[A012] Waterberg - Velperbroek: verbreding naar 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door captain007 » zo 27 nov 2011, 19:24

Omdat ik vandaag geen genoeg kon krijgen van het fotograferen heb ik dus ook dit project maar eens aan een nadere inspectie onderworpen ;). Ik ben een voor een alle aan te passen kunstwerken langsgegaan. En daar bleek ook maar weer dat het meeste werk niet vanaf de snelweg zelf waar te nemen is, aangezien de geluidsschermen zo min mogelijk weggehaald mogen worden tijdens het werk. De hele fotoserie staat hier en de reportage in de spoiler.
SPOILER: TOON

We beginnen de fotoreportage op de IJssellaan. Daar wordt het huidige viaduct aan beide zijden verbreed:
Afbeelding
DSC_0219 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Achter de geluidsschermen is Heijmans druk bezig om het talud te verbreden. Wanneer dat is afgerond worden de geluidsschermen verplaatst, zodat de weg zelf verbreed kan gaan worden:
Afbeelding
DSC_0220 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De landhoofden voor de nieuwe viaductdelen zijn al klaar. Hier zien we het landhoofd waar straks de liggers op komen te liggen:
Afbeelding
DSC_0226 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Als we de andere kant op kijken zien we de pijlers waar straks de liggers op komen te liggen. Het is al voor te stellen hoe dit er straks als alles klaar is uit komt te zien:
Afbeelding
DSC_0229 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Hier zien we goed de roloplegging van het huidige viaduct:
Afbeelding
DSC_0230 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De pijlers voor het nieuwe viaductdeel:
Afbeelding
DSC_0231 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Dan naar de spoorlijn Arnhem - Zutphen waar ook druk gewerkt wordt aan het verbreden van het viaduct:
Afbeelding
DSC_0241 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De liggers zijn al grotendeels geplaatst op de nieuwe pijlers, maar het dek moet nog worden gestort, gezien het feit dat we nog daglicht tussen de kieren kunnen zien:
Afbeelding
DSC_0247 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De landhoofden moeten ook nog met elkaar worden verbonden:
Afbeelding
DSC_0248 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Dan de stand van zaken bij de Velperweg. Hier is men al een stuk verder dan bij de IJssellaan:
Afbeelding
DSC_0243 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Bij het viaduct over de Rosendaalseweg zijn de nieuwe pijlers ook al gebouwd en liggen aan een zijde de liggers er al op:
Afbeelding
DSC_0255 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Aan de andere zijde moeten de liggers nog aangebracht worden:
Afbeelding
DSC_0257 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Tenslotte het viaduct waar de Schelmseweg over de A12 heen gaat. Hier is men nog volop bezig met het bouwen van het viaduct:
Afbeelding
DSC_0262 by jeroenvanlieshout, on Flickr

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door hurricane » zo 27 nov 2011, 23:30

Bedankt voor de mooie foto's! :top: Het tempo ligt verbazingwekkend hoog als ik kijk hoe ver de kunstwerken zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door boe! » za 17 dec 2011, 21:47

Omroep Gelderland schreef:VIADUCT OVER A12 NA HET WEEKEND OPEN
ROZENDAAL - Het nieuwe A12-viaduct in de Schelmseweg in Rozendaal kan vanaf begin volgende week worden gebruikt. Dat meldt Rijkswaterstaat. In de afgelopen vijf maanden is het oude viaduct volledig vervangen. Het verkeer moest in die periode over tijdelijke hulpbruggen. Komend weekend wordt de aansluiting van de weg op het nieuwe viaduct gereed gemaakt. Het autoverkeer wordt dan omgeleid over de Rozendaalseweg. Het verkeer op de A12 ondervindt geen hinder van de werkzaamheden.

mark0
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 0:13
Locatie: Arnhem

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door mark0 » wo 21 dec 2011, 14:19

Verbreden A12 Waterberg- Velperbroek Arnhem nog eerder klaar
ARNHEM - De verbreding van de A12 tussen de knooppunten Waterberg en Velperbroek bij Arnhem is medio 2012 klaar. Dat heeft Rijkswaterstaat donderdag gemeld. De planning is daarmee voor de tweede keer in positieve zin bijgesteld. Aanvankelijk was gerekend op voorjaar 2014 als einddatum.

Wanneer de weg precies klaar is, zal afhankelijk zijn van het weer in de komende winter. Als alles meezit, kan het weggedeelte in de zomer van komend jaar worden geopend. Bij veel vorst wordt het waarschijnlijk in de herfst.

De A12 bij Arnhem wordt verbreed van twee naar drie rijstrooken in beide richtingen. Door het wegwerk staan regelmatig lange files, vooral vanuit de Achterhoek in de ochtendspits.
bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... -klaar.ece

Opmerkelijk : correct gebruik van het woord rijstrook! nu nog de correcte spelling ;)

Overigens staan er bij knp Velperbroek een paar nieuwe NBA borden. De indeling hiervan komt wat vreemd op mij over. Ik za proberen er een paar foto's van te maken, ben benieuwd wat jullie er van vinden.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door hurricane » ma 02 jan 2012, 17:06

^^

Hierover nog een ingescanned bericht uit De Gelderlander met enkele foto's.

http://www.stichtingduurzamea12.nl/docu ... 221211.pdf

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door harry » ma 02 jan 2012, 22:15

mark0 schreef:Overigens staan er bij knp Velperbroek een paar nieuwe NBA borden. De indeling hiervan komt wat vreemd op mij over. Ik za proberen er een paar foto's van te maken, ben benieuwd wat jullie er van vinden.
In het topic "NBA: Losse borden III" heb ik gisteren een paar foto's gepost:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zie verder commentaar in dat topic (http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=16882 of zo).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door Danzk » di 03 jan 2012, 9:00

^^ De eerste foto die Harry post met de borden met daarop Velperbroek 1400m en Westervoort 1800m zag ik laatst ook al.
Qua afstand is het correct, maar als je de afrit naar Velperbroek niet neemt kun je er nooit bij Westervoort af, omdat deze afrit op de parallelbaan zit. Wellicht was het tactischer geweest om Westervoort ook op 1400m te zetten.

mark0
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 0:13
Locatie: Arnhem

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door mark0 » za 28 jan 2012, 16:22

Ik heb vanmiddag een paar foto's gemaakt bij de viaducten bij de Schelmseweg, Rozendaalseweg en Velperweg:
SPOILER: TOON

Schelmseweg:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rozendaalseweg:
Afbeelding
Afbeelding

Velperweg:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spoorlijn Arnhem-Zutphen:
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door waldo79 » za 28 jan 2012, 19:32

Was het nevelig in Arnhem of bespeur ik een waas op je lens?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door boe! » za 28 jan 2012, 19:50

Er zat een mistbank in zijn camera. :)

mark0
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 0:13
Locatie: Arnhem

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door mark0 » za 28 jan 2012, 21:28

Bij de Velperweg werd het inderdaad een beetje nevelig. De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon, ik heb helaas geen echte camera tot mijn beschikking...

mark0
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 0:13
Locatie: Arnhem

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door mark0 » do 02 feb 2012, 13:52

Vanmorgen heb ik een filmpje gemaakt van de A12 tussen Velperbroek en Waterberg:
Link
Als je niet van rotondes houdt raad ik je aan even door te spoelen naar ongeveer 2:40.
Helaas is de video gemaakt door een taxichauffeur met een telefoon en niet door een journalist met een echte camera... :oops:

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door jan » do 02 feb 2012, 21:30

^^ Toch bedankt. :top: Geeft een goed beeld van de voortgang.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door Via » do 23 feb 2012, 17:45

Ik kwam hier vanmiddag langs maar ik moet zeggen dat die linkerrijstroken toch wel erg smal zijn. Ik reed links en werd bijna gemangeld tussen een vrachtwagen die last had van de wind en de vangrail. Toen ben ik maar achter hem gebleven tot de rijstroken wat breder werden.

Er werd overigens wel flink hard doorgewerkt daar, evenals op de A50 bij Valburg-Ewijk. :)

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door hurricane » di 13 mar 2012, 0:13

Deze week worden 2 bestaande viaducten gesloopt en rijdt het verkeer over de nieuwe, meest buitenste viaducten.
Meteen na de sloop wordt hard gewerkt aan de nieuwe viaducten.
Btje vreemd is het wel, slopen en op de zelfde plaats nieuwe bouwen.

Videobeelden: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... eg-A12.htm

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door captain007 » di 13 mar 2012, 7:45

^^ Ah, daar was men dus mee bezig toen ik afgelopen zaterdagavond daar langsreed. Nu waren die viaducten ook redelijk oud, dus ik kan mij wel voorstellen dat die aan vervanging toe waren. Het viel mij daarnaast op dat er geen LED signaalgevers worden geplaatst, maar enkel oudere exemplaren met een testbalk onderin. Waarschijnlijk waren die nog over van een eerder project en zijn die hergebruikt om kosten te besparen :)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door Rogier » di 13 mar 2012, 21:20

^^ Voor de langere termijn was vervanging van deze 2 viaducten goedkoper, dan het verbreden en het onderhouden van de oudere viaducten.
Waarschijnlijk hadden deze viaducten ook verhoogd moeten worden en dan kost verbreden, verhogen en groot onderhoud vaak bijna net zo veel als vervanging.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door rbtvdijk » vr 23 mar 2012, 13:19

Update:

Inmiddels is men met de middenberm bezig. Gisterenavond heb ik kunnen ontdekken dat de eerste serie lichtmasten in de middenberm (tussen Waterberg en iets voorbij het nieuwe viaduct van de Schelmseweg) zijn geplaatst.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door waldo79 » vr 23 mar 2012, 22:10

Er staan nu ook lichtmasten tussen het viaduct IJssellaan/Larensteinselaan en die van de Velperweg/Arnhemsestraatweg ;)
Misschien wel langer, maar meer kon ik niet waarnemen vanuit de trein 8-)

Gebruikersavatar
rikthoff
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door rikthoff » za 24 mar 2012, 22:38

Voor de vervanging van de toekomstige middenvangrail is het nodig om een behoorlijk gat te graven (ik schat minstens 1,5 meter, getuige mensen die er in stonden) . Er staan ook borden met de tekst "niet gesaneerd. niet werken" waar gegraven is. Is die grond vervuild?

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door hurricane » ma 26 mar 2012, 18:27

Bij deze een foto-update van gister. Op twee plaatsen (Velperweg en Ijssellaan) zijn de oude viaducten gesloopt en rijdt het verkeer over de inmiddels nieuw geplaatste viaducten aan de buitenzijde. Inmiddels is men op de twee locaties druk bezig met de bouw van de nieuwe viaducten.

De foto's staan in de spoiler en in mijn album op Flickr.com: http://www.flickr.com/photos/59097653@N06/sets/
SPOILER: TOON

Locatie Ijssellaan. Het oude viaduct is gesloopt en is de bouw begonnen voor de herbouw.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zicht vanaf de Schelmseweg richting westen (Knp. Waterberg)
Afbeelding

Zoom
Afbeelding

Zicht vanaf de Schelmseweg richting oosten (Knp. Velperbroek)
Afbeelding

Zoom
Afbeelding

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door GrandmasterE » ma 26 mar 2012, 20:36

Mooie foto's! Leuk dat het een volwaardige verbreding betreft i.p.v. een spitsstrookspooktoestand.

denbosch12
dorpsstraat
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 05 dec 2007, 16:14

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door denbosch12 » ma 26 mar 2012, 20:55

Vreselijk weer al die lichtmasten erbij. In Duitsland is alles donker, de Belgen doven alle verlichting op grote schaal, maar ondanks flinke bezuinigingen gaan wij zelfs wegen langs de Veluwe vol in het licht zetten.

Op het traject Ede-Grijsoord wordt er bij een 3-baans weg geen verlichting geplaatst, dus waarom hier dan opeens wel?

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door GrandmasterE » ma 26 mar 2012, 20:59

Hopelijk zijn ze dimbaar. Ik vind het op zich niet erg als de verlichting alleen aan gaat bij incidenten. Op zich wel goed.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door Jackbauer1350 » ma 26 mar 2012, 22:04

denbosch12 schreef:Vreselijk weer al die lichtmasten erbij. In Duitsland is alles donker, de Belgen doven alle verlichting op grote schaal, maar ondanks flinke bezuinigingen gaan wij zelfs wegen langs de Veluwe vol in het licht zetten.

Op het traject Ede-Grijsoord wordt er bij een 3-baans weg geen verlichting geplaatst, dus waarom hier dan opeens wel?
Die verlichting op de Veluwe doel je waarschijnlijk op de A1 en A50. Daar zitten stukken bij met spits/plusstroken. Verlichting bij dat soort stroken voorschrift had ik ergens gelezen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door harry » ma 26 mar 2012, 22:22

denbosch12 schreef:Op het traject Ede-Grijsoord wordt er bij een 3-baans weg geen verlichting geplaatst, dus waarom hier dan opeens wel?
Omdat de milieubewegingen niet hard genoeg hebben geprotesteerd? :(
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door jan » ma 26 mar 2012, 22:24

GrandmasterE schreef:Hopelijk zijn ze dimbaar.
Geen idee, op de Veluwe gaat men er ook (nog) niet consequent mee om. Op de A50 tussen KP Waterberg en KP Beekbergen gaat de verlichting 's avonds uit, maar op het deel tussen KP Grijsoord en de Rijnbrug zie ik ze altijd branden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door harry » ma 26 mar 2012, 22:24

Jackbauer1350 schreef:Die verlichting op de Veluwe doel je waarschijnlijk op de A1 en A50. Daar zitten stukken bij met spits/plusstroken.
Helaas is ook de A50 bij Heerde verpest door de lichtmasten. En daar is geen spitsstrook te bekennen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door hurricane » ma 26 mar 2012, 22:27

denbosch12 schreef:Vreselijk weer al die lichtmasten erbij. In Duitsland is alles donker, de Belgen doven alle verlichting op grote schaal, maar ondanks flinke bezuinigingen gaan wij zelfs wegen langs de Veluwe vol in het licht zetten.

Op het traject Ede-Grijsoord wordt er bij een 3-baans weg geen verlichting geplaatst, dus waarom hier dan opeens wel?
S' nachts zal de verlichting hier gedimt zijn tot 20%. Dit is een betrekkelijk laag verlichtingsniveau. Ditzelfde kun je bijvoorbeeld s' nachts zien op de A50 thv knooppunt Beekbergen.

denbosch12
dorpsstraat
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 05 dec 2007, 16:14

Re: [A012] Velperbroek - Waterberg: verbreding naar 2x3

Bericht door denbosch12 » di 27 mar 2012, 0:07

harry schreef:
denbosch12 schreef:Op het traject Ede-Grijsoord wordt er bij een 3-baans weg geen verlichting geplaatst, dus waarom hier dan opeens wel?
Omdat de milieubewegingen niet hard genoeg hebben geprotesteerd? :(
Ik snap niet dat dit niet gewoon vanuit Rijkswaterstaat zelf komt. Altijd maar verlichten vanuit 'verkeersveiligheidsoverwegingen'. Het is in geen enkel
Europees land beleid om een 3-baans weg standaard te verlichten. Het hele Rurhgebied is compleet donker! Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de verlichtingslobby grote invloed heeft binnen Rijkwaterstaat.

Daarnaast krijg ik hierdoor altijd een dubbel gevoel bij energiebesparende campagnes van de overheid. De overheid die gloeilampen in de ban doet, oproept tot zuinig omgaan met energie, maar wel 's nachts vrijwel lege snelwegen structureel vol in het licht laat staan.

Plaats reactie