 zou daarom goedkoper kunnen uitpakken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » do 04 mar 2010, 21:42

Ook dat. En daarom kun je de huidige RIjnbrug ook benutten voor 1 rijbaan en een nieuwe ernaast bouwen voor de tweede. Ik zou overigens wel graag zin dat er ruimte wordt gereserveerd om de spoorlijn Rhenen - Kesteren - Nijmegen niet onmogelijk te maken in de toekomst.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » vr 05 mar 2010, 8:48

spoorlijn mogelijk maken
Dan zou je een tweede brug voor het wegverkeer aan de westzijde moeten leggen :)

Plaats reactie