[A018] Reconstructie KP Ouddijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

rbtvdijk
dorpsstraat

Re: A18: reconstructie KP Ouddijk

Bericht door rbtvdijk » vr 26 sep 2008, 9:05

Gisteren weer niet thuisgeweest.
Dus ik heb de foto nog niet online kunnen zetten.
Ik regel het zsm

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » do 05 feb 2009, 21:02

Vanaf 19 februari zal de dynamische rijstrookmarkering eindelijk in gebruik worden genomen.
Nachtelijke afsluiting A18 van Didam tot Oud-Dijk
05-02-2009 | Oost-Nederland | persbericht

Tussen dinsdag 10 februari 20.00 uur en woensdag 11 februari 06.00 uur voert Rijkswaterstaat afrondende werkzaamheden uit aan de A18 tussen de aansluiting Didam en het knooppunt Oud-Dijk. Dinsdagnacht wordt de weg afgesloten en wordt het verkeer omgeleid. Op de A12 is er dan ter hoogte van het knooppunt Oud-Dijk komende vanaf Duitsland één rijstrook beschikbaar en geldt er een snelheidsbeperking.

Afronding werkzaamheden
Rijkswaterstaat rondt deze maandaanpassingen in en rond het knooppunt Oud-Dijk (A12/A18) af. Bij ongunstige (weers)omstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld.

De afgelopen periode is gewerkt aan de realisatie van een aantal maatregelen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en de veiligheid te vergroten.

Zevenaar tot Duitse grens
Op de A12 is tussen Zevenaar en de Duitse grens in beide richtingen verkeerssignalering geplaatst. Tevens zijn boven de weg sensoren aangebracht die de hoeveelheid en de snelheid van het passerend verkeer per tijdseenheid meten. Op basis van die gegevens wordt op de matrixborden de te rijden snelheid weergegeven op het moment dat er een file dreigt te ontstaan.

Knooppunt Oud-Dijk
Het knooppunt Oud-Dijk heeft, behalve de matrixborden boven de weg, ook dynamische rijstrookmarkering gekregen. Met deze markering, die bestaat uit lichtlijnen in het wegdek, kan het verkeer over één of twee rijstroken worden gestuurd. Al naar gelang het verkeersaanbod (gedetecteerd door de sensoren boven de weg) kan worden bepaald hoeveel rijstroken nodig zijn.

Bij drukte wordt het verkeer vanuit Arnhem ruim voor het uitvoegen naar de A18 opgesplitst. Met speciale borden (rotatiepanelen) en de dynamische rijstrookmarkering wordt dit tijdig aangegeven zodat het verkeer ruimschoots de tijd heeft de juiste rijstrook te kiezen: de linkerrijstrook voor rechtdoor naar Duitsland en de rechterrijstrook uitsluitend voor verkeer naar de A18.

Meer verkeer, meer rijstroken
Voor het verkeer dat over de A12 vanuit Duitsland richting Arnhem rijdt en voor het verkeer dat vanaf de A18 de A12 richting Arnhem wil kiezen, verandert ook het een en ander. Ook hier geldt: hoe meer verkeer, hoe meer rijstroken. Dat betekent dat bij drukte het verkeer vanaf de A18 twee rijstroken beschikbaar krijgt om in te voegen op de A12.

Verkeer dat vanuit Duitsland over de A12 richting Arnhem rijdt, krijgt op dat moment één rijstrook ter beschikking. Wanneer het verkeersaanbod op de A12 groter is dan op de A18, dan krijgt het verkeer vanuit Duistland twee en vanuit de A18 één rijstrook ter beschikking. Door deze maatregel wordt de doorstroming van het verkeer bevorderd en de veiligheid vergroot.

Hoe werkt dynamische rijstrookmarkering
Met dynamische rijstrookmarkering ontstaat er optisch een doorgetrokken streep in het wegdek, waarmee het verkeer geleid wordt. De lichtsterkte van de lichtstreep wordt automatisch aangepast aan de situatie van dag en nacht. Om het systeem van dynamische rijstrookmarkering te kunnen bedienen zijn naast sensoren boven de weg, verkeerssignalering, rotatiepanelen en vijf camera’s geplaatst. Vanaf 19 februari wordt dit systeem operationeel.

Details afsluiting
Om een en ander te kunnen afronden, sluit Rijkswaterstaat de A18 tussen de aansluiting Didam en het knooppunt Oud-Dijk in de richting Arnhem af. De afsluiting vindt plaats in de nacht van dinsdag 10 februari 20.00 uur tot woensdagmorgen 11 februari 06.00 uur. Verkeer op de A18 in de richting Arnhem moet dan omrijden via de afrit Didam (1), de N335 (Bievankweg) en de N812 (Oud Arnhemseweg). Gele borden ter plaatse geven de omleidingsroutes aan. Weggebruikers dienen rekening te houden met een langere reisduur.

haico
zandpaadje

Bericht door haico » vr 20 feb 2009, 16:52

Ik vraag me af of de zgn. trompetaansluiting in het volgende decennium zal worden omgebouwd naar een turbineklaver zoals oorspronkelijk (in de jaren 60/70 gepland) de bedoeling was. De grote vraag is: welk tracé krijgt de A15, die óf noordwestelijk óf zuidoostelijk van Zevenaar op de A12 gaat aansluiten? In het geval van de zuidoostelijke variant zal het een aanluiting op KP Oud-Dijk worden.
De trompetaansluiting zoals hij er nu ligt vormt de basis voor een latere uitbreiding naar een turbineklaver. (Een voorbeeld van een "turbineklaver" is KP Oudenrijn.)
Ik denk overigens niet dat de ontbrekende verbindingen van en naar Duitsland op de A18 er ooit zullen komen. Het verkeer vanuit de Achterhoek heeft andere, kortere routes om naar Duitsland te komen. De verkeersdruk op de bestaande routes tussen Achterhoek en Duitsland zal niet afnemen als de verbindingslussen zullen zijn gerealiseerd.
Het verkeer kiest nu de N316 of N317.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 20 feb 2009, 19:49

De A15 zal tussen Duiven en Zevenaar gaan aansluiten op de A12.

Klik hier voor een discussie over de doortrekking van de A15.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » di 19 jan 2010, 23:39

We zijn nu een jaar verder en ik heb slechts 1 maal de situatie in werking gezien dat men met 2 stoken vanaf de A18 de A12 op kon. Verder doen de LED's in de weg het dus niet, ook op het stukje A18 waarbij je moet ritsen van 2 naar 1 rijstrook. En daar waren die LED's toch voor in de weg aangebracht. Mijn simpele conlusie: weggegooid geld!

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 20 jan 2010, 10:50

Het zal wel te maken hebben met het verkeersaanbod op de A12. Ik kan het me voorstellen dat Rijkswaterstaat niet een file op de A12 gaat creëren om de file op de A18 te verkorten.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 20 jan 2010, 11:22

simon schreef:Ik kan het me voorstellen dat Rijkswaterstaat niet een file op de A12 gaat creëren om de file op de A18 te verkorten.
Misschien wel, onder het motto "Eigen volk eerst": van de A12 komen bijna alleen maar Duitsers...
:)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

jan
autoweg

Bericht door jan » do 21 jan 2010, 21:25

hurricane schreef:We zijn nu een jaar verder en ik heb slechts 1 maal de situatie in werking gezien dat men met 2 stoken vanaf de A18 de A12 op kon.
Is kp. Ouddijk üperhaupt een knelpunt? Ik ben er deze week elke dag langs gekomen in de spits en geen centje pijn daar.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 22 jan 2010, 9:10

^^Ook niet in de ochtendspits?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 22 jan 2010, 9:40

Dan loopt het invoegen op de A12 verre van vlekkeloos. Omdat het verkeer uit Duitsland toeneemt (bv. door Nederlanders die in Duitsland gaan wonen en tegelijk in de buurt van Arnhem blijven werken) is er steeds minder ruimte voor het verkeer dat van de A18 afkomt.

jan
autoweg

Bericht door jan » vr 22 jan 2010, 22:47

^^ Ik heb er geen problemen gezien (zo rond 8:15), pas vanaf Zevenaar is er kans op file in de ochtendspits. Maar goed, dat is alleen mijn ervaring van deze week..

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » za 23 jan 2010, 12:18

Ik heb afgelopen jaar wel diverse keren gezien dat het verkeer op de A12 ri. Arnhem stil staat tot aan Oud Dijk, maar dan nog was er op de A18 maar 1 rijstrook beschikbaar om in te voegen de A12 op. Wat dan het criterium moet zin om daar 2 stroken van te maken, ik zou het niet weten. Feit is dat de gecreeerde situatie er nu wat doeloos bij ligt. Voor die 7 miljoen had je misschien wat anders kunnen doen in de regio.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 23 jan 2010, 14:47

Eigenlijk moet de A12 vanaf kn. Oud-Dijk gewoon nar 2x3. :idea:
Donateur Vereniging Wegenforum

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » za 23 jan 2010, 16:13

Hajo schreef:Eigenlijk moet de A12 vanaf kn. Oud-Dijk gewoon nar 2x3. :idea:
Gelukkig gaat dat ook wel gebeuren, of de doorgetrokken A15 er nu wel of niet komt. Echter zal het pas tegen die tijd in uitvoering gaan, dus dat gaat nog jaren duren.