Ook daar kan ik wel enige duidelijkheid in scheppen.
Een opening van deze brug is zonder kosten. Op kleine vaarwateren, waar eigenlijk alleen maar pleziervaart komt, wil men nog wel eens kosten berekenen. Dit kan voor de hele vaarweg zijn, of per kunstwerk.
Het feit dat men de boot/het schip niet altijd kan zien wil nog niet zeggen dat deze eigenlijk geen opening nodig heeft. Vergeet niet dat er al snel een meter of meer onder het wegdek zit, wat ook deel uitmaakt van de brug, en de doorvaarthoogte dus beperkt. En je hebt al een opening nodig als je 1 centimeter hoger bent dan de betreffende brug. Dan ziet de automobilist dus niets door de brug gaan, maar als de opening er niet was geweest, had je het 'savonds wel op het nieuws gezien.

Om deze reden vind ik dan ook, dat men (ondanks de hoge kosten) beter een tunnel kan leggen op plaatsen waar met (enige) regelmaat hoge bootjes/schepen varen. In ieder geval in snelwegen en belangrijke doorgaande wegen.
Oh, mocht men nu denken, hoe weet die "nieuwe" dat nu allemaal: ik ben binnenschipper van beroep.
Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.