[A018] Reconstructie KP Ouddijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

[A018] Reconstructie KP Ouddijk

Bericht door zody » vr 19 jan 2007, 13:31

De Gelderlander schreef:File A18 is nog dit jaar voorbij na reconstructie
Door onze verslaggever

Donderdag, 18 januari 2007 - BEEK - De bijna dagelijkse file tijdens de ochtendspits op de A18 bij de oprit naar de A12 bij Didam behoort vrijwel zeker dit jaar nog tot het verleden.
Rijkswaterstaat start dit jaar met de reconstructie van de aansluiting van de A18 met de A12 bij knooppunt Oud-Dijk. De bedoeling is dat de oprit vanaf de A18 naar de A12 twee rijstroken krijgt. Met borden en verkeerslichten kan het verkeer op de A18 dan in de ochtend over twee stroken naar de A18 worden geleid. Op de A12 zal het verkeer, komend vanaf Duitsland, naar de linkerstrook worden geleid. Proeven op die plek hebben uitgewezen dat het verkeer zo het snelste doorstroomt.

Na de spits wordt het verkeer op de A18 met verkeerslichten weer over één strook richting A12 geleid. Op de A12 zal het verkeer, komend vanaf Duitsland, weer de beschikking krijgen over twee stroken.

Rijkswaterstaat gaat soortgelijke maatregelen nemen aan de andere kant van de weg. Die reconstructie wordt waarschijnlijk pas over enkele jaren gerealiseerd. Hier zal het verkeer op de A12, komend vanaf Zevenaar, over twee stroken rechtsaf naar de A18 worden geleid.

Rijkswaterstaat gaat vanwege de reconstructie 45 woningen rond het verkeersknooppunt Oud-Dijk bij Didam beschermen tegen toename van het verkeerslawaai van de snelweg.

Onderzoek heeft al uitgewezen dat 25 woningen in de gemeente Montferland en twintig woningen in de gemeente Zevenaar gevaar lopen. Welke maatregelen genomen moeten worden is nog niet duidelijk. Daarvoor moet Rijkswaterstaat een berekening voor elke woning apart maken. De norm is dat binnen een woning een geluidsniveau van hooguit 35 decibel mag heersen, fluistersterkte.

Als er door de autosnelweg meer geluid binnendringt, zijn er maatregelen noodzakelijk. Ze variëren van dubbelglas tot gevelisolatie. Rijkswaterstaat komt op voor de kosten, maar de eigenaren zijn niet verplicht hun huis te laten isoleren.

Rijkswaterstaat wil de komende jaren het verkeerslawaai langs autosnelwegen verder verminderen door zogeheten geluidsarmasfalt te gebruiken. Wanneer het knooppunt Oud-Dijk aan de beurt is, is niet te zeggen.

Het wegdek op de afrit van de A12 naar de A18 richting Doetinchem werd vorig jaar nog van nieuw asfalt voorzien. Daar zijn echter problemen ontstaan, omdat het wegdek verraderlijk glad is geworden. Binnen een uur deden zich kort geleden in de bocht naar de A18 drie slippartijen voor. Reden voor Rijkswaterstaat om een waarschuwingsbord te plaatsen. Het bord zal er tijdelijk staan, laat Rijkswaterstaat weten.

Een woordvoerder erkent dat het waarschuwingsbord laat is geplaatst. Volgens hem is de gladheid ontstaan, doordat het nieuwe asfalt door het gebruik is gepolijst, in plaats van opgeruwd.

De volgende week worden er stroefheidsmetingen gehouden. Mocht het asfalt dan nog steeds wat aan de gladde kant zijn, dan zal het asfalt kunstmatig worden opgeruwd. Daarna kan het waarschuwingsbord weer worden verwijderd.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 19 jan 2007, 23:39

Zoals ik het lees gaat het hier dus niet over KP Oud-Dijk zelf, maar over de A12-oost/A18-verbinding die dus niet in het knooppunt zelf ligt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 19 jan 2007, 23:48

Rijkswaterstaat start dit jaar met de reconstructie van de aansluiting van de A18 met de A12 bij knooppunt Oud-Dijk.
;)
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 20 jan 2007, 0:27

Rijkswaterstaat start dit jaar met de reconstructie van de aansluiting van de A18 met de A12 bij knooppunt Oud-Dijk.
Ik denk dat de klemtonen op deze woorden moeten liggen. ;)

Maar goed, wat vinden de forummers ervan? Ik zie liever een omgebouwd (lees: compleet) KP Oud-Dijk. De A15 zal toch niet meer op dat knooppunt worden aangesloten, dus wachten op een ombouw tot klaverblad o.i.d. lijkt me weinig zinvol. Van het knooppunt een trompetje maken kan volgens mij prima. Meer is ook niet nodig. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » ma 22 jan 2007, 12:34

waarom zou je het knooppunt compleet maken. zo druk is de verbinding BAB3 - A18 nou ook weer niet...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 22 jan 2007, 12:52

Kaaiman schreef:Van het knooppunt een trompetje maken kan volgens mij prima. Meer is ook niet nodig. :)
In principe vind ik ook dat het een trompetje moet worden. Knooppunten dienen normaliter compleet te zijn.

Dat 'meer niet nodig is' klopt echter niet.
Met ombouw van een trompetje wordt enkel de verbinding A18-A3 vv verbeterd, terwijl uit het artikel juist blijkt dat het de verbinding A18-A12 vv is die verbetering behoeft.

Ik zou dus zeggen: en-en.
Maak er een trompetje van, en leg een extra strook op het knooppunt en maak de A12 van Oud-dijk tot aan Oudbroeken (toek. A15) 3+3.

(Hoewel de A12 eigenlijk van Den Haag tot aan Oud-dijk tenminste 3+3 hoort te zijn.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 22 jan 2007, 13:46

De doorstroming hier is wel een probleem. Veel gemeenten langs de A18 zijn woonsteden van Arnhem. Op deze aansluiting staat altijd file, en de A12 staat ook elke spits vast richting Arnhem.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 22 jan 2007, 14:06

Ik kan me nog de tijden herinneren dat deze weg leeg was. Sindsdien is er niets veranderd, alleen de plaatsen gegroeid.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » ma 22 jan 2007, 15:35

Ik kwam ook vaak over deze route als "we" naar Arnhem gingen of vrienden die verderop in het land woonden, tegenwoordig woon ik niet meer in de regio maar er is toch zat veranderd daar:

De treinverbinding Doetinchem - Arnhem schijnt helemaal vol te zitten tegenwoordig, dat is weleens anders geweest. Het internationale vrachtverkeer is alleen maar toegenomen. Tegenwoordig begint de bedrijvigheid rond de snelweg al rond Zevenaar. Er komt waarschijnlijk een directe verbinding naar Rotterdam over de A15. Inderdaad, de plaatsen rond de A18 zijn gegroeid met een boel forenserende inwoners.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 22 jan 2007, 16:43

Wat de A18 betreft: een economische impuls kan daar geen kwaad. :)

Misschien gaat men zo enthousiast raken dat er een A18 (of N18 à la N31) Varsseveld - Enschede moet komen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 04 feb 2007, 14:59

Verbreed gewoon de A12 vanaf kn. Oud-Dijk naar Arnhem e.v. tot 2x3 rijstroken en laat de A18 er met twee rijstroken op in- en uitvoegen. :!:

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » zo 04 feb 2007, 18:57

Hajo schreef:Verbreed gewoon de A12 vanaf kn. Oud-Dijk naar Arnhem e.v. tot 2x3 rijstroken en laat de A18 er met twee rijstroken op in- en uitvoegen. :!:
Tsja je slaat de spijker op z'n kop, nu nog het rijk en de provincie omkrijgen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 04 feb 2007, 22:29

Wat mij betreft ook het knooppunt in alle richtingen compleet maken en dan ben ik ook tevreden. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door rbtvdijk » do 27 sep 2007, 23:20

Heeft iemand al een idee wat er precies gaat gebeuren bij Oud Dijk?
Ik kan bijna niets vinden over wat ze hier precies gaan doen.
Komen hier nu bv ook portalen met verkeerssignalering

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door boe! » vr 28 sep 2007, 9:07

^^ De verbindingslussen tussen A12 en A18 worden verbreed naar twee rijstroken.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door rbtvdijk » wo 31 okt 2007, 11:36

Inmiddels zijn de welbekende groene RWS borden geplaatst met de melding dat de dynamische markering en verkeerssignalering binnenkort zal worden aangebracht :D

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door rbtvdijk » do 29 nov 2007, 20:02

Gisterenmorgen heb ik kunnen constateren dat de eerste signaleringsportalen op de A18 zijn geplaatst.
Verder wordt er al hard gewerkt aan de reconstructie van het knooppunt
Ik ben wel benieuwd of de bewegwijzering ook wordt vervangen door portaalborden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door Hajo » vr 30 nov 2007, 15:39

En of die nieuwe bewegwijzering omhoog wijzende pijlen krijgt. :)

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door CborG » za 01 dec 2007, 19:41

Een compleet KP Ouddijk, ben alleen de nieuwe 2de rijstrook van de boog A12w naar A18 vergeten zie ik net..

Afbeelding

Volgens mij passen er geen 3 rijstroken op het viaduct dus zal er een nieuw viaduct bij moeten komen als de lus vanaf de A18 naar de A12 ri. Duitsland er ooit zou komen.
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door Via » zo 02 dec 2007, 13:21

Volgens mij is de straal van die bocht véél te krap om fatsoenlijk doorheen te kunnen rijden.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door JeroenF1 » za 15 dec 2007, 21:58

^^
Dan ga je er toch driftend doorheen? Je rijdt toch bijna direct Duitsland in...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door Jeroen » ma 17 dec 2007, 8:21

Volgens mij is die boogstraal nog wel te doen. De boog Nijmegen -> Venlo in knp Neerbosch is van ongeveer dezelfde grootte, als ik het zo zie op GoogleMaps. Ik zou alleen de invoegstroken wel een stuk langer maken.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door simon » di 18 dec 2007, 10:35

De bochten zijn nog steeds veel te krap. Probleem is nu niet het aanbod van het verkeer, maar de scherpe bocht (voornamelijk vanaf A12 naar A18). Het verkeer moet zoveel afremmen dat er file ontstaat. Van A18 naar A12 kunnen die twee rijstroken geen kwaad. Door het afsluiten van de linkerrijstrook wordt het probleem nu verplaatst naar het verkeer uit Duitsland en Beek. De proeven zijn dan voor het A18 verkeer wel geslaagd, voor de A12 leverde dit stelselmatig een file op. Vooral gezien het sterk toennemende verkeer uit Duitsland is dit een verre van ideale oplossing. Nu al staat er regelmatig file vanaf de oprit Beek. Als het echt zo'n drama is om van de A18 in te voegen dan zal er een extra rijstrook moeten komen tussen Oud-Dijk en Duiven (tot Arnhem kan niet, 2x5 is op de IJsselbrug niet mogelijk).

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door rbtvdijk » wo 26 dec 2007, 0:12

Uitstel bredere afrit A18

19 dec 2007, 03:14 - DOETINCHEM - De werkzaamheden voor een betere aansluiting van de snelweg A18 op de A12 zijn gestaakt.


Pas over enkele maanden kan de vluchtstook als rijbaan gebruikt worden.
Rijkswaterstaat wil dat de afrit twee rijstroken krijgt, maar het werk is vertraagd en intussen is het winterse weer spelbreker.

Dat zegt woordvoerder Jan Huurman van Rijkswaterstaat Oost-Nederland. Bovendien zijn er twee bezwaarschriften ingediend tegen de reconstructie bij knooppunt Oud-Dijk. Inwoners van Zevenaar, die dicht bij de snelweg wonen, willen dat er een geluidsscherm komt. De afhandeling van hun bezwaarschrift moet worden afgewacht.

Rijkswaterstaat wilde aanvankelijk nog dit jaar zorgen voor een betere doorstroming van verkeer naar de A12. Er zijn bij de afrit diverse werkzaamheden verricht, maar de klus is niet af.



Bron: Gelderlander

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door Kaaiman » za 16 aug 2008, 18:02

Ik weet niet of het al bekend was en of de dynamische rijstrookindeling al operationeel is.

Mijn waarnemingen zijn in elk geval dat er rond het knooppunt kantelwalsborden staan en dat de dynamische rijstrooklichten in het asfalt zitten. Ze waren uit op het moment dat ik er langs kwam.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door rbtvdijk » do 21 aug 2008, 22:53

Ja klopt. De signalering is geplaatst.
Volgens mij moeten alleen nog de portaalborden worden geplaatst.
Komend vanuit Arnhem kun je zien dat de portalen nog leeg zijn boven deze weghelft.

De dynamische markering is nog niet operationeel.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door rbtvdijk » wo 24 sep 2008, 9:32

^^ Inmiddels zijn de borden ook geplaatst.
Uiteraard betreft het de nieuwe stijl
Laatst gewijzigd door mavas op wo 24 sep 2008, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: niet citeren als je op het bovenstaande bericht reageert. Mvg mavas

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door mavas » wo 24 sep 2008, 10:53

Wie maakt de eerste foto's? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door rbtvdijk » do 25 sep 2008, 8:18

Inmiddels heb ik een foto gemaakt.
Nog niet de kans gehad om het online te zetten.
Ga ik vanavond ff proberen ;-)

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door Ties » do 25 sep 2008, 17:53

Jammer dat ik hier nooit meer langskom. Vroeger wel, maar tegenwoordig niet meer...
Maar ik ben wel benieuwd naar die borden, in vuurpijl-stijl. helaas...

Plaats reactie