[A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Spits
polderweggetje

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Spits » di 22 feb 2011, 10:54

Binnenkort weer actie op de A12 tussen Ede en Veenendaal.........
Als het regent in mei, is april al voorbij

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 jun 2014, 16:29

Centrum PP schreef:Vanaf 5 juni tot en met 16 juli 2014 ligt het ontwerp-verkeersbesluit verruiming openingstijden spitsstroken A12 Veenendaal – Ede ter inzage.

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft het voornemen de opening van de spitsstroken op de A12 tussen Veenendaal en Ede niet langer te binden aan de factor tijd en verkeersintensiteit, maar uitsluitend aan de verkeersintensiteit.

Momenteel mogen de spitsstroken op de A12 tussen Veenendaal en Ede tussen 06.00 uur tot 23.00 uur worden geopend, als de verkeersintensiteit het aantal van 1.350 voertuigen per uur per rijstrook overschrijdt. Bij openstelling van de spitsstroken wordt de snelheid dan verlaagd naar 100 km p/u. Om de doorstroming te verbeteren worden op de spitsstroken op de A12 tussen Veenendaal en Ede de huidige openingstijden van 06.00 uur tot 23.00 uur losgelaten. Daarmee wordt de snelweg beter benut en kan het verkeer vlotter doorstromen. Door het loslaten van de openingstijden gaan de spitsstroken per dag gemiddeld een half uur tot een uur langer open. Onderzoek wijst uit dat geen veranderingen in geluidshinder en schade aan de natuur optreden.
http://www.centrumpp.nl/projecten/alle_ ... 2014_.aspx

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 05 jun 2014, 16:35

Jammer...

Ik hoopte even dat dit een plan was om de linker rijstrook een paar decimeter te verbreden en de hele bordenbrij op te ruimen... :|

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 05 jun 2014, 17:39

Beetje vreemd plan. Er wordt de facto niet gekeken naar intensiteiten. 's Ochtends worden de stroken in vaste volgorde geopend of er nu 1350 voertuigen per rijstrook per uur rijden of niet.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 06 jun 2014, 10:25

hoevenpe schreef:Jammer...

Ik hoopte even dat dit een plan was om de linker rijstrook een paar decimeter te verbreden en de hele bordenbrij op te ruimen... :|
Misschien iets om bij het eerst volgende groot onderhoud uit te voeren.
Tussen Veenendaal en Bunnik zal het lastiger worden, omdat hier sprake is van een DBFM contract. In dat geval moet dit contract aangepast worden en dat kan met hoge kosten gepaard gaan.

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 jun 2018, 9:40

*stof stof*

De rijstroken van de A12 tussen Veenendaal en Ede worden volop gebruikt. Gisteren in de avondspits vanaf de N233 via de A12 naar de A30 gereden. Het was op de A12 druk genoeg om de vaart er aardig uit te krijgen (al reed het gelukkig nog wel). Doordat ik de A12 niet verder oostwaarts heb gevolgd weet ik niet waar de schoen wringt, maar een gebrek aan rijstroken tussen Ede en Grijsoord kan het inmiddels niet meer zijn.

Is er nooit overwogen om ook tussen de aansluiting met de N233 en knooppunt Maandenbroek een weefstrook aan te leggen? Dit vergt maar een paar honderd meter extra asfalt en voor behoud van een volwaardige vluchtstrook hoeven geen kunstwerken aangepast te worden.

Dit lijkt me een quick win om bij stroperig verkeer op de A12 het aantal in- en uitvoegbewegingen de beperken. Richting Maandenbroek verbeter je ook de afstroming vanaf de N233. Of was het een (on)bewuste keuze om de noord-zuidroute tussen Ochten/Veenendaal en Barneveld niet nog interessanter te maken?

rikthoff
dorpsstraat

Bericht door rikthoff » di 26 jun 2018, 13:16

Naar mijn idee is dat nog steeds het gevolg van de 2x3-configuratie tussen :KP: Grijsoord en :KP: Waterberg. Ik kwam afgelopen zondagmiddag(!) terug vanuit richting Eindhoven, en dan merk je op de A50-Zuid dat in beide afslagrichtingen er al terugslag is voor :KP: Grijsoord. Na de samenvoeging rijdt het overigens wel weer schokkerig door. Ter hoogte van de VZP De Schaars op de A12 rijd je dan weer "normale" vMax.

Zijn er nog steeds geen concrete plannen om dit (nou eindelijk) eens naar 2x4 te tillen?

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 jun 2018, 13:38

Wat betreft Grijsoord-Waterberg denk ik dat je gelijk hebt.
Hier kom ik vaker en het is er eigenlijk altijd wel druk met een onrustig verkeersbeeld.
Gisteren ook hier langsgekomen; aan het eind van de ochtend van Waterberg naar Grijsoord. Drukker dan je op een maandagochtend rond 11:00 zou verwachten, veel vrachtverkeer op de rechter rijstrook en door de manier waarop de rijstroken aansluiten op de A50 heb je bij de knooppunten vrij veel wisselingen die niet altijd even soepel verlopen.
4+4 tussen de knooppunten, met blokmarkering tussen de middelste twee rijstroken (beetje à la A1 Diemen-Muiderberg), zou zeker geen luxe zijn.

Wordt de drukte die ik rond Veenendaal heb gezien helemaal verklaard door de beperkte capaciteit voorbij Grijsoord? Of kan de A12 ook westelijker nog wat uitbreidingen/optimalisaties gebruiken?

captain007
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door captain007 » di 26 jun 2018, 15:07

De geschetste drukte bij Veenendaal herken ik ook wel. Wat er dan gebeurd is dat het opstroopt op de rechterrijstrook om bij Maanderbroek dat krappe enkelstrooks lusje in te gaan. Dat knelt daar dan en geeft wat filevorming in met name de avondspits voor de keren dat ik er dan langs kom.

Verderop bij Grijsoord is er gewoon een structureel capaciteitsprobleem. Je zit eerst met de afstreping van rijstrook 1 op de hoofdrijbaan. Kort daarna heb je een enorm drukke invoegende taper, waar gewoon twee rijen dik verkeer op zit. In de spits geeft dit file op de A12 zelf die vanaf de VZP nog voor de aansluiting Oosterbeek zo'n beetje begint. Ook op de A50 loopt het vaak al voor de verzorgingsplaats voor Grijsoord vast. Duidelijk is dat het met 2x3 rijstroken knelt doordat alle aansluitende wegvakken reeds 2x3 rijstroken hebben en er eigenlijk voor 2x4 rijstroken verkeersaanbod is. Tel daar ook nog bij dat er veel vrachtverkeer bij zit. Met rond de 130.000 voertuigen per dag moge het duidelijk zijn dat dit dan gaat knellen.

rikthoff
dorpsstraat

Bericht door rikthoff » di 26 jun 2018, 15:29

Ah excuus, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Nee, dat is (denk ik) niet het geval. Wat ik wel weet is dat er in de avondspits veel verkeer op de relatie A30->A12 op :KP: Maanderbroek zit. Daarbij is er onrustig weefgedrag doordat men vanaf deze relatie enkelstrooks zowel dient in te voegen op de A12, als ook vanaf de A12 uit te voegen naar :AS: 24 Wageningen. Daarbij staan de VRI best wel kort op de afrit, waardoor je terugslag op de snelweg kunt krijgen.

Dat zou voorkomen kunnen worden door dat laatste verkeer er voor :KP: Maanderbroek er af te halen, bijvoorbeeld via een dubbelstrooks uitvoegmogelijkheid bij het knooppunt. Dan kan de rechterrijstrook (blauw) de relatie A12 -> A30 bedienen, en de linker (rood) toegang geven tot een fly-over/dive-under bij de aansluiting. Samen met wat extra asfalt richting :AS: Wageningen kun je het geheel dan conflictvrij afhandelen.

Zo te zien is daar prima ruimte voor bij en na het knooppunt.

Afbeelding

Plaats reactie