[A059] Zonzeel - Waalwijk - Den Bosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door captain007 » do 18 nov 2010, 10:45

En zo zie je dat er dus een verschil zit tussen een theoretisch model en de praktijk. Even 30.000 voertuigen over een lokale weg sturen lijkt mij niet echt een fatsoenlijke oplossing. Er zijn snelwegen (in Nederland) waar minder voertuigen over een snelweg rijden dan de 30.000 die straks op een lokale weg zijn aangewezen.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door orionpax » do 18 nov 2010, 12:53

Maar je wil ook geen 30.000 voertuigen lokaalvekeer voor de duur van 1 afslag op je snelweg hebben.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door captain007 » do 18 nov 2010, 12:58

orionpax schreef:Maar je wil ook geen 30.000 voertuigen lokaalvekeer voor de duur van 1 afslag op je snelweg hebben.
Dat is waar, maar dan had er ook gekozen kunnen worden voor een parallelrijbaanstructuurtje, waarbij je bij de ene afrit een shortcut kan nemen naar de andere, zonder daadwerkelijk op de snelweg te komen.

Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Paulw » do 18 nov 2010, 18:34

Bij Drunen en Nieuwkuijk zijn ze bezig met een parallel structuur (50 en 70km/uur weg) langs de A59. Het is de bedoeling dat deze weg straks aangesloten wordt op de nieuwe op en afritten van de A59, de eerste bij het Ei de kruising met de N267 en de tweede bij de huidige afrit aan de eindstraat.

Verder zal de Tuinbouwweg meer verkeer te verwerken krijgen en dienen als noordelijke randweg. Een groot nadeel aan deze noordelijke randweg is dat hij ook weer aangesloten moet worden op de A59, dit zal gebeuren bij de nu nog conflict vrije afrit 45 Den Bosch centrum. Nadat de noordelijke randweg is aangelegd zullen er ook hier gewoon stoplichten komen te staan met te weinig voorsorteerstroken.

pscheffers
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 16:24

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door pscheffers » do 13 jan 2011, 16:32

Steeds vaker staat er een enorme file op de vluchtstrook om de N261 (Midden-Brabantlaan) op te gaan. De stoplichten op de Midden-Brabantlaan staan telkens maar éven op groen. Ik heb afgelopen dinsdag (11 januari 2011) twintig minuten staan wachten om de N261 op te gaan. Het begon al ruim voor de 1200 m borden voor de afslag. Het werkt gevaarlijk weggedrag (hufterigheid) op, doordat mensen op het laatst proberen uit te voegen en hun auto er maar even tussenduwen. Hier moet duidelijk wat aan gedaan worden voor er ongelukken gebeuren!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Wouter N14 » do 13 jan 2011, 16:48

^^ Die hele aansluiting als ook de N261 worden de komende jaren aangepakt: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... hilit=N261
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Paulw » do 13 jan 2011, 17:37

De stoplichten op beide kruisingen zijn echt bizar raar afgesteld. Het rechtdoor gaande verkeer krijgt hele lange groen periodes al het andere verkeer heeft korte tot extreem korte groen periodes. Ook de relatie N261 vanuit Tilburg richting de A59 is extreem kort, laatst heb ik hier zeker 5 keer groen licht gezien voordat ik over mocht steken.
Geen idee of ik zojuist de goede termen heb gebruikt :p
Laatst gewijzigd door Paulw op do 13 jan 2011, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Ds79m » do 13 jan 2011, 17:46

Paulw schreef:De stoplichten op beide kruisingen zijn echt bizar raar afgesteld. Het rechtdoor gaande verkeer krijgt hele lange groen periodes al het andere verkeer heeft korte tot extreem korte groen periodes. Ook de relatie N261 vanuit Tilburg richting de A59 is extreem kort, laatst heb ik hier zeker 5 keer groen ligt gezien voordat ik over mocht steken.
Geen idee of ik zojuist de goede termen heb gebruikt :p
ligt was niet helemaal correct :p
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door mavas » do 13 jan 2011, 21:04

De N261 verwerkt ook al 45.000 voertuigen per dag, dat is voor een 2x2-weg met verkeerslichten ongeveer het maximum en is in de spits goed voor veel vertraging. Helaas wordt dat nog even geduld hebben voor de N261 wordt omgebouwd, die pas eind 2015 gereed zal zijn. Wat je nu kunt doen is in ieder geval de provincie Noord-Brabant contacteren om te vragen of ze wat aan de afstelling van de verkeerslichten kunnen doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

pscheffers
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 16:24

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door pscheffers » wo 26 jan 2011, 8:45

Ik vraag me alleen af of de politie beboet als je de vluchtstrook gebruikt als verlengde uitvoegstrook. Omdat de N261 niet toegankelijk is, staat er op de A59 vaak een kilometer file op de vluchtstrook. Ik kan het in de wet echter niet terugvinden.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door captain007 » wo 26 jan 2011, 10:00

^^ Officieel is het oneigenlijk gebruik van de vluchtstrook, aangezien er geen sprake is van een pechgeval. Het boetebedrag hiervoor bedraagt 280 euro. Echter snapt de politie in dit soort gevallen echt wel dat het beter is om dan van de vluchtstrook gebruik te maken dan de hoofdrijbaan te blokkeren. En aangezien er op de A59 op enkele stukken van een paar kilometer na geen signalering is en dus ook geen AID is de kans op kop staart aanrijdingen bij files een stuk groter.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Rene » wo 26 jan 2011, 10:44

pscheffers schreef:Steeds vaker staat er een enorme file op de vluchtstrook om de N261 (Midden-Brabantlaan) op te gaan. De stoplichten op de Midden-Brabantlaan staan telkens maar éven op groen. Ik heb afgelopen dinsdag (11 januari 2011) twintig minuten staan wachten om de N261 op te gaan. Het begon al ruim voor de 1200 m borden voor de afslag. Het werkt gevaarlijk weggedrag (hufterigheid) op, doordat mensen op het laatst proberen uit te voegen en hun auto er maar even tussenduwen. Hier moet duidelijk wat aan gedaan worden voor er ongelukken gebeuren!
Klinkt als defecte meldlussen, of als een verkeerd ingeregelde VRI.

Meldt dit via de 0800-lijn aan Rijkswaterstaat, met de melding dat de VRI UITgezet moet worden totdat de levensgevaarlijke situaties die hierdoor ontstaan op de hoofdrijbaan van de A59 veel ernstiger gevolgen kunnen hebben dan een ongeval bovenop het kruispunt. Rijkswaterstaat moet dan contact opnemen met de provincie (of heel misschien de gemeente), want die zal de beheerder zijn van de VRI.
Ook kan het geen kwaad om contact op te nemen met de provincie en hen het probleem ook direct voor te leggen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door captain007 » wo 16 feb 2011, 23:00

Een paar weken geleden reed ik over de A59 naar Waspik en toen zag ik dat men met allerlei bekabeling in de berm bezig was. Is men hier bezig met het aanleggen van MTM bekabeling voor detectielussen of staan deze kabels hier los van?

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door kees » ma 19 dec 2011, 15:12

De laatste weken staan er verschillende artikelen in de krant over de aanpak van de afslag 's-Hertogenbosch-West. Vlijmen wil haar nieuwe randweg namelijk op deze afslag gaan aansluiten. Vlijmen zegt dat ze daar al overleg heeft gehad met de gemeente 's-Hertogenbosch, maar deze is vooralsnog erg verrast door de plannen.
http://www.brabantsdagblad.nl/laatsteni ... lijmen.ece
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/de ... ng-A59.ece

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door captain007 » ma 19 dec 2011, 15:24

Bijzondere plannen. Men wil dus eerst tijdelijk een andere ontsluiting maken en spreekt in de toekomst zelfs over een klaverblad. Lijkt mij ten eerste erg prijzig en daarnaast zal men behoorlijk wat grond moeten onteigenen om dit te kunnen realiseren. Het zou mij zelfs niet verbazen als het op den duur op een goedkoop alternatief wordt gegooid waarbij men van de trompetaansluiting een halfklaverblad gaat maken. Nadeel is wel dat de doorstroming aanzienlijk beperkt wordt door dit soort grappen en ik snap dus wel dat de gemeente 's-Hertogenbosch zich gepasseerd voelt.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door kees » ma 19 dec 2011, 16:06

Het uiteindelijke doel is een halfklaverblad.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door captain007 » ma 19 dec 2011, 16:31

^^ Ik zie alleen op het kaartje iets over een klaverblad, niets over een half klaverblad of bezit jij over meer informatie dan in het artikel wordt gegeven?

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door kees » ma 19 dec 2011, 16:41

De versies op internet zijn sterk verkorte weergaven van de artikelen in de papieren editie.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door captain007 » ma 19 dec 2011, 16:42

We krijgen er dus weer twee extra kruisingen met VRI's bij :hm:

Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door Paulw » ma 19 dec 2011, 18:47

Dit plan is al eerder gepresenteerd in het Brabantsdagblad. Zo lang gemeente Heusden denkt dat ze dit allemaal zelf voor elkaar kunnen krijgen, zonder te overleggen met Den Bosch zie ik het er zo ie zo niet snel van komen. Tevens vind ik het een erg slecht plan. Naar mijn mening heeft Vlijmen niet twee volledige afritten nodig, de bestaande afritten verbeteren kan wel. Ik zou afrit 43 aan willen pakken de huidige situatie bij deze afrit is niet optimaal en zorgt voor files die terug slaan op de A59 maar kan heel gemakkelijk verbeterd worden.

Ik zou heel de noordelijke kant van de snelweg aanpakken. De bestaande afrit vanuit Den Bosch zou ik afsluiten en naar het westen verleggen. Vanaf de afrit zou ik de bestaande wegen om Vlijmen heen verbeteren (Abt van Engelenlaan en de Tuinbouwweg) zodat het loont deze wegen te nemen in plaats van door het centrum heen te rijden. Aan de zuidelijke zijde zou ik de Spoorlaan door willen trekken tot aan het viaduct van de Vendreef straat.
Afbeelding

Afrit 44 kan wat mij betreft gewoon blijven bestaan, en zou misschien zelf aangesloten kunnen worden op een nog verder doorgetrokken Spoorlaan. Om het verkeer nog verder te weren uit het centrum.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door Naturist » wo 11 jan 2012, 19:33

Schopje
Omdat de oude viaducten over de spoorlaan nu weer gebruikt zullen gaan worden, een bedrijf uit de nabije omgeving zei zelf dat de viaducten op betonrot e.d. gecontroleerd en goed bevonden zijn, vond ik het hoog tijd dat ik eens met m'n Olympus poolshoogte ging nemen.
GoogleMaps geeft tenslotte geen foto's op die hoogte weer, en zo'n kleine excursie in mijn middagpauze was ook niet te versmaden.
Alle foto's zijn weer te zien in het album, en een kleine selectie in de spoilers.
Vanaf Nieuwkuik aangereden, zien de viaducten er nog uitstekend uit, het geeft alleen een te raden hoe mossig en of belegen de bovenkant er nu zou uitzien.
Afbeelding
SPOILER: TOON

De toestand aan de zijkant en de onderzijde ziet er nog niet zo dramatisch uit, en herinnerd vooral nog aan de periode dat de weg eronderdoor naar het parkeerterrein van pretpark "Land van ooit" leidde
Afbeelding
En dat geld voor beide kanten van beide viaducten. :yes:
Afbeelding
Eigenlijk ziet het vanonder bij de nieuwe bushalte best nog wel goed uit.
Afbeelding
Tijd voor een nadere inspectie:
SPOILER: TOON

De onderzijde zit nog strak in de lak
Afbeelding
Zelfs de bruggehoofden lijken niets te lijden te hebben gehad door de tand des tijds.
Afbeelding
Hooguit de randen die een flinke poets en betonverfbeurt nodig lijken te hebben.
Afbeelding
Het is bijna onvoorstelbaar, zo goed als dit asfalt er nog bij ligt.
Afbeelding
Nagelnieuw strak asfalt en dat al jaren ongebruikt!
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het eindigd nog een beetje vreemd maar toch.
Afbeelding
Dan wordt dit van het oostelijk viaduct, de afrit.
Afbeelding
En na een stevige wandeling, dit de oprit.
Afbeelding
Met dit viaduct erachter, ook in uitstekende staat.
Afbeelding
Zicht richting Nieuwkuik met het oostelijk viaduct en de A59 op de achtergrond.
Afbeelding
Zo'n SNUP die zijn eerste echte functie krijgt, verdient een mooi plaatje:
Afbeelding

Als je nog wat details wil zien, adviseer ik je dringend eens door het album te bladeren
Laatst gewijzigd door Naturist op wo 11 jan 2012, 19:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door waldo79 » wo 11 jan 2012, 19:42

Waar wijs je naar in de laatste regel van je bericht?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door Naturist » wo 11 jan 2012, 19:55

Laatst gewijzigd door Naturist op vr 13 jan 2012, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door captain007 » wo 11 jan 2012, 21:35

Mooie fotoserie van een lokatie waar ik regelmatig langskom, maar eigenlijk nooit de moeite heb genomen om het eens echt van dichtbij te bekijken. Het heeft wel iets weg van de spookbruggen die er bij Varsenare (België) waren. Verschil is alleen dat deze exemplaren veel beter geconditioneerd zijn. Ik vermoed dat er dus ook door de jaren heen onderhoud moet zijn uitgevoerd, aangezien er gewoon auto's onderdoor reden in de tijd dat het nog een parkeerterrein voor het Land van Ooit was.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door Naturist » wo 11 jan 2012, 21:51

^^Mogelijk wel onderhoud in de vorm van schilderwerk, maar asfalt vervangen op verder ongebruikte viaducten.
Maar kijk eens naar deze detailfoto uit het album, dat kan toch jij toch bijna niet vervangen zijn?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 13 jan 2012, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door Kaaiman » wo 11 jan 2012, 21:54

Naturist schreef:maar asfalt vervangen op verder ongebruikte viaducten. :nuts:
Ik meen me wel heel vaag te herinneren dat het eens op dit forum voorbij is gekomen dat ook de ongebruikte stukken recentelijk nog eens opnieuw geasfalteerd zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door captain007 » wo 11 jan 2012, 21:58

Het asfalt is inderdaad wel er erg goed aan toe voor een ongebruikt viaduct. Ter vergelijking, zo lag in mei het asfalt op het viaduct in Varsenare erbij:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door Naturist » wo 11 jan 2012, 22:13

^^Dat ziet er toch ook niet slecht uit, maar het zou kunnen. Mijn verwachting was eigenlijk dat het vol met scheuren en gras zou zitten en dat is toch niet het geval.
Ik weet ook niet of het voor het behoud van viaducten nodig is om regelmatig ongebruikt asfalt te vervangen.
Het is in ieder geval mogelijk om deze viaducten met asfalteringsapparatuur te betreden, als je de hekken weghaalt.
Mogelijk weet Attietattie of een van de andere professionals wat asfalt doet als het verder niet betreden wordt in pakweg 30 jaar.
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 13 jan 2012, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2012, 22:22

Het slijt in ieder geval wel veel minder hard. Volgens mij had Wimpie destijds foto's van een stukje asfalt waar nog prima de markering uit de jaren '70 op te vinden is. Nooit gebruikt asfalt is in Nederland betrekkelijk zeldzaam. Ik ken eigenlijk geen plekken waar dat ligt, op een klein stukje A 4 MD na... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door Naturist » wo 11 jan 2012, 22:27

^^ En nu dan ook op een stukje N267, deel van de toekomstige ring/randweg Drunen, want dat was ik nog vergeten te vertellen.
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 13 jan 2012, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie