[A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Frits » ma 14 mei 2012, 16:59

Chris, dat zijn weer mooie foto's.

En Arnhem-Noord is inderdaad wat dubieus zoals het nu aangegeven staat. Ik vraag me af hoe dat beter had gekund.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door harry » ma 14 mei 2012, 19:04

^^ Bij afrit 13 op het Kleinpolderplein doet men het ongeveer net zo. Alleen zijn daar wel de afstanden correct...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door jan » ma 14 mei 2012, 20:57

hoevenpe schreef:Waarom heeft men er trouwens niet voor gekozen om de relatie A12-West > N325 conflictvrij uit te voeren net als nu de relatie N325 > A12-Oost is?
Gemist kans idd. Temeer ook omdat de 3e rijstrook op de N325 na Velperbroek er nu uit het niks bijkomt, deze had mooi kunnen aansluiten op een vrije rechtsaffer vanaf de A12.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Chris » di 15 mei 2012, 20:38

Volgens mij is de trajectcontrole hier nu ook weg. Ik zag geen borden meer staan of dingen aan de portalen hangen.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Hajo » za 19 mei 2012, 13:27

^^ Mijn TomTom piept echter als een bezetene op dat stukje. Kan natuurlijk te maken hebben met de oude situatie, maar ik rij voor de zekerheid netjes 100 km/h. Ben er gisteren vanuit Duitsland langs gekomen: onvoorstelbaar dat RWS dat in 9 maanden gefixt heeft! :top:

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Autorun » vr 25 mei 2012, 11:04

Hajo schreef:Ben er gisteren vanuit Duitsland langs gekomen: onvoorstelbaar dat RWS dat in 9 maanden gefixt heeft! :top:
RWS heeft het bij de beeldvorming goed voor elkaar. Op de RWS website staan altijd teksten in de trant van 'RWS werkt aan de weg', maar feitelijk verricht RWS geen werkzaamheden. De aannemer heeft binnen het tijdsbestek het voor elkaar gekregen, niet RWS.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door harry » vr 25 mei 2012, 11:54

^^ RWS heeft het voor elkaar gekregen de juiste aannemer te kiezen en de juiste eisen te stellen. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door rbtvdijk » vr 25 mei 2012, 12:27

Het is een zeer fraai stukje snelweg geworden. Het scheelt een heel stuk wat betreft de doorstroming.
Ik ben benieuwd of het stuk voorbij Waterberg richting Utrecht ook wordt voorzien van verlichting en een nieuwe geleiderail.
De geleiderail is op dit stuk al jaren in een slechte staat. Ik verbaas me erover hoe lang RWS wacht met de vervanging.
Weet iemand hier iets meer over?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door captain007 » vr 25 mei 2012, 13:44

^^ Geleiderail vervangen valt denk ik onder regulier onderhoud en dat wordt gewoon ingepland wanneer het noodzakelijk is. Je kan RWS mailen of er plannen voor vervanging zijn.

dutchneworleanian
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 20:37

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door dutchneworleanian » vr 25 mei 2012, 15:08

rbtvdijk schreef:Het is een zeer fraai stukje snelweg geworden. Het scheelt een heel stuk wat betreft de doorstroming.
Ik ben benieuwd of het stuk voorbij Waterberg richting Utrecht ook wordt voorzien van verlichting en een nieuwe geleiderail.
De geleiderail is op dit stuk al jaren in een slechte staat. Ik verbaas me erover hoe lang RWS wacht met de vervanging.
Weet iemand hier iets meer over?
Als ik me niet vergis beginnen ze in 2014 met de verbreding van het stuk Grijsoord - Ede (dan blijft allen het stukje waterberg - Grijsoord over) en ik denk dat ze bij de verbreding vast ook de geleiderail en verlichting meepakken, alhoewel het stuk over de veluwe zonder verlichting uitgevoerd zal worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Kaaiman » wo 27 jun 2012, 20:41

[url=http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2012/juni2012/a12_feestelijke_opening_straatweidentunnel_en_afronding_wegverbreding_waterberg__velperbroek.aspx?ns_mchannnel=rss&ns_source=rss&ns_linkname=A12:%20feestelijke%20opening%20Straatweidentunnel%20en%20afronding%20wegverbreding%20Waterberg%20%E2%80%93%20Velperbroek&utm_medium=twitter&utm_campaign=Rijkwaterstaat&utm_source=twitterfeed]Rijkswaterstaat[/url], 27 juni 2012 schreef:A12: feestelijke opening Straatweidentunnel en afronding wegverbreding Waterberg – Velperbroek

Op donderdag 28 juni wordt de nieuwe Straatweidentunnel onder de A12 geopend. Hiermee wordt de periode van grootschalige wegwerkzaamheden voor het verbredingsproject A12 Waterberg - Velperbroek officieel afgesloten.

Met de bouw van deze fiets- en voetgangerstunnel zijn Velp-Zuid en de wijk Presikhaaf in Arnhem voortaan beter bereikbaar. De opening wordt verricht door Rijkswaterstaat in samenwerking met de zes betrokken regionale partners (gemeente Arnhem, gemeente Rozendaal, gemeente Rheden, provincie Gelderland, Waterschap Rijn en IJssel, Stadsregio Arnhem Nijmegen) en aannemer Heijmans.

De dit jaar nog uit te voeren werkzaamheden bestaan hoofdzakelijk uit het aanbrengen van nieuwe beplanting.

Landschappelijke inpassing A12 in de omgeving
De verbreding van de A12 is in 2007 voor de gemeenten Arnhem, Rheden en Rozendaal aanleiding geweest voor het ontwikkelen van een gebiedsvisie; ‘pArk12’. Eind 2009 zijn over een groot aantal onderdelen uit deze visie afspraken gemaakt tussen het Rijk en de regio.

Een van de afspraken om te komen tot een betere landschappelijke inpassing, betrof de aanleg van een nieuwe fiets- voetgangerstunnel onder de A12. Aan beide kanten is sprake van nieuw ingerichte parkzones.

Wegverbreding A12 Waterberg – Velperbroek
Rijkswaterstaat heeft op de A12 tussen de knooppunten Waterberg en Velperbroek een extra rijstrook aangelegd. Binnen negen maanden tijd is de ruim vijf kilometer lange weg in beide rijrichtingen verbreed van 2 naar 3 rijstroken (met een vluchtstrook). Dit was noodzakelijk om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Om de verbreding mogelijk te maken zijn drie viaducten vervangen en twee viaducten verbreed. Verder is de Luinhorsttunnel verlengd.

Daarnaast is er een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aangelegd tussen de Loevesteinlaan in Arnhem en De Straatweiden in Velp. Sinds 14 mei 2012 heeft het verkeer tussen de knooppunten Waterberg en Velperbroek de beschikking over 2x3 rijstroken in beide richtingen.

Geluid
Tegelijkertijd zijn er maatregelen genomen om de geluidsbelasting gelijk te houden en op een aantal plaatsen te verbeteren. Het hele traject is voorzien van nieuw, stil asfalt en op de viaducten zijn geluidsarme voegen aangebracht.

Aan beide kanten van de A12 is in totaal bijna 5,5 kilometer aan nieuwe, hogere geluidsschermen geplaatst. Bij Larenstein is het geluidsscherm verlengd. In opdracht van de gemeente Rozendaal is er een nieuw geluidscherm gerealiseerd ter hoogte van De Del.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door keokiracer » wo 27 jun 2012, 20:45

EDIT:

Bahaha, precies hetzelfde artikel :rofl2:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

dutchneworleanian
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 20:37

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door dutchneworleanian » ma 09 jul 2012, 12:40

Begon ik net te genieten van het gemis aan trajectcontrole, speelt de arnhemse politiek weer op: :facepalm:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... gkeert.ece
Arnhem wil dat trajectcontrole A12 terugkeert
ARNHEM - De gemeente Arnhem is niet gelukkig met het besluit van Rijkswaterstaat om na de verbreding van de A12 tussen de knooppunten Waterberg en Velperbroek geen trajectcontrole meer te plaatsen.

Volgens Arnhem is vóór de wegverbreding van vier naar zes rijstroken met de gemeenten Rheden, Rozendaal en Arnhem en Rijkswaterstaat afgesproken dat het controlesysteem na de werkzaamheden zou terugkeren. Rijkswaterstaat zegt nu de nieuwe situatie eerst te willen aanzien.

Voor zover Arnhem kan achterhalen, is de gemeente niet door Rijkswaterstaat op de hoogte gesteld van het feit dat de maximumsnelheid op het Arnhemse deel van de snelweg niet langer met trajectcontrole zal worden gehandhaafd. "En dat betreuren we", zegt een woordvoerder van wethouder Martijn Leisink (d66) van Mobiliteit

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Autorun » di 10 jul 2012, 13:14

Waarom is die man geen wethouder van immobiliteit geworden? :ongeduldig:

Sjappie
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 14:56

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Sjappie » ma 03 sep 2012, 15:01

Wanneer gaat die belachelijke 100 km/u trajectcontrole tussen Velperbroek en Waterberg eruit?
Gewoon terug naar 130 k/m. Op de A12 mag er toch al bijna geen 130 worden gereden. De reden hiervan is duister.
Je kunt zeker tussen Utrecht en Arnhem flink doorrijden. Nog iets achterlijks: waarom in vredesnaam terug naar 100 bij het openen van een spitsstrook. Het is vaak helemaal niet drukker.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 sep 2012, 15:10

^^ Die TC is toch al weg? Ik meende dat Chris hier laatst foto's heeft gepost waaruit bleek dat er geen camera's meer achter de portaalborden zaten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door waldo79 » ma 03 sep 2012, 15:29

Inderdaad: 2 posts boven Sjappie staat een krantenartikel over de TC.
Lekkere constructieve manier van posten voor een nieuwkomer :facepalm:

Sjappie
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 14:56

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Sjappie » ma 03 sep 2012, 15:44

Sorry, maar mijn Tom Tom geeft nog steeds die trajectcontrole aan! En daar ga ik vanuit. En ja, dit is up to date. Hoe kan dat dan??

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Wouter N14 » ma 03 sep 2012, 15:53

^^ TomTom is simpelweg niet altijd betrouwbaar, net als andere navigatieaanbieders.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sjappie
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 14:56

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Sjappie » ma 03 sep 2012, 15:59

En daar betaal je dan voor.....en veel geld ook nog..... :wall: :wall:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door waldo79 » ma 03 sep 2012, 16:00

Sowieso zou ik niet te strak vertrouwen op de snelheidsindicaties in de Tom Tom. Daar valt nogal wat op af te dingen :yes:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door keokiracer » ma 03 sep 2012, 16:01

Zeker met de recente verhoging naar 130 km/h, waardoor veel dynamisch is geworden en verschillen met spitsstroken etc. Gewoon op de bordjes letten ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Sjappie
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 14:56

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Sjappie » ma 03 sep 2012, 16:03

Is natuurlijk ook zo, maar had verwacht dat TomTom wat betrouwbaarder zou zijn. Nu kunnen we naar 130 doordrukken en met die variabele snelheden is een TomTom geheel niet betrouwbaar w.btr. snelheid.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door boe! » ma 03 sep 2012, 16:46

Gooi die TomTom in de prullenbak, ga achter het stuur zitten en ga zelf eens opletten en nadenken. Sinds ik verhuisd ben naar een nieuwbouwwijk hoor ik steeds dat mensen mij niet kunnen vinden omdat de TomTom niet is bijgewerkt. Een update kopen vinden ze te duur en ouderwets een route plannen op internet komt niet in hun op. :nothanks:

Gebruikersavatar
rikthoff
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door rikthoff » vr 07 sep 2012, 10:37

^^Ik geloof dat ik oud word: "ouderwets een route op internet plannen" :(

*pakt de papieren wegenkaart er nog maar eens bij*

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door Groningen » vr 07 sep 2012, 10:47

^^ Ik doe dat ook hoor. Ik heb geen TomTom en die komt er ook niet in. Aanpalende percelen ook niet.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: [A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bericht door rbtvdijk » wo 12 sep 2012, 10:37

De verbreding is een enorme verbetering. 's Ochtends in de spits is de verbreding goed merkbaar.
Er is echter één ding waar ik niet helemaal blij mee ben:

De meest rechtse baan (in Westelijke richting) wordt vaak niet goed benut, omdat men weet dat deze afbuigt naar de afslag Arnhem-Noord en de A50 richting Apeldoorn.
Mensen blijven uit angst om de afslag te missen op de middelste baan rijden. Het lijkt erop dat alleen de vrachtwagens netjes naar de rechterbaan gaan.

Het was beter geweest dat de drie rijstroken rechtdoor gingen (ipv. twee) en allemaal aan zouden sluiten op de bestaande drie rijstroken tussen Waterberg en Grijssoord. En bij Waterberg, de afslag naar Arnhem-Noord en de A50 via een (lange) uitvoegstrook.

Plaats reactie