[A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » vr 05 mar 2010, 12:57

Je hoeft niet 1:1 het oude tracé te gebruiken. Mogelijk is misschien ook een nieuwe brug voor 2+2 stroomweg en de oude brug zolang erftoegangsweg maken en evt. in een later stadium een spoorlijn erover.

Ook een mogelijkheid is om de bestaande brug voor 1 rijbaan te reserveren en de nieuwe brug voor 1 rijbaan + dubbelspoor, waarbij de gereserveerde spoorruimte voorlopig een erftoegangsweg of fietspad kan faciliteren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Rene » vr 05 mar 2010, 13:54

Die verbinding is als wegverbinding al zéér de vraag, maar als spoorverbinding al helemaal een gotspé.
Al direct na de eerste wereldoorlog, toen de NS in 1917 als belangenvereniging van de samenwerkende spoorwegmaatschappijen ontstond, was er geen behoefte meer aan een alternatieve route voor Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Keulen via Nijmegen. Toen de spoorbrug na WO-II verwoest was, dacht niemand dan ook aan heropbouw. En wie nu op dit moment enigszins nadenkt, komt tot dezelfde conclusie. De vervoersomvang tussen Nijmegen en Utrecht rechtvaardigt nog altijd geen eigen spoorlijn over Rhenen. En het regionale verkeer tussen Veenendaal en Rhenen enerzijds en Nijmegen anderzijds is nou ook niet van dien aard dat dat een complete eigen verbinding rechtvaardigt. En al helemaal niet meer nu Veenendaal een IC-stop heeft.
Nee, een ruimtereservering voor een spoorlijn is echt onzin. Als die spoorlijn ooit ècht nodig zou worden gevonden, bouwen ze er tegen die tijd maar een nieuwe spoorbrug naast. Of een tunnel, of een door zeppelins omhoog gehouden luchtspoor, dat via de aldaar aanwezige kastelen getraceerd is...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » vr 05 mar 2010, 13:57

^^Er komt ook al een dive-under ten westen van het station Arnhem, waardoor de vertragingen op de verbinding Utrecht-Nijmegen behoorlijk gaan afnemen :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Kaaiman » vr 05 mar 2010, 14:21

Daarom zeg ik dus ook: ruimte reserveren, maar inrichten als erftoegangweg, zodat langzaam verkeer gewoon de Rijn kan oversteken. Die ruimtereservering dient enkel genoeg te zijn voor dubbelspoor. Een prima erftoegangswegbreedte dus. Of dat spoor er nou over 20 of over 80 jaar komt of nooit maakt dan ook niet meer uit. Wie weet wordt die ruimte nooit voor een spoorlijn gebruikt, maar voor een wisselstrook.

Van alles is er mogelijk, maar mijn belangrijkste punt is dat je dure kunstwerken niet te krap moet bemeten om later ook nog makkelijk uit de voeten te kunnen.

De N233 is druk genoeg om een studie naar een stroomweg te rechtvaardigen. Er staat in de spits altijd kilometers file, meestal vanuit één richting. (Ochtend: zuid - noord, avond: noord - zuid)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Rene » vr 05 mar 2010, 14:26

Kaaiman schreef:maar mijn belangrijkste punt is dat je dure kunstwerken niet te krap moet bemeten
En mijn punt is dat je die duurste elementen niet nodeloos duurder moet maken. Even niet vergeten dat je al die jaren naast extra afschrijving ook nog eens aan extra onderhoudskosten vastzit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A30 - A50

Bericht door Vinny » vr 05 mar 2010, 22:14

Nee hoor, dat hatelijke kopmaken op Arnhem Centraal moet ook maar eens afgelopen zijn. Bovendien is er te weinig ruimte voor extra ICE treinen tussen Ede en Arnhem. Wat mij betreft kan een doorgetrokken IC Amsterdam - Amersfoort - Veenendaal - Nijmegen prima (2 keer per uur).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A30 - A50

Bericht door Hajo » za 06 mar 2010, 13:57

Ik heb geen bezwaar tegen een verbreding van de N233 tot 2x2, mits die weg geen autosnelweg (A30) wordt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A30 - A50

Bericht door Wouter N14 » za 06 mar 2010, 14:23

herman33 schreef:Hallo,ik ben zeer geint in het doortrekken van de a30 naar de a15,temeer omdat hij dan vlak langs ijn huis zou komen,heeft U voorlopige tekeningen van de plannen,of weet U waar ik die kan inzien,welke site.

Graag Uw reactie naar herman33 [a] zonnet.nl
met vr gr h v steenbergen

Edit forumbeheer: notatie emailadres aangepast
Die interesse lijkt wel mee te vallen gezien het uitblijven van een reactie :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A30 - A50

Bericht door waldo79 » za 06 mar 2010, 19:21

@Vinny: met een dive-under wordt de dienstregeling rond Arnhem wel een stuk robuuster. Het kopmaken blijft :)

@Hajo: autosnelweg hoeft wat mij betreft niet, maar een opwaardering is gewenst. De N233 is een behoorlijk drukke route gedurende een groot deel van de dag ;)

BaldFett
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 24 jan 2007, 15:59

Re: A30 - A50

Bericht door BaldFett » do 14 okt 2010, 23:36

De lokalen laten weer van zich horen .
College Veenendaal bepleit doortrekken A30 naar A15
zaterdag 9 oktober 2010 08:01
VEENENDAAL - Het Veenendaalse college bepleit het doortrekken van de A30 (Barneveld-Ede) naar de A15 (Betuwe). In de programmabegroting 2011 wordt het doortrekken van deze noord-zuid verbinding ,,een mogelijkheid (genoemd) om het verkeer op de Rondweg Oost te ontlasten."

De verkeersdruk op de Rondweg Oost in Veenendaal wordt nauwlettend gevolgd. ,,Er zijn zorgen over de capaciteit, zeker als op termijn ook de bewoners van Veenendaal-Oost gebruik gaan maken van de rondweg. In 2011 zal ons college in overleg met het Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost het toekomstperspectief van de rondweg in beeld brengen." Een bovenregionale oplossing wordt daarbij als mogelijkheid genoemd.

Bottleneck
De Rijnbrug bij Rhenen is een belangrijke bottleneck in de noord-zuid route. ,,Het doortrekken van de A30 naar de A15 is naar onze mening de beste oplossing voor dit knelpunt in de regionale bereikbaarheid. De eerstkomende jaren willen wij met andere betrokken partijen de mogelijkheden onderzoeken voor doortrekking van deze rijksweg. In het onderzoek worden meerdere varianten betrokken", aldus het college.

Bij de keuze van een definitieve variant wordt behoud van de kwaliteiten van het Binnenveld voor natuur, landschap en recreatie een belangrijke randvoorwaarde genoemd. Maar politieke en andere tegenstanders van het doortrekken van de A30 wijzen er op dat, welke variant ook wordt gekozen, er in alle gevallen schade wordt aangebracht aan het nu nog grotendeels ongerepte Binnenveld.
Bron

Het is natuurlijk gemakkelijk praten over andermans grondgebied. Vooral wanneer je zelf hebt nagelaten je gloednieuwe rondweg aan te leggen zonder enige vorm van ruimtereservering voor eventuele uitbreidingen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A30 - A50

Bericht door Chris » do 14 okt 2010, 23:38

,Er zijn zorgen over de capaciteit
Stop dan met het uitgeven van grond voor bedrijventerreinen of woonwijken. De lusten maar niet de lasten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Rene » vr 15 okt 2010, 8:49

Als men dit had gewild, dan had men véél eerder moeten zijn. Nu is knooppunt Maanderbroek zodanig vormgegeven dat doortrekking erg kostbaar gaat worden.
Verder ben ik het helemaal eens met Chris. Plus dat voor het regionaal verkeer een (partiële) verdubbeling van de N233 met links en rechts wat ongelijkvloerse kruispunten het probleem al oplost. Dat kan de regio makkelijk zelf betalen, laten ze de rijkelijk gevulde GDU-pot maar eens voor wat anders aanwenden dan de eeuwige OV-projecten. Voor de problematiek van het regionale verkeer langs Veenendaal hoef je echt de A30 niet door te trekken.

Nee, als de A30 al wordt doortrekken, dan graag in noordelijke richting, via Nijkerk naar Almere. Maar ook dat lijkt me nog altijd 100x minder belangrijk dan de doortrekking van de A8, waarvoor op dit moment in Den Haag ook geen steun lijkt te zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A30 - A50

Bericht door boe! » vr 15 okt 2010, 8:57

De verkeersdruk op de Rondweg Oost in Veenendaal wordt nauwlettend gevolgd. ,,Er zijn zorgen over de capaciteit, zeker als op termijn ook de bewoners van Veenendaal-Oost gebruik gaan maken van de rondweg. In 2011 zal ons college in overleg met het Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost het toekomstperspectief van de rondweg in beeld brengen."
Als de capaciteit een zorgpunt is, waarom is de rondweg dan grotendeels als 2x1 uitgevoerd en slechts en klein stukje 2x2?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door captain007 » vr 15 okt 2010, 12:55

Rene schreef:Als men dit had gewild, dan had men véél eerder moeten zijn. Nu is knooppunt Maanderbroek zodanig vormgegeven dat doortrekking erg kostbaar gaat worden.
Verder ben ik het helemaal eens met Chris. Plus dat voor het regionaal verkeer een (partiële) verdubbeling van de N233 met links en rechts wat ongelijkvloerse kruispunten het probleem al oplost. Dat kan de regio makkelijk zelf betalen, laten ze de rijkelijk gevulde GDU-pot maar eens voor wat anders aanwenden dan de eeuwige OV-projecten. Voor de problematiek van het regionale verkeer langs Veenendaal hoef je echt de A30 niet door te trekken.

Nee, als de A30 al wordt doortrekken, dan graag in noordelijke richting, via Nijkerk naar Almere. Maar ook dat lijkt me nog altijd 100x minder belangrijk dan de doortrekking van de A8, waarvoor op dit moment in Den Haag ook geen steun lijkt te zijn.
Laat ze maar eens bij gemeente Barneveld aankloppen om die ellendige aansluiting daar op de A1 eens om te bouwen in een fatsoenlijk knooppunt. Ik denk dat dat meer zoden aan de dijk zet dan een doortrekking naar het zuiden.
Buiten het feit dat het niet haalbaar is om de weg naar het zuiden door te trekken ontstaat er bovendien dan een nieuw knelpunt op de A15.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A30 - A50

Bericht door sirdanilot » zo 17 okt 2010, 20:28

Ik zou zeggen, knooppunt Barneveld omvormen tot een klaverblad en alvast een beginnetje maken met de A30 noord, nl. laten eindigen op een doodgewoon kruispunt op de N303. Voorlopig is dat dus een beetje oversized, maar in de toekomst kan de weg doorgetrokken worden en het kruispunt opheffen of het maken van een afrit voor Voorthuizen. Nog leuker: deze afrit 'Appel' noemen :rofl2: dit dorpje ligt er vlak bij.

Het verkeersprobleem voor Barneveld is dan opgelost.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A30 - A50

Bericht door Ds79m » zo 17 okt 2010, 20:39

Rene postte ooit een voorbeeld, zoals ik het zelf ook ongeveer in gedachten had:

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A30 - A50

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 okt 2010, 0:44

sirdanilot schreef:Ik zou zeggen, knooppunt Barneveld omvormen tot een klaverblad en alvast een beginnetje maken met de A30 noord, nl. laten eindigen op een doodgewoon kruispunt op de N303. Voorlopig is dat dus een beetje oversized, maar in de toekomst kan de weg doorgetrokken worden en het kruispunt opheffen of het maken van een afrit voor Voorthuizen. Nog leuker: deze afrit 'Appel' noemen :rofl2: dit dorpje ligt er vlak bij.
Aangezien Barneveld er ook vlakbij ligt zou ik willen voorstellen het knooppunt A1-A30 KP 'Voor een Appel en een Ei' te noemen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A30 - A50

Bericht door boe! » ma 18 okt 2010, 19:59

Zoals je op het kaartje kan zien ligt het Ei van Barneveld net ten noordwesten van het knooppunt aan het kruispunt van de N301 met de Rijksweg, dus qua naamgeving kan dat prima. De naam past ook goed bij het naast het knooppunt gelegen restaurant. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A30 - A50

Bericht door Rene » ma 18 okt 2010, 20:19

Knooppunt Appelkoek en ei. :hahaHAHA:

Past ook goed bij dat advies van een tijdje geleden over knooppuntnamen...

Clint
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 20:29
Locatie: Kowaniec, Nowy Targ (Podhale)

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Clint » do 26 mei 2011, 17:05

Denk dat een verlenging van de A30 naar het zuiden bijna niet in te passen is zonder miljardeninvestering... Ten eerste moet de Betuwelijn dicht/verlegd worden, want die loopt ter hoogte van Dodewaard direct langs de A15, of er zal geen knooppunt mogelijk zijn, of de A15 zelf moet aangepast worden, ten tweede, om tussen Deest en Winssen aan de Maas-en-Waal kant te landen, zou de A30-zuid direct langs de voormalige kerncentrale in Dodewaard moeten komen. Of dit problemen of gaat leveren weet ik echter niet, maar ik kan me het wel voorstellen...

Als extra brug over de rivier lijkt me onderstaande oplossing nog het beste, gecombineerd met het doortrekken van de A73 tot knooppunt Eimeren (en eventueel verder als expressweg tot aan de N837. De N837 zou dan doorgetrokken kunnen worden tot Wageningen, waar deze aansluit aan de N225, en de doorgaande weg naar Ede. Voor de brug over de Nederrijn, en de aansluiting op de Westbergweg, heb ik twee mogelijkheden ingetekend; a) is goedkoper, alleen een enkelvoudige brug, met aan beide kanten een extra opening voor hoogwater, b) is duurder, maar hier komt de weg als soort van "causeway" op NAP+17/18 uit de stuwwal, en loopt de brug op pijlers tot aan de Randwijkse Rijndijk. Dit heeft wel als voordeel dat zowel de rivier alle ruimte blijft krijgen, als ook dat al het verkeer naar de Generaal Foulkesweg / N225 wordt geleid, en dus niet via de Veerweg het centrum van Wageningen in kan sluipen.

Edit; als de politieke wil (en het geld) er zou zijn, dan is het zelfs heel erg goed mogelijk de N73 vanaf de aansluiting met de N837 door te trekken naar de Schelmseweg (met een boortunnel onder de kom van Oosterbeek)
Dan kan de ring Arnhem eindelijk compleet gemaakt worden, en wat mij betreft kan dan de A325 worden omgebouwd tot 2 * 3 stadsweg met een Vmax van 80 km/u. De N73 zou ik dan vanaf de Schelmseweg tot aan de aansluiting Elst/Valburg als "Gelbe autobahn" willen uitvoeren, met een Vmax van 100 km/u

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door waldo79 » do 26 mei 2011, 21:19

Als de geldbomen tot in de hemel groeien :ongeduldig:

Kom op, dit is niet bepaald realistisch en zal op heel veel verzet stuiten

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door captain007 » do 26 mei 2011, 21:31

Dit klinkt als een verre fantasie. Bovendien zie ik zoveel extra oeververbindingen niet bepaald zitten (dan ga ik zelfs NIMBY achtige trekjes vertonen :dyn_hyp:). Zo heb ik ook nooit begrepen waarom doortrekking van de A73 naar de A15 een oplossing zou zijn, want dan mag je de A15 weer gaan verbreden. Mijns inziens moet het goed komen door de verbreding van de A50 tussen Ewijk en Valburg. Hoogstwaarschijnlijk onstaan er dan weer problemen op de A73, maar dat zal dan op een later tijdstip weer verbreed moeten worden tussen knooppunt Ewijk en afrit Malden (waar de grootste drukte is, of indien geld over is tot aan knooppunt Rijkevoort). Echte nieuwbouwtrajecten hoef je in die regio buiten een doorgetrokken A15 zeker niet te verwachten in de komende decennia.

Clint
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 20:29
Locatie: Kowaniec, Nowy Targ (Podhale)

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Clint » vr 27 mei 2011, 9:30

waldo79 schreef:Als de geldbomen tot in de hemel groeien :ongeduldig:
Enkel die drie kilometer lange boortunnel onder Oosterbeek zou een boel geld gaan kosten. Ook omdat die erg diep moet, want hij gaat dwars door een woonwijk. Het verlengen van de A30 tot de A15 kost echter veel meer geld volgens mij dan het verlengen van de A73 tot aan de N837, en laatstgenoemde van Heteren tot Wageningen door te trekken. Bij Eimeren ligt de Betuwelijn 200-300 meter van de A15, dus is er plek voor een knooppunt zonder dat de weg of de Betuwelijn verlegd moet worden. Tevens kan een groot gedeelte van het verkeer van Arnhem naar Nijmegen via deze nieuwe verbinding worden afgewikkeld, en het lokaalverkeer tussen de Betuwe/Nijmegen en Ede/Wageningen heeft ook een nieuwe optie.
captain007 schreef:Dit klinkt als een verre fantasie. Bovendien zie ik zoveel extra oeververbindingen niet bepaald zitten (dan ga ik zelfs NIMBY achtige trekjes vertonen :dyn_hyp:).
Geld is minder een probleem dan politieke wil. Natuurlijk zou daarover geklaagd gaan worden, en om eerlijk te zijn, ik begrijp het niet. Waarom wordt er zo gemieren***t over f***ing postzegels? 0,03 hectare boeit helemaal niets als je het milieu wilt beschermen. Als je het aan mij zou vragen, geef de Veluwe(zoom), de Nijmeegse Heuvelrug, de Ooijpolder en de uiterwaarden een dusdanig beschermde status. Grote lappen natuur, die via corridors met elkaar verbonden zijn werkt veel beter dan 20 kleine, versplinterde gebiedjes. Maar in Nederland is zo dichtbevolkt dat er altijd wel een directeur van stichting X of een lobbyist voor groep Y in de buurt van postzegeltje Z woont...
captain007 schreef:Zo heb ik ook nooit begrepen waarom doortrekking van de A73 naar de A15 een oplossing zou zijn, want dan mag je de A15 weer gaan verbreden.
Daarom gaat die A73 door tot aan de N837, en mogelijk tot aan de Schelmseweg. Het lokaalverkeer voor Arnhem/Elst/Driel/Heteren gaat rechtdoor.
captain007 schreef:Mijns inziens moet het goed komen door de verbreding van de A50 tussen Ewijk en Valburg. Hoogstwaarschijnlijk onstaan er dan weer problemen op de A73, maar dat zal dan op een later tijdstip weer verbreed moeten worden tussen knooppunt Ewijk en afrit Malden (waar de grootste drukte is, of indien geld over is tot aan knooppunt Rijkevoort). Echte nieuwbouwtrajecten hoef je in die regio buiten een doorgetrokken A15 zeker niet te verwachten in de komende decennia.
Ja, en dat laatste is stom. Die regio is de snelstgroeiende in Nederland...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door captain007 » vr 27 mei 2011, 11:29

^^ Waarom nieuwbouw als verbreden volstaat. Het grootste probleem met die extra oeververbindingen vind ik de landschapdoorsnijding. En dat in combinatie met de verbredingalternatieven die gewoon in te passen zijn in de omgeving en die geen nieuwe landschapdoorsnijdingen behoeven lijkt mij dat geen goede keuze.
Omtrend het doortrekken van de A73 en dan ten noorden van de A15 als N73: Dan kun je beter de A15/N325 upgraden in combinatie met een doorgetrokken A15. De N73 zo aanleggen gaat zowieso op veel verzet stuiten en je zit ook met geluidsproblematiek aangezien je vlakbij Elst/Driel/Arnhem Schuytgraaf komt. Zowieso zou je zo'n N73 dan al op minimaal 2x2 profiel moeten aanleggen en met volledige ongelijkvloerse kruisingen, aangezien het OWN daar al compleet verstopt zit op dit moment. Vandaar dat er beter ingezet kan worden op verbetering van het bestaande wegennet. Dan heb ik nog buiten beschouwing gelaten dat door de tweede stadsbrug bij Nijmegen het scenario van doortrekking van een A73 zo goed als uitgesloten is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Rene » vr 27 mei 2011, 11:38

Clint schreef:Waarom wordt er zo gemieren***t over f***ing postzegels? 0,03 hectare boeit helemaal niets als je het milieu wilt beschermen.
In hectares grond heb je gelijk. Maar het akoestisch ruimtebeslag van 2 wegen die op 6 km van elkaar parallel lopen, is veel groter dan dat van één weg die zodanig uitgebouwd is dat die dezelfde verkeersstroom kan verstouwen - en dat betekent uiteindelijk dat een verbrede weg netto minder overlast geeft.

Ik ben een voorstander van meer asfalt, maar dan wel op de juiste plek. In geval van een geheel nieuwe schakel in het wegennet prefereer ik nieuwbouw. Zoals in Polen bijvoorbeeld voor de A- en S-wegen. Maar ook als verbreding echt niet meer fatsoenlijk mogelijk is door beperkingen aan de verknopingen elders met het wegennet, zoals bij de Nederlandse A13.

Wanneer het er echter om gaat een aan zijn taks zittende bestaande verbinding aan te pakken, dan is verbreden normalitair verreweg de beste optie. Nodeloze doorsnijding van het landschap moet wat mij betreft immers worden voorkomen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door sirdanilot » za 28 mei 2011, 0:31

Op enkele missing links na (die we alsjeblieft niet gaan opsommen, want dat is al eindeloos vaak gebeurd) is het nederlandse hoofdwegennet nu wel zo'n beetje compleet. Nu is het een kwestie van snelwegen verbreden, en N-wegen ombouwen tot snelweg (indien nodig).

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door nederland24 » zo 05 jun 2011, 13:44

Zo'n idee als hierboven geschetst lijkt me wel gaaf, maar veels te duur. De A50 is gewoon een compromis voor beide wegen. ;)

Arni
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 30 jul 2006, 1:03

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door Arni » wo 29 jun 2011, 11:41

Ik weet niet of iedereen ter plaatse bekend is maar t is grappig dat de boortunnel bij Oosterbeek op 70 meter boven NAP begint en eindigt op 12 meter boven NAP. Vergeet niet dat het landschap daar alles behalve vlak is. ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door captain007 » wo 29 jun 2011, 11:47

^^ Het was ook niets meer dan een schets met ideeën die hier is geplaast en had alles behalve te maken met een realistische weergave van de omgeving ;). Je hebt natuurlijk helemaal gelijk wat betreft het hoogteverschil wat daar zelfs on nederlands overkomt. Dat zie je als je bijvoorbeeld bij Heveadorp bij de oever van de Nederrijn naar Oosterbeek of Doorwerth rijdt, met toch nog leuke hellingen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A030] Zuidelijke verlenging naar A50 ?

Bericht door boe! » do 14 jun 2012, 7:38

Even afstoffen. De verlenging van de A30 is een optie die definitief niet meer onderzocht gaat worden. De diverse overheden richten zich nu op drie verschillende varianten die in onderstaand artikel worden benoemd. Op korte termijn komt er een derde rijstrook op de Rijnbrug bij Rhenen. Dat laatste kan alleen als de fietspaden worden opgeofferd. Onduidelijk is of er dan een fietsbrug komt of dat fietsers kilometers moeten omrijden om met een pontje naar de overkant te komen.
Provincie Utrecht schreef:De Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren krijgt een derde rijstrook om de doorstroming over de brug en de N233 te verbeteren. Er wordt onderzocht of dit een vaste derde rijstrook wordt of een tidal flow. Een tidal flow is een 'tijdelijke wisselstrook': afhankelijk van de verkeersdruk kan de rijrichting van deze extra strook gewisseld worden. De extra rijstrook is een eerste stap in een plan dat op de lange termijn de bereikbaarheid van de regio's Foodvalley en Rivierenland moet verbeteren.

Dit hebben de provincies Utrecht en Gelderland, Rijkswaterstaat, de regio's Food Valley en Rivierenland en de gemeentes Buren, Neder-Betuwe, Veenendaal, Wageningen, Ede en Rhenen samen besloten. De provincies Utrecht en Gelderland hebben toegezegd bij te dragen in de kosten. Samen met de gemeentes zal worden gekeken naar aanvullende financieringsmogelijkheden.

Remco van Lunteren, gedeputeerde Provincie Utrecht: "De extra rijstrook op de Rijnbrug is een hele belangrijke stap in de goede richting. Het lost niet alle problemen meteen op, maar het zal voor veel inwoners in de regio betekenen dat ze veel minder last van files hebben op weg naar huis of naar het werk. En dat is weer goed voor de economie in onze regio's."

Conny Bieze, gedeputeerde provincie Gelderland "We hebben gezamenlijk een brug geslagen voor de verbetering van de bereikbaarheid in de regio's Food Valley en Rivierenland. Dit is een belangrijke stimulans voor de economische ontwikkeling; we gaan er nu alles aan doen de rijstrook uiterlijk in 2016 klaar te hebben."

Eerste stap
De aanpak van de doorstroming bij Rhenen is de eerste stap om samen de bereikbaarheid in de regio's Foodvalley en Rivierenland te verbeteren. Verdere stappen zijn nodig om de regio's bereikbaar te houden in de toekomst. Op dit moment wordt onderzocht welke maatregelen daarbij nodig zijn. Hierbij zoeken we niet alleen naar een verkeerskundige oplossing, maar kijken we ook naar leefbaarheid, verkeersveiligheid, natuur, cultuurhistorie, landschap en economische aspecten.

Drie oplossingsrichtingen zullen de komende tijd nader worden bestudeerd. De oplossing die het meest oostelijk ligt bevat het doortrekken van de provinciale weg N781 die vervolgens ten westen van Wageningen aansluit op de A15. De oplossingsrichting die ook wel ‘midden' wordt genoemd richt zich op het verbreden van de huidig N233 tussen A12 en de A15. De derde oplossing is de meest westelijke oplossingsrichting. Hierbij zou tussen de A12 en A15 de bestaande provinciale weg worden verbreed en deels een nieuwe weg worden aangelegd.

Bestuurders van betrokken gemeenten en provincies kiezen deze drie richtingen om verder te onderzoeken. De vierde oplossing, het doortrekken van de rijksweg A30 naar de A15, wordt niet verder onderzocht omdat dit een oplossingsvariant is die een aantrekkende werking heeft op doorgaand verkeer, waardoor ongewenst meer verkeer via de regio gaat rijden. Daarnaast is het een zeer kostbare oplossingsrichting die ook niet rendabel te maken is.

Gezamenlijk convenant
In het najaar kiezen de betrokken bestuurders één oplossingsrichting en bekrachtigen ze die keuze met een gezamenlijk convenant. Daarmee start de tweede onderzoeksfase van het project en kijken we naar inpassing van de gekozen oplossingsrichting. Bij die gedetailleerde uitwerking worden omwonenden betrokken door hun gemeente.

Plaats reactie