[A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door LennyKravitz » vr 21 dec 2012, 22:45

captain007 schreef:^^ Volgens mij ging men uit van elektronische tolheffing zonder een fysiek tolplein. Althans dat meen ik ooit van iemand hier te hebben vernomen.

Is dit werkelijk zo? Hoe gaat dat met buitenlandse nummerborden?
Ik geloof dat je te allen tijde een tolplaza nodig hebt voor cash-betalingen, en waarbij er tevens"poorten" zijn voor mensen met een pas/zender in de auto. En denk maar niet dat alle vrachtauto's richting Europoort zo'n pas/zender hebben.

Bij de Westerscheldetunnel en Kiltunnel is er ook een tolplaza... waarom zou het hier opeens anders kunnen?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Willem » vr 21 dec 2012, 22:50

Als er een tolplein moet komen zal dat wel aan de noordzijde (dus tussen Maassluis en Vlaardingen) moeten komen. Aan de zuidzijde is door alle industrie en havens weinig ruimte voor dat soort ruimte-vretende dingen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Chris » vr 21 dec 2012, 22:53

Reken er maar niet op dat er een fysiek tolplein gaat komen. Dat is zo pre jaren-80. Nederlanders associëren tolwegen teveel met Franse Autoroutes. Al 25 jaar is het mogelijk om free-flow tol te heffen. Met de huidige technieken is het al mogelijk om kentekenherkenning voor tolheffing te gebruiken voor alle Nederlandse voertuigen (97% van alle voertuigkilometers in Nederland). De overige 3% moet handmatig een rekening gestuurd worden maar in de toekomst wordt dat ook eenvoudiger. In landen als Canada, de Verenigde Staten en Noorwegen bestaat dit systeem al jaren.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door sirdanilot » za 22 dec 2012, 0:37

^ En waarom hebben ze dat in de westerscheldetunnel niet ingevoerd als dat zo voordelig is? Het is prima mogelijk, maar het kost ook een bom duiten !

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Rene » za 22 dec 2012, 0:44

Chris schreef:Met de huidige technieken is het al mogelijk om kentekenherkenning voor tolheffing te gebruiken
Technisch is dat al jaren mogelijk. Maar procedureel moet er dan nog wel een hobbeltje genomen worden. Want wie gaat de frontoffice en backoffice doen ? Laten we private partijen zomaar de kentekenhoudergegevens opvragen en gebruiken ? In 2001 was dat nog not-done bij de plannen voor tolheffing op de A5 Verlengde Westrandweg. Die tol zou ook zonder tolplein gaan - echter voor afrekenen op kenteken was het gevolg dat de hele backoffice door de Belastingdienst zou moeten worden gedaan...

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Boeck536 » za 22 dec 2012, 8:44

Rene schreef:
Chris schreef:Met de huidige technieken is het al mogelijk om kentekenherkenning voor tolheffing te gebruiken
Technisch is dat al jaren mogelijk. Maar procedureel moet er dan nog wel een hobbeltje genomen worden. Want wie gaat de frontoffice en backoffice doen ? Laten we private partijen zomaar de kentekenhoudergegevens opvragen en gebruiken ? In 2001 was dat nog not-done bij de plannen voor tolheffing op de A5 Verlengde Westrandweg. Die tol zou ook zonder tolplein gaan - echter voor afrekenen op kenteken was het gevolg dat de hele backoffice door de Belastingdienst zou moeten worden gedaan...
Wellicht een reden om het hele tolplan toch maar niet door te laten gaan. Ik hoop het maar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Vinny » za 22 dec 2012, 9:49

Nederland is een totaal doorgeslagen land :facepalm:

Iedereen weet dat in zo'n office twintig-jarige werkstudenten handmatig kentekens in het computersysteem zitten in te kloppen. Of daar nou een logo met briefpapier van de Belastingdienst of van de Verenigde Private Toloperatoren Nederland op staat is gewoon niet boeiend.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Chris » za 22 dec 2012, 10:51

Vinny schreef:Iedereen weet dat in zo'n office twintig-jarige werkstudenten handmatig kentekens in het computersysteem zitten in te kloppen.
Dat handmatige valt wel mee. In Texas gaat het bijvoorbeeld om 1 tot 3% van de kentekens die niet goed gelezen kan worden en dan moet je bedenken dat Amerikaanse kentekens veel slechter leesbaar zijn voor automatische systemen dan de Europese. Ze hebben ook tests gedaan waaruit blijkt dat kentekens nog perfect leesbaar zijn als het voertuig 300 km/h rijdt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Lekkere Kwal » za 22 dec 2012, 11:36

De verkeersintensiteiten in de Westerscheldetunnel zijn dermate laag dat het mij niet logisch lijkt om daar een free flow systeem te implementeren. Bij de Blankenburgtunnel wordt het een ander verhaal, zeker als het zijn nut wil bewijzen als snel alternatief voor de A15.

Wat ik me nog wel afvraag: in elke spits staat het ook behoorlijk was op de A20 tussen Schiedam en Rotterdam Crooswijk, wordt dit niet veel erger als de tunnel klaar is? Volgens mij zijn er verder geen plannen om die route verbeteren dus dat wordt nog leuk...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Vinny » za 22 dec 2012, 14:49

Chris schreef:
Vinny schreef:Iedereen weet dat in zo'n office twintig-jarige werkstudenten handmatig kentekens in het computersysteem zitten in te kloppen.
Dat handmatige valt wel mee. In Texas gaat het bijvoorbeeld om 1 tot 3% van de kentekens die niet goed gelezen kan worden en dan moet je bedenken dat Amerikaanse kentekens veel slechter leesbaar zijn voor automatische systemen dan de Europese. Ze hebben ook tests gedaan waaruit blijkt dat kentekens nog perfect leesbaar zijn als het voertuig 300 km/h rijdt.
Dan is er toch helemaal geen privacy-probleem? De plannen voor video-cordons rond Turnhout en Luik waar de politie mee kan kijken lijken mij een stuk bezwaarlijker eerlijk gezegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Madhollander » za 22 dec 2012, 16:43

Lekkere Kwal schreef:Wat ik me nog wel afvraag: in elke spits staat het ook behoorlijk was op de A20 tussen Schiedam en Rotterdam Crooswijk, wordt dit niet veel erger als de tunnel klaar is? Volgens mij zijn er verder geen plannen om die route verbeteren dus dat wordt nog leuk...
File daar wordt grotendeels veroorzaakt door het enorme aantal voertuigen want vanaf de Benelux-tunnel en de van Breinenoordbrug naar de A13 gaat.
Als straks de A4 (eindelijk) doorgetrokken is dan zal het stuk A20 tussen de Benelux-tunnel en de A13 ongetwijfeld rustiger worden.
Verbinding A13-A16 zal ook een gedeelte van de drukte op de A20 doen overnemen...

Daarbij kan je je afvragen waarom het op de A20 ineens drukker zou worden door de nieuwe tunnel. De tunnel zal toch vooral door verkeer vanaf Hoek van Holland en het Westland gebruikt gaan worden. Verkeer komende en gaande van en naar het terbregseplein kan straks kiezen tussen 2 tunnels.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Willem » za 22 dec 2012, 22:00

Een deel van het verkeer vanaf de A4MD zal eveneens voor de nieuwe tunnel gaan kiezen, want die route is korter dan via de A15 door de Botlektunnel. Daarom is het wel logisch dat het op de A20 ten westen van het Kethelplein wat drukker gaat worden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door sirdanilot » za 22 dec 2012, 22:34

Het stuk tussen knooppunt blankenburg (geen idee hoe dat ding gaat heten, fictieve naam ;) ) en knooppunt Kethelplein zal zeker drukker gaan worden, hopelijk houdt men op dit traject rekening met een verbreding naar 2x3. Eigenlijk zou de A20 door het kleinpolderplein ook 2x3 moeten worden, maar daar is helaas geen ruimte voor. Het traject kethelplein - kleinpolderplein lijkt me voorlopig afdoende, is sowieso heel erg moeilijk te verbreden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door keokiracer » za 22 dec 2012, 22:40

sirdanilot schreef:Het stuk tussen knooppunt blankenburg (geen idee hoe dat ding gaat heten, fictieve naam ;) ) en knooppunt Kethelplein zal zeker drukker gaan worden, hopelijk houdt men op dit traject rekening met een verbreding naar 2x3.
Dit traject wordt tegelijk met de aanleg van de Blankenburgtunnel verbreed naar 2x3 rijstroken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door captain007 » za 22 dec 2012, 22:43

^^ Daar is zelfs al ruimtereservering voor op de kunstwerken.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door LennyKravitz » zo 23 dec 2012, 13:19

ideeën

noordkant:

Knooppunt Broekpolder
Knooppuny Zuidbuurt
Knooppunt Maasland

En aan de zuidkant:

Knooppunt Rozenburg
Knooppunt Botlek
Knooppunt Blankenburg (want dichtbij lag hier het dorp)
It aint over 'till it's over...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door boe! » za 16 mar 2013, 21:15

Omroep West schreef:Volksbos moet Blankenburgtunnel 'dwarsbomen'
16-03-2013 | 14:23

MIDDEN-DELFLAND - In Vlaardingen is zaterdag het tweede Volksbos aangeplant. Met het bos hoopt de actiegroep Groeiend Verzet de aanleg van de Blankenburgtunnel en een snelweg door het natuurgebied Midden-Delfland te voorkomen. Er zijn ruim 1700 bomen geplant door ongeveer 800 bewoners uit de regio die tegen de komst van de Blankenburgtunnel zijn.

Deze groene manier van actievoeren heeft zichzelf bewezen. Ongeveer twintig jaar geleden wisten omwonenden met het eerste Volksbos te voorkomen dat er een stortplaats voor industrieel afval naast Vlaardingen kwam te liggen. Minister Schultz-van Haegen zei eerder dat ze bij de aanleg van de snelweg rekening zou houden met het bos.

De aanleg van de Blankenburgtunnel is zeer omstreden. Er zijn al veel acties tegen gevoerd door natuur- en milieuorganisaties en door GroenLinks en SP in de Tweede Kamer.

Voor het kabinet staat de aanleg van de Blankenburgtunnel vast. De nieuwe vaste oeverbinding moet het vrachtverkeer uit onder meer het Westland een snelle route geven naar de Rotterdamse haven. Nu staat het verkeer dagelijks vast in de Beneluxtunnel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Willem » za 16 mar 2013, 21:24

Eigenlijk is bos net zo goed een aantasting van Midden-Delfland, want het is van oorsprong een weidegebied.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Wesso » za 16 mar 2013, 21:57

Fijn hoor, kan de belastingbetaler weer opdraaien voor de ruiming van dat bos. Het zal wel een stuk makkelijker gaan dan het omploegen van Amelisweerd destijds.
Laatst gewijzigd door Wesso op za 16 mar 2013, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Ds79m » za 16 mar 2013, 22:02

Een bijzonder ernstige zaak. Kostbare natuur, zoals onvervangbaar grasland wordt hier vernietigd. Waar moeten al die weidevogels, wormen, mieren, enz. nu naartoe? Ik eis hier eigenlijk natuurcompensatie, dus ik stel voor het Kralingsebos om te zagen en te vervangen door een grasveld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Willem » za 16 mar 2013, 22:43

^^ Je maakt een grapje over die weidevogels, maar 80% van de grutto's wereldwijd leeft in Nederland en daarvan de helft in Midden-Delfland. Ze hebben het moeilijk, juist doordat de weilanden hier aan het verdwijnen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Vinny » za 16 mar 2013, 23:09

Dat lijkt me eerlijk gezegd wat onwaarschijnlijk. Het veenweide-gebied in Nederland staat wat onder druk, maar dat wil niet zeggen dat Midden-Delfland de enige plek in Nederland is waar weilanden met koeien te vinden zijn. Ik zou zeggen, kom eens in Friesland kijken. Volgens mij vliegen hier ook grutto's - dit vraag ik maandag wel na bij de echte vogelaars die op mijn werk zitten :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 23:11

Willem schreef:Eigenlijk is bos net zo goed een aantasting van Midden-Delfland, want het is van oorsprong een weidegebied.
En dit grapje wordt niet voor het eerst uitgehaald. Zie ook het "bos" dat ze aan de zuidkant van Delft een jaar of vijftien terug hebben aangeplant. Al deze vermeende beschermers van het inderdaad charmante Midden-Delflandse landschap dragen hier onder het mom van tegengaan van een snelweg gewoon bij aan de afbraak van een nationaal landschap.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Groningen » za 16 mar 2013, 23:27

^^ Amen.

Laat landschap wat niet gebruikt gaat worden zo liggen als het ligt. Protesteren tegen een weg, een woonwijk of om mij het langskomen van de Pausmobiel kan ook op andere manieren :nothanks:

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door jaap47 » za 16 mar 2013, 23:56

^^ Ik dacht dat er ook nog een volksbos geplant was tegen de Polderbaan bij Schiphol?

Maar voordat het gebied gecultiveerd werd tot een weidelandschap was het inderdaad wel een groot bos. Met herten en wolven. En rondom de poelen zoemden de malariamuggen. De spaarzame mensen verplaatsten zich over modderige paden en met schuiten. Actievoerder; trek uw conclusie maar begin s.v.p. met je eigen huis en straat.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door rene19663 » zo 17 mar 2013, 0:55

Als ze nou wat grotere bomen hadden geplant dan konden ze nog de open haard in. Gewoon niet echt slim om te denken dat door het planten van wat boompjes een tunnel niet door zou gaan. Als ze wat slimmer waren geweest hadden ze die bomen geplant nadat de tunnel gereerd is dan hadden die bomen nog nut kunnen hebben. Voordeel van die kleine boompjes is dan wel weer dat ze er geen boomhutten in kunnen maken zoals destijds bij Amelisweerd of breng ik ze nou op een idee???

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Via » zo 17 mar 2013, 13:30

Ach, een mobiele kraan met een sorteerknijper heeft weinig moeite met die 'boompjes' en bovendien kost dat opruimen niet zoveel hoor.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Wesso » zo 17 mar 2013, 18:49

Ja, ze hadden beter een paar geile kamsalamanders kunnen loslaten... :nothanks:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Palance » zo 17 mar 2013, 18:50

Dat bomen planten is niet zo erg. Erger is het om met de stadse schoenen in de weide te gaan staan. Je weet nooit wat voor bacteriën je zo kunt meenemen en daardoor de flora en fauna kunt verstoren. Minpuntje van de actievoerders - waarvan ik vermoed dat een aanzienlijk deel daarheen met de auto is gegaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door rene19663 » ma 18 mar 2013, 22:02

^^ Hopelijk hebben ze na het boomplanten dan ook nog met hun auto in de file gestaan zodat ze eindelijk doorkrijgen dat die tunnel echt nodig is ook al zullen ze dat nooit toegeven.

Gesloten