[A007][N007] Reconstructie bij Sneek

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » vr 07 apr 2006, 13:43

ViaHaaren schreef:Ja, hier kun je idd beter een van de laatste gaten in de A7 dichten dan wederom voor een dubbeltje op de eerste rang gaan zitten. Wat is nou de meerprijs van een ASW? :roll:
Het zou oorspronkelijk ook een ASW worden. De keuze ging tussen 2 varianten: de Zuidelijke omlegging en dwars door Sneek. De minister koos voor de laatste, goedkopere oplossing, met een nieuwe, verhoogde brug over de Geeuw. Natuurlijk kwam er het nodige protest van de omwonenden, niet alleen tegen deze verhoogde brug maar ook tegen het feit dat het een snelweg zou worden (hogere snelheden, meer geluidsoverlast) en er maar een enkele oversteek tussen de wijken aan weerszijden was gepland. Resultaat: brug werd vervangen door een aquaduct, snelweg werd gedegradeerd tot autoweg met meer (ongelijkvloerse) oversteken. Maar al met al is deze oplossing achteraf dúúrder dan de veel eenvoudigere Zuidelijke omlegging, die een volledige snelweg zou worden en aanvankelijk zelfs de eerste keus was van de gemeente Sneek.

Twee andere varianten zijn ook nog onderzocht:

-het doorgaande verkeer richting Amsterdam via de NOORDring te laten rijden en het verkeer richting Joure via een aangepaste zuidring (niet als snelweg)
-een nieuwe snelweg ten noorden van Sneek. Verreweg de duurste oplossing en dus al heel snel afgevallen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 07 apr 2006, 14:27

Wat is er mis met onderstaande variant? :?:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 07 apr 2006, 14:32

Helemaal niets. :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 07 apr 2006, 15:53

@Vinny:
Een paar rijke, invloedrijke bewoners langs de zuidrand van Sneek die dan niet meer met hun bootje bij hun huisje kunnen komen, en die ervoor hebben gezorgd dat deze zeer voor de hand liggende oplossing is vervangen door de variant die nu wordt gerealiseerd...

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » vr 07 apr 2006, 16:11

René schreef:@Vinny:
Een paar rijke, invloedrijke bewoners langs de zuidrand van Sneek die dan niet meer met hun bootje bij hun huisje kunnen komen, en die ervoor hebben gezorgd dat deze zeer voor de hand liggende oplossing is vervangen door de variant die nu wordt gerealiseerd...
Zou het? Volgens mij werd de Zuidelijke omlegging gecancelled omdat deze simpelweg een stuk duurder was dan het tracé door Sneek. De minister had geen extra geld over voor dit niet echt belangrijke project. Door de diverse aanpassingen die ik al noemde (aquaduct voor een nieuwe brug) is de aanvankelijke goedkopere variant door Sneek toch een stuk kostbaarder geworden.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Bericht door woutero » vr 07 apr 2006, 21:30

Ik vind julllie erg negatief over de gekozen oplossing. Al met al wordt een stuk rijksweg met 7 stoplichten, een brug, een spoorwegovergang en twee TOTS's vervangen door een conflictvrije ongelijkvloerse gescheiden vierstrooks weg. Dat het gedeelte tussen het geeuwviaduct en Sneek-Oost nu geen volledige ASW wordt, en een N nummer krijgt zal de gemiddelde automobilist amper opvallen. Qua verkeersintensiteiten is er ook geen absolute noodzaak voor een volledige ASW. Deze oplossing was overigens oorspronkelijk niet een van de alternatieven van RWS, maar is door een lokale boer aangedragen.

De volledige zuidelijke omlegging is logischer en heeft ook altijd gestippeld op Sneker stadsplattegronden gestaan, maar ik (als ex-sneker) vind het goed dat deze niet zo wordt uitgevoerd. Het is misschien niet helemaal rationeel, maar de overgang van stad naar platteland zonder die extra barriere vind ik landschappelijk mooi daar. Ook is het landschap met de meertjes en vaarten daar belangrijk voor het toerisme; een extra brug in de Woudvaart zou het landschap er niet mooier op maken. Bovendien zou hij dwars door het ondergelopen land zijn gelopen, waarop heel Sneek altijd al schaatst na drie nachten flinke vorst :)

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Bericht door woutero » vr 07 apr 2006, 21:39

maar als ik dan dit zie: een plan van de gemeente sneek om de weg goed te integreren in de stad (waterstad A7):

Afbeelding

Dan zou er ook nog wel wat ruimte moeten zijn voor wat vluchtstroken...

ps: ze kunnen het beter waterstad N7 noemen
ps2: is dat geluidtechnisch wel verantwoord om je weg in het water te leggen met omwonenden op ca 50 meter afstand?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » vr 07 apr 2006, 22:11

woutero schreef:Ik vind julllie erg negatief over de gekozen oplossing. Al met al wordt een stuk rijksweg met 7 stoplichten, een brug, een spoorwegovergang en twee TOTS's vervangen door een conflictvrije ongelijkvloerse gescheiden vierstrooks weg. Dat het gedeelte tussen het geeuwviaduct en Sneek-Oost nu geen volledige ASW wordt, en een N nummer krijgt zal de gemiddelde automobilist amper opvallen. Qua verkeersintensiteiten is er ook geen absolute noodzaak voor een volledige ASW. Deze oplossing was overigens oorspronkelijk niet een van de alternatieven van RWS, maar is door een lokale boer aangedragen.

De volledige zuidelijke omlegging is logischer en heeft ook altijd gestippeld op Sneker stadsplattegronden gestaan, maar ik (als ex-sneker) vind het goed dat deze niet zo wordt uitgevoerd. Het is misschien niet helemaal rationeel, maar de overgang van stad naar platteland zonder die extra barriere vind ik landschappelijk mooi daar. Ook is het landschap met de meertjes en vaarten daar belangrijk voor het toerisme; een extra brug in de Woudvaart zou het landschap er niet mooier op maken. Bovendien zou hij dwars door het ondergelopen land zijn gelopen, waarop heel Sneek altijd al schaatst na drie nachten flinke vorst :)
Daar ben ik echter niet mee eens.

Een snelweg moet van begin tot eind als volwaardige snelweg uitgevoerd zijn. Dit geldt zeker voor de lange doorgaande verbindingen, zoals de A7. Dit soort halve oplossingen komt de eenduidigheid van de snelweg niet ten goede. Daarom moet ook met spoed de A7 bij Groningen verlegd worden en moet KNP Joure zo snel mogelijk omgebouwd worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 07 apr 2006, 22:23

even een snel schetsje:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 07 apr 2006, 22:36

Waarom niet knooppunt Joure, en de afritten de naam geven van de onbeduidende dorpjes elders op de kaart?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 08 apr 2006, 11:40

Vinny schreef:Wat is er mis met onderstaande variant? :?:
Afbeelding
Dat is inderdaad dè oplossing.

Volgens mij is deze variant ook wegens de kosten afgeschoten. Maar nu er een streep is gezet door de snelle verbinding (Zuiderzeelijn) Schiphol- Amsterdam - Groningen) kan het geld dat daarvoor al was gereserveerd, mooi voor de weginfrastructuur, zoals dit, worden gebruikt. :!:

Maar ik vrees dat die miljarden gewoon weer terugvloeien naar de algemene middelen en waarschijnlijk zal een niet onbeduidend deel ervan ook naar het nu al uitpuilende potje voor het openbaar vervoer worden overgeheveld.... :roll: :evil:

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 08 apr 2006, 11:43

@ Woutero: Dat is een leuk plan. De snelweg in een tunnel aanleggen en dat dan met glazen wanden zodat je de vissen kan zien zewmmen (a la Oceanium in Burgers Zoo) ;) :twisted:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 08 apr 2006, 11:55

Voorbeeld van de nieuwe tunnel: :twisted: :P :

Afbeelding
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » za 08 apr 2006, 14:17

Dat leidt veel te veel af, Nielske. En automobilisten kunnen zich maar beter op de weg concentreren...;) Maar, dit moet gezegd worden: gevoel voor fantasie heb je wel...:)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 08 apr 2006, 15:16

Wouter N14 schreef:even een snel schetsje:
Afbeelding
Die afrit bij Scharsterbrug is vrij overbodig. Drie afritten voor een dorpje als Joure, dat is wel erg veel. Joure is nu al verwend met twee aansluitingen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 08 apr 2006, 16:55

nielske1990 schreef: (a la Oceanium in Burgers Zoo)
Het Oceanium ligt in diergaarde Blijdorp...;)

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » zo 09 apr 2006, 12:06

Mark schreef:
nielske1990 schreef: (a la Oceanium in Burgers Zoo)
Het Oceanium ligt in diergaarde Blijdorp...;)
In Burgers Zoo heet dat idd iets van Burgers Ocean... ;)

@VTB: Dank je :)<>:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 17 mei 2006, 16:14

Even geknutseld met Paint.NET

Afbeelding

Geen afslag bij Sneek-zuid. A7 puur voor doorgaand verkeer, verkeer wat Sneek ik moet kan de N7 gebruiken.
Brug over de spoorlijn, goedkoper dan een dure tunnel in swampy grond. Bovendien is daar geen bovenleiding volgens mij, wat weer in hoogte scheelt.

Huidige A7 uiteinden degraderen tot N7, uiterlijk blijft hetzelfde. Maximumsnelheid naar 100 op de Expresswegstukken. Vluchtstroken behouden (if any).

Nieuwe A7 net ten noorden van het meertje langs. De A7 houdt 2 afslaande rijstroken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 17 mei 2006, 19:13

Gelijkvloerse kruisingen? :shock:

Wat mij betreft wordt de N 7 overigens nummerloos (gewoon een formeel Autosnelweg-zubringer RW nummer) :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 17 mei 2006, 19:18

Vinny schreef:Gelijkvloerse kruisingen? :shock:
Nee, gewoon flyovers. Maar dat was mijn eerste paint.NET tekeningetje moet er nog aan wennen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 04 jul 2006, 15:27

Ik wil wel even de belachelijke control cities op de A7 oprakelen.

Vanaf Joure, staat alleen Sneek aangegeven, totdat je ook daadwerkelijk in Sneek bent. In Sneek op de N7 is - off all places - het 9.000 inwoners tellende Bolsward de control city! Daarna komt Amsterdam erbij.
Harlingen komt pas bij KP Zurich op de borden, en Den Helder vanaf Witmarsum. Allemaal rijkelijk laat. Er is an sich geen goede control city ten westen van Joure, maar alleen Sneek en Bolsward vind ik ook wat overdreven.

Doe dan Den Helder of Hoorn erbij. Of Harlingen vanaf KP Joure.

Een buitenlander zal het kleine plaatsje Bolsward weinig zeggen langs de snelweg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 04 jul 2006, 15:38

Vroeger stond Amsterdam op de A7 ook tussen Joure en Bolsward aangegeven. Bij Joure kon je destijds kiezen voor Amsterdam, waarna je via de A50 verder ging, of voor Amsterdam (via A7/Afsluitdijk).
Nadat men dit heeft aangepast zijn de borden Amsterdam op een deel van de A7 verdwenen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 04 jul 2006, 15:45

René schreef:Nadat men dit heeft aangepast zijn de borden Amsterdam op een deel van de A7 verdwenen.
... Maar schijnbaar heeft men het simpelweg weggehaald, maar niet nagedacht over een vervanger.
Wat mij betreft zou die er wel moeten zijn. Den Helder, Hoorn of Zaanstad. Of evt. Afsluitdijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 04 jul 2006, 15:47

Ja jammer.

Nu staat er een bord: Sneek 10

Net alsof er na die 10km helemaal niets meer is. Ze hadden minstens bij het weghalen van Amsterdam moeten kiezen voor Harlingen of Den Helder of Hoorn als alternatief.

Nu rij je daar als buitenlander, ineens houdt de snelweg op. Op de kaart gaat die verder na Sneek als A7 naar Amsterdam. Alleen staat er het kleine plaatsje Bolsward en wat lokale Sneekse doelen op de N7 aangegeven. Pas bij Sneek-West komt Amsterdam weer op de borden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 04 jul 2006, 21:46

Ik zou kiezen voor Den Helder. Het zuidoosten van Hoorn heeft namelijk een kortere route via de Houtribdijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

[A007][N007] Reconstructie bij Sneek

Bericht door Peter » di 13 mar 2007, 8:41

Bij Sneek zijn intussen de eerste duidelijke contouren van de nieuwe rondweg zichtbaar. Aan westkant is men het verst. Hier ligt het zandbed reeds, dat de huidige scherpe hoek afsteekt en is de tunnel (cq aquaduct) in aanbouw (dat ook het spoor ondertunnelt). Op de rest van het tracé is de bomenkap en verleggen van leidingen vergevorderd. Vanaf 15 maart of 1 april tot de zomer mogen er natuurlijk geen bomen meer gekapt worden vanwege nestelende vogeltjes...

Op dit moment nog niet echt een fototrip waard, maar dat zal dit jaar wel veranderen.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 13 mar 2007, 23:58

Zozo! Zijn er kaartjes of een site beschikbaar over dit project? :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 14 mar 2007, 8:39

Die info blijkt er te zijn:

http://www.a7sneek.nl
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 14 mar 2007, 20:23

een 2x2 ongelijkvloerse autoweg met een ontwerpsnelheid van 80 km/uur.
de brug over de Woudvaart behoeft geen aanpassing.
NEEEEEE!!! :cry:
de gekozen ontwerpsnelheid van 80 km/uur maakt het mogelijk Rijksweg 7 nog voor het Folsgarekunstwerk aan te sluiten op het trajectgedeelte van de A7 richting Bolsward.
Als dat de enige reden is... :roll:

100 km/u kan ik mee leven, maar 80 is echt te weinig. Doe het es meteen goed zeg... :neenee:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Joost
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 20:14

Bericht door Joost » wo 14 mar 2007, 21:06

Wat mij betreft mag dit niet eens 'a7sneek' heten.

Plaats reactie