[A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door frenkievee » wo 12 dec 2012, 9:52

sirdanilot schreef:Nadeel is natuurlijk dat je weer tolpoorten moet gaan introduceren op de A4 en dat mensen uit bv. spijkenisse enigszins gedupeerd worden.
En wijde omgeving van alles wat op Voorne Putten woont. En wil je tolvrij (om)rijden dan zou je aan moeten sluiten in de files bij de Brienenoord of door de stad heen moeten. Lekker dan.... :nuts:

En bij dit (mag ik aannemen je wilde) idee laat je de mensen ook geen echte keuze .... dus: doe maar niet!
met groet, Frank

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door jelger » wo 12 dec 2012, 13:05

Het idee alleen al om tol te gaan heffen. Wat is dat voor onzin? Die tunnel wordt gebouwd om andere oeververbindingen te ontlasten. Dan ga je er toch niet een rem op zetten? Net als dat ik dat pontje bij Rozenburg eigenlijk nooit neem omdat de kosten niet opwegen tegen de andere route, zou ik dat in geval van die tunnel ook doen, afhankelijk van het gekozen tarief.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Kaaiman » wo 12 dec 2012, 14:09

Liever een A24 met tol dan geen A24 zonder tol.

Het lastige is wel, dat de A4 veel dichter bij grote herkomsten/bestemmingen ligt en de A24 veel minder. Die heeft vooral nut voor de relaties N57/Maasvlakte - Westland. Zeker als de A4 door Midden-Delfland klaar is, is de A4 een veel logischere route naar bijvoorbeeld Den Haag en verder.

Mijn verwachting is dan ook dat met tol vooral vrachtverkeer gebruik gaat maken van de A24.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Chris » wo 12 dec 2012, 14:29

Ik ben benieuwd hoe Schultz die € 150 miljoen bedoelt. Moet de tunnel structureel € 150 miljoen per jaar opbrengen, of dat bedrag over een bepaald aantal jaren, waarna de verbinding tolvrij wordt?

Stel dat door de tol het gebruik tegen valt. Laten we zeggen een worst-case scenario van 40.000 voertuigen per etmaal, waarvan 8.000 vrachtwagens en 32.000 personenauto's. Als je een tolheffing instelt van € 8 per vrachtwagen en € 2 per personenauto, dan levert dat € 46,7 miljoen per jaar op. Om aan die € 150 miljoen/jaar te komen zou de tol in dat geval drie keer zo hoog moeten liggen (of een hoger gebruik, dan wel combinatie van twee). Maar als die € 150 miljoen eenmalig is, dan kan de tol al na 3 jaar afgeschaft worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Kaaiman » wo 12 dec 2012, 14:55

^^ Het antwoord:
[url=http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3362331/2012/12/12/Tol-Blankenburgtunnel-goed-geaccepteerd.dhtml]ANP/de Volkskrant[/url], 12 december 2012 schreef:Tol Blankenburgtunnel 'goed geaccepteerd'

Tolheffing in de nieuwe Blankenburgtunnel wordt door het beroepsgoederenvervoer en automobilisten gezien als aanvaardbaar middel ter bestrijding van files. Deskundigen van de TU Delft en de Vrije Universiteit van Amsterdam stellen dat tolheffing minder voeten in de aarde heeft dan bijvoorbeeld een kilometerheffing, waartegen eerder groot maatschappelijk verzet bestond.

'Tol wordt in tegenstelling tot die kilometerheffing beter geaccepteerd, mits duidelijk is waarvoor je dat betaalt'', zegt prof. Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. 'Het beroepsgoederenvervoer en automobilisten zijn best bereid een paar euro te betalen. Als ze maar niet in de file staan en kunnen rekenen op een betrouwbare doorstroming.''

Zijn collega prof. Piet Rietveld, hoogleraar ruimtelijke economie aan de VU Amsterdam, stelt dat het toltarief in de nieuwe Blankenburgtunnel moet variëren gedurende de dag. 'Anders krijg je een ondermaats gebruik van de nieuwe tunnel buiten de spits, want dan rijdt iedereen nog door de gratis Beneluxtunnel. En er moeten handige betaalsystemen worden gebruikt, want tolpoortjes zijn niet meer van deze tijd.''

Belangenorganisaties als de ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO aanvaarden de nieuwe tolheffing. Er circuleren bedragen voor de Blankenburgtunnel van 2 euro per passage voor een personenauto en 6 euro voor een vrachtauto. De nieuwe tunnel komt ten oosten van Maassluis en Rozenburg en de rijkswegen A15 en A20.

Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen kondigde de tolheffing dinsdag aan in de Tweede Kamer. Die maatregel levert jaarlijks 150 miljoen euro op.

TLN en EVO zeggen dat de aankondiging 'even slikken is, maar we kunnen ons er in vinden gezien het grote economische belang en de beperkte overheidsmiddelen'.

Beide transportorganisaties verwachten dat vervoerders kiezen voor het snelste alternatief rond het Rotterdamse havengebied. 'Als dat een paar euro kost en het scheelt een half uur reistijd, dan werkt dat positief door in de hele transportketen.''

De ANWB zegt geen voorstander van tolheffing te zijn, want er wordt immers wegenbelasting geheven. In het geval van de Blankenburgtunnel ligt dat anders, omdat met de Beneluxtunnel een gratis alternatief beschikbaar is.

Omdat het geld bij de rijksoverheid ontbreekt, is tolheffing bij de Blankenburgtunnel in dit geval wel aanvaardbaar, aldus de ANWB. Voorwaarde is wel dat de tolheffing eindig is.

De Blankenburgtunnel wordt de derde oeververbinding waar automobilisten moeten betalen. Bij de passage van de Westerscheldetunnel in Zeeland is tol tot 2033 van kracht. Sinds 1997 wordt ook in de Kiltunnel tussen 's Gravendeel en Dordrecht tol geheven. De Wijkertunnel, betaald door private financiers als ING en PGGM, is eveneens een toltunnel. Maar hier wordt per passage de rekening voldaan door de overheid en niet door de weggebruikers.
Voor alle duidelijkheid: het daat hier dus om € 150 miljoen extra, die opgehoest moet worden door enkel de personenauto's. Dat is dus bovenop de tol die al voor vrachtverkeer was inbegroot. Zie ook:
[url=http://www.nieuwsbladtransport.nl/Modaliteiten/Wegvervoer/ArticleWegvervoer/tabid/143/ArticleID/31771/ArticleName/TochtolvoorpersonenautosinBlankenburgtunnel/Default.aspx]Nieuwsblad Transport[/url], 11 december 2012 schreef:Toch tol voor personenauto's in Blankenburgtunnel

Het voornemen om alleen vrachtwagens te laten betalen voor het gebruik van de Blankenburgtunnel, is van de baan.
Minister Schultz van Haegen (I&M) zei dinsdagavond in de Tweede Kamer dat ook automobilisten tol moeten gaan betalen voor de nieuwe tunnel bij Rotterdam.
Het schrappen van de tol voor personenauto's was in het vorige kabinet een concessie aan de PVV. Dat kabinet viel echter voordat er een besluit over kon worden genomen.

Verkeerswoordvoerder Ton Elias van de VVD toonde zich verrast over de aankondiging van de minister. Hij wil eerst overleg met de fractie alvorens in te stemmen met een personentol.

Tol voor alle weggebruikers - personen- én vrachtverkeer - stond overigens al in de oorspronkelijke plannen van het ministerie voor de Blankenburgtunnel. Het uitzonderen van het personenverkeer door de vorige regering was tegen het zere been van de vervoersorganisaties TLN en EVO.

Door tol te heffen op personenauto's haalt minister Schultz 150 miljoen euro extra binnen, een bedrag dat ze dan niet hoeft te bezuinigen op andere infra-projecten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Chris » wo 12 dec 2012, 15:09

Als er € 150 miljoen binnengehaald moet worden bij een tolheffing van € 2 per passage dan zou het om 205.000 personenauto's per dag gaan. Dat lijkt me niet realistisch.

Ik vraag me af of de gekozen aanpak juist is. Automobilisten in de regio Rijnmond betalen dan tol om bezuinigingen elders in het land te verzachten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Kaaiman » wo 12 dec 2012, 16:42

Tsja, of de berichtgeving klopt niet en gaat het om € 150 mln tol per jaar, waarvan € 100 mln voor vrachtverkeer en € 50 mln voor personenverkeer. Lijkt me eigenlijk realistischer.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Willem » wo 12 dec 2012, 19:22

Bij die berekeningen moet je dan nog wel rekening houden met het feit dat een deel van de potentiele gebruikers van de Blankenburgtunnel om blijft rijden via de Beneluxtunnel om tol uit te sparen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2012, 19:25

Waarom kan de tunnel niet gewoon worden aangelegd met een gedeelte van de winst die de transportondernemingen maken door vervoer van de Maasvlakte en andere havens in Rotterdam naar het achterland?

Kortom, ik zie in plaats van een tolheffing voor een specifiek stukje infrastructuur liever dat de ritprijs voor vrachtwagens per kilometer om hoog gaat. Wel zo eerlijk :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Ds79m » wo 12 dec 2012, 19:52

^^ De automobilist heeft die tunnel in de voorbije jaren al 10x betaald, dus een tol als zodanig is in elk geval niet 'eerlijk' te noemen.

Verder denk ik dat een tol van meer dan 1 euro het gebruik al ernstig zal beperken. Alleen voor verkeer tussen de Maasvlakte en het Westland is de Beneluxtunnel immers geen geschikt alternatief.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5085
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Rogier » wo 12 dec 2012, 20:34

Volgens mij is moet de tolheffing in totaal 150 miljoen (eenmalig, over 10 jaar) gaan opleveren.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door nederland24 » wo 12 dec 2012, 22:29

Vinny schreef:Waarom kan de tunnel niet gewoon worden aangelegd met een gedeelte van de winst die de transportondernemingen maken door vervoer van de Maasvlakte en andere havens in Rotterdam naar het achterland?

Kortom, ik zie in plaats van een tolheffing voor een specifiek stukje infrastructuur liever dat de ritprijs voor vrachtwagens per kilometer om hoog gaat. Wel zo eerlijk :yes:
Nee, tuurlijk. De transportondernemingen hebben namelijk veel vet op hun botten zitten. :facepalm: Ik word een beetje moe om alles maar op de transportwereld af te laten schuiven. Als ze volgende week allemaal gaan staken, staat het hele land stil!!!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2012, 22:38

Leg dan maar geen tunnel aan. Investering kan klaarblijkelijk best gemist worden als de gebruiker er niet voor wenst te betalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Rene » wo 12 dec 2012, 22:39

^^
De gebruiker betaalt er al 100x voor, alleen gaat het geld ergens anders naartoe...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2012, 22:40

De gebruiker betaalt er nu niets voor, want de tunnel ligt er helemaal niet. Er is dus geen gebruiker... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Rene » wo 12 dec 2012, 23:03

De weggebruiker betaalt een g*dsvermogen aan accijnzen, mrb en bpm, weet je nog wel ?
Daar kun je over de bouwperiode van 3 jaar wel 10 Blankenburgertunnels voor aanleggen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2012, 23:05

Er is anders nog steeds een toenemend financieringstekort. Dus. Toch maar een inkomensafhankelijke zorgpremie? :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18212
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door mavas » do 13 dec 2012, 0:22

Ik hoorde op het nieuws dat men de inkomsten van de tunnel ook graag wilde gebruiken voor andere zaken dan wegen, dus bijvoorbeld natuur. Ik hoop iig dat dat er niet van komt, want dat lijkt me niet het doel van tolheffing.
Beter worden die tolinkomsten gebruikt om andere infra te versnellen/aan te leggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door jelger » do 13 dec 2012, 9:35

Vinny schreef:Er is anders nog steeds een toenemend financieringstekort. Dus. Toch maar een inkomensafhankelijke zorgpremie? :duck:
Nee, het financieringstekort neemt volgend jaar, naar alle waarschijnlijkheid, af. (2012 verwacht 4,6% tekort, volgend jaar 2,7% volgens CPB/ministerie danwel ca 3,5% DNB)

De (absolute) staatsschuld neemt toe. Waarschijnlijk bedoel je dat. Die neemt al decennialang toe. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, zo lang je economie (en financiele draagkracht) minimaal meegroeit, of (liefst) sneller groeit waardoor het percentage van je schuld af kan nemen (of gelik blijven). Dat hebben we tijdens de eerste paarse kabinetten gezien, toen de economische groei (en BBP) in combinatie met een geringer stijgende staatsschuld (beperkter begrotingstekort en eventjes een gering overschot) zorgde voor een teruggang van schuld vs BBP van 80% naar ca 46%.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ct_bbp.PNG
De wat anaal aangelegde focus op staatsschuld ("de rekening niet doorschuiven") is, gezet in historisch perspectief, een beetje overdreven. Door de krimp van de economie neemt onze draagkracht af, bij een stijgende absolute schuld. Belangrijker is om de economie aan te zwengelen, in plaats van kapot te bezuinigen en iedereen onder zoveel lasten te gooien dat er geen geld meer over is om in de economie te pompen. Het is pas echt onverantwoord om een kapotbezuinigd land door te geven aan onze kinderen.

:offtopic:

Om over te gaan tot uitbreiding van de geplande tolheffing moet de vraag(en) beantwoord kunnen worden : wie dient deze tunnel, wie wordt door deze (extra) maatregel getroffen, en staat dat in verhouding tot elkaar. En waar wordt dat geld weer in gestopt? Ik ben sowieso niet voor tolheffing in deze regio, er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt een complete regionale gridlock. Een tolheffing werkt gewoon ook ontmoedigend voor veel mensen, zeker als er betrekkelijk goede alternatieven voor handen zijn. (Zie de recente discussie over de Liefkenshoektunnel, Antwerpen). Goed, 2 euro voor een passage voor een personenwagen is nog best redelijk, zeker gezien de passagekosten van het pontje bij Rozenburg/Maassluis.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Kaaiman » do 13 dec 2012, 10:20

mavas schreef:Ik hoorde op het nieuws dat men de inkomsten van de tunnel ook graag wilde gebruiken voor andere zaken dan wegen, dus bijvoorbeld natuur.
Ik heb wel ergens gelezen dat Schultz € 150 mln extra voor inpassingsmaatregelen voor de A24 had uitgetrokken, dus dat is zowel ten bate van de weg als de 'natuur' (liever: landschap en leefomgeving).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Chris » ma 17 dec 2012, 20:36

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... erdam.html
Minister Schultz schreef:Ingezet wordt op tol voor alle verkeer en een bijdrage van €300 mln.

In het AO-NWO van voorjaar 2012 is de optie besproken om personenverkeer vrij te stellen van tolheffing. Gezien de bezuinigingsopgave die voorligt zou dat echter betekenen dat de opgave voor mijn begroting nog complexer wordt. Ik kies er daarom voor uit te gaan van de oorspronkelijke tolopgave voor alle verkeer en dat daarmee weer in lijn te brengen met eerdere besluiten over tol bij de A15 en A13/16.

(...)

Het besluit voor de Blankenburgtunnel met het tracé Krabbeplas-west wordt vastgelegd in een Ontwerp Structuurvisie. Ik verwacht deze in maart 2013 ter inzage te kunnen leggen.

Het Tracébesluit met daarin de meer gedetailleerde afspraken verwacht ik te kunnen nemen in 2015.

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Autorun » wo 19 dec 2012, 10:57

Praktisch vraagje: waar moet dat tolplein eigenlijk komen? Gaat dat niet precies in dat 'natuurgebied' zijn dat de omwonenden zo graag zouden willen sparen?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door captain007 » wo 19 dec 2012, 10:59

^^ Volgens mij ging men uit van elektronische tolheffing zonder een fysiek tolplein. Althans dat meen ik ooit van iemand hier te hebben vernomen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door hoevenpe » wo 19 dec 2012, 11:00

Wanneer gaat de VVD eens wat steviger aanzetten dan in het regeerakkoord staat? Ik hoor de laatste tijd alleen maar PvdA, PvdA, PvdA die met extra eisen komen...
Je zou toch verwachten dat ook de VVD eens wat dingen daarvoor terug wil krijgen...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door jelger » wo 19 dec 2012, 11:19

Volgens mij heeft die vraag geen scope betreffende de hier besproken tunnel toch?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door hoevenpe » wo 19 dec 2012, 11:28

De PvdA heeft nu ook weer voor elkaar gekregen dat er weer 25 miljoen extra bij moet voor 'natuur' en ook dat de tol voor personenwagens terug komt.
Lijkt me toch redelijk to-the-point?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door jelger » wo 19 dec 2012, 11:40

De pvda was tegen die tunnel. De tunnel komt er toch met name omdat de VVD (in politiek Den Haag) dat wil. De instemming van de pvda is er. Lijkt me toch een zeer fors winstpunt voor de VVD. Dat daar wat tegen over staat, is nu eenmaal een gevolg van samen in (kunnen) stemmen met een bepaald voornemen.

:dontknow:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door hoevenpe » wo 19 dec 2012, 11:45

Ware het niet dat het totale budget voor infra nu ook weer met honderden miljoenen per jaar gekort wordt, dus dit soort 'extra' eisen gaan ten koste van andere projecten die daardoor wellicht niet door kunnen gaan.

Begrijp me goed, ik snap de afwegingen. Maar dit lijken me toch aanvullende wensen die in de huidige economische omstandigheden eigenlijk niet 'noodzakelijk' zijn.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Lekkere Kwal » vr 21 dec 2012, 19:00

Die grote inkorting op het budget komt door het schrappen van de inkomensafhankelijke zorgpremie, dat door de VVD zélf is teruggedraaid omdat het door hún achterban niet werd getolereerd. Dat kan je de PvdA niet aanrekenen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bericht door Mark » vr 21 dec 2012, 22:07

captain007 schreef:^^ Volgens mij ging men uit van elektronische tolheffing zonder een fysiek tolplein. Althans dat meen ik ooit van iemand hier te hebben vernomen.
Klopt.

Gesloten